Gdzie montować opony typu run flat?
REKLAMA
REKLAMA
Opony typu run flat zapewniają możliwość dojazdu do warsztatu bez wymiany koła, ale przede wszystkim utrzymanie toru jazdy po jej przebiciu, co przekłada się na bezpieczeństwo kierowcy oraz pasażerów. Jednak nawet te najlepsze będą w krytycznej chwili bezużyteczne, jeżeli zostaną założone w nieprofesjonalny sposób. Przypominamy, że ogumienie run flat może być stosowane tylko w samochodach przystosowanych do tego fabrycznie. Może wymagać m.in. specjalnych felg, a nawet dopasowania zawieszenia do innych właściwości jezdnych takich opon.
REKLAMA
Zobacz również: Jak sprawdzić czy felgi i opony nie są odkształcone?
Z powodu grubszej bocznej ściany oraz stopki (fragment, który chowa się w feldze) do ich montażu potrzebne są specjalne maszyny. Niestety, nie wszyscy wulkanizatorzy o tym wiedzą, a nawet jeśli, to nie przyznają się do tego klientom, tylko próbują na siłę zakładać je przy użyciu zwykłych, znacznie tańszych montażownic. To może się udać, ale tylko na pierwszy rzut oka. Czym może grozić w największym wypadku?
Zobacz również: Czy naprawić koło po wjechaniu w dziurę?
W rzeczywistości bardzo często dochodzi do uszkodzenia elementów nośnych opony. Trudno to zauważyć, bo zniszczona część ukryta jest pod krawędzią felgi. Usterka ujawnia się zwykle dopiero po pewnym czasie, najczęściej w sytuacji krytycznej, kiedy opona jest mocno obciążona, np. w czasie wykonywania gwałtownych manewrów lub przy dużej szybkości. Znane są np. przypadki, kiedy do rozerwania opony doszło przy prędkości 250 km/h.
REKLAMA
REKLAMA