REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opony na tor - jakie muszą spełniać wymogi?

Subskrybuj nas na Youtube
Audi R18 w Le Mans
Audi R18 w Le Mans
castrol

REKLAMA

REKLAMA

Na torze w Le Mans opony poddawane są wymagającym próbom. Jakie warunki musi wytrzymać opona samochodu sportowego?

Opony Dunlop na torze w Le Mans

Opona to jedyny element łączący samochód z torem, dlatego stanowi ważną składową przygotowań do wyścigów endurance. Dunlop, aby pomagać swoim zespołom zwyciężać, bierze pod uwagę wiele parametrów niezwykle istotnych podczas zmagań na torze.  

REKLAMA

Wpływ nawierzchni na opony

Le Mans różni się pod wieloma względami od innych rund World Endurance Championship, ale najważniejszą różnicą jest nawierzchnia toru. Część trasy, obejmująca drogi publiczne ma bardzo wypolerowaną nawierzchnię, ponieważ codziennie przejeżdżają po niej setki tysięcy samochodów i ciężarówek. Cząsteczki gumy i plamy ropy dodatkowo zmniejszają przyczepność nawierzchni w stosunku do specjalnego wyścigowego asfaltu. Dunlop posiada mieszanki przystosowane do każdych warunków, w tym także do Le Mans, gdzie przyczepność zmienia się radykalnie na poszczególnych odcinkach toru.

Koła w "negatywie" - zużycie opony

Choć tor Le Mans nie należy do bardzo szorstkich, trwałość opon jest ważnym czynnikiem ze względu na długie proste. Koła samochodów są odchylone od pionu, by szybciej pokonywać zakręty (powierzchnia styku jest większa dzięki czemu opona lepiej trzyma się nawierzchni), ale ma to wpływ na jazdę na wprost. Opony mają wtedy mniejszą powierzchnię styku, a kąty pochylenia sprzyjają obniżeniu oporu toczenia przy wyższych prędkościach. Wadą takiego ustawienia jest to, że wewnętrzny bark opony przenosi większe obciążenie wskutek działania siły docisku, a zmniejszona powierzchnia styku powoduje, iż opona ma mniejszy kontakt z nawierzchnią, więc pracuje w niższej temperaturze. Wówczas zdarza się, że na wjeździe w zakręt opony mogą być „za zimne”. Dunlop projektuje mieszanki i konstrukcje opon stosowanych w wyścigach na wytrzymałość w taki sposób, żeby szybciej się rozgrzewały, co neutralizuje wpływ studzenia na prostych i równocześnie były w stanie sprostać różnorodnym wyzwaniom na torze.

Siła docisku  auta do nawierzchni a opony

Siła docisku stwarza opór, który spowalnia pojazdy, szczególnie na prostych. Zespoły starają się ograniczyć siłę docisku potrzebną do wytworzenia przyczepności umożliwiającej pokonywanie zakrętów. Na Le Mans zespoły używają specjalnie przygotowanych pakietów aerodynamicznych, które pomagają osiągać wysokie prędkości na prostych. Dunlop pomaga ekipom kompensować ustawienia obniżające siłę docisku poprzez zwiększanie powierzchni kontaktu opony z nawierzchnią oraz mieszanki, które maksymalizują przyczepność.

Temperatury

W mistrzostwach WEC producenci opon otrzymują do dyspozycji trzy zestawy opon o mieszance przystosowanej do suchej pogody. Wszystkie trzy są dopuszczone do użycia w rundzie Le Mans, ale muszą sprawdzać się w szerokim zakresie warunków – od 4°C na Silverstone do 40°C w Teksasie. Nocą temperatura na Le Mans spada nawet do 4°C, ale charakterystyka przyczepności na francuskim torze różni się od pozostałych. Przy niskich temperaturach na Silverstone ekipy wykorzystywały średnią i twardą mieszankę, jednak na Le Mans, szczególnie nocą, lepszym rozwiązaniem może być miękka mieszanka. Opony projektuje się tak, aby sprawdzały się w możliwie najszerszym zakresie warunków, pozwalając kierowcom osiągać dobre czasy okrążeń.  

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ciśnienie opon

Samochód na torze, specyfikacja opon ustalona – co jeszcze można zrobić? Dobór właściwej mieszanki do określonych warunków jest istotny, ale równie ważne jest prawidłowe ciśnienie w poszczególnych oponach danego samochodu. Różne są specyfikacje pojazdów i style jazdy kierowców. Pojawiają się drobne różnice, wynikające choćby z tego, że tym samym samochodem będzie jechało trzech różnych kierowców. Jednym z największych atutów Dunlopa jest partnerska współpraca pomiędzy inżynierami projektującymi opony a inżynierami zespołu wyścigowego. Każdy zespół otrzymuje przed wyścigiem rekomendowany zestaw opon do dopasowania go do podwozia, toru i kierowców. Weekend to czas, kiedy inżynierowie wspólnie optymalizują ciśnienie w oponach i inne ustawienia tak, aby uzyskać najwyższe możliwe osiągi przy danej temperaturze i warunkach na torze. Przy zbyt wysokim ciśnieniu dochodzi do efektu „balonu”, który istotnie zmniejsza powierzchnię styku opony z nawierzchnią, powodując szybkie zużywanie się środkowej części bieżnika. Przy zbyt niskim ciśnieniu, powierzchnia kontaktu przenosi się na zewnętrzne krawędzie, co zwiększa tarcie, powodując zbyt szybkie zużywanie części barkowych bieżnika i pogorszenia osiągów. 

Wyścig 24h w Le Mans 2014

REKLAMA

Dunlop, marka należąca do The Goodyear Tire & Rubber Company, jest jednym z wiodących światowych producentów opon klasy high i ultra high performance,
z imponującą historią sukcesów i rekordów w sportach motorowych. Bogate doświadczenie firmy w dziedzinie wyścigów opiera się na ciągłym rozwoju innowacyjnych technologii projektowania i produkcji opon do codziennej jazdy. W 2013 roku minęła 125. rocznica powstania marki i wynalezienia przez jej założyciela opony pneumatycznej.

Po ustanowieniu pierwszych rekordów prędkości, Dunlop zwyciężył po raz pierwszy w 24-godzinnym wyścigu Le Mans w 1924 r. i jest rekordzistą wśród producentów opon pod względem liczby sukcesów w tym wyścigu, mając na koncie 34 zwycięstwa. W 2013 r.  opony Dunlop wybrali mistrzowie klasy LMP2 w europejskiej serii Le Mans i Mistrzostw Świata FIA w jeździe na wytrzymałość, a także zwycięzcy 24-godzinnego wyścigu na Nurburgringu.

Opony Dunlop sprawdzają się również w najważniejszych wyścigach klasy Touring na całym świecie, w tym w popularnych australijskich mistrzostwach V8 Supercar oraz mistrzostwach British Touring Car. Wielu wiodących producentów samochodów, w tym Mercedes, Renault sport, Jaguar, Audi, Bentley, Maserati, VW, SEAT, Mini, Toyota i BMW montuje najnowsze opony Dunlop jako pierwsze wyposażenie. Więcej informacjo o Dunlop można znaleźć na stronach www.dunlop.eu i www.motorsport.dunlop.eu.

Źródło: materiały prasowe Goodyear

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

REKLAMA

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

REKLAMA

Do kiedy są przedłużone kontrole na granicach z Niemcami i Litwą?

Przedłużono kontrole na granicach z Niemcami i Litwą. Przedsiębiorcy spodziewali się takiego posunięcia. Do kiedy granice będą kontrolowane? Jakie są relacje Polski z sąsiadami?

KGP: 114 678 interwencji, 483 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 678 interwencji. Byli wzywani do 483 wypadków drogowych.

REKLAMA