REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czym grozi przeciążenie dachu samochodu

Subskrybuj nas na Youtube
Czym grozi przeciążenie dachu samochodu? Fot. Fotolia
Czym grozi przeciążenie dachu samochodu? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Bagażniki dachowe zyskują coraz większą popularność wśród polskich kierowców. Niestety mało, który miłośnik przewożenia bagaży na dachu zawraca sobie głowę sprawdzeniem wagi pakunków. Czym grozi przeciążenie dachu samochodu?

Jak twierdzą niemieccy specjaliści ze Stowarzyszenie Dozoru Technicznego (GTÜ), kierowcy powinni uważać, aby obciążenie dachu nigdy nie przekraczało określonej przez producenta samochodu maksymalnej ładowności. Z podobną ostrożnością podchodzić wypada również do limitu całkowitej masy pojazdu. W niektórych sytuacjach zbyt wielkie obciążenia mogą mieć tragiczne skutki.

REKLAMA

„Z naszych testów wynika, że w przypadku kolizji, najechania na tył samochodu, box dachowy może, "zamienić się w pocisk". Warto zatem po przebyciu krótkiego odcinka trasy sprawdzić, czy ładunek jest stabilnie umocowany. (...) Co szczególnie ważne, unikać należy konstrukcji bagażowych domowej roboty, czyli np. różnych gumowych napinaczy” – radzi GTÜ.

Zobacz też: Prawidłowe ustawienie zagłówka

Przed wyborem boksu dachowego sprawdź certyfikaty

REKLAMA

W analogiczny sposób traktować powinno się bagażniki innego typu, czyli np. specjalne uchwyty do przewozu rowerów, nart czy sprzętu wodnego. Zdaniem Jacka Radosza, eksperta polskiej firmy Taurus – specjalizującej się w produkcji i dystrybucji m.in. boksów dachowych oraz innego sprzętu ułatwiającego samochodowy transport, na sprawy związane z bezpieczeństwem najlepiej jest zwracać uwagę już w momencie wyboru bagażnika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obecnie w większości dostępnych na rynku boksów dachowych stosowane są mechanizmy gwarantujące stabilne zamocowanie na bagażniku bazowym. W ocenie danego modelu pomocne okazać mogą się też m.in. atesty ośrodków certyfikacyjnych. Jakość i poziom bezpieczeństwa potwierdzają specjalne certyfikaty (np. niemiecki TÜV), które są zgodne z normami unijnymi. Ważna jest ponadto norma City Crash. Certyfikat ten gwarantuje, że przy odpowiednim użytkowaniu produkt – nawet w razie zderzenia (do 50 km/h) – pozostanie na dachu.

Zobacz też: Karta ratownicza - dlaczego warto ją mieć w samochodzie?

Przeliczanie obciążenia dachu samochodu

Poza zadbaniem o stabilne umocowanie boksu czy innego bagażnika, eksperci GTÜ zalecają również dokładne przeliczenie obciążenia, z jakim mierzyć musi się dach samochodu.
Po sprawdzeniu limitu obciążenia dachu sprawdzić trzeba wagę poszczególnych elementów, czyli konkretnie bagażnika bazowego, boksu dachowego oraz ładunku, który ma być w nim przewieziony. Przy tym zadbać należy też o równomierne rozłożenie bagaży wewnątrz boksu.
„Załóżmy, że kompletny bagażnik bazowy waży 4 kg. Umieszczony na nim boks to np. kolejne 17 kg. Przetransportować chcemy bagaże o łącznej wadze ok. 40 kg. Łączne obciążenie wyniesie więc w tym przypadku mniej więcej 61 kg. Jeżeli dopuszczalne obciążenie dachu naszego samochodu wynosi 75 kg, to oczywiście nie będzie problemu. Kłopot pojawiłby się, gdyby limit obciążenia był niższy i wynosił np. 50 kg. Na identycznej zasadzie powinno się podliczać wagę poszczególnych elementów, gdy korzystamy z innego bagażnika dachowego, np. dedykowanego rowerom” – wyjaśnia Jacek Radosz.
Jak zaznacza ekspert firmy Taurus, warto pamiętać również o limitach dotyczących bagażnika bazowego i boksu lub uchwytu do przewozu określonego rodzaju sprzętu. Podobnie jak sam dach, także one mają ściśle określone limity ładowności.

Źródło: Materiały prasowe Taurus

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA