REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kraje UE moga odmawiać prawa do prowadzenia pojazdów obywatelom innych krajów UE

Subskrybuj nas na Youtube
Kraje UE moga odmawiać prawa do prowadzenia pojazdów obywatelom innych krajów UE. fot. Fotolia
Kraje UE moga odmawiać prawa do prowadzenia pojazdów obywatelom innych krajów UE. fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kraj członkowski UE może odebrać prawo do prowadzenia pojazdów na swoim terenie posiadaczowi prawa jazdy zarejestrowanego w innym kraju członkowskim.

Kraj UE może odmówić posiadaczowi prawa jazdy innego państwa unijnego uprawnienia do kierowania pojazdem, jeżeli osoba ta popełni wykroczenie drogowe na terytorium tego kraju i zostanie uznana za niezdolną do kierowania samochodem - orzekł w czwartek Trybunał UE.

REKLAMA

Według Trybunału Sprawiedliwości UE taka decyzja nie może jednak być bezterminowa, a warunki odzyskania ważności prawa jazdy muszą być proporcjonalne.

Zobacz też: Zakaz prowadzenia pojazdów a jazda na skuterze (motorowerze)

REKLAMA

Sędziowie w Luksemburgu rozpatrywali sprawę obywatelki Austrii Sevdy Aykul, mieszkającej w pobliżu granicy niemieckiej. Przeprowadzona przez policję w Niemczech kontrola próbki jej krwi wykazała, że prowadziła ona samochód pod wpływem konopi indyjskich i że zażywa ten środek odurzający przynajmniej okazjonalnie.

W Niemczech uznano, że pani Aykul nie jest w stanie oddzielić kierowania pojazdem od zażywania środków odurzających i wobec tego jest niezdolna do kierowania pojazdami. Została ona pozbawiona uprawnienia do prowadzenia samochodu w Niemczech na podstawie jej austriackiego prawa jazdy. Poinformowano ją też, że może odzyskać to uprawnienie na podstawie opinii medyczno-psychologicznej dowodzącej, że nie zażywa środków odurzających przynajmniej od roku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednak w Austrii pani Aykul zachowała prawo jazdy, bo w tym kraju jest ono odbierane, jeżeli niezdolność do kierowania ze względu na zażycie środków odurzających jest medycznie stwierdzona lub jeśli występują oznaki pozwalające podejrzewać uzależnienie od tych środków.

Zobacz też: Odebrania prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h

REKLAMA

Aykul zaskarżyła decyzję niemieckich władz do sądu administracyjnego w Sigmaringen. Jej zdaniem wyłącznie organy austriackie mogą stwierdzić, czy jest ona nadal zdolna do prowadzenia samochodu. Sąd ten zwrócił się do Trybunału UE z pytaniem, czy wynikający z dyrektywy UE obowiązek wzajemnego uznawania praw jazdy przez kraje członkowskie stoi na przeszkodzie zaskarżonej decyzji.

W czwartek Trybunał odpowiedział, że dyrektywa w sprawie praw jazdy nie przeszkadza temu, by państwo, w którym posiadacz prawa jazdy innego kraju Unii przebywa tymczasowo, zakazało mu prowadzenia pojazdów u siebie, jeżeli osoba ta popełni wykroczenie powodujące uznanie jej za niezdolną do prowadzenia samochodu.

"Zmuszenie państwa członkowskiego do uznania w sposób bezwarunkowy ważności prawa jazdy w sytuacji takiej, jak ta będąca przedmiotem sporu, byłoby sprzeczne z celem interesu ogólnego, który polega na poprawie bezpieczeństwa ruchu drogowego" - ocenili sędziowie.

W ocenie Trybunału państwo, które odmawia uznania prawa jazdy innego kraju na swym terytorium, ma też ustalić warunki, na jakich posiadacz prawa jazdy może odzyskać uprawnienie do kierowania pojazdem. Zdaniem sędziów w Luksemburgu warunek postawiony pani Aykul wydaje się "środkiem zapobiegawczym skutecznym i proporcjonalnym do celu polegającego na poprawie bezpieczeństwa ruchu drogowego". (PAP)

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

REKLAMA

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

REKLAMA