REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak uniknąć zimowych niespodzianek?

Jakubowski Ryszard
Warto zadbać o kilka szczegółów zimą
Warto zadbać o kilka szczegółów zimą

REKLAMA

REKLAMA

Najtrudniejszy dla kierowców jest okres przejściowy pomiędzy jesienią i zimą. To czas, kiedy mogą na drogach wystąpić niespodziewane oblodzenia, nawet gdy panują minimalnie dodatnie temperatury.

Miejsca, w których mogą niespodziewanie wystąpić lokalne oblodzenia są znane od dawna. Są to różnego rodzaju mostki i wiadukty, fragmenty drogi nad przepustami wodnymi, droga w zagłębieniach terenu, zwłaszcza w pobliżu zbiorników i cieków wodnych itp. Gdy termometr pokazujący temperaturę tuż nad jezdnią zbliża się do zera, można niemal być pewnym, że w takich miejscach temperatura może spaść minimalnie poniżej zera i w wyniku tzw. przygruntowego przymrozku wystąpi oblodzenie. Niestety, nawet najlepszy termometr ma pewną bezwładność, dlatego pokaże szybki spadek temperatury najwcześniej po sekundzie. W tym czasie samochód pokonuje zazwyczaj 30 i więcej metrów, a więc kierowca zobaczy informację o możliwości wystąpienia oblodzenia zbyt późno, często już po wyjechaniu z miejsca, gdzie ono mogło występować, lub co gorsza, po niespodziewanym wpadnięciu w poślizg.

REKLAMA

REKLAMA

W okresie przejściowym i w pierwszych dniach zimy należy wymienić płyn w układzie spryskiwaczy szyb i reflektorów na zimowy, lub przynajmniej dolać do używanego do tej pory 10% spirytusu skażonego (bezbarwnego denaturatu), co obniży temperaturę krzepnięcia roztworu do mniej więcej minus 6 stopni Celsjusza. Po zużyciu starego zapasu należy zacząć stosować właściwy, zimowy płyn.

Zobacz również: Jak zabezpieczyć uszczelki przed zimą?

W zasadzie nie powinno się go rozcieńczać, ale nieraz, dla oszczędności, gdy nie zanosi się w najbliższym czasie na większe mrozy, a płyn wytrzymuje do minus 30 stopni, można do niego dolać niewielką ilość wody (do 30%). Taki roztwór nie zamarznie na zimnej szybie nawet przy temperaturze nieco powyżej minus 15 stopni. Zawsze należy mieć w samochodzie pewien zapas płynu nierozcieńczonego, aby móc w każdej chwili uzupełnić zawartość zbiorniczka. Bywa, że podczas jazdy drogą wśród dużych pojazdów, zużycie płynu przekracza 1 litr na 100 km, zwłaszcza gdy służy on także do spryskiwania reflektorów i tylnej szyby.

REKLAMA

Trzeba zadbać także o jakość paliwa. Po okresie letnim i jesiennych chłodach w zbiorniku może być sporo wody. Najskuteczniejszym sposobem jej usunięcia jest zużycie prawie całej zawartości zbiornika podczas normalnej eksploatacji, a następnie całkowite spuszczenie resztek paliwa, w których oprócz wody będą także różne zanieczyszczenia stałe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak uniknąć zamarzania wycieraczek?

Nie zawsze takie radykalne czyszczenie baku jest możliwe do wykonania, choćby z braku miejsca i czasu. Można ratować się dodaniem do paliwa, gdy jest jego jeszcze dużo w zbiorniku, niewielkiej ilości denaturatu. Metoda ta nie jest skuteczna w przypadku oleju napędowego, a może bardzo zakłócić pracę silników benzynowych w nowoczesnych samochodach z elektronicznym sterowaniem składem mieszanki. W starszych modelach też należy się liczyć z chwilowymi przerwami w pracy silnika, nierówną pracą, zwłaszcza na wolnych obrotach itd. Dlatego ilość użytego denaturatu powinna być niemal symboliczna – zwykle wystarczy dodawać do paliwa podczas kilku kolejnych tankowań po 100 do 200 ml alkoholu, aby całkiem pozbyć się wody z układu paliwowego.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA