REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowy egzamin teoretyczny na prawo jazdy 2013 r.

Marta Padała
Instruktorka nauki jazdy kat.B z uprawnieniami egzaminatora
kierowca prawo jazdy Fot. Fotolia
kierowca prawo jazdy Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

19 stycznia 2013 r. weszły w życie długo oczekiwane zmiany w sposobie egzaminowania kandydatów na kierowców. Najwięcej kontrowersji wzbudza nowy egzamin teoretyczny. Dlaczego? Bo trudniej go zdać? Zdawalność egzaminu na początku spadała z ponad 90% do niespełna 10%. Choć z biegiem czasu jest już coraz lepiej, to i tak nie przekracza dziś 40%.

Nowy egzamin teoretyczny na prawo jazdy 2013 r. - tylko jedna prawidłowa odpowiedź

Nie wystarczy już wyuczyć się bazy  500 pytań na pamięć, iść i zdać. Niezbędna jest znajomość przepisów ruchu drogowego, zasad udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej, budowy i obsługi pojazdu oraz techniki kierowania pojazdem. Oprócz tego, że pytania nie są już jawne to jeszcze jest ich dziesięć razy więcej!! Jest jednak i dobra wiadomość: test wielokrotnego wyboru został zastąpiony testem jednokrotnego wyboru. Oznacza to, że każde pytanie ma tylko jedną prawidłową odpowiedź.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Jazda samochodem po zdaniu egzaminu, ale przed otrzymaniem dokumentu?

Egzamin  teoretyczny odbywa się z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ośrodka egzaminowania. Pytania składają się ze scenariuszy, wizualizacji i opisów. Każdy test zawiera 32 pytania. Za każdą dobrą odpowiedź otrzymuje się od 1 do 3 punktów, w zależności od poziomu znaczenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. Pierwsza część testu to pytania z wiedzy podstawowej- jest ich 20, kolejne 12 to pytania z wiedzy specjalistycznej w zakresie zdawanej kategorii prawa jazdy.

Kandydat na kierowcę musi wskazać, przy użyciu urządzenia egzaminacyjnego, jedną prawidłową odpowiedź. W pierwszych 20 pytaniach jest to odpowiedź TAK lub NIE, w pozostałych 12  A,B lub C.

Część teoretyczna egzaminu państwowego trwa nie dłużej niż 25 minut.

Zobacz też: Prawo jazdy na motocykl - manewry na egzaminie

Nowy egzamin teoretyczny na prawo jazdy 2013 r. - jak można poprawiać odpowiedzi?

Wprawdzie można poprawiać udzielone odpowiedzi, ale jedynie do momentu zatwierdzenia odpowiedzi przez przejście do następnego pytania lub do momentu upływu czasu przewidzianego na udzielenie odpowiedzi. Nie ma możliwości powrotu do wcześniejszych pytań! Niewskazanie żadnej odpowiedzi jest równoznaczne z udzieleniem niewłaściwej odpowiedzi na zadane pytanie i otrzymaniem 0 punktów. W razie wątpliwości warto więc zaznaczyć jakąkolwiek odpowiedź niż nie zaznaczyć jej wcale

Suma punktów możliwych do uzyskania z części teoretycznej egzaminu państwowego wynosi 74, a wynik pozytywny uzyskuje się w przypadku zebrania co najmniej 68 punktów. Ilość uzyskanych punktów oraz wynik egzaminu zostaną wyświetlone na monitorze po zakończeniu testu

Jakie pytania sprawiają najwięcej trudności? Te dotyczące budowy i obsługi pojazdu: ABS, ESP, zapłon samoczynny to zwroty  spędzające sen z powiek zwłaszcza płci żeńskiej. Czy są to informacje potrzebne czy nie, oceńcie sami. Ale trzeba przyznać, że widok Pani siłującej się z otwarciem maski swojego samochodu bez wcześniejszego zwolnienia blokady wewnątrz auta i do tego nie od tej strony (a od strony przedniej szyby) daje do myślenia

REKLAMA

Zobacz też: Test BMW 328i xDrive: na drodze ku doskonałości

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA