REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Stalowe, czy "aluminiowe" - jakie felgi zamontować na zimę?

Subskrybuj nas na Youtube
Stalowe, czy
Stalowe, czy "aluminiowe" - jakie felgi zamontować na zimę? Felgi Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wielu kierowców staje przed dylematem, czy opony zimowe zainstalować na felgach ze stopów lekkich, czy może na stalowych. Co radzą eksperci?

- Felgi "aluminiowe" dobrej jakości to spory wydatek. Z jednej strony chcielibyśmy cieszyć się nimi jak najdłużej, nie tylko przez okres letni i wiosenny. Z drugiej strony obawiamy się, że zima bezpowrotnie je zniszczy. Wystarczy jednak zastosować się do kilku porad, aby przez cały rok bezproblemowo je użytkować – wyjaśnia Piotr Ciesielski, opiekun kategorii „Motoryzacja” w serwisie Allegro.pl.

REKLAMA

Warto pamiętać, że wbrew obiegowej opinii to felgi stalowe narażone są bardziej na działanie korozji, niż felgi skonstruowane ze stopów lekkich. Te pierwsze nie posiadają bowiem zabezpieczenia antykorozyjnego. Ponadto brak możliwości umycia „stalówki” bez odkręcania kół zwiększa ryzyko zniszczenia, a nieuważny montaż kołpaków może uszkodzić warstwę lakieru. Problemem są także kamienie i rozsypywana na drogach mieszanka piaskowo-solna, które dostając się pomiędzy kołpak, a felgę niszczą ją.

Zobacz też: Polerowanie felg krok po kroku

Czy felgi ze stopów lekkich nie rdzewieją?

REKLAMA

Felga "aluminiowa" na pozór delikatna, potrafi oprzeć się działaniu mrozu i żwiru rozsypywanego na polskich ulicach przede wszystkim dlatego, że proces jej malowania przebiega w trzech etapach. Pierwsza warstwa to podkład, który nakładany jest proszkowo. Dzięki temu powierzchnia idealnie jest zabezpieczona przez korozją, uszkodzeniami mechanicznymi i czynnikami chemicznymi. Następnie nakładany jest tak zwany lakier właściwy nadający feldze kolor. Na koniec całość pokrywana jest lakierem bezbarwnym pełniącym funkcję ochronną.

- Pamiętajmy, że o felgi aluminiowe należy dbać. Dzięki temu utrzymamy je w formie przez długie lata. Nie ignorujmy nawet drobnych rys czy odprysków. Wszelkie ubytki i uszkodzenia lakieru należy na bieżąco czyścić i uzupełniać – radzi Piotr Ciesielski – Dobrym rozwiązaniem jest nakładanie od czasu do czasu na felgi wosku. Jeżeli dopuścimy do zaniedbania pokażą się odbarwienia, a lakier zacznie schodzić całymi płatami. Wtedy pozostaje nam już tylko kosztowna regeneracja lub wymiana.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Polerowanie aluminiowej felgi - jak zrobić to samemu?

Felga chromowana nie sprawdzi się zimą?

Przy wyborze felg "aluminiowych" ważna jest jakość i gwarancja producenta. Unikajmy zatem produktów o wątpliwym pochodzeniu, tanich, z „najniższej półki”. Pamiętajmy, że tak zwane „obręcze markowe” gwarantują trwałość konstrukcji w każdych warunkach, także tych zimowych.  W tym przypadku lepiej zainwestować w dobrej jakości produkt i nie narażać siebie i innych uczestników dróg na niebezpieczeństwo związane z niską wytrzymałością takiej felgi.

- Jeżeli planujemy jeździć na felgach "aluminiowych" także zimą unikajmy felg "aluminiowych" chromowanych – dodaje Ciesielski – Są one pokryte cieńszą warstwą ochronną w porównaniu do tradycyjnych felg aluminiowych, które są lakierowane. Sprawia to, że są bardziej narażone na zniszczenie. Dodatkowo warto wziąć pod uwagę, że im prostszy wzór, tym łatwiej dbać o czystość.

Zobacz też: Opony deszczowe - co to jest?

Felgę ze stopów lekkich łatwiej zimą uszkodzić?

Przeciwnicy używania felg "aluminiowych" w zimie argumentują, że są one bardziej narażone na uszkodzenia mechaniczne od swoich stalowych odpowiedników. Trzeba pamiętać, że silnie uderzenie w np. krawężnik uszkodzi tak samo „stalówkę”, jak i felgę ze stopów lekkich.
- Felga "aluminiowa" jest bardziej wytrzymała od felgi stalowej, ale w przypadku poważniejszych kolizji może w przeciwieństwie do tej drugiej pęknąć, co wyeliminuje możliwość regeneracji - wyjaśnia Piotr Ciesielski – Koszy naprawy alufelgi są również nieporównywalnie wyższe od kosztów naprawy stalowego odpowiednika i nie zawsze jest to możliwe. Nie tylko pęknięcie uniemożliwia naprawę. Z racji, że struktura aluminium po odkształceniu nieodwracalnie się zmienia, proces renowacji może być w niektórych przypadkach nieopłacalny lub po prostu niewykonalny.

Źródło: Materiały prasowe Allegro

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA