REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jazda na nartach i samochodem - co je łączy?

Subskrybuj nas na Youtube
Jazda na nartach a jazda na śniegu - co je łączy z punktu widzenia kierowcy?
Jazda na nartach a jazda na śniegu - co je łączy z punktu widzenia kierowcy?
Fiat

REKLAMA

REKLAMA

Wbrew pozorom jazda na nartach wymaga od narciarza często tego samego co jazda po śniegu autem od kierowcy. Jak to możliwe?

Wyjazdy na narty dają miłośnikom tego sportu dużo radości i satysfakcji. Wbrew pozorom narciarstwo alpejskie i podróżowanie samochodem mają wiele wspólnego. By przyjemne doznania z jazdy na nartach i podróży autem towarzyszyły nam przez cały czas, trzeba być świadomym elementów, z których się składają i które zapewniają wszystkim uczestnikom bezpieczeństwo. Trening czyni mistrza - w tych trzech słowach zapisana jest cała wartość ćwiczenia, powtarzania i zdobywania kolejnych umiejętności. Celem treningu jest bycie lepszym bez względu na dyscyplinę, którą się zajmujemy.

REKLAMA

Zarówno narty, jak i jazda samochodem, wymagają ciągłego doskonalenia, jeśli naszym celem jest poruszać się pewniej, bezpieczniej i móc zdobywać trudniejsze trasy. Obie dyscypliny odwołują się również do najważniejszych elementów, które powinien poznać dobry kierowca i narciarz.

Zobacz też: Cztery najczęstsze zimowe zaniedbania kierowców

REKLAMA

Po pierwsze prędkość jazdy - na nartach i na drodze należy ją dostosować do warunków panujących na trasie oraz naszych umiejętności. Podczas zjazdu szczególną ostrożność warto zachować tam, gdzie trasa się zwęża lub tworzy zakręt. Wybierając trasę warto zapoznać się z ich stopniem trudności, które określane są kolorami. Najłatwiejsze są zielone, a czerwone i niebieskie wymagają większego doświadczenia. Trasy czarne są najtrudniejsze.

Po drugie pogoda. Zarówno dla narciarzy, jak i kierowców, problematyczna jest ograniczona widoczność, niska temperatura i wiatr. Ograniczenie widoczności spowodowane przez mgłę, może doprowadzić do pobłądzenia na trasie. W takim przypadku należy skorzystać z map i GPS np. w naszym telefonie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kluczowy podczas zimowych wojaży jest odpowiedni dobór sprzętu. Ogromne znacznie ma jego dobry stan i prawidłowa konserwacja w trakcie i po sezonie. Na trasie nie będzie możliwości jego naprawy, a decyzje podczas zjazdu podejmowane są w ułamkach sekundy. Zły stan wiązań, nart, nieodpowiednie ubranie, brak sprzętu umożliwiającego wezwanie pomocy, mogą być przyczyną tragedii. Kierowca, tak jak narciarz, szczególnie, gdy wyrusza w nieznane powinien sprawdzić samochód. Konieczne jest, by pojazd wyposażyć w sprzęt i urządzenia, które pozwolą nam przetrwać czas, gdy będziemy czekać na pomoc, albo gdy będziemy sami usuwać usterkę.

Zobacz też: Jak przygotować się do jazdy po zmroku w okresie zimy?

REKLAMA

Bez względu na to, czy poruszamy się po górach czy drogach, musimy poznać panujące tam zasady oraz znaki, które informują nas o tym, jak powinniśmy się zachować i na co zwrócić uwagę. Dotyczy to zarówno zasad spisanych, jak i zwyczajowych. Bez tej wiedzy trudno nam będzie sprawnie i bezpiecznie poruszać się po szlakach. Jedną z takich zasad jest ograniczone zaufanie do innych uczestników ruchu. Jeśli będziemy uważnie obserwować drogę i jej otoczenie, a niepokojące zachowania potraktujemy jako ostrzeżenie, możemy uniknąć niebezpiecznych zdarzeń. Dla wspólnego bezpieczeństwa, szczególną ostrożność należy zachować przy skrzyżowaniach tras oraz w przypadku narciarzy - przy dojazdach do wyciągów.

Przebyte kilometry na trasach narciarskich, jak i te pokonane na drogach, stanowią doskonałą szkołę i przygotowują nas na kolejne kilometry. To dzięki doświadczeniu możemy udoskonalać i zmieniać styl jazdy, lepiej rozumieć góry i warunki, które w nich panują. Na drodze jest podobnie, nie możemy przeskakiwać etapów.

Statystyki policyjne są pełne ofiar wypadków, młodych uczestników ruchu drogowego, którzy wierzyli, że są lepsi niż okazali się w rzeczywistości. Nie można zjeżdżać ze stromych stoków, jeśli wcześniej nie nauczymy się zjeżdżać z małych górek.

Narciarstwo alpejskie to aktywność wymagająca umiejętności. Zarezerwowana jest dla narciarzy mających techniczne umiejętności, by ryzykowne zjazdy zamienić w dobrą zabawę z bezpiecznym zakończeniem. Warto cały czas te umiejętności podnosić, korzystając z pomocy trenerów czy bliskich, którzy potrafią to robić lepiej.

„W jeździe samochodem działa to dokładnie tak samo. Umiejętności będą rosnąć, jeśli będziemy chcieli je rozwijać. Doświadczenie na pewno będzie pomocne, ale musi być uzupełnione chęcią zmiany i merytorycznym wsparciem trenera. Na pewno pomogą nam w tym powstające ośrodki doskonalenia jazdy. Szkolenie z zachowania w awaryjnych sytuacjach, w bezpiecznych warunkach, to pot na szkoleniu, który pozwoli później uniknąć smutnych konsekwencji zdarzeń drogowych” - tłumaczy instruktor ŠKODA Auto Szkoła, Radosław Jaskulski.

Zobacz też: Zasada dwóch sekund czyli jak hamować w zimie?

Ta lista nie jest ostateczna. Cechami łączącymi dobrego narciarza z dobrym kierowcą, jest również chłodna głowa i odporność na stres, a także nie przecenianie własnych umiejętności i wybieranie najlepszych rozwiązań z dostępnej palety. Rozwijajmy nasze umiejętności, czerpmy z doświadczenia i bezpiecznie pokonujmy narciarskie i drogowe szlaki.

Źródło: materiały prasowe Skoda

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA