REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy starsi kierowcy jeżdżą bezpieczniej?

Subskrybuj nas na Youtube
Czy starsi kierowcy jeżdżą bezpieczniej? Fot. Fotolia
Czy starsi kierowcy jeżdżą bezpieczniej? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ryzyko spowodowania wypadku przez osoby po 65 roku życia wzrasta o 16% w porównaniu do grupy 25-64. Z drugiej strony, w zestawieniu z tą ostatnią grupą wiekową, kierowcy poniżej 25 roku życia mają aż o 188% większe prawdopodobieństwo na spowodowanie wypadku.*

W grupie 1000 kierowców w wieku 18-20 lat ok. 250 wypadków spowodowanych było niedostosowaniem prędkości. Wśród takiej samej liczby kierowców w wieku 65+ liczba wypadków wynikających z niedostosowania prędkości to niewiele ponad 50. Młodsi kierowcy natomiast dwukrotnie rzadziej wymuszają pierwszeństwo niż starsi.** Najbezpieczniej jeździmy w latach „aktywności zawodowej”. Najniebezpieczniejszymi kierowcami są młodzi kierowcy, których charakteryzuje brak doświadczenia i umiejętności, często również brawura oraz zbyt wysoka ocena swoich umiejętności. U starszych kierowców refleks maleje, pogarsza się również zdolność widzenia i słyszenia, natomiast są oni zwykle bardziej ostrożni i rozważni, dostosowując swój styl jazdy do możliwości – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault.

REKLAMA

Zobacz też: Od czego zależy długość drogi hamowania samochodu?

Nie ma określonego wieku, w którym należy przestać prowadzić samochód – dla jednej osoby będzie to 65 lat, dla innej znacznie później. Trudno jest jednak wyczuć granicę, jeśli nie zauważyliśmy nagłej, odczuwalnej różnicy w widzeniu lub dużej zmiany zdrowotnej, dlatego w wielu krajach kierowcy w określonym wieku muszą poddawać się obowiązkowym badaniom kontrolnym. W Polsce nie ma takiego prawa, nie zwalania nas to jednak z odpowiedzialności. Nie wolno czekać na wypadek, tylko należy być świadomym sygnałów, które powinny budzić niepokój. Uwagę starszego kierowcy zwrócić powinna wzrastająca liczba niebezpiecznych sytuacji na drodze z jego udziałem, trudności w dostrzeganiu pieszych i innych uczestników ruchu, wzrastające zdenerwowanie i stres za kierownicą.

Zobacz też: Savoir-vivre pasażerów

Ból czy sztywność szyi mogą powodować, że trudniej będzie się obejrzeć, co może zmniejszać bezpieczeństwo przy zmianie pasa ruchu i utrudniać kontrolowanie martwego pola. Ból
i uczucie ciężkości w nogach mogą sprawiać, że wolniej przekładamy nogę z pedałów, przez co wolniej reagujemy. Wskazówką może być też zachowanie innych kierowców – jeśli poprzez trąbienie sygnalizują nam coraz częściej nieodpowiednie zachowanie na drodze – i informacja zwrotna od członków rodziny. Jeśli mamy wątpliwości dotyczące tego, czy nadal jesteśmy bezpiecznymi kierowcami, najlepiej zapytać lekarza. Możemy też skonsultować temat z doświadczonym instruktorem. Bardzo wymierne jest również weryfikowanie swoich umiejętności na specjalnych szkoleniach bezpiecznej jazdy – radzą trenerzy Szkoły Jazdy Renault.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Zaskakujące wyniki badań Continentala: wychowujemy piratów drogowych

Także przyjmowane leki mogą negatywnie wpływać na  możliwości prowadzenia pojazdów, dlatego zawsze dobrze jest pytać lekarza o efekty uboczne – niektóre lekarstwa same nie wpływają na możliwość prowadzenia aut, ale już w kombinacji z innymi mogą znacznie osłabić koncentrację. Seniorzy, którzy zaczynają gorzej czuć się za kierownicą mogą unikać podróży w godzinach szczytu
 i wybierać mniej zatłoczone ulice. Powinni też eliminować czynniki, które mogą ich rozpraszać, takie jak rozmowy przez telefon –
mówią trenerzy Szkoły Jazdy Renault. – Gdy czas reakcji zaczyna się wydłużać, należy dbać o zachowanie większego odstępu za poprzedzającym samochodem.

* www.rand.org

** Raport bezpieczeństwa w ruchu drogowym DEKRA na rok 2012, badania przeprowadzone
w Niemczech.

Źródło: Renault

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA