REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Poruszanie się na rondzie

Max Trela
 Rondo jest specyficznym rodzajem skrzyżowania – zasady zachowania na nim budzą jednak wątpliwości wśród doświadczonych kierowców i powodują przerażenie wśród osób zdających na prawo jazdy.
Rondo jest specyficznym rodzajem skrzyżowania – zasady zachowania na nim budzą jednak wątpliwości wśród doświadczonych kierowców i powodują przerażenie wśród osób zdających na prawo jazdy.

REKLAMA

REKLAMA

Rondo jest specyficznym rodzajem skrzyżowania. Zasady zachowania się podczas jazdy na rondzie budzą jednak wątpliwości nawet wśród doświadczonych kierowców i powodują przerażenie wśród osób stojących przed egzaminem na prawo jazdy.

Rondo to skrzyżowanie

Rondo jest specyficznym typem skrzyżowania – po którym ruch odbywa się okrężnie – nie dochodzi więc do klasycznego przecięcia kierunków ruchu. Co istotne oznacza to, że przy jeżdżenie na rondzie zastosowanie mają wszystkie zasady obowiązujące na „zwykłym” skrzyżowaniu – zarówno jeśli chodzi o zasady pierwszeństwa, jak i użycie kierunkowskazów.

REKLAMA

Zobacz też: Skrzyżowania o ruchu okrężnym – ronda klasyczne

Zasady użycia kierunkowskazu na rondzie

Z "migaczami” jest najwięcej problemów- utarło się (w zasadzie nie wiadomo czemu) – uruchamianie kierunkowskazu przed wjazdem na rondo- czy wręcz jazda na rondzie z włączonym na stałe kierunkowskazem lewym w przypadku chęci skręcenia w lewo (patrząc po układzie skrzyżowania) czy zawracania. Nie jest to konieczne.

Polecamy: Samochód w firmie – zmiany od 1 kwietnia 2014 r.

Kierunkowskaz powinien być uruchomiony:
- podczas zjazdu z ronda – sygnalizując to innym kierowcom przekazujemy im, że możemy zwolnić oraz że nie będziemy kontynuowali jazdy po danym pasie ruchu po kolejnym zjeździe.
- podczas zmiany pasów ruchu na rondzie (zakładając, że istnieje rondo ma więcej niż jeden pas ruchu.

Zobacz też: Jak poruszać się po rondzie - poradnik

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto jednak podczas jazdy po rondzie pamiętać o jednym, że kierujący pojazdem, który zbliża się do skrzyżowania/ronda powinien odpowiednio wcześniej zająć właściwe miejsce na jezdni w zależności od zamiaru kierunku jazdy, każda zmiana pasa ruchu lub kierunku jazdy, także na rondzie, winna być sygnalizowana.

Korzystanie z pasów ruchu na rondzie

Bardziej rozbudowane ronda mają oddzielone pasy ruchu (2-3). Obowiązującą i poprawną zasadą jest:

  • skręt w prawo- pas zewnętrzny (skręcając powinniśmy zbliżyć się do prawej krawędzi
  • skręt w lewo, lub zawracanie – powinniśmy trzymać się pasa najbliższego środkowi.
  • jazda na wprost – dopuszczalna zarówno z pasa wewnętrznego jak i zewnętrznego, w zależności od warunków i ustawienia przed wjazdem na rondo.

Jeżdżąc po bardziej rozbudowanych rondach możemy mieć do czynienia z oznaczeniem dopuszczalnych kierunków jazdy za pomocą znaków poziomych. Musimy się wówczas do nich zastosować.

Kwestia pierwszeństwa na rondzie

Najczęściej spotykane jest rondo oznakowane przed wjazdem znakiem C-12 ("ruch okrężny") oraz dodatkowo znakiem A-7 ("ustąp pierwszeństwa"). Oznacza to, że jadący na rondzie mają pierwszeństwo, wobec tych, którzy zamierzają wjechać na to skrzyżowanie. Jednocześnie takie zestawienie znaków (C-12 + A-7) oznacza, że kierujący chcąc zmienić na rondzie pas ruchu, zobowiązany jest ustąpić pierwszeństwa tym, którzy poruszają się po pasie, na który zamierza wjechać.

Zobacz również: Pijany rowerzysta odpowiada jak kierowca

REKLAMA

Istnieją również ronda oznakowane tylko znakami C-12 ("ruch okrężny"). Na takich rondach obowiązują zasady ogólne, tzw. "reguła prawej strony". To znaczy, że pierwszeństwo ma ten, kto zamierza wjechać na skrzyżowanie, a kierowcy znajdujący się na rondzie muszą wpuścić tych, którzy zamierzają się na nie dostać.

Oprócz znaków, kwestia pierwszeństwa przejazdu może być regulowana sygnalizacją świetlną – wówczas mamy do czynienia z klasycznymi (już zupełnie) zasadami – osoba mająca zielone światło ma bezwzględne pierwszeństwo.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wysokie stężenie substancji rakotwórczych w pyle drogowym w centrum Warszawy. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

REKLAMA

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

KGP: 97 506 interwencji, 260 wypadków drogowych, 13 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 97 506 interwencji. Byli wzywani do 260 wypadków drogowych.

Zmiany dla młodych kierowców. Jakie są najważniejsze założenia projektu?

Do konsultacji i opiniowana został skierowany projekt zmieniający przepisy w zakresie ruchu drogowego. Celem nowelizacji jest zwiększenie poziomu bezpieczeństwa w ruchu drogowym, oraz mobilności młodych osób.

Prawo jazdy dla nastolatka coraz bliżej

Projekt resortu infrastruktury zawierający m.in. propozycję możliwości uzyskania prawa jazdy przez osoby mające 17 lat trafił do konsultacji publicznych.

REKLAMA

Uciekał przed kontrolą drogową, spowodował kolizję. Ale to dopiero początek kłopotów

Kierujący renaultem 46-latek nie zatrzymał się do kontroli drogowej przy jednej ze stołecznych ulic. Uciekając przed patrolem, spowodował kolizję. Okazało się, że był pod wpływem narkotyków i miał dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów.

Zima zaskoczyła? Czyli śniegowy chaos obnażył urzędnicze zaniedbania

Intensywne opady śniegu w sobotę 11 i niedzielę 12 stycznia, które sparaliżowały wiele regionów naszego kraju, obnażyły braki w przygotowaniu do zimy. Choć meteorolodzy ostrzegali przed trudnymi warunkami, które nadchodzą, rzeczywistość okazała się jeszcze bardziej dotkliwa. Zamiast cieszyć się zimowymi krajobrazami, kierowcy zmagali się z nieodśnieżonymi drogami.

REKLAMA