REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Działanie Straży Miejskiej - raport NIK

Subskrybuj nas na Youtube
Działanie Straży Miejskiej - raport NIK. Fot. Fotolia
Działanie Straży Miejskiej - raport NIK. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Do ustawowych obowiązków Straży Miejskiej należy m.in. czuwanie nad spokojem w miejscach publicznych. Mało osób o tym pamięta, bo strażnicy miejscy koncentrują się głównie na innym ich obowiązku - na zastępowaniu policjantów w ściganiu piratów drogowych.

Najwyższa Izba Kontroli stwierdziła kilka nieprawidłowości w działaniu straży miejskich oraz gminnych. Okazuje się, że strażnicy ustawiają fotoradary zgodnie z wytycznymi policji jedynie na początku i końcu swojej służby, a w pozostałym czasie urządzenia są przenoszone do innych miejsc. Wiele z tych lokalizacji nie została wyznaczona na podstawie dokładnych badań i analiz, a jedynie w oparciu o ogólnikowe dane.  Motywacją tego typu działań może być chęć zapewnienia większych wpływów z wystawionych mandatów do gminnych budżetów. – Zgodnie z raportem, w 2013 roku straże miejskie oraz gminne uczestniczyły w ponad 3 mln interwencji z czego aż 67% z nich dotyczyła wykroczeń drogowych, a jedynie 33% innych wykroczeń przeciw porządkowi publicznemu. – mówi Agnieszka Kaźmierczak, operator systemu Yanosik.

REKLAMA

Odszukaj fotoradar

Fotoradar powinien zostać ustawiony w dobrze widocznym miejscu oraz w sposób, który nie będzie zakłócał prawidłowego pomiaru prędkości. Straże niestety w wielu przypadkach uyytuowują urządzenia w miejscach niedozwolonych przez specyfikację lub zasłoniętych, czyli na tzw. śmietnik. Kierowca co prawda widzi znak informujący o kontroli prędkości na danym odcinku, ale może nie zauważyć samego fotoradaru jeżeli ten nie wykonał zdjęcia i nie błysnął fleszem. – Równie częstą praktyką jest ustawianie przenośnego fotoradaru przez straż pod znakiem D-43 koniec terenu zabudowanego. Kierowcy bardzo często widząc ten znak stopniowo zwiększają prędkość pojazdu do tej, którą mogą poruszać się za znakiem. – mówi Agnieszka Kaźmierczak, operator systemu Yanosik. Praktyki strażników miejskich oraz gminnych może nie w każdym przypadku są nielegalne, ale w wielu na pewno są nieetyczne.

Zobacz też: Czy dzwonić na policję, gdy mija nas pirat drogowy?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Straże bez fotoradarów?

W związku z pojawianiem się coraz większych wątpliwości dotyczących działalności straży gminnych oraz miejskich, w Sejmie pojawił się projekt ustawy, na mocy której miałyby one stracić możliwość używania przenośnych fotoradarów. W opinii części posłów, strażnicy nadużywają swoich uprawnień i zamiast koncentrować się na poprawie bezpieczeństwa zajmują się łapaniem kierowców za pomocą fotoradarów w miejscach niedozwolonych. Argumentem hamującym odebranie tych uprawnień strażnikom są statystyki dotyczące zarejestrowanych wykroczeń. Straże, co roku odnotowują od 71 do 149 tysięcy wykroczeń drogowych popełnionych przez kierowców.

Zobacz też: Obowiązek używania świateł przy zmniejszonej przejrzystości

Źródło: Materiały prasowe Yanosik

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA