REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jazda na nartach i samochodem - co je łączy?

Jazda na nartach a jazda na śniegu - co je łączy z punktu widzenia kierowcy?
Jazda na nartach a jazda na śniegu - co je łączy z punktu widzenia kierowcy?
Fiat

REKLAMA

REKLAMA

Wbrew pozorom jazda na nartach wymaga od narciarza często tego samego co jazda po śniegu autem od kierowcy. Jak to możliwe?

Wyjazdy na narty dają miłośnikom tego sportu dużo radości i satysfakcji. Wbrew pozorom narciarstwo alpejskie i podróżowanie samochodem mają wiele wspólnego. By przyjemne doznania z jazdy na nartach i podróży autem towarzyszyły nam przez cały czas, trzeba być świadomym elementów, z których się składają i które zapewniają wszystkim uczestnikom bezpieczeństwo. Trening czyni mistrza - w tych trzech słowach zapisana jest cała wartość ćwiczenia, powtarzania i zdobywania kolejnych umiejętności. Celem treningu jest bycie lepszym bez względu na dyscyplinę, którą się zajmujemy.

REKLAMA

REKLAMA

Zarówno narty, jak i jazda samochodem, wymagają ciągłego doskonalenia, jeśli naszym celem jest poruszać się pewniej, bezpieczniej i móc zdobywać trudniejsze trasy. Obie dyscypliny odwołują się również do najważniejszych elementów, które powinien poznać dobry kierowca i narciarz.

Zobacz też: Cztery najczęstsze zimowe zaniedbania kierowców

Po pierwsze prędkość jazdy - na nartach i na drodze należy ją dostosować do warunków panujących na trasie oraz naszych umiejętności. Podczas zjazdu szczególną ostrożność warto zachować tam, gdzie trasa się zwęża lub tworzy zakręt. Wybierając trasę warto zapoznać się z ich stopniem trudności, które określane są kolorami. Najłatwiejsze są zielone, a czerwone i niebieskie wymagają większego doświadczenia. Trasy czarne są najtrudniejsze.

REKLAMA

Po drugie pogoda. Zarówno dla narciarzy, jak i kierowców, problematyczna jest ograniczona widoczność, niska temperatura i wiatr. Ograniczenie widoczności spowodowane przez mgłę, może doprowadzić do pobłądzenia na trasie. W takim przypadku należy skorzystać z map i GPS np. w naszym telefonie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kluczowy podczas zimowych wojaży jest odpowiedni dobór sprzętu. Ogromne znacznie ma jego dobry stan i prawidłowa konserwacja w trakcie i po sezonie. Na trasie nie będzie możliwości jego naprawy, a decyzje podczas zjazdu podejmowane są w ułamkach sekundy. Zły stan wiązań, nart, nieodpowiednie ubranie, brak sprzętu umożliwiającego wezwanie pomocy, mogą być przyczyną tragedii. Kierowca, tak jak narciarz, szczególnie, gdy wyrusza w nieznane powinien sprawdzić samochód. Konieczne jest, by pojazd wyposażyć w sprzęt i urządzenia, które pozwolą nam przetrwać czas, gdy będziemy czekać na pomoc, albo gdy będziemy sami usuwać usterkę.

Zobacz też: Jak przygotować się do jazdy po zmroku w okresie zimy?

Bez względu na to, czy poruszamy się po górach czy drogach, musimy poznać panujące tam zasady oraz znaki, które informują nas o tym, jak powinniśmy się zachować i na co zwrócić uwagę. Dotyczy to zarówno zasad spisanych, jak i zwyczajowych. Bez tej wiedzy trudno nam będzie sprawnie i bezpiecznie poruszać się po szlakach. Jedną z takich zasad jest ograniczone zaufanie do innych uczestników ruchu. Jeśli będziemy uważnie obserwować drogę i jej otoczenie, a niepokojące zachowania potraktujemy jako ostrzeżenie, możemy uniknąć niebezpiecznych zdarzeń. Dla wspólnego bezpieczeństwa, szczególną ostrożność należy zachować przy skrzyżowaniach tras oraz w przypadku narciarzy - przy dojazdach do wyciągów.

Przebyte kilometry na trasach narciarskich, jak i te pokonane na drogach, stanowią doskonałą szkołę i przygotowują nas na kolejne kilometry. To dzięki doświadczeniu możemy udoskonalać i zmieniać styl jazdy, lepiej rozumieć góry i warunki, które w nich panują. Na drodze jest podobnie, nie możemy przeskakiwać etapów.

Statystyki policyjne są pełne ofiar wypadków, młodych uczestników ruchu drogowego, którzy wierzyli, że są lepsi niż okazali się w rzeczywistości. Nie można zjeżdżać ze stromych stoków, jeśli wcześniej nie nauczymy się zjeżdżać z małych górek.

Narciarstwo alpejskie to aktywność wymagająca umiejętności. Zarezerwowana jest dla narciarzy mających techniczne umiejętności, by ryzykowne zjazdy zamienić w dobrą zabawę z bezpiecznym zakończeniem. Warto cały czas te umiejętności podnosić, korzystając z pomocy trenerów czy bliskich, którzy potrafią to robić lepiej.

„W jeździe samochodem działa to dokładnie tak samo. Umiejętności będą rosnąć, jeśli będziemy chcieli je rozwijać. Doświadczenie na pewno będzie pomocne, ale musi być uzupełnione chęcią zmiany i merytorycznym wsparciem trenera. Na pewno pomogą nam w tym powstające ośrodki doskonalenia jazdy. Szkolenie z zachowania w awaryjnych sytuacjach, w bezpiecznych warunkach, to pot na szkoleniu, który pozwoli później uniknąć smutnych konsekwencji zdarzeń drogowych” - tłumaczy instruktor ŠKODA Auto Szkoła, Radosław Jaskulski.

Zobacz też: Zasada dwóch sekund czyli jak hamować w zimie?

Ta lista nie jest ostateczna. Cechami łączącymi dobrego narciarza z dobrym kierowcą, jest również chłodna głowa i odporność na stres, a także nie przecenianie własnych umiejętności i wybieranie najlepszych rozwiązań z dostępnej palety. Rozwijajmy nasze umiejętności, czerpmy z doświadczenia i bezpiecznie pokonujmy narciarskie i drogowe szlaki.

Źródło: materiały prasowe Skoda

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

REKLAMA

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

REKLAMA

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA