Opel Astra F: wymiana tylnych amortyzatorów i sprężyn
REKLAMA
REKLAMA
Pierwszy krok to zebranie wszystkich materiałów eksploatacyjnych. Zaczynamy od amortyzatorów. Najważniejsze, żeby były odpowiednie do naszej wersji silnikowej. W tym celu należy podać sprzedawcy rok produkcji, pojemność silnika i rodzaj nadwozia. Zalecamy wybrać amortyzatory lepszych firm lub oryginalne. W przypadku sprężyn zalecamy oryginalne. W przypadku zamienników może się okazać, że charakterystyka naszego zawieszenia zdecydowanie się zmieni.
REKLAMA
Zaczynamy od wymiany amortyzatorów. Jeżeli nasz samochód ma regulowaną wysokość zawieszenia, to należy spuścić powietrze przez zawór napełniający, który znajduje się w bagażniku.
Zobacz też: Opel Astra F: wymiana półosi napędowych
REKLAMA
Demontujemy zaślepkę osłaniającą górne mocowanie amortyzatora w bagażniku i odkręcamy nakrętkę górnego mocowania amortyzatora. Pamiętajmy, żeby przytrzymać tłoczysko za pomocą klucza płaskiego. Teraz zdejmujemy miseczkę razem z gumową poduszką. W przypadku kiedy chcemy wymienić samą poduszkę, należy unieść delikatnie samochód i pociągnąć amortyzator do dołu.
W samochodach z regulacją zawieszenia odkręcamy od amortyzatora przewód ciśnieniowy. Kolejny krok to ustawienie samochodu na podstawkach. Nie ma konieczności unoszenia całego samochodu, wystarczy tylko tył. Podczas unoszenia auta należy zachować szczególną ostrożność. Teraz podnosimy delikatnie wahacz w okolicy amortyzatora. Operacja ta ma na celu uniknięcie wyskoczenia sprężyny zawieszenia. Nie należy pomijać tego kroku, z racji ryzyka wystąpienia wypadku.
Zobacz też: Opel Astra F: demontaż skrzyni biegów
Odkręcamy śrubę dolnego mocowania amortyzatora do wahacza i wyjmujemy na dole amortyzator z obejmy. W przypadku problemów, należy użyć łyżki monterskiej.
REKLAMA
Przechodzimy do montażu. Na początku sprawdzamy poduszkę gumową i jeśli jest taka konieczność to wymieniamy ją na nową (w przypadku montowania tego samego amortyzatora). Jeśli montujemy nowy amortyzator, to należy użyć tylko i wyłącznie nowej poduszki gumowej. Wkładamy na dole amortyzator w obejmę przy wahaczu. W przypadku problemów należy delikatnie wbić amortyzator za pomocą młotka (przez kawałek deski).
Ustawiamy odpowiednio ucha amortyzatora i obejmy. Wbijamy delikatnie śrubę mocującą do momentu aż oparze się o wahacz i dokręcamy ją. W samochodach, które mają regulowaną wysokość zawieszenia należy przykręcić przewód ciśnieniowy za pomocą nakrętki złączkowej. Zakładamy na nowy amortyzator miseczkę oraz gumową poduszkę. Teraz opuszczamy powoli samochód, wkładając jednocześnie koniec amortyzatora w otwór w nadwoziu.
Zobacz też: Czy sprężyny mogą się wybić? Jak rozpoznać, że trzeba je wymienić?
W bagażniku osadzamy na amortyzatorze poduszkę gumową razem z miseczką i dokręcamy nakrętkę za pomocą klucza oczkowego. Tłoczysko przytrzymujemy kluczem płaskim. Jeśli nasz samochód ma regulowaną wysokość zawieszenia, to należy uzupełnić ciśnienie powietrza do 80kPa poprzez zawór w bagażniku, który znajduje się po prawej stronie. Na końcu opuszczamy samochód.
Wymiana sprężyny zawieszenia
Przy pracy z sprężynami zawieszenia należy zachować szczególną ostrożność, ponieważ istnieje ryzyko poważnego wypadku. W samochodach z regulacją wysokości zawieszenia należy spuścić powietrze poprzez zawór napełniający, który znajduje się w bagażniku. Kolejny krok to ustawienie samochodu na podstawkach. Unosimy tył auta za pomocą podnośnika i opieramy go na „kobyłkach”.
Zobacz też: Zawieszenie McPherson, wielowahaczowe i belka skrętna - jak je poznać?
Teraz odłączamy na dole amortyzatory od wahacza. Opuszczamy powoli belkę zawieszenia na podnośniku, a następnie odciągamy ją przy wahaczu za pomocą łyżki monterskiej. Teraz możemy wyjąć sprężynę razem z górnym pierścieniem gumowym. Następnie wyjmujemy ze sprężyny dolny gumowy pierścień. Należy go podważyć. Po wymontowaniu oceniamy w jakim jest stanie. Przy montażu nowej sprężyny zalecamy użyć nowego pierścienia.
Przystępujemy do montażu. Na początku wkładamy obydwa pierścienie w sprężynę (górny i dolny). Instalujemy sprężynę w gniazda, zwracając przy tym uwagę na prawidłowe osadzenie sprężyny w górnym pierścieniu. Pamiętajmy, że koniec zwoju musi się opierać o występ pierścienia. W czasie wkładania sprężyny należy odciągnąć wahacz do dołu. Wykonujemy to za pomocą łyżki monterskiej.
Zobacz też: Jak działa i co daje zawieszenie gwintowane?
Teraz mocujemy końce amortyzatorów, zgodnie opisem montażu amortyzatorów (pierwsza część poradnika). W samochodach, które mają regulowaną wysokość zawieszenia należy uzupełnić ciśnienie powietrza do 80kPa. Robimy to poprzez znajdujący się w bagażniku zawór ( po prawej stronie). Opuszczamy samochód i przechodzimy do wymiany po drugiej stronie. Pamiętajmy, że sprężyny wymieniamy wyłącznie parami.
Wymontowane amortyzatory i sprężyny oddajemy do punktu utylizacji.
REKLAMA
REKLAMA