REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Regulacja lusterek a poprawa widoczności

Ustawienie lusterek w samochodzie Fot. Fotolia
Ustawienie lusterek w samochodzie Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Prawidłowo ustawione lusterka to klucz do bezpiecznego wykonywania manewrów na drodze. Jak najłatwiej je zatem wyregulować?

Martwe pola w lusterkach

Siedząc za kierownicą widzimy to, co dzieje się przed nami, a dobrze korzystając z lusterek widzimy także co dzieje się z tyłu pojazdu. Czasem jednak nie wszystko możemy dostrzec na pierwszy rzut oka. Wówczas mamy do czynienia z tzw. martwym polem, na które należy zwracać szczególną uwagę zwłaszcza podczas zmiany pasa ruchu. Trenerzy Szkoły Jazdy Renault radzą, jak radzić sobie z martwym polem

REKLAMA

REKLAMA

Lusterko wsteczne wewnętrzne oraz dwa boczne zewnętrzne to ogromne wsparcie dla kierowcy. Odpowiednie ustawienie lusterek może być kluczowe dla lepszej widoczności podczas jazdy. Częste oglądanie się za siebie w trakcie jazdy byłoby bardzo niebezpieczne. Kierowca bowiem stale musi kontrolować co dzieje się przed nim i nie ma możliwości symultanicznie patrzeć we wszystkie lusterka oraz przez szyby. Podczas jazdy zdarzają się takie momenty, że przez ułamek sekundy nie widzimy obiektu za nami. Znajduje się on wtedy w martwym polu – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault. Miejsca, w których występują martwe pola są uzależnione od tego, jak ustawimy lusterka.

Zobacz też: Jak najłatwiej ustawić lusterka w samochodzie?

Właściwa regulacja lusterek

Z martwym polem możemy poradzić sobie odpowiednio regulując lusterka. Zacznij od ustawienia wstecznego lusterka tak, aby pokazywało bezpośrednio tył samochodu i całą przestrzeń za tylną szybą auta. Następnie odpowiednio ustaw lewe lusterko boczne, pochylając się jak najbliżej lewej bocznej szyby kierowcy i regulując lusterko tak, aby widzieć zaledwie mały fragment bocznej części samochodu. Tym sposobem poszerzysz możliwie jak najbardziej pole widzenia po swojej lewej stronie. Ostatnim krokiem jest prawidłowa konfiguracja prawego lusterka. W tym celu przesuń się w kierunku środka samochodu i ustaw pole widzenia analogicznie jak przy lewym lusterku, czyli tak aby było widać jedynie małą  krawędź po prawej stronie auta – radzą trenerzy Szkoły Jazdy Renault.

REKLAMA

Jak sprawdzić czy lusterka są dobrze ustawione?

To, czy dobrze ustawiliśmy lusterka i wyeliminowaliśmy martwe pole możemy bardzo prosto sprawdzić. Jadąc drogą dwupasmową obserwujmy samochód, który chce nas wyprzedzić. Nie odwracając głowy, zerkajmy na lusterko wsteczne. Zanim auto zniknie z naszego pola widzenia, zacznijmy obserwować je w bocznym lusterku. Zanim zniknie nam z widoku, powinniśmy zobaczyć je w bocznej szybie. Wówczas będzie to oznaczać, że odpowiednio ustawiliśmy lusterka i wyeliminowaliśmy martwe pole. Zdecydowanie zbyt wielu kierowców nie spogląda w boczne lusterka podczas zmieniania pasa, a zamiast tego odwraca się i przygląda sytuacji na sąsiednim pasie. Przy prawidłowym ustawieniu lusterek, wystarczy tylko zerknąć i upewnić się, czy nic nie jedzie. Wówczas widzenie peryferyjne pozwala kontrolować w dalszym ciągu to co dzieje się przed nami. Dzięki temu lepiej kontrolujemy to, co dzieje się w naszym otoczeniu oraz częściej korzystamy z pomocy lusterek zamiast niebezpiecznie oglądać się za siebie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Źródło: materiały prasowe Szkoły Jazdy Renault

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA