REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Astra F: wymiana tylnych amortyzatorów i sprężyn

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Opel Astra F wymiana tylnych amortyzatorów i sprężyn.
Opel Astra F wymiana tylnych amortyzatorów i sprężyn.
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W poradniku tym pokażemy jak samemu wymienić tylne sprężyny i amortyzatory w Oplu Astra F. Cała operacja nie jest trudna i bez problemu wykonamy ją we własnym zakresie.

Pierwszy krok to zebranie wszystkich materiałów eksploatacyjnych. Zaczynamy od amortyzatorów. Najważniejsze, żeby były odpowiednie do naszej wersji silnikowej. W tym celu należy podać sprzedawcy rok produkcji, pojemność silnika i rodzaj nadwozia. Zalecamy wybrać amortyzatory lepszych firm lub oryginalne. W przypadku sprężyn zalecamy oryginalne. W przypadku zamienników może się okazać, że charakterystyka naszego zawieszenia zdecydowanie się zmieni.

REKLAMA

Zaczynamy od wymiany amortyzatorów. Jeżeli nasz samochód ma regulowaną wysokość zawieszenia, to należy spuścić powietrze przez zawór napełniający, który znajduje się w bagażniku.

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana półosi napędowych

REKLAMA

Demontujemy zaślepkę osłaniającą górne mocowanie amortyzatora w bagażniku i odkręcamy nakrętkę górnego mocowania amortyzatora. Pamiętajmy, żeby przytrzymać tłoczysko za pomocą klucza płaskiego. Teraz zdejmujemy miseczkę razem z gumową poduszką. W przypadku kiedy chcemy wymienić samą poduszkę, należy unieść delikatnie samochód i pociągnąć amortyzator do dołu.

W samochodach z regulacją zawieszenia odkręcamy od amortyzatora przewód ciśnieniowy. Kolejny krok to ustawienie samochodu na podstawkach. Nie ma konieczności unoszenia całego samochodu, wystarczy tylko tył. Podczas unoszenia auta należy zachować szczególną ostrożność. Teraz podnosimy delikatnie wahacz w okolicy amortyzatora. Operacja ta ma na celu uniknięcie wyskoczenia sprężyny zawieszenia. Nie należy pomijać tego kroku, z racji ryzyka wystąpienia wypadku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Opel Astra F: demontaż skrzyni biegów

Odkręcamy śrubę dolnego mocowania amortyzatora do wahacza i wyjmujemy na dole amortyzator z obejmy. W przypadku problemów, należy użyć łyżki monterskiej.

REKLAMA

Przechodzimy do montażu. Na początku sprawdzamy poduszkę gumową i jeśli jest taka konieczność to wymieniamy ją na nową (w przypadku montowania tego samego amortyzatora). Jeśli montujemy nowy amortyzator, to należy użyć tylko i wyłącznie nowej poduszki gumowej. Wkładamy na dole amortyzator w obejmę przy wahaczu. W przypadku problemów należy delikatnie wbić amortyzator za pomocą młotka (przez kawałek deski).

Ustawiamy odpowiednio ucha amortyzatora i obejmy. Wbijamy delikatnie śrubę mocującą do momentu aż oparze się o wahacz i dokręcamy ją. W samochodach, które mają regulowaną wysokość zawieszenia należy przykręcić przewód ciśnieniowy za pomocą nakrętki złączkowej. Zakładamy na nowy amortyzator miseczkę oraz gumową poduszkę. Teraz opuszczamy powoli samochód, wkładając jednocześnie koniec amortyzatora w otwór w nadwoziu.

Zobacz też: Czy sprężyny mogą się wybić? Jak rozpoznać, że trzeba je wymienić?

W bagażniku osadzamy na amortyzatorze poduszkę gumową razem z miseczką i dokręcamy nakrętkę za pomocą klucza oczkowego. Tłoczysko przytrzymujemy kluczem płaskim. Jeśli nasz samochód ma regulowaną wysokość zawieszenia, to należy uzupełnić ciśnienie powietrza do 80kPa poprzez zawór w bagażniku, który znajduje się po prawej stronie. Na końcu opuszczamy samochód.

Wymiana sprężyny zawieszenia

Przy pracy z sprężynami zawieszenia należy zachować szczególną ostrożność, ponieważ istnieje ryzyko poważnego wypadku. W samochodach z regulacją wysokości zawieszenia należy spuścić powietrze poprzez zawór napełniający, który znajduje się w bagażniku. Kolejny krok to ustawienie samochodu na podstawkach. Unosimy tył auta za pomocą podnośnika i opieramy go na „kobyłkach”.

Zobacz też: Zawieszenie McPherson, wielowahaczowe i belka skrętna - jak je poznać?

Teraz odłączamy na dole amortyzatory od wahacza. Opuszczamy powoli belkę zawieszenia na podnośniku, a następnie odciągamy ją przy wahaczu za pomocą łyżki monterskiej. Teraz możemy wyjąć sprężynę razem z górnym pierścieniem gumowym. Następnie wyjmujemy ze sprężyny dolny gumowy pierścień. Należy go podważyć. Po wymontowaniu oceniamy w jakim jest stanie. Przy montażu nowej sprężyny zalecamy użyć nowego pierścienia.

Przystępujemy do montażu. Na początku wkładamy obydwa pierścienie w sprężynę (górny i dolny). Instalujemy sprężynę w gniazda, zwracając przy tym uwagę na prawidłowe osadzenie sprężyny w górnym pierścieniu. Pamiętajmy, że koniec zwoju musi się opierać o występ pierścienia. W czasie wkładania sprężyny należy odciągnąć wahacz do dołu. Wykonujemy to za pomocą łyżki monterskiej.

Zobacz też: Jak działa i co daje zawieszenie gwintowane?

Teraz mocujemy końce amortyzatorów, zgodnie opisem montażu amortyzatorów (pierwsza część poradnika). W samochodach, które mają regulowaną wysokość zawieszenia należy uzupełnić ciśnienie powietrza do 80kPa. Robimy to poprzez znajdujący się w bagażniku zawór ( po prawej stronie). Opuszczamy samochód i przechodzimy do wymiany po drugiej stronie. Pamiętajmy, że sprężyny wymieniamy wyłącznie parami.

Wymontowane amortyzatory i sprężyny oddajemy do punktu utylizacji.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

REKLAMA