REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czym grozi przeciążenie dachu samochodu

Subskrybuj nas na Youtube
Czym grozi przeciążenie dachu samochodu? Fot. Fotolia
Czym grozi przeciążenie dachu samochodu? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Bagażniki dachowe zyskują coraz większą popularność wśród polskich kierowców. Niestety mało, który miłośnik przewożenia bagaży na dachu zawraca sobie głowę sprawdzeniem wagi pakunków. Czym grozi przeciążenie dachu samochodu?

Jak twierdzą niemieccy specjaliści ze Stowarzyszenie Dozoru Technicznego (GTÜ), kierowcy powinni uważać, aby obciążenie dachu nigdy nie przekraczało określonej przez producenta samochodu maksymalnej ładowności. Z podobną ostrożnością podchodzić wypada również do limitu całkowitej masy pojazdu. W niektórych sytuacjach zbyt wielkie obciążenia mogą mieć tragiczne skutki.

REKLAMA

REKLAMA

„Z naszych testów wynika, że w przypadku kolizji, najechania na tył samochodu, box dachowy może, "zamienić się w pocisk". Warto zatem po przebyciu krótkiego odcinka trasy sprawdzić, czy ładunek jest stabilnie umocowany. (...) Co szczególnie ważne, unikać należy konstrukcji bagażowych domowej roboty, czyli np. różnych gumowych napinaczy” – radzi GTÜ.

Zobacz też: Prawidłowe ustawienie zagłówka

REKLAMA

Przed wyborem boksu dachowego sprawdź certyfikaty

W analogiczny sposób traktować powinno się bagażniki innego typu, czyli np. specjalne uchwyty do przewozu rowerów, nart czy sprzętu wodnego. Zdaniem Jacka Radosza, eksperta polskiej firmy Taurus – specjalizującej się w produkcji i dystrybucji m.in. boksów dachowych oraz innego sprzętu ułatwiającego samochodowy transport, na sprawy związane z bezpieczeństwem najlepiej jest zwracać uwagę już w momencie wyboru bagażnika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obecnie w większości dostępnych na rynku boksów dachowych stosowane są mechanizmy gwarantujące stabilne zamocowanie na bagażniku bazowym. W ocenie danego modelu pomocne okazać mogą się też m.in. atesty ośrodków certyfikacyjnych. Jakość i poziom bezpieczeństwa potwierdzają specjalne certyfikaty (np. niemiecki TÜV), które są zgodne z normami unijnymi. Ważna jest ponadto norma City Crash. Certyfikat ten gwarantuje, że przy odpowiednim użytkowaniu produkt – nawet w razie zderzenia (do 50 km/h) – pozostanie na dachu.

Zobacz też: Karta ratownicza - dlaczego warto ją mieć w samochodzie?

Przeliczanie obciążenia dachu samochodu

Poza zadbaniem o stabilne umocowanie boksu czy innego bagażnika, eksperci GTÜ zalecają również dokładne przeliczenie obciążenia, z jakim mierzyć musi się dach samochodu.
Po sprawdzeniu limitu obciążenia dachu sprawdzić trzeba wagę poszczególnych elementów, czyli konkretnie bagażnika bazowego, boksu dachowego oraz ładunku, który ma być w nim przewieziony. Przy tym zadbać należy też o równomierne rozłożenie bagaży wewnątrz boksu.
„Załóżmy, że kompletny bagażnik bazowy waży 4 kg. Umieszczony na nim boks to np. kolejne 17 kg. Przetransportować chcemy bagaże o łącznej wadze ok. 40 kg. Łączne obciążenie wyniesie więc w tym przypadku mniej więcej 61 kg. Jeżeli dopuszczalne obciążenie dachu naszego samochodu wynosi 75 kg, to oczywiście nie będzie problemu. Kłopot pojawiłby się, gdyby limit obciążenia był niższy i wynosił np. 50 kg. Na identycznej zasadzie powinno się podliczać wagę poszczególnych elementów, gdy korzystamy z innego bagażnika dachowego, np. dedykowanego rowerom” – wyjaśnia Jacek Radosz.
Jak zaznacza ekspert firmy Taurus, warto pamiętać również o limitach dotyczących bagażnika bazowego i boksu lub uchwytu do przewozu określonego rodzaju sprzętu. Podobnie jak sam dach, także one mają ściśle określone limity ładowności.

Źródło: Materiały prasowe Taurus

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja - czy jednak nie będzie to przysłowiowy gwóźdź do trumny dla tych dopłat?

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

REKLAMA

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

REKLAMA

Jakie samochody wybierają przedsiębiorcy?

Jakie auta najczęściej wybierają polscy przedsiębiorcy? Według raportu EFL to biznesmeni napędzają polską motoryzację, wymieniając flotę co kilka lat. Najczęściej korzystają z leasingu.

Kiedy seniorzy stracą prawo jazdy? Aktualne zasady na październik 2025 – sprawdź, czy dotyczy to Ciebie

Czy seniorzy tracą prawo jazdy z powodu wieku? A może wystarczy choroba? A co z punktami karnymi? W praktycznym poradniku wyjaśniamy, co naprawdę decyduje o utracie uprawnień i jakie przepisy obowiązują kierowców w starszym wieku. Sprawdzamy też, kiedy decyzję podejmuje lekarz, a kiedy starosta lub sąd. Dzięki temu dowiesz się, jak uniknąć problemów i zachować prawo jazdy na dłużej.

REKLAMA