Wypadki z udziałem młodych ludzi - co robić aby je ograniczyć?
REKLAMA
REKLAMA
Zadbaj o bezpieczeństwo w trakcie jazdy
Chcąc dotrzeć do młodych kierowców, Michelin uruchomił w szkołach nauki jazdy pilotażowy program, który poszerza zajęcia dotyczące bezpieczeństwa drogowego. Kampania Złote Zasady obejmuje wiele działań w Internecie i mediach społecznościowych. Na specjalnej stronie internetowej http://zlotezasady.michelin.pl znaleźć można zarówno szczegóły dotyczące programu, jak również ciekawostki na temat każdej ze Złotych Zasad Michelin. Dodatkowo w serwisie Facebook przygotowano aplikację konkursową, dzięki której można sprawdzić swoją wiedzę dotyczącą reguł bezpieczeństwa drogowego, a także wygrać atrakcyjne nagrody. Ponadto działa specjalny kanał YouTube, na którym można obejrzeć wszystkie filmy edukacyjne z komentarzem Krzysztofa Hołowczyca.
REKLAMA
Niepotrzebna śmierć
Jak pokazują raporty Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), wypadki drogowe są najczęstszą przyczyną śmierci osób w wieku 15-29 lat (Raport opublikowany w marcu 2013 roku.) Ponadto według danych polskiej policji najwyższy wskaźnik wypadków drogowych występuje właśnie wśród kierowców w wieku 18-24 (Dane Komendy Głównej Policji; wskaźnik na 10 000 populacji.). Stąd też potrzeba szczególnej edukacji tej grupy.
10 zasad bezpiecznej jazdy według Michelin
- Jako kierowca lub pasażer zawsze pamiętaj, żeby zapiąć pasy
Pasy bezpieczeństwa redukują ryzyko wystąpienia ciężkich i śmiertelnych obrażeń w wyniku wypadku o prawie połowę. Oznacza to, że szanse na przeżycie kolizji rosną co najmniej dwukrotnie dzięki zapiętym pasom. W czasie kolizji siła uderzeniowa pasażera siedzącego na tylnym siedzeniu i niezabezpieczonego pasami może wynosić nawet trzy tony. To dlatego podczas wypadku może on stanowić śmiertelne zagrożenie dla osób na przednich siedzeniach. Poduszki bezpieczeństwa stanowią dodatkową ochronę podczas wypadku, ale tylko wtedy, gdy pasażerowie mają jednocześnie zapięte pasy bezpieczeństwa.
Zobacz też: Wypadki drogowe w Polsce - prawdziwe przyczyny
Źródło: Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego
- Kodeks drogowy powstał, aby nas chronić
Pierwszym krajem, który wprowadził obowiązek posiadania prawa jazdy były Prusy. Było to w 1903 roku. W Polsce pierwsze dokumenty tego typu pojawiły się w roku 1918. W różnych krajach Unii Europejskiej obowiązują niespotykane w Polsce kategorie prawa jazdy, np. kategoria G uprawniająca do prowadzenia walca drogowego czy kategoria S uprawniająca do prowadzenia skutera śnieżnego.
Źródło: Wikipedia
- Dla bezpieczeństwa własnego i innych zawsze prowadź auto zgodnie z dopuszczalną prędkością
Nadmierna prędkość jest przyczyną aż jednej trzeciej wypadków śmiertelnych. Limity prędkości nie zostały wymyślone bez powodu – większość pieszych nie przeżyje potrącenia przez samochód jadący z prędkością większą niż 50 km/h.
Wzrost średniej prędkości pojazdu o 5% prowadzi do wzrostu:
- liczby wypadków o 10%;
- liczby wypadków z ofiarami ciężko rannymi o 16%;
- liczby wypadków z ofiarami śmiertelnymi aż o 22%.
Zobacz też: Kierowca, pieszy, motocyklista - kto jest najczęstszym sprawcą wypadków drogowych?
Źródło: Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego
- Regularnie kontroluj zużycie opon i ich ciśnienie; nie zapomnij o sprawdzeniu opony zapasowej
Prawidłowe ciśnienie w oponach to istotny czynnik dla naszego bezpieczeństwa – właściwie napompowane opony zwiększają przyczepność i skracają drogę hamowania. Utrzymywanie właściwego ciśnienia wpływa ponadto na:
- trwałość opony poprzez wydłużenie czasu jej użytkowania o jeden sezon;
- ekonomię i ekologię jazdy – prawidłowo napompowana opona zmniejsza zużycie paliwa o ok. 0,3 l na 100 km.
Nieprawidłowy poziom ciśnienia w oponach zwiększa ryzyko eksplozji opony – wynika to z nieprawidłowego rozłożenia nacisku osi pojazdu na podłoże oraz zmiany powierzchni styku opony z nawierzchnią. Badania Michelin przeprowadzone w 2013 r. pokazują, że ponad 64% samochodów w Polsce ma nieprawidłowe ciśnienie w oponach.
Zobacz też: Prawidłowe ciśnienie powietrza w oponach - porady Michelin
Źródło: Michelin
- Kiedy jesteś pod wpływem alkoholu lub środków odurzających, nie siadaj za kierownicą
Już zaledwie 0,1‰ alkoholu we krwi, czy połowa dopuszczalnej w Polsce dawki, powoduje rozproszenie uwagi, a tym samym zwiększa ryzyko wypadku. Około 25% osób, które zginęły na europejskich drogach to ofiary wypadków będących wynikiem spożycia alkoholu.
Źródło: Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego
- Pamiętaj, że dzieci powinny podróżować wyłącznie w fotelikach
Używanie fotelików dla dzieci w wieku poniżej 12 lat i wzroście do 150 cm jest w Polsce obowiązkowe. Obowiązkowe korzystanie z fotelików dziecięcych może zredukować liczbę śmiertelnych wypadków z udziałem małych pasażerów o 35%. Siła uderzenia poduszki powietrznej w tył fotelika dziecięcego zamontowanego na przednim siedzeniu jest porównywalna z siłą uderzenia kijem bejsbolowym przez zawodowego gracza.
Źródło: Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, Światowa Organizacja Zdrowia
- Nie używaj telefonu komórkowego w czasie jazdy – nie rozpraszaj się za kierownicą
Badania pokazują, że rozmowa przez telefon podczas jazdy może mieć podobne skutki, jak prowadzenie samochodu po wypiciu alkoholu. Prawdopodobieństwo spowodowania wypadku przez kierowcę rozmawiającego przez telefon wzrasta aż czterokrotnie! Korzystanie z zestawu słuchawkowego nie rozwiązuje problemu, ponieważ rozproszenie uwagi kierowcy jest podobne. Pisanie wiadomości tekstowych w czasie prowadzenia pojazdu wydaje się mieć nawet poważniejsze skutki, a ryzyko spowodowania wtedy wypadku rośnie w porównaniu z rozmową telefoniczną.
Zobacz też: Używanie telefonu w czasie jazdy - aspekty bezpieczeństwa
Źródło: Światowa Organizacja Zdrowia
- Jeśli czujesz się śpiący lub zmęczony, zjedź z trasy i odpocznij
W 2012 r. w Polsce prawie 1 000 osób zginęło lub zostało rannych w wypadkach spowodowanych z winy kierowców było wynikiem ich zmęczenia lub zaśnięcia kierowcy.
Źródło: Komenda Główna Policji
- Zawsze zakładaj kask, poruszając się jednośladami
Dobrej jakości kask może zredukować ryzyko śmierci w wyniku wypadku drogowego o 40%, natomiast ryzyko ciężkich obrażeń nawet o 70%. Uszkodzenia głowy i szyi to główna przyczyna śmierci oraz ciężkich obrażeń wśród motocyklistów i rowerzystów. W Europie aż 75% wszystkich śmiertelnych wypadków wśród użytkowników pojazdów dwukołowych to właśnie wynik uszkodzeń głowy. Badanie przeprowadzone na zlecenie Michelin Polska pokazały, że zaledwie 2% dorosłych rowerzystów chroni głowę za pomocą kasku podczas jazdy.
Zobacz też: Na co należy zwrócić uwagę przy zakupie kasku?
Źródło: Światowa Organizacja Zdrowia, Michelin
- Na drodze bądź uprzejmy i szanuj innych użytkowników ruchu
Uprzejmość na drodze to nie tylko dowód naszej kultury i szacunku dla innych, lecz także ważny czynnik zmniejszający ryzyko w wypadków.
Źródło: materiały prasowe Michelin
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.