REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy opony zimowe nie nadają się już do użycia?

Subskrybuj nas na Youtube
Kiedy opony zimowe nie nadają się już do użycia? Fot. Fotolia
Kiedy opony zimowe nie nadają się już do użycia? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Żeby opony spełaniły swoją rolę musi zostac spełnionych kilka warunków. Liczy się nie tylko głębokość bieżnika lecz także wiek ogumienia.

Nie tylko nadmierne zużycie bieżnika czy ewentualne uszkodzenia kwalifikują oponę do wymiany. Nie mniej istotny jest jej wiek. - Z badań przeprowadzonych przez serwis Allegro.pl wynika, że ponad 90 proc. ankietowanych używa opon zimowych, a kolejne 4 proc. wybiera opony całoroczne. Ponad 60 proc. zapytanych zadeklarowało, że użytkuje „zimówki” przez okres od czterech do sześciu lat – wyjaśnia Robert Krotoski, manager kategorii „Motoryzacja” w serwisie Allegro.pl – Równo 30 proc. kierowców użytkuje swoje opony nie dłużej niż trzy lata, natomiast 8 proc. zapytanych jeździ na jednym komplecie opon powyżej siedmiu lat.

REKLAMA

Zobacz też: Pompowanie koł azotem - czy warto?

Jak odczytać datę produkcji opony?

REKLAMA

Na ściance bocznej każdej opony można znaleźć owal, na którym znajdują się cztery cyfry oznaczające datę produkcji. Pierwsze dwie to numer tygodnia w danym roku, natomiast ostatnie dwie oznaczają rok. Według specjalistów granica tak zwanej nowości opony, a więc czasu, w którym nie traci ona swoich parametrów wpływających na bezpieczeństwo eksploatacji i może być sprzedawana jako nowa, wynosi nie więcej niż 3 lata od daty wytworzenia. Po 5 latach opona zaczyna gwałtownie tracić swoje właściwości, natomiast eksperci zalecają, żeby nie używać opon mających więcej niż 6 lat.

- Warto jednak pamiętać, że na kondycję opon wpływa nie tylko wiek, ale także sposób przechowywania. Jeżeli sezonowane są one w złych warunkach, w zbyt wysokiej temperaturze, narażone są na oddziaływanie promieni słonecznych i innych czynników atmosferycznych, to ich starzenie może być znacznie przyspieszone – mówi Robert Krotoski. - Równie ważna dla bezpieczeństwa jest głębokość bieżnika. Minimalna głębokość bieżnika, zgodnie z przepisami polskiego prawa, nie może być mniejsza niż 1,6 mm. Dla porównania, niewiele grubsza jest dziesięciogroszowa moneta – dodaje.

Również ciśnienie ma wpływ na żywotność opony. Prawidłowe gwarantuje, że będzie ona spełniała swoje zadanie, nieodpowiednie może zaś narazić na niebezpieczeństwo poprzez znaczne pogorszenie trakcji. Dodatkowo trzeba pamiętać, że ciśnienie niższe o 20 proc. od zalecanego przez producenta samochodu powoduje, że zużycie paliwa wzrasta o 1,7 proc. Specjaliści radzą, aby kontrolować ciśnienie w oponach przynajmniej raz w miesiącu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polacy najczęściej (52 proc.) kontrolują ciśnienie właśnie przy okazji wizyty na stacji benzynowej, wynika z badań przeprowadzonych przez serwis Allegro.pl. Równo 40 proc. dokonuje oględzin przed dłuższą podróżą, a 11 proc. zleca tę czynność mechanikowi przy okazji wizyty w serwisie.

Zobacz też: Jak dbać o właściwą eksploatację opon?

Jak przechowywać opony?

REKLAMA

Umyte i wysuszone opony należy przechowywać w miejscu suchym, o umiarkowanej temperaturze, gdzie nie będą wystawione na działanie warunków atmosferycznych. Ogumienie nie może być wystawione na działanie promieni słonecznych, ponieważ może to prowadzić do pękania gumy.

- Jeżeli natomiast nie posiadamy miejsca, w którym opona spędzi sezon w odpowiednich warunkach, można skorzystać z usług warsztatów, które oferują usługę przechowywania opon – wyjaśnia Krotoski. – Koszt magazynowania kompletu opon to około 50 do 100 zł.

Badania przeprowadzone przez niezależnych ekspertów dowiodły, że opony z bieżnikiem o głębokości 7,5 mm mają już zaledwie 60 proc. skuteczności w porównaniu z oponami całkowicie nowymi. Dlatego zalecana jest wymiana opon zimowych na nowe, gdy głębokość bieżnika zmniejszy się do 4 mm. Poniżej tej wartości, użytkowanie zwiększa ryzyko aquaplaningu, oraz znacznie wydłuża drogę hamowania.

Nie tylko wyniki testów opon zimowych są wyznacznikiem jakości i gwarantem bezpieczeństwa. Opony mają swoje warunki użytkowania. Warto się z nimi zapoznać i je stosować.

Źródło: Materiały prasowe Allegro.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA