Obowiązek używania świateł przy zmniejszonej przejrzystości
REKLAMA
REKLAMA
Mimo że warunki klimatyczne panujące w Polsce sprzyjają powstawaniu w okresie jesienno-zimowym zjawisk ograniczających widoczność na drogach, wielu kierowców nie radzi sobie z efektywnym używaniem świateł przeciwmgłowych i drogowych.
REKLAMA
Zobacz też: Co wpływa na żywotność żarówki halogenowej?
Typowe błędy w używaniu świateł przeciwmgłowych
Widać to doskonale w sytuacji, gdy występują lekkie zamglenia lub obfite opady śniegu.
W tym pierwszym przypadku, wciąż znaczna część kierujących włącza ze strachu tylne światło przeciwmgłowe, które intensywną czerwoną barwą oślepia jadących z tyłu prowadzących.
Z kolei podczas obfitych mgieł lub opadów śniegu wielu kierowców próbuje poprawić widoczność włączając światła drogowe potocznie nazywane długimi.
Skutek takiego działania jest opłakany, bowiem użycie intensywnie świecących świateł drogowych podczas mgły powoduje zjawisko białej ściany. Konkretnie kierowca widzi przed sobą wielką białą plamę.
Zobacz też: Czym są opony XL?
Jak używać świateł przeciwmgłowych
Przepisy ruchu drogowego nie nakazują w jakich sytuacjach kierowca ma obowiązek używać świateł przeciwmgłowych. Prawo określa jedynie sytuacje, w których dozwolone jest ich użycie.
Kodeks mniej restrykcyjnie określa zasady używania przednich świateł przeciwmgłowych. Można ich używać za każdym razem, gdy widoczność zostanie ograniczona. Przy czym prawo nie precyzuje, jak wielkie ograniczenie widoczności musi nastąpić.
Z kolei tylnych świateł przeciwmgłowych można używać tylko w przypadku, gdy widoczność na drodze spadnie poniżej 50 m i nie jest określone, co ma być przyczyną spadku widoczności (mgła, czy opady atmosferyczne).
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA