REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zdobyć prawo jazdy?

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

Prawo jazdy jest dokumentem potwierdzającym uprawnienia do prowadzenia pojazdów mechanicznych określonej kategorii. Aby je uzyskać należy odbyć odpowiedni kurs oraz zdać egzamin teoretyczny (test komputerowy) i praktyczny.

Koszt: zależy od szkoły jazdy oraz od rodzaju kategorii prawa jazdy i ilości podejść do egzaminu.

REKLAMA

Krok 1: Sprawdzamy kwalifikację

Prawo jazdy może otrzymać osoba, która:

  • Osiągnęła odpowiedni wiek:

    • 16 lat - dla kategorii A1, B1 lub T

    • 18 lat - dla kategorii A lub B

    • 18 lat - dla kategorii B+E, C, C+E, C1 lub C1+E,

    • 21 lat - dla kategorii D, D+E, D1 lub D1+E

  • uzyskała orzeczenie lekarskie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdem,

  • uzyskała orzeczenie psychologiczne o braku przeciwwskazań psychologicznych do kierowania pojazdem (o ile jest ono wymagane – nie dotyczy to m.in. egzaminu na kategorię B),

  • odbyła wymagane dla danej kategorii szkolenie,

  • zdała z wynikiem pozytywnym egzamin państwowy wymagany dla danej kategorii.

Osoba, która nie ukończyła 18 lat, może uzyskać prawo jazdy kategorii A1, B1 lub T, za pisemną zgodą rodziców lub opiekunów.

Osoby skazane:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Prawo jazdy nie może być wydane osobie, w stosunku do której orzeczony został zakaz prowadzenia pojazdów mechanicznych (np.: prawomocnym wyrokiem sądu) w okresie obowiązywania tego zakazu.

Zobacz również: Kurs zmniejszający ilość punktów karnych.

Krok 2: Wybór Szkoły i orzeczenie lekarskie

Aby móc ubiegać się o prawo jazdy, należy odbyć odpowiedni kurs przygotowawczy w WORD (Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego) lub w jednej z setek prywatnych szkół jazdy.
Co do wyboru szkoły, ciężko jest cokolwiek doradzić. Zdrowy rozsądek poleca nie kierować się wyłącznie ceną (ta jest wszędzie porównywalna), ale także:

- opinią znajomych,
- miejscem położenia ośrodka – dla naszej wygody,
- stanem samochodów.

Kursy wyjazdowe („zdawalność 100%”)

Należy raczej unikać tej formy szkolenia - często zajęcia odbywają się w małych miasteczkach, o niskim natężeniu ruchu drogowego - co nie pozwala na dobre przygotowanie się do praktycznego używania pojazdu. Określenie "o wysokiej zdawalności" może być zarówno chwytem reklamowym, jak i zapowiedzią korupcji (doświadczenie każe jednak zauważyć, że nie wszystkim to ostatnie przeszkadza).

Wybrawszy odpowiednią szkołę, zapewne zostaniemy skierowani do „zaufanego” lekarza (często badania odbywają się na miejscu).

Orzeczenie lekarskie

REKLAMA

Lekarz musi wydać zaświadczenie o braku przeciwwskazań do prowadzenia pojazdu. Jeśli przeciwwskazania się pojawią mogą być one:
- bezwzględne (np. wobec osób, u których stwierdzono alkoholizm, lub uzależnienie od narkotyków),
- względne - np. dopuszczające do prowadzenia pojazdów wyłącznie w okularach.

Jeśli sami musimy zorganizować badania lekarskie, sprawdźmy w przychodni, który z lekarzy ma do tego odpowiednie uprawnienia (zazwyczaj przychodnie mają przynajmniej jednego specjalistę).

Krok 3: Szkolenie

Celem szkolenia jest przygotowanie osoby ubiegającej się o prawo jazdy do kierowania odpowiednimi rodzajami pojazdów w sposób nie zagrażający bezpieczeństwu i porządkowi ruchu.

Szkolenie składa się z zajęć teoretycznych i praktycznych. Teoretycznie liczbę godzin zajęć ustala dla każdej osoby indywidualnie instruktor nauki jazdy. W praktyce wszyscy muszą „odbębnić” taką samą liczbę.

Kształtują się one odpowiednio
dla zajęć teoretycznych:

  • 30 godzin dla kategorii A, A1, B, B1, T,

  • 20 godzin dla kategorii C, C+E, D, D+E, C1, C1+E, D1, D1+E, B+E.

dla zajęć praktycznych:

  • 15 godzin przy kategorii B+E,

  • 20 godzin przy kategorii A, A1, C1, C1+E, D1+E, T,

  • 25 godzin przy kategorii C+E lub D+E,

  • 30 godzin przy kategorii B, B1, C, D1,

  • 60 godzin przy kategorii D.

Ilość godzin przy poszczególnych kategoriach może ulec zmianie w przypadku szkolenia w zakresie więcej niż jednej kategorii jednocześnie, lub posiadania już odpowiedniej kategorii uprawnienia.

Na zakończenie szkolenia osoba otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu kursu dla kandydatów na kierowców w zakresie szkolenia podstawowego.

Krok 4: Egzamin teoretyczny

Z uzyskanym zaświadczeniem należy udać się do dowolnego WORD w Polsce. Tam musimy złożyć dokumenty, oraz wnieść opłatę:

  • Egzamin teoretyczny:

    • 22 zł (niezależnie od kategorii)

Egzamin teoretyczny odbywa się przy użyciu urządzenia komputerowego.

Zestawy pytań testowych są publikowane rok rocznie w wielu miejscach. Podczas egzaminu pojawiają się pytania z publikowanej puli pytań.

Krok 5: Egzamin praktyczny

Po pozytywnym zaliczeniu egzaminu teoretycznego wyniki znane są od ręki. Zgłaszamy chęć podejścia do egzaminu praktycznego. Oprócz zgłoszenia musimy wnieść opłatę:

  • A, A1 - 140 zł

  • B -112 zł

  • B1, C1, D1, T -135 zł

  • C, D -160 zł

  • B+E - 160 zł

  • C1+E, C+E, D1+E, D+E - 195 zł

W przypadku egzaminu praktycznego w WORD obowiązuje komputerowe losowanie egzaminatorów do osób egzaminowanych. W związku z tym oczekiwanie na rozpoczęcie egzaminu praktycznego może trwać do 2 godzin od wyznaczonego terminu egzaminu (dotyczy to egzaminów na kat. A i B).

Zobacz również: Będzie łatwiej zdać na prawo jazdy?

Krok 6: Odbiór dokumentu

REKLAMA

Jeśli udało nam się zaliczyć oba egzaminy, pozostaje jedynie wyrobienie prawa jazdy, czyli dokumentu potwierdzającego nasze uprawnienia do prowadzenia pojazdów.
Wydawaniem prawa jazdy zajmują się starostwa powiatowe właściwe ze względu na miejsce zamieszkania, a nie - zdawania egzaminu.

Wyjątkiem są:
Warszawa - tu prawa jazdy są wydawane w urzędach dzielnic,
jednostki wojskowe - żołnierzom służby zasadniczej tymczasowe prawo jazdy wydaje dowódca jednostki wojskowej.

Do wyrobienia prawa jazdy konieczny jest:

  • Komplet dokumentów przesłany z WORD:

    • Wniosek o wydanie prawa jazdy, z potwierdzonym pozytywnym wynikiem egzaminu państwowego.

    • Zaświadczenie o ukończeniu kursu dla osób ubiegających się o prawo jazdy.

    • Orzeczenie lekarskie stwierdzające brak przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdami.

    • Pisemna zgoda rodziców lub opiekunów, jeżeli osoba nie ukończyła 18 lat (kat. A1, B1 i T).

    • Dowód uiszczenia opłaty za wydanie prawa jazdy – w wysokości 70 zł + 0,50zł opłaty za wydanie dokumentu.

    • Wyraźna fotografia o wymiarach 3,5 x 4,5 cm, przedstawiająca osobę bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami w taki sposób, aby ukazywała głowę w pozycji lewego półprofilu z widocznym lewym uchem, z zachowaniem równomiernego oświetlenia twarzy.

  • Do wglądu: Dokument tożsamości

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA