REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowy egzamin teoretyczny na prawo jazdy 2013 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marta Padała
Instruktorka nauki jazdy kat.B z uprawnieniami egzaminatora
kierowca prawo jazdy Fot. Fotolia
kierowca prawo jazdy Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

19 stycznia 2013 r. weszły w życie długo oczekiwane zmiany w sposobie egzaminowania kandydatów na kierowców. Najwięcej kontrowersji wzbudza nowy egzamin teoretyczny. Dlaczego? Bo trudniej go zdać? Zdawalność egzaminu na początku spadała z ponad 90% do niespełna 10%. Choć z biegiem czasu jest już coraz lepiej, to i tak nie przekracza dziś 40%.

Nowy egzamin teoretyczny na prawo jazdy 2013 r. - tylko jedna prawidłowa odpowiedź

REKLAMA

Nie wystarczy już wyuczyć się bazy  500 pytań na pamięć, iść i zdać. Niezbędna jest znajomość przepisów ruchu drogowego, zasad udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej, budowy i obsługi pojazdu oraz techniki kierowania pojazdem. Oprócz tego, że pytania nie są już jawne to jeszcze jest ich dziesięć razy więcej!! Jest jednak i dobra wiadomość: test wielokrotnego wyboru został zastąpiony testem jednokrotnego wyboru. Oznacza to, że każde pytanie ma tylko jedną prawidłową odpowiedź.

REKLAMA

Zobacz też: Jazda samochodem po zdaniu egzaminu, ale przed otrzymaniem dokumentu?

Egzamin  teoretyczny odbywa się z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ośrodka egzaminowania. Pytania składają się ze scenariuszy, wizualizacji i opisów. Każdy test zawiera 32 pytania. Za każdą dobrą odpowiedź otrzymuje się od 1 do 3 punktów, w zależności od poziomu znaczenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. Pierwsza część testu to pytania z wiedzy podstawowej- jest ich 20, kolejne 12 to pytania z wiedzy specjalistycznej w zakresie zdawanej kategorii prawa jazdy.

Kandydat na kierowcę musi wskazać, przy użyciu urządzenia egzaminacyjnego, jedną prawidłową odpowiedź. W pierwszych 20 pytaniach jest to odpowiedź TAK lub NIE, w pozostałych 12  A,B lub C.

Część teoretyczna egzaminu państwowego trwa nie dłużej niż 25 minut.

Zobacz też: Prawo jazdy na motocykl - manewry na egzaminie

Nowy egzamin teoretyczny na prawo jazdy 2013 r. - jak można poprawiać odpowiedzi?

Wprawdzie można poprawiać udzielone odpowiedzi, ale jedynie do momentu zatwierdzenia odpowiedzi przez przejście do następnego pytania lub do momentu upływu czasu przewidzianego na udzielenie odpowiedzi. Nie ma możliwości powrotu do wcześniejszych pytań! Niewskazanie żadnej odpowiedzi jest równoznaczne z udzieleniem niewłaściwej odpowiedzi na zadane pytanie i otrzymaniem 0 punktów. W razie wątpliwości warto więc zaznaczyć jakąkolwiek odpowiedź niż nie zaznaczyć jej wcale

Suma punktów możliwych do uzyskania z części teoretycznej egzaminu państwowego wynosi 74, a wynik pozytywny uzyskuje się w przypadku zebrania co najmniej 68 punktów. Ilość uzyskanych punktów oraz wynik egzaminu zostaną wyświetlone na monitorze po zakończeniu testu

Jakie pytania sprawiają najwięcej trudności? Te dotyczące budowy i obsługi pojazdu: ABS, ESP, zapłon samoczynny to zwroty  spędzające sen z powiek zwłaszcza płci żeńskiej. Czy są to informacje potrzebne czy nie, oceńcie sami. Ale trzeba przyznać, że widok Pani siłującej się z otwarciem maski swojego samochodu bez wcześniejszego zwolnienia blokady wewnątrz auta i do tego nie od tej strony (a od strony przedniej szyby) daje do myślenia

Zobacz też: Test BMW 328i xDrive: na drodze ku doskonałości

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA