REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dlaczego używanie zestawu głośnomówiącego jest niebezpieczne?

Używanie zestawu głośnomówiącego w trakcie jazdy jest niebezpieczne Fot. Fotolia
Używanie zestawu głośnomówiącego w trakcie jazdy jest niebezpieczne Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Używanie zestawu głośnomówiącego w trakcie jazdy autem jest prawie równie niebezpieczne co klasyczna rozmowa przez słuchawkę telefonu. Mimo że obie ręce kierowca ma na kierownicy, to nie koncentruje się on w pełni na tym, co dzieje się na drodze.

Używanie zestawu głośnomówiącego w samochodzie

Intensywny ruch i prędkości zmieniają naszą sytuacja na drodze bardzo dynamicznie. Powoduje to, że od kierowcy wymaga się wysokiej koncentracji i skupienia. Każdy moment oderwania wzorku od drogi stwarza realne zagrożenie. Co zrobić, jeśli podczas jazdy zadzwoni nam telefon?

REKLAMA

Przede wszystkim pamiętajmy, że nawet używając zestawu głośnomówiącego czy słuchawkowego rozmowa telefoniczna nie pozostanie bez wpływu na naszą jazdę. Dlaczego?

Co rozprasza kierowcę w trakcie jazdy samochodem?

Rozproszenie fizyczne: kierowca odbierając telefon, czy też wykonując połączenie musi oderwać wzrok od drogi, dodatkowo jedną rękę wyłączyć z operowania samochodem i użyć jej do pracy na telefonie. W konsekwencji będzie miał przez to utrudnioną obsługę pojazdu np. zmianę biegów.

Zobacz też: Przechodzenie przez jezdnię, a korzystanie z telefonu

REKLAMA

Rozproszenie wzrokowe: w tym przypadku możemy mieć do czynienia z trzema sytuacjami. Pierwsza związana jest z możliwością zasłonięcia drogi przez telefon, który jest przyczepiony do szyby, druga – dotyczy sytuacji, gdy przenosimy wzrok na ekran telefonu i nie patrzymy na to co się dzieje na drodze, trzecia – kierowca „patrzy, ale nie widzi”, skupiony na rozmowie, ma obniżoną zdolność obserwacji i „wyłapywania” potencjalnych zagrożeń.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rozproszenie słuchowe: pochłonięci rozmową i wsłuchiwaniem się przenosimy całą swoją uwagę na narząd słuchu, jednocześnie tracąc możliwość szybkiego rozpoznawania zamieniającej się sytuacji drogowej.

Rozproszenie poznawcze: kierowca skoncentrowany na obsłudze telefonu i rozmowie ma obniżony poziom możliwości obsługi pojazdu poprzez niedostateczne skoncentrowanie uwagi i błędy w ocenie sytuacji.

Wypadki spowodowane rozmową telefoniczną

REKLAMA

Prowadzone badania potwierdzają tezę o realnym zagrożeniu, jakie niesie za sobą rozmowa przez telefon podczas jazdy samochodem. Badania amerykańskich naukowców „100-Car Naturalistic Study” wykazały, że 33% wypadków spowodowanych było rozproszeniem uwagi. Przeprowadzone przez Millward Brown w Polsce badania ”Dajemy Ci wolną rękę” pokazują, jaki jest nasz stosunek do rozmowy przez telefon w samochodzie: 97% kierowców wie, że rozmowa przez telefon grozi mandatem, 95% ma świadomość, że rozmowa przez telefon jest niebezpieczne, a i tak 60% rozmawia przez telefon. Cześć badanych, i to nie mała, przyznaje się do czytania podczas jazdy wiadomości SMS – 27% i pisania SMS – 18%.

Statystyki policji pokazują, że nawet groźba kary i ryzyko związane z rozmową przez telefon nie są w stanie nas od telefonu oderwać. W zeszłym roku policjanci ukarali mandatem 84 143 kierowców. Pamiętajmy, że są to tylko kierowcy, którzy rozmawiali trzymając telefon w ręku. Statystyki nie obejmują kierowców korzystających z zestawów głośnomówiących i zestawów słuchawkowych.

Zagrożenia związane z użytkowaniem telefonów dostrzegł również ustawodawca, podnosząc kary za jego nieprawidłowe użytkowanie. Rozmawiając przez telefon w sposób nieprzepisowy narażamy się na 200 zł mandatu oraz 5 punktów karnych.” - mówi Radosław Jaskulski, instruktor Szkoły Auto ŠKODA.

Źródło: materiały prasowe Szkoły Auto Skoda

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kontrole na granicy polsko-niemieckiej 2025 - do kiedy?

Do kiedy przewidywane są kontrole na granicy polsko-niemieckiej w 2025 roku? Okazuje się, że dłużej niż się spodziewano. Branża transportowa traci czas i pieniądze. Największe zatory są w lubuskim, ale zachodniopomorskie już obawia się poważnych utrudnień.

Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

REKLAMA

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

KGP: 97 506 interwencji, 260 wypadków drogowych, 13 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 97 506 interwencji. Byli wzywani do 260 wypadków drogowych.

REKLAMA

Zmiany dla młodych kierowców. Jakie są najważniejsze założenia projektu?

Do konsultacji i opiniowana został skierowany projekt zmieniający przepisy w zakresie ruchu drogowego. Celem nowelizacji jest zwiększenie poziomu bezpieczeństwa w ruchu drogowym, oraz mobilności młodych osób.

Prawo jazdy dla nastolatka coraz bliżej

Projekt resortu infrastruktury zawierający m.in. propozycję możliwości uzyskania prawa jazdy przez osoby mające 17 lat trafił do konsultacji publicznych.

REKLAMA