REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowy egzamin teoretyczny na prawo jazdy 2013 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marta Padała
Instruktorka nauki jazdy kat.B z uprawnieniami egzaminatora
kierowca prawo jazdy Fot. Fotolia
kierowca prawo jazdy Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

19 stycznia 2013 r. weszły w życie długo oczekiwane zmiany w sposobie egzaminowania kandydatów na kierowców. Najwięcej kontrowersji wzbudza nowy egzamin teoretyczny. Dlaczego? Bo trudniej go zdać? Zdawalność egzaminu na początku spadała z ponad 90% do niespełna 10%. Choć z biegiem czasu jest już coraz lepiej, to i tak nie przekracza dziś 40%.

Nowy egzamin teoretyczny na prawo jazdy 2013 r. - tylko jedna prawidłowa odpowiedź

REKLAMA

Nie wystarczy już wyuczyć się bazy  500 pytań na pamięć, iść i zdać. Niezbędna jest znajomość przepisów ruchu drogowego, zasad udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej, budowy i obsługi pojazdu oraz techniki kierowania pojazdem. Oprócz tego, że pytania nie są już jawne to jeszcze jest ich dziesięć razy więcej!! Jest jednak i dobra wiadomość: test wielokrotnego wyboru został zastąpiony testem jednokrotnego wyboru. Oznacza to, że każde pytanie ma tylko jedną prawidłową odpowiedź.

REKLAMA

Zobacz też: Jazda samochodem po zdaniu egzaminu, ale przed otrzymaniem dokumentu?

Egzamin  teoretyczny odbywa się z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ośrodka egzaminowania. Pytania składają się ze scenariuszy, wizualizacji i opisów. Każdy test zawiera 32 pytania. Za każdą dobrą odpowiedź otrzymuje się od 1 do 3 punktów, w zależności od poziomu znaczenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. Pierwsza część testu to pytania z wiedzy podstawowej- jest ich 20, kolejne 12 to pytania z wiedzy specjalistycznej w zakresie zdawanej kategorii prawa jazdy.

Kandydat na kierowcę musi wskazać, przy użyciu urządzenia egzaminacyjnego, jedną prawidłową odpowiedź. W pierwszych 20 pytaniach jest to odpowiedź TAK lub NIE, w pozostałych 12  A,B lub C.

Część teoretyczna egzaminu państwowego trwa nie dłużej niż 25 minut.

Zobacz też: Prawo jazdy na motocykl - manewry na egzaminie

Nowy egzamin teoretyczny na prawo jazdy 2013 r. - jak można poprawiać odpowiedzi?

Wprawdzie można poprawiać udzielone odpowiedzi, ale jedynie do momentu zatwierdzenia odpowiedzi przez przejście do następnego pytania lub do momentu upływu czasu przewidzianego na udzielenie odpowiedzi. Nie ma możliwości powrotu do wcześniejszych pytań! Niewskazanie żadnej odpowiedzi jest równoznaczne z udzieleniem niewłaściwej odpowiedzi na zadane pytanie i otrzymaniem 0 punktów. W razie wątpliwości warto więc zaznaczyć jakąkolwiek odpowiedź niż nie zaznaczyć jej wcale

Suma punktów możliwych do uzyskania z części teoretycznej egzaminu państwowego wynosi 74, a wynik pozytywny uzyskuje się w przypadku zebrania co najmniej 68 punktów. Ilość uzyskanych punktów oraz wynik egzaminu zostaną wyświetlone na monitorze po zakończeniu testu

Jakie pytania sprawiają najwięcej trudności? Te dotyczące budowy i obsługi pojazdu: ABS, ESP, zapłon samoczynny to zwroty  spędzające sen z powiek zwłaszcza płci żeńskiej. Czy są to informacje potrzebne czy nie, oceńcie sami. Ale trzeba przyznać, że widok Pani siłującej się z otwarciem maski swojego samochodu bez wcześniejszego zwolnienia blokady wewnątrz auta i do tego nie od tej strony (a od strony przedniej szyby) daje do myślenia

Zobacz też: Test BMW 328i xDrive: na drodze ku doskonałości

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA