REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zdobyć prawo jazdy?

REKLAMA

REKLAMA

Prawo jazdy jest dokumentem potwierdzającym uprawnienia do prowadzenia pojazdów mechanicznych określonej kategorii. Aby je uzyskać należy odbyć odpowiedni kurs oraz zdać egzamin teoretyczny (test komputerowy) i praktyczny.

Koszt: zależy od szkoły jazdy oraz od rodzaju kategorii prawa jazdy i ilości podejść do egzaminu.

REKLAMA

REKLAMA

Krok 1: Sprawdzamy kwalifikację

Prawo jazdy może otrzymać osoba, która:

  • Osiągnęła odpowiedni wiek:

    • 16 lat - dla kategorii A1, B1 lub T

    • 18 lat - dla kategorii A lub B

    • 18 lat - dla kategorii B+E, C, C+E, C1 lub C1+E,

    • 21 lat - dla kategorii D, D+E, D1 lub D1+E

  • uzyskała orzeczenie lekarskie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdem,

  • uzyskała orzeczenie psychologiczne o braku przeciwwskazań psychologicznych do kierowania pojazdem (o ile jest ono wymagane – nie dotyczy to m.in. egzaminu na kategorię B),

  • odbyła wymagane dla danej kategorii szkolenie,

  • zdała z wynikiem pozytywnym egzamin państwowy wymagany dla danej kategorii.

Osoba, która nie ukończyła 18 lat, może uzyskać prawo jazdy kategorii A1, B1 lub T, za pisemną zgodą rodziców lub opiekunów.

REKLAMA

Osoby skazane:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Prawo jazdy nie może być wydane osobie, w stosunku do której orzeczony został zakaz prowadzenia pojazdów mechanicznych (np.: prawomocnym wyrokiem sądu) w okresie obowiązywania tego zakazu.

Zobacz również: Kurs zmniejszający ilość punktów karnych.

Krok 2: Wybór Szkoły i orzeczenie lekarskie

Aby móc ubiegać się o prawo jazdy, należy odbyć odpowiedni kurs przygotowawczy w WORD (Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego) lub w jednej z setek prywatnych szkół jazdy.
Co do wyboru szkoły, ciężko jest cokolwiek doradzić. Zdrowy rozsądek poleca nie kierować się wyłącznie ceną (ta jest wszędzie porównywalna), ale także:

- opinią znajomych,
- miejscem położenia ośrodka – dla naszej wygody,
- stanem samochodów.

Kursy wyjazdowe („zdawalność 100%”)

Należy raczej unikać tej formy szkolenia - często zajęcia odbywają się w małych miasteczkach, o niskim natężeniu ruchu drogowego - co nie pozwala na dobre przygotowanie się do praktycznego używania pojazdu. Określenie "o wysokiej zdawalności" może być zarówno chwytem reklamowym, jak i zapowiedzią korupcji (doświadczenie każe jednak zauważyć, że nie wszystkim to ostatnie przeszkadza).

Wybrawszy odpowiednią szkołę, zapewne zostaniemy skierowani do „zaufanego” lekarza (często badania odbywają się na miejscu).

Orzeczenie lekarskie

Lekarz musi wydać zaświadczenie o braku przeciwwskazań do prowadzenia pojazdu. Jeśli przeciwwskazania się pojawią mogą być one:
- bezwzględne (np. wobec osób, u których stwierdzono alkoholizm, lub uzależnienie od narkotyków),
- względne - np. dopuszczające do prowadzenia pojazdów wyłącznie w okularach.

Jeśli sami musimy zorganizować badania lekarskie, sprawdźmy w przychodni, który z lekarzy ma do tego odpowiednie uprawnienia (zazwyczaj przychodnie mają przynajmniej jednego specjalistę).

Krok 3: Szkolenie

Celem szkolenia jest przygotowanie osoby ubiegającej się o prawo jazdy do kierowania odpowiednimi rodzajami pojazdów w sposób nie zagrażający bezpieczeństwu i porządkowi ruchu.

Szkolenie składa się z zajęć teoretycznych i praktycznych. Teoretycznie liczbę godzin zajęć ustala dla każdej osoby indywidualnie instruktor nauki jazdy. W praktyce wszyscy muszą „odbębnić” taką samą liczbę.

Kształtują się one odpowiednio
dla zajęć teoretycznych:

  • 30 godzin dla kategorii A, A1, B, B1, T,

  • 20 godzin dla kategorii C, C+E, D, D+E, C1, C1+E, D1, D1+E, B+E.

dla zajęć praktycznych:

  • 15 godzin przy kategorii B+E,

  • 20 godzin przy kategorii A, A1, C1, C1+E, D1+E, T,

  • 25 godzin przy kategorii C+E lub D+E,

  • 30 godzin przy kategorii B, B1, C, D1,

  • 60 godzin przy kategorii D.

Ilość godzin przy poszczególnych kategoriach może ulec zmianie w przypadku szkolenia w zakresie więcej niż jednej kategorii jednocześnie, lub posiadania już odpowiedniej kategorii uprawnienia.

Na zakończenie szkolenia osoba otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu kursu dla kandydatów na kierowców w zakresie szkolenia podstawowego.

Krok 4: Egzamin teoretyczny

Z uzyskanym zaświadczeniem należy udać się do dowolnego WORD w Polsce. Tam musimy złożyć dokumenty, oraz wnieść opłatę:

  • Egzamin teoretyczny:

    • 22 zł (niezależnie od kategorii)

Egzamin teoretyczny odbywa się przy użyciu urządzenia komputerowego.

Zestawy pytań testowych są publikowane rok rocznie w wielu miejscach. Podczas egzaminu pojawiają się pytania z publikowanej puli pytań.

Krok 5: Egzamin praktyczny

Po pozytywnym zaliczeniu egzaminu teoretycznego wyniki znane są od ręki. Zgłaszamy chęć podejścia do egzaminu praktycznego. Oprócz zgłoszenia musimy wnieść opłatę:

  • A, A1 - 140 zł

  • B -112 zł

  • B1, C1, D1, T -135 zł

  • C, D -160 zł

  • B+E - 160 zł

  • C1+E, C+E, D1+E, D+E - 195 zł

W przypadku egzaminu praktycznego w WORD obowiązuje komputerowe losowanie egzaminatorów do osób egzaminowanych. W związku z tym oczekiwanie na rozpoczęcie egzaminu praktycznego może trwać do 2 godzin od wyznaczonego terminu egzaminu (dotyczy to egzaminów na kat. A i B).

Zobacz również: Będzie łatwiej zdać na prawo jazdy?

Krok 6: Odbiór dokumentu

Jeśli udało nam się zaliczyć oba egzaminy, pozostaje jedynie wyrobienie prawa jazdy, czyli dokumentu potwierdzającego nasze uprawnienia do prowadzenia pojazdów.
Wydawaniem prawa jazdy zajmują się starostwa powiatowe właściwe ze względu na miejsce zamieszkania, a nie - zdawania egzaminu.

Wyjątkiem są:
Warszawa - tu prawa jazdy są wydawane w urzędach dzielnic,
jednostki wojskowe - żołnierzom służby zasadniczej tymczasowe prawo jazdy wydaje dowódca jednostki wojskowej.

Do wyrobienia prawa jazdy konieczny jest:

  • Komplet dokumentów przesłany z WORD:

    • Wniosek o wydanie prawa jazdy, z potwierdzonym pozytywnym wynikiem egzaminu państwowego.

    • Zaświadczenie o ukończeniu kursu dla osób ubiegających się o prawo jazdy.

    • Orzeczenie lekarskie stwierdzające brak przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdami.

    • Pisemna zgoda rodziców lub opiekunów, jeżeli osoba nie ukończyła 18 lat (kat. A1, B1 i T).

    • Dowód uiszczenia opłaty za wydanie prawa jazdy – w wysokości 70 zł + 0,50zł opłaty za wydanie dokumentu.

    • Wyraźna fotografia o wymiarach 3,5 x 4,5 cm, przedstawiająca osobę bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami w taki sposób, aby ukazywała głowę w pozycji lewego półprofilu z widocznym lewym uchem, z zachowaniem równomiernego oświetlenia twarzy.

  • Do wglądu: Dokument tożsamości

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA