REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Regulacja lusterek a poprawa widoczności

Subskrybuj nas na Youtube
Ustawienie lusterek w samochodzie Fot. Fotolia
Ustawienie lusterek w samochodzie Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Prawidłowo ustawione lusterka to klucz do bezpiecznego wykonywania manewrów na drodze. Jak najłatwiej je zatem wyregulować?

Martwe pola w lusterkach

REKLAMA

Siedząc za kierownicą widzimy to, co dzieje się przed nami, a dobrze korzystając z lusterek widzimy także co dzieje się z tyłu pojazdu. Czasem jednak nie wszystko możemy dostrzec na pierwszy rzut oka. Wówczas mamy do czynienia z tzw. martwym polem, na które należy zwracać szczególną uwagę zwłaszcza podczas zmiany pasa ruchu. Trenerzy Szkoły Jazdy Renault radzą, jak radzić sobie z martwym polem

REKLAMA

Lusterko wsteczne wewnętrzne oraz dwa boczne zewnętrzne to ogromne wsparcie dla kierowcy. Odpowiednie ustawienie lusterek może być kluczowe dla lepszej widoczności podczas jazdy. Częste oglądanie się za siebie w trakcie jazdy byłoby bardzo niebezpieczne. Kierowca bowiem stale musi kontrolować co dzieje się przed nim i nie ma możliwości symultanicznie patrzeć we wszystkie lusterka oraz przez szyby. Podczas jazdy zdarzają się takie momenty, że przez ułamek sekundy nie widzimy obiektu za nami. Znajduje się on wtedy w martwym polu – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault. Miejsca, w których występują martwe pola są uzależnione od tego, jak ustawimy lusterka.

Zobacz też: Jak najłatwiej ustawić lusterka w samochodzie?

Właściwa regulacja lusterek

Z martwym polem możemy poradzić sobie odpowiednio regulując lusterka. Zacznij od ustawienia wstecznego lusterka tak, aby pokazywało bezpośrednio tył samochodu i całą przestrzeń za tylną szybą auta. Następnie odpowiednio ustaw lewe lusterko boczne, pochylając się jak najbliżej lewej bocznej szyby kierowcy i regulując lusterko tak, aby widzieć zaledwie mały fragment bocznej części samochodu. Tym sposobem poszerzysz możliwie jak najbardziej pole widzenia po swojej lewej stronie. Ostatnim krokiem jest prawidłowa konfiguracja prawego lusterka. W tym celu przesuń się w kierunku środka samochodu i ustaw pole widzenia analogicznie jak przy lewym lusterku, czyli tak aby było widać jedynie małą  krawędź po prawej stronie auta – radzą trenerzy Szkoły Jazdy Renault.

Jak sprawdzić czy lusterka są dobrze ustawione?

To, czy dobrze ustawiliśmy lusterka i wyeliminowaliśmy martwe pole możemy bardzo prosto sprawdzić. Jadąc drogą dwupasmową obserwujmy samochód, który chce nas wyprzedzić. Nie odwracając głowy, zerkajmy na lusterko wsteczne. Zanim auto zniknie z naszego pola widzenia, zacznijmy obserwować je w bocznym lusterku. Zanim zniknie nam z widoku, powinniśmy zobaczyć je w bocznej szybie. Wówczas będzie to oznaczać, że odpowiednio ustawiliśmy lusterka i wyeliminowaliśmy martwe pole. Zdecydowanie zbyt wielu kierowców nie spogląda w boczne lusterka podczas zmieniania pasa, a zamiast tego odwraca się i przygląda sytuacji na sąsiednim pasie. Przy prawidłowym ustawieniu lusterek, wystarczy tylko zerknąć i upewnić się, czy nic nie jedzie. Wówczas widzenie peryferyjne pozwala kontrolować w dalszym ciągu to co dzieje się przed nami. Dzięki temu lepiej kontrolujemy to, co dzieje się w naszym otoczeniu oraz częściej korzystamy z pomocy lusterek zamiast niebezpiecznie oglądać się za siebie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Źródło: materiały prasowe Szkoły Jazdy Renault

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Punkty karne: ile możesz mieć, kiedy się kasują, jak odzyskać prawo jazdy?

Zastanawiasz się, ile punktów karnych możesz mieć i kiedy znikają z Twojego konta? Interesują Cię najnowsze przepisy na 2025 rok dotyczące kasowania punktów, kursów redukcyjnych i tego, jak nie stracić prawa jazdy ani nie przepłacić za OC w 2025 roku? Ten kompleksowy przewodnik rozwieje wszelkie wątpliwości. Dowiedz się, co oznaczają punkty karne, jak działają nowe limity dla doświadczonych i początkujących kierowców, a także jakie są konsekwencje przekroczenia dozwolonej liczby punktów.

Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

REKLAMA

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

REKLAMA

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA