REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jazda po pijanemu na terenie prywatnym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Cybul
Jazda po pijanemu na terenie prywatnym Fot. Fotolia
Jazda po pijanemu na terenie prywatnym Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Za jazdę samochodem pod wpływem alkoholu kierowcę może spotkać surowa kara. Ale czy powyższe przepisy obowiązują wszędzie? Co z jazdą pod wpływem alkoholu po prywatnym terenie?

Dozwolona w Polsce zawartość alkoholu we krwi kierowcy nie może przekraczać 0,2 promila. Do wartości 0,5 promila mamy do czynienia ze stanem po spożyciu, za co grozi grzywna w wysokości od 50 do 5000 zł, zakaz prowadzenia pojazdów od 6 miesięcy do 3 lat, a także areszt do 30 dni.  Powyżej wartości 0,5 promila mówimy o stanie nietrzeźwości, co wiąże się z przestępstwem i grzywną, zakazem prowadzenia pojazdów od 1 roku do 10 lat, a nawet dożywotnio, oraz pozbawieniem wolności do 2 do 5 lat, a w przypadku spowodowania wypadku nawet do 10 lat. Ale czy powyższe przepisy obowiązują wszędzie? Co z jazdą pod wpływem alkoholu po prywatnym terenie?

REKLAMA

REKLAMA

Walka z pijanymi kierowcami to w tej chwili najbardziej palący kłopot praktyków prawa drogowego. Sposobów tak powstrzymania, jak i karania ludzi za prowadzenie samochodu pod wpływem alkoholu było już tyle, ilu ministrów za to odpowiedzialnych. Najpopularniejsze wciąż jednak, nie tylko w Polsce, pozostają kary grzywny i pozbawienia wolności, a do kontrolowania zwykle używa się alkomatów.

Zobacz też: Badanie alkomatem, a palenie papierosów

– W Szwecji jednak kierowcom skazanym za prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu pozwala się dokonać wyboru między zakazem prowadzenia pojazdu przez rok lub instalacją w aucie na ten sam okres urządzenia sprawdzającego, czy są trzeźwi – mówi radca prawny Kamil Kozubek.

REKLAMA

Na czym to polega? Mechanizm połączony jest z zapłonem, więc gdy kierowca spożył wcześniej alkohol niemożliwe będzie uruchomienie pojazdu. - Kierowca za każdym razem przed rozpoczęciem podróży musi dmuchnąć w alkomat, który wyglądem przypomina telefon komórkowy - wyjaśnia Kozubek.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podobne rozwiązania obowiązują w Finlandii i Francji, gdzie tego typu urządzenia montuje się w szkolnych autobusach. Ciekawą innowacyjną technologię stosują za to Rosjanie. –  Używają oni tzw. alkolaserów, czyli urządzeń badających stężenie alkoholu w pojeździe na odległość – informuje radca prawny, który dodaje, że podobne rozwiązanie testowano również w Polsce. – Zdaniem polskich naukowców jest nawet skuteczniejszy od rosyjskiego urządzenia, ponieważ w przeciwieństwie do niego dokonuje pomiaru przez boczne szyby samochodu.

Zobacz też: Co grozi za jazdę z uszkodzoną szybą?

Kontrola trzeźwości kierującego - dopuszczalna zawartość alkoholu we krwi

Badanie alkolaserem musi być jednak poparte późniejszą kontrolą zwykłym alkomatem. – Opary mogą pochodzić z oddechu pijanego pasażera, czy też z alkoholu rozlanego w aucie – wyjaśnia Kozubek.

Podobnie zresztą z badaniem alkomatem, który mierzy stężenie alkoholu w wydychanym powietrzu. Przepisy stanowią natomiast o zawartości alkoholu we krwi, więc dopiero to badanie jest miarodajne w kontekście nałożenia kary. – Gdy zawartość alkoholu we krwi wynosi od 0,2 do 0,5 promila mamy do czynienia ze stanem po użyciu, co jest wykroczeniem. Powyżej wartości 0,5 promila mamy do czynienia ze stanem nietrzeźwości i z przestępstwem – mówi Kamil Kozubek.

Zobacz też: Zmiany w przepisach ruchu drogowego w 2014 r.

Jazda pod wpływem alkoholu na prywatnym terenie

Jak wyjaśnia mecenas Kozubek: – Przestępstwo określone w art. 178a § 1 k.k. może być popełnione w każdym miejscu, gdzie odbywa się ruch pojazdów. Dla karalności tego czynu nie jest wymagane, by pojazd mechaniczny był prowadzony na drodze publicznej.

Jasnym staje się zatem, że niedopuszczalne jest poruszanie się po prywatnych, lecz ogólnodostępnych drogach w stanie po spożyciu alkoholu. Już nawet mała ilość może bowiem narazić nas na odpowiedzialność z kodeksu wykroczeń, większa zaś z kodeksu karnego. Ale czy zawsze? Droga prywatna, drodze prywatnej przecież nie jest równa. Co z drogą dojazdową do naszej posesji, znajdującej się na jej terenie i niedostępnej dla ruchu publicznego?

– Jak podkreśla się w orzecznictwie: "Rozstrzygnięcie czy oskarżony popełnił przestępstwo z art. 178a § 1 k.k. zależy od ustalenia, czy droga, którą jechał jest to droga polna, na której odbywa się ruch pojazdów, czy też jest to prywatna droga dojazdowa do pól uprawnych" (wyrok SA w Krakowie z 7.4.2004 r., II AKa 69/04, KZS 2005, Nr 4, poz. 40) - wyjaśnia mec. Kozubek i dodaje: – Do miejsc dostępnych dla ruchu pojazdów nie mogą zatem zostać zaliczone miejsca, w których nie odbywa się ruch ogólnodostępny, a jedynie w danym miejscu dopuszczone jest do ruchu wąskie grono osób, np. podwórko (wyrok SN z dnia 5 maja 2009 r., IV KK 432/08, OSNwSK 2009, nr 1, poz. 1068).

Zatem spod odpowiedzialności za popełnienie komentowanego przestępstwa wyłączone są prywatne tereny należące do kierowcy, niedostępne dla osób trzecich. Na takich drogach kierowca, który porusza się pojazdem mechanicznym po spożyciu alkoholu, nie będzie podlegał karze.

Zobacz też: Kto musi wykupić viaTOLL?

Kary za jazdę pod wpływem alkoholu

Tak jak w różnych krajach istnieją różne sposoby kontrolowania zawartości alkoholu w wydychanym powietrzu i we krwi kierowców, tak i różny jest wachlarz kar za jazdę na tzw. „podwójnym gazie”. – Przede wszystkim pijanym kierowcom nie należy się odszkodowanie z polisy autocasco. Ubezpieczyciel zasadniczo nie ponosi bowiem odpowiedzialności za szkody wyrządzone przez kierowcę, który spowodował kolizję, będąc w stanie po użyciu albo w stanie nietrzeźwości. Tak samo jest z ubezpieczeniem OC, które nie pokryje strat wyrządzonych innym osobom przez pijanego, które kierowca musi pokryć z własnej kieszeni – zauważa Kozubek.

zawartość alkoholu we krwi kara
poniżej 0,2 promila brak 
pomiędzy 0,2 a 0,5 promila (stan po spożyciu) ·         grzywna w wysokości od 50 do 5000 zł,
·         zakaz prowadzenia pojazdów od 6 miesięcy do 3 lat,
·         areszt do 30 dni.
powyżej 0,5 promila grzywna – jej wysokość jest ustalana przez sąd, który bierze pod uwagę m.in. zarobki pijanego kierowcy,
·         zakaz prowadzenia pojazdów od 1 roku do 10 lat – i dożywotnio w przypadku spowodowania wypadku z ofiarami,
·         Pozbawienie wolności do 2 lat, ale recydywiści mogą dostać karę do 5 lat więzienia, a osoby, które spowodowały wypadek mogą zostać ukarane karą pozbawienia wolności nawet do 10 lat.

Zobacz też: Jakie pojazdy można prowadzić pod wpływem alkoholu?

– Przy czym za przestępstwo prowadzenia pojazdu w stanie nietrzeźwości, Kodeks karny w art.178a§1 k.k. przewiduje alternatywnie karę grzywny, ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2. Oznacza to, że sąd orzekający może wymierzyć sprawcy przestępstwa tylko jedną z wymienionych w tym przepisie kar – zauważa radca prawny Kamil Kozubek.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mandaty BALM – jak odwołać się od kar nałożonych przez niemieckie służby kontroli transportu drogowego?

Mandaty od Bundesamt für Logistik und Mobilität (BALM – BAG to poprzednia nazwa) to zmora wielu przewoźników działających w Niemczech. Kary bywają wysokie, a procedury odwoławcze skomplikowane. To sprawia, że wielu przedsiębiorców rezygnuje z walki o swoje prawa. Jest to jednak błąd. Jeśli są podstawy do odwołania, warto je wnieść. Jak to zrobić?

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

REKLAMA

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA