REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jazda na nartach i samochodem - co je łączy?

Jazda na nartach a jazda na śniegu - co je łączy z punktu widzenia kierowcy?
Jazda na nartach a jazda na śniegu - co je łączy z punktu widzenia kierowcy?
Fiat

REKLAMA

REKLAMA

Wbrew pozorom jazda na nartach wymaga od narciarza często tego samego co jazda po śniegu autem od kierowcy. Jak to możliwe?

Wyjazdy na narty dają miłośnikom tego sportu dużo radości i satysfakcji. Wbrew pozorom narciarstwo alpejskie i podróżowanie samochodem mają wiele wspólnego. By przyjemne doznania z jazdy na nartach i podróży autem towarzyszyły nam przez cały czas, trzeba być świadomym elementów, z których się składają i które zapewniają wszystkim uczestnikom bezpieczeństwo. Trening czyni mistrza - w tych trzech słowach zapisana jest cała wartość ćwiczenia, powtarzania i zdobywania kolejnych umiejętności. Celem treningu jest bycie lepszym bez względu na dyscyplinę, którą się zajmujemy.

REKLAMA

Zarówno narty, jak i jazda samochodem, wymagają ciągłego doskonalenia, jeśli naszym celem jest poruszać się pewniej, bezpieczniej i móc zdobywać trudniejsze trasy. Obie dyscypliny odwołują się również do najważniejszych elementów, które powinien poznać dobry kierowca i narciarz.

Zobacz też: Cztery najczęstsze zimowe zaniedbania kierowców

REKLAMA

Po pierwsze prędkość jazdy - na nartach i na drodze należy ją dostosować do warunków panujących na trasie oraz naszych umiejętności. Podczas zjazdu szczególną ostrożność warto zachować tam, gdzie trasa się zwęża lub tworzy zakręt. Wybierając trasę warto zapoznać się z ich stopniem trudności, które określane są kolorami. Najłatwiejsze są zielone, a czerwone i niebieskie wymagają większego doświadczenia. Trasy czarne są najtrudniejsze.

Po drugie pogoda. Zarówno dla narciarzy, jak i kierowców, problematyczna jest ograniczona widoczność, niska temperatura i wiatr. Ograniczenie widoczności spowodowane przez mgłę, może doprowadzić do pobłądzenia na trasie. W takim przypadku należy skorzystać z map i GPS np. w naszym telefonie.

Kluczowy podczas zimowych wojaży jest odpowiedni dobór sprzętu. Ogromne znacznie ma jego dobry stan i prawidłowa konserwacja w trakcie i po sezonie. Na trasie nie będzie możliwości jego naprawy, a decyzje podczas zjazdu podejmowane są w ułamkach sekundy. Zły stan wiązań, nart, nieodpowiednie ubranie, brak sprzętu umożliwiającego wezwanie pomocy, mogą być przyczyną tragedii. Kierowca, tak jak narciarz, szczególnie, gdy wyrusza w nieznane powinien sprawdzić samochód. Konieczne jest, by pojazd wyposażyć w sprzęt i urządzenia, które pozwolą nam przetrwać czas, gdy będziemy czekać na pomoc, albo gdy będziemy sami usuwać usterkę.

Zobacz też: Jak przygotować się do jazdy po zmroku w okresie zimy?

REKLAMA

Bez względu na to, czy poruszamy się po górach czy drogach, musimy poznać panujące tam zasady oraz znaki, które informują nas o tym, jak powinniśmy się zachować i na co zwrócić uwagę. Dotyczy to zarówno zasad spisanych, jak i zwyczajowych. Bez tej wiedzy trudno nam będzie sprawnie i bezpiecznie poruszać się po szlakach. Jedną z takich zasad jest ograniczone zaufanie do innych uczestników ruchu. Jeśli będziemy uważnie obserwować drogę i jej otoczenie, a niepokojące zachowania potraktujemy jako ostrzeżenie, możemy uniknąć niebezpiecznych zdarzeń. Dla wspólnego bezpieczeństwa, szczególną ostrożność należy zachować przy skrzyżowaniach tras oraz w przypadku narciarzy - przy dojazdach do wyciągów.

Przebyte kilometry na trasach narciarskich, jak i te pokonane na drogach, stanowią doskonałą szkołę i przygotowują nas na kolejne kilometry. To dzięki doświadczeniu możemy udoskonalać i zmieniać styl jazdy, lepiej rozumieć góry i warunki, które w nich panują. Na drodze jest podobnie, nie możemy przeskakiwać etapów.

Statystyki policyjne są pełne ofiar wypadków, młodych uczestników ruchu drogowego, którzy wierzyli, że są lepsi niż okazali się w rzeczywistości. Nie można zjeżdżać ze stromych stoków, jeśli wcześniej nie nauczymy się zjeżdżać z małych górek.

Narciarstwo alpejskie to aktywność wymagająca umiejętności. Zarezerwowana jest dla narciarzy mających techniczne umiejętności, by ryzykowne zjazdy zamienić w dobrą zabawę z bezpiecznym zakończeniem. Warto cały czas te umiejętności podnosić, korzystając z pomocy trenerów czy bliskich, którzy potrafią to robić lepiej.

„W jeździe samochodem działa to dokładnie tak samo. Umiejętności będą rosnąć, jeśli będziemy chcieli je rozwijać. Doświadczenie na pewno będzie pomocne, ale musi być uzupełnione chęcią zmiany i merytorycznym wsparciem trenera. Na pewno pomogą nam w tym powstające ośrodki doskonalenia jazdy. Szkolenie z zachowania w awaryjnych sytuacjach, w bezpiecznych warunkach, to pot na szkoleniu, który pozwoli później uniknąć smutnych konsekwencji zdarzeń drogowych” - tłumaczy instruktor ŠKODA Auto Szkoła, Radosław Jaskulski.

Zobacz też: Zasada dwóch sekund czyli jak hamować w zimie?

Ta lista nie jest ostateczna. Cechami łączącymi dobrego narciarza z dobrym kierowcą, jest również chłodna głowa i odporność na stres, a także nie przecenianie własnych umiejętności i wybieranie najlepszych rozwiązań z dostępnej palety. Rozwijajmy nasze umiejętności, czerpmy z doświadczenia i bezpiecznie pokonujmy narciarskie i drogowe szlaki.

Źródło: materiały prasowe Skoda

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Miesiącami szukano sprawcy dziurawienia opon. Odkrycie, kto za tym stoi było zaskakujące

    We włoskim miasteczku od kilku miesięcy szukano sprawcy dziurawienia opon w samochodach. Odkrycia dokonano dzięki nagraniom z kamer monitoringu. Okazało się, że był to pies. Jak to się stało, że zniszczył tyle samochodów?

    Nowy Opel Corsa Hybrid. MHEV pojedzie nawet kilometr na samym prądzie

    Opel Corsa po liftingu po raz pierwszy w historii modelu otrzymał lekką hybrydę. MHEV w niemieckim hatchbacku może mieć 100 lub 136 koni mocy. A to nie koniec dobrych informacji na temat tego auta.

    Opony całoroczne a zimowe. Które są lepsze?

    Opony na zimę to opony zimowe? Dziś to już nie jest takie oczywiste. Zwłaszcza że na rynku pojawił się szereg opon całorocznych. Czy wielosezonówka może stanowić realną alternatywę?

    Mandat za jazdę nieodśnieżonym samochodem w 2023 r. Kara może być liczona w tysiącach

    Jazda nieodśnieżonym samochodem stanowi wykroczenie. A w 2023 r. na kierowców czeka wyjątkowo surowa kara. Bo gdy policjanci zaczną podliczać kolejne składowe wykroczenia, uzbiera się kilka tysięcy złotych. Ładna sumka!

    REKLAMA

    Płatność za paliwo samochodem, czyli aplikacja Skody Pay to Fuel

    Płatność za paliwo samochodem to nowy pomysł Skody. Kierowca po zatankowaniu pojazdu może uruchomić aplikację Pay to Fuel, wsiąść do auta i po prostu odjechać. Płatność dokona się automatycznie i w pełni zdalnie. Jak działa ten system? I jakie są jego wymagania?

    Ukrainiec ukarany za brak prawa jazdy. Choć prawo jazdy miał...

    Ukrainiec został ukarany przez polski sąd za brak prawa jazdy. Dokument wydany w Ukrainie posiadał, ale ten stracił ważność. To jednak mogło nie mieć znaczenia w świetle ustawy przedłużającej jego ważność w Polsce. Tego sąd jednak nie sprawdził. RPO wystąpił z kasacją.

    Nowa benzyna E10 od 1 stycznia 2024 r. na stacjach. Co gdy silnik nie jest dostosowany do nowego PB 95?

    1 stycznia 2024 r. na polskich stacjach pojawi się nowa benzyna E10. Zastąpi oferowane dotychczas PB 95 E5. A to oznacza jedno. Właściciele starszych samochodów powinni sprawdzić, czy ich samochód jest dostosowany do nowego paliwa.

    Czy można przerobić samochód spalinowy na elektryczny?

    Przerobienie samochodu na napęd elektryczny staje się nośnym hasłem. Nośnym, ale czy realnym? Istnieje taka możliwość. Konwersje pojazdów spalinowych na elektryczne są jak najbardziej wykonalne. Takimi właśnie przeróbkami zajmuje się nawet polska firma.

    REKLAMA

    Zmiany w Park & Ride Warszawa. Ładowanie elektryków będzie płatne. Zniknie Karta Eko

    Podczas parkowania w ramach Park & Ride Warszawa kierowcy samochodów elektrycznych stracą możliwość bezpłatnego ładowania pojazdu i zniknie wydawana im Karta Eko. A to nie koniec zmian. Kiedy zaczną obowiązywać?

    Jak się produkuje dywaniki samochodowe?

    Dywaniki samochodowe to część wyposażenia aut, na którą kierowcy zwracają coraz większą uwagę. Rzadko jednak zastanawiamy się nad tym, jak dywaniki zostały wyprodukowane. Okazuje się, że to wcale nie taki łatwy proces...

    REKLAMA