REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązek używania świateł przy zmniejszonej przejrzystości

Tomasz Korniejew
Obowiązek używania świateł przy zmniejszonej przejrzystości
Obowiązek używania świateł przy zmniejszonej przejrzystości
Moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Czy podczas mgły przepisy nakazują jazdę z włączonymi światłami przeciwmgłowymi? W jakich sytuacjach można używać przednich, a w jakich tylnych świateł przeciwmgłowych?

Mimo że warunki klimatyczne panujące w Polsce sprzyjają powstawaniu w okresie jesienno-zimowym zjawisk ograniczających widoczność na drogach, wielu kierowców nie radzi sobie z efektywnym używaniem świateł przeciwmgłowych i drogowych.

REKLAMA

Zobacz też: Co wpływa na żywotność żarówki halogenowej?

Typowe błędy w używaniu świateł przeciwmgłowych

Widać to doskonale w sytuacji, gdy występują lekkie zamglenia lub obfite opady śniegu.
W tym pierwszym przypadku, wciąż znaczna część kierujących włącza ze strachu tylne światło przeciwmgłowe, które intensywną czerwoną barwą oślepia jadących z tyłu prowadzących.
Z kolei podczas obfitych mgieł lub opadów śniegu wielu kierowców próbuje poprawić widoczność włączając światła drogowe potocznie nazywane długimi.
Skutek takiego działania jest opłakany, bowiem użycie intensywnie świecących świateł drogowych podczas mgły powoduje zjawisko białej ściany. Konkretnie kierowca widzi przed sobą wielką białą plamę.

Zobacz też: Czym są opony XL?

Jak używać świateł przeciwmgłowych

Przepisy ruchu drogowego nie nakazują w jakich sytuacjach kierowca ma obowiązek używać świateł przeciwmgłowych. Prawo określa jedynie sytuacje, w których dozwolone jest ich użycie.
Kodeks mniej restrykcyjnie określa zasady używania przednich świateł przeciwmgłowych. Można ich używać za każdym razem, gdy widoczność zostanie ograniczona. Przy czym prawo nie precyzuje, jak wielkie ograniczenie widoczności musi nastąpić.
Z kolei tylnych świateł przeciwmgłowych można używać tylko w przypadku, gdy widoczność na drodze spadnie poniżej 50 m i nie jest określone, co ma być przyczyną spadku widoczności (mgła, czy opady atmosferyczne).

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaniedbana zieleń - milionowe straty i zagrożenie dla życia. Czy samorządy obudzą się na czas

Regularne kontrole stanu drzewostanu, inwestycje w pielęgnację zieleni oraz zastępowanie starych, spróchniałych drzew nowymi nasadzeniami to minimum, które możemy i musimy zrobić. To nie wydatek – to inwestycja w przyszłość.

Nowy program dopłat do samochodów elektrycznych. Kiedy start? Kto może otrzymać dopłatę?

Wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta poinformował, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchamia nowy program dopłat do zakupu i leasingu samochodów elektrycznych. Budżet to 1,6 mld zł, a otrzymać będzie można 40 tys. zł. Kto będzie mógł się ubiegać?

KGP: 99 551 interwencji, 306 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 551 interwencji. Byli wzywani do 306 wypadków drogowych.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej 2025 - do kiedy?

Do kiedy przewidywane są kontrole na granicy polsko-niemieckiej w 2025 roku? Okazuje się, że dłużej niż się spodziewano. Branża transportowa traci czas i pieniądze. Największe zatory są w lubuskim, ale zachodniopomorskie już obawia się poważnych utrudnień.

REKLAMA

Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

REKLAMA

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

REKLAMA