REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak uniknąć zimowych niespodzianek?

Jakubowski Ryszard
Warto zadbać o kilka szczegółów zimą
Warto zadbać o kilka szczegółów zimą

REKLAMA

REKLAMA

Najtrudniejszy dla kierowców jest okres przejściowy pomiędzy jesienią i zimą. To czas, kiedy mogą na drogach wystąpić niespodziewane oblodzenia, nawet gdy panują minimalnie dodatnie temperatury.

Miejsca, w których mogą niespodziewanie wystąpić lokalne oblodzenia są znane od dawna. Są to różnego rodzaju mostki i wiadukty, fragmenty drogi nad przepustami wodnymi, droga w zagłębieniach terenu, zwłaszcza w pobliżu zbiorników i cieków wodnych itp. Gdy termometr pokazujący temperaturę tuż nad jezdnią zbliża się do zera, można niemal być pewnym, że w takich miejscach temperatura może spaść minimalnie poniżej zera i w wyniku tzw. przygruntowego przymrozku wystąpi oblodzenie. Niestety, nawet najlepszy termometr ma pewną bezwładność, dlatego pokaże szybki spadek temperatury najwcześniej po sekundzie. W tym czasie samochód pokonuje zazwyczaj 30 i więcej metrów, a więc kierowca zobaczy informację o możliwości wystąpienia oblodzenia zbyt późno, często już po wyjechaniu z miejsca, gdzie ono mogło występować, lub co gorsza, po niespodziewanym wpadnięciu w poślizg.

REKLAMA

REKLAMA

W okresie przejściowym i w pierwszych dniach zimy należy wymienić płyn w układzie spryskiwaczy szyb i reflektorów na zimowy, lub przynajmniej dolać do używanego do tej pory 10% spirytusu skażonego (bezbarwnego denaturatu), co obniży temperaturę krzepnięcia roztworu do mniej więcej minus 6 stopni Celsjusza. Po zużyciu starego zapasu należy zacząć stosować właściwy, zimowy płyn.

Zobacz również: Jak zabezpieczyć uszczelki przed zimą?

W zasadzie nie powinno się go rozcieńczać, ale nieraz, dla oszczędności, gdy nie zanosi się w najbliższym czasie na większe mrozy, a płyn wytrzymuje do minus 30 stopni, można do niego dolać niewielką ilość wody (do 30%). Taki roztwór nie zamarznie na zimnej szybie nawet przy temperaturze nieco powyżej minus 15 stopni. Zawsze należy mieć w samochodzie pewien zapas płynu nierozcieńczonego, aby móc w każdej chwili uzupełnić zawartość zbiorniczka. Bywa, że podczas jazdy drogą wśród dużych pojazdów, zużycie płynu przekracza 1 litr na 100 km, zwłaszcza gdy służy on także do spryskiwania reflektorów i tylnej szyby.

REKLAMA

Trzeba zadbać także o jakość paliwa. Po okresie letnim i jesiennych chłodach w zbiorniku może być sporo wody. Najskuteczniejszym sposobem jej usunięcia jest zużycie prawie całej zawartości zbiornika podczas normalnej eksploatacji, a następnie całkowite spuszczenie resztek paliwa, w których oprócz wody będą także różne zanieczyszczenia stałe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak uniknąć zamarzania wycieraczek?

Nie zawsze takie radykalne czyszczenie baku jest możliwe do wykonania, choćby z braku miejsca i czasu. Można ratować się dodaniem do paliwa, gdy jest jego jeszcze dużo w zbiorniku, niewielkiej ilości denaturatu. Metoda ta nie jest skuteczna w przypadku oleju napędowego, a może bardzo zakłócić pracę silników benzynowych w nowoczesnych samochodach z elektronicznym sterowaniem składem mieszanki. W starszych modelach też należy się liczyć z chwilowymi przerwami w pracy silnika, nierówną pracą, zwłaszcza na wolnych obrotach itd. Dlatego ilość użytego denaturatu powinna być niemal symboliczna – zwykle wystarczy dodawać do paliwa podczas kilku kolejnych tankowań po 100 do 200 ml alkoholu, aby całkiem pozbyć się wody z układu paliwowego.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA