REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jazda na nartach i samochodem - co je łączy?

Subskrybuj nas na Youtube
Jazda na nartach a jazda na śniegu - co je łączy z punktu widzenia kierowcy?
Jazda na nartach a jazda na śniegu - co je łączy z punktu widzenia kierowcy?
Fiat

REKLAMA

REKLAMA

Wbrew pozorom jazda na nartach wymaga od narciarza często tego samego co jazda po śniegu autem od kierowcy. Jak to możliwe?

Wyjazdy na narty dają miłośnikom tego sportu dużo radości i satysfakcji. Wbrew pozorom narciarstwo alpejskie i podróżowanie samochodem mają wiele wspólnego. By przyjemne doznania z jazdy na nartach i podróży autem towarzyszyły nam przez cały czas, trzeba być świadomym elementów, z których się składają i które zapewniają wszystkim uczestnikom bezpieczeństwo. Trening czyni mistrza - w tych trzech słowach zapisana jest cała wartość ćwiczenia, powtarzania i zdobywania kolejnych umiejętności. Celem treningu jest bycie lepszym bez względu na dyscyplinę, którą się zajmujemy.

REKLAMA

Zarówno narty, jak i jazda samochodem, wymagają ciągłego doskonalenia, jeśli naszym celem jest poruszać się pewniej, bezpieczniej i móc zdobywać trudniejsze trasy. Obie dyscypliny odwołują się również do najważniejszych elementów, które powinien poznać dobry kierowca i narciarz.

Zobacz też: Cztery najczęstsze zimowe zaniedbania kierowców

REKLAMA

Po pierwsze prędkość jazdy - na nartach i na drodze należy ją dostosować do warunków panujących na trasie oraz naszych umiejętności. Podczas zjazdu szczególną ostrożność warto zachować tam, gdzie trasa się zwęża lub tworzy zakręt. Wybierając trasę warto zapoznać się z ich stopniem trudności, które określane są kolorami. Najłatwiejsze są zielone, a czerwone i niebieskie wymagają większego doświadczenia. Trasy czarne są najtrudniejsze.

Po drugie pogoda. Zarówno dla narciarzy, jak i kierowców, problematyczna jest ograniczona widoczność, niska temperatura i wiatr. Ograniczenie widoczności spowodowane przez mgłę, może doprowadzić do pobłądzenia na trasie. W takim przypadku należy skorzystać z map i GPS np. w naszym telefonie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kluczowy podczas zimowych wojaży jest odpowiedni dobór sprzętu. Ogromne znacznie ma jego dobry stan i prawidłowa konserwacja w trakcie i po sezonie. Na trasie nie będzie możliwości jego naprawy, a decyzje podczas zjazdu podejmowane są w ułamkach sekundy. Zły stan wiązań, nart, nieodpowiednie ubranie, brak sprzętu umożliwiającego wezwanie pomocy, mogą być przyczyną tragedii. Kierowca, tak jak narciarz, szczególnie, gdy wyrusza w nieznane powinien sprawdzić samochód. Konieczne jest, by pojazd wyposażyć w sprzęt i urządzenia, które pozwolą nam przetrwać czas, gdy będziemy czekać na pomoc, albo gdy będziemy sami usuwać usterkę.

Zobacz też: Jak przygotować się do jazdy po zmroku w okresie zimy?

REKLAMA

Bez względu na to, czy poruszamy się po górach czy drogach, musimy poznać panujące tam zasady oraz znaki, które informują nas o tym, jak powinniśmy się zachować i na co zwrócić uwagę. Dotyczy to zarówno zasad spisanych, jak i zwyczajowych. Bez tej wiedzy trudno nam będzie sprawnie i bezpiecznie poruszać się po szlakach. Jedną z takich zasad jest ograniczone zaufanie do innych uczestników ruchu. Jeśli będziemy uważnie obserwować drogę i jej otoczenie, a niepokojące zachowania potraktujemy jako ostrzeżenie, możemy uniknąć niebezpiecznych zdarzeń. Dla wspólnego bezpieczeństwa, szczególną ostrożność należy zachować przy skrzyżowaniach tras oraz w przypadku narciarzy - przy dojazdach do wyciągów.

Przebyte kilometry na trasach narciarskich, jak i te pokonane na drogach, stanowią doskonałą szkołę i przygotowują nas na kolejne kilometry. To dzięki doświadczeniu możemy udoskonalać i zmieniać styl jazdy, lepiej rozumieć góry i warunki, które w nich panują. Na drodze jest podobnie, nie możemy przeskakiwać etapów.

Statystyki policyjne są pełne ofiar wypadków, młodych uczestników ruchu drogowego, którzy wierzyli, że są lepsi niż okazali się w rzeczywistości. Nie można zjeżdżać ze stromych stoków, jeśli wcześniej nie nauczymy się zjeżdżać z małych górek.

Narciarstwo alpejskie to aktywność wymagająca umiejętności. Zarezerwowana jest dla narciarzy mających techniczne umiejętności, by ryzykowne zjazdy zamienić w dobrą zabawę z bezpiecznym zakończeniem. Warto cały czas te umiejętności podnosić, korzystając z pomocy trenerów czy bliskich, którzy potrafią to robić lepiej.

„W jeździe samochodem działa to dokładnie tak samo. Umiejętności będą rosnąć, jeśli będziemy chcieli je rozwijać. Doświadczenie na pewno będzie pomocne, ale musi być uzupełnione chęcią zmiany i merytorycznym wsparciem trenera. Na pewno pomogą nam w tym powstające ośrodki doskonalenia jazdy. Szkolenie z zachowania w awaryjnych sytuacjach, w bezpiecznych warunkach, to pot na szkoleniu, który pozwoli później uniknąć smutnych konsekwencji zdarzeń drogowych” - tłumaczy instruktor ŠKODA Auto Szkoła, Radosław Jaskulski.

Zobacz też: Zasada dwóch sekund czyli jak hamować w zimie?

Ta lista nie jest ostateczna. Cechami łączącymi dobrego narciarza z dobrym kierowcą, jest również chłodna głowa i odporność na stres, a także nie przecenianie własnych umiejętności i wybieranie najlepszych rozwiązań z dostępnej palety. Rozwijajmy nasze umiejętności, czerpmy z doświadczenia i bezpiecznie pokonujmy narciarskie i drogowe szlaki.

Źródło: materiały prasowe Skoda

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA