REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Znak A-18b a odszkodowanie. Czyli kolizja z dzikim zwierzęciem

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Znak A-18b a odszkodowanie. Czyli kolizja z dzikim zwierzęciem
Znak A-18b a odszkodowanie. Czyli kolizja z dzikim zwierzęciem
Konrad Żelazowski
dziennik.pl

REKLAMA

REKLAMA

Znak A-18b a odszkodowanie, czyli czy pojawienie się przy drodze znaku uwaga dzikie zwierzęta zmienia coś w kwestii odpowiedzialności zarządcy drogi?

Uwaga dzikie zwierzęta. Czyli co mówi znak A-18b?

Na początek nieco teorii. Znak A-18b "Zwierzęta dzikie" stawia się przede wszystkim na tych odcinkach drogi, na których napotkanie sarny, lisa czy łosia jest szczególnie wysokie – bo np. asfalt przecina ich drogę do wodopoju. Tablica powinna zmusić kierowcę do utrzymania wyższego poziomu uwagi. Zwierzęta dzikie mogą bowiem zarówno na drodze przebywać, jak i nieoczekiwanie na nią wbiec z rowu czy lasu. Tablica A-18b często jest też łączona z tabliczką T-2 wskazującą dystans, na którym wspomniane na znaku niebezpieczeństwo może występować.

REKLAMA

Miejsca ustawienia znaku A-18b wraz z tabliczką T-2 można ustalić na podstawie informacji o szlakach wędrówek zwierząt uzyskanej od służb leśnych.

Znak A-18b a odszkodowanie

W tym kontekście należy rozpatrzyć dwa scenariusze. W obydwu dochodzi do kolizji z dzikim zwierzęciem i w obydwu kierowca uszkodzonego pojazdu kieruje roszczenia do zarządcy danej drogi – a w praktyce to właściwie do jego ubezpieczyciela. W pierwszym jednak znak A-18b jest ustawiony przy drodze. W drugim tablicy nie ma. Co one oznaczają w praktyce? W sytuacji, w której znak A-18b "Dzikie zwierzęta" był ustawiony przy drodze, ubezpieczyciel przy pierwszym kontakcie często roszczenie odrzuca. Uznaje bowiem, że kierowca był ostrzeżony, powinien zachować szczególną ostrożność i kolizji mógł uniknąć.

Polecamy publikację: Samochód w firmie

Znak A-18b stoi przy drodze. Ubezpieczyciel powie nie, a sąd?

REKLAMA

Oczywiście prowadzący z takim werdyktem może się nie zgodzić. Niestety swoich racji będzie musiał dochodzić w sądzie. Czy sąd podzieli uzasadnienie firmy ubezpieczeniowej? To wszystko zależy od argumentów, konkretnej sytuacji, konkretnych warunków i przede wszystkim dowodów (chociażby w postaci nagrania z pokładowego rejestratora). Sąd oceni dowody i okoliczności oraz na tej podstawie wyda wyrok. W skrócie sama obecność znaku A-18b "Zwierzęta dzikie" nie musi oznaczać automatycznie wyłączonej odpowiedzialności zarządcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czasami bywa tak, że są nie uzna za wystarczające oznakowanie drogi pojawienie się znaku informującego, że np. dzikie zwierzęta można spotkać na odcinku np. 50 km. Jeden znak na tak długą drogę to za mało, aby ostrzeżenie było wystarczające i należyte.

Znak A-18b "Dzikie zwierzęta": brak tablicy to ważna przesłanka

Z punktu widzenia kierowcy najłatwiejsze są sytuacje, w których choć znaku A-18b nie było przy drodze, doszło do kolizji z dzikim zwierzęciem. W takim przypadku orzecznictwo często uznaje, że zarządca drogi nie dopełnił obowiązków i nie oznakował należycie szlaku drogowego. A to rodzi odpowiedzialność cywilną. Oczywiście i w takim przypadku firmy ubezpieczeniowe potrafią odrzucić roszczenie. To nie powinno jednak zniechęcić kierowcy do wytoczenia procesu sądowego. Ten ma sporą szansę wygrać.

Warto pamiętać też o tym, że samochód po kolizji z dzikim zwierzęciem można naprawić np. w ramach polisy AC. Tylko najpierw kierowca musi mieć ją wykupioną.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA