REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Mercedes A klasa W168: wymiana tylnego dolnego wahacza wzdłużnego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Mercedes A klasa W168 wymiana tylnego dolnego wahacza wzdłużnego.
Mercedes A klasa W168 wymiana tylnego dolnego wahacza wzdłużnego.

REKLAMA

REKLAMA

Uszkodzone wahacze należy jak najszybciej wymienić. W poradniku tym pokażemy jak samemu wymienić tylny wahacz wzdłużny w Mercedesie klasy A W168

Pierwszy krok to wymontowanie piasty tylnego koła. Pierwszy krok to poluzowanie śrub tylnych kół i uniesienie tyłu auta. Podkładamy kliny pod przednie koła i podsuwamy podstawki. Opuszczamy samochód tak, żeby oparł się na „kobyłkach”. Zdejmujemy koła i przechodzimy do demontażu bębnów i tarcz hamulcowych.

REKLAMA

Zaczniemy od tarczy hamulcowej. W tym przypadku nie ma potrzeby demontażu klocków hamulcowych lub rozpinania przewodów hamulcowych. Pierwszy krok to poluzowanie śrub mocujących koło i uniesienie samochodu. Podkładamy kliny blokujące pod przednie koła oraz podstawki pod tył auta. Odkręcamy do końca śruby mocujące koła i zdejmujemy koła. Kolejny krok to wymontowanie zacisku hamulcowego.

Zobacz też: Mercedes A klasa W168: wymiana tylnego amortyzatora i sprężyny

REKLAMA

Odkręcamy śruby mocujące i demontujemy wspornik zacisku hamulca z wahacza. Pamiętajmy, że do odkręcenia śrub jest potrzebny bardzo duży moment. Przed wykręceniem ich należy się upewnić, że samochód jest stabilnie ustawiony. W przypadku hamulców bębnowych początek pozostaje taki sam. Unosimy samochód i stabilnie go podpieramy. Następnie odkręcamy śrubę zabezpieczającą i staramy się zdjąć bęben. W przypadku problemu należy opukać delikatnie bęben i starać się go zdjąć.

Może zdarzyć się tak, że i taki zabieg nie przyniesie żadnego efektu. W takim przypadku należy znaleźć w tylnej części bębna, w tarczy nośnej, gumowy korek. Zdejmujemy go i wkładamy w otwór śrubokręt. Dociskamy dźwignię na szczęce hamulca i demontujemy bęben.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zdejmujemy pokrywę piasty podważając ją płaskim śrubokrętem i delikatnie podbijając młotkiem. Następnie zbijamy blokadę z nakrętki wieńcowej i odkręcamy ją. Należy przyłożyć duży moment, ponieważ nakrętka jest bardzo solidnie dokręcona. Teraz zdejmujemy piastę razem z podkładką dystansową. Kolejny krok to wymontowanie tylnej sprężyny zawieszenia.

Zobacz też: Mercedes A klasa W168: demontaż półosi napędowych

REKLAMA

Będzie nam do tego potrzebny specjalny ściągacz. Osadzamy go na sprężynie tak, żeby obejmował minimum trzy zwoje. Upewniamy się, że ściągacz jest prawidłowo osadzony i powoli go napinamy. Czynność tą wykonujemy do momentu aż będzie możliwe wyjęcie sprężyny. Jeśli zachodzi taka potrzeba to demontujemy również zderzak i gumowy pierścień tłumiący. Demontujemy dolną osłonę dołu nadwozia i przechodzimy do odczepienia linki hamulca ręcznego.

W hamulcu tarczowym demontujemy zamki rozpieraczy w lewym i prawym hamulcu. Następnie odczepiamy linki z tylnych szczęk hamulca w lewym i prawym kole. Odczepiamy tylne linki od przednich, a następnie wyjmujemy je z uchwytów w podwoziu. Teraz odczepiamy z zaczepu na wahaczu linkę hamulca ręcznego oraz przewód czujnika prędkości obrotowej koła. Odkręcamy dwie śruby mocujące amortyzator do wahacza i odkręcamy stabilizator z tyłu wahacza.

Zobacz też: Mercedes A klasa W168: wymiana belki nośnej przedniego zawieszenia

W tym momencie odkręcamy od wahacza bęben hamulca, osłonę z blachy oraz pozostałe elementy. Pamiętajmy, że nie należy zginać przewodów hamulcowych ani ich odłączać. Demontujemy częściowo nadkole w okolicy mocowania wahacza, wystarczy wyjąć dwa zaciski mocujące. Pozostaje odkręcić wahacz od belki nożnej zawieszenia.

Przechodzimy do montażu. Na początku przykręcamy wahacz do belki nośnej momentem 140Nm. Na końcu dokręcamy śrubę tradycyjnym kluczem poprzez wykonanie ¼ obrotu. Teraz montujemy nadkole wciskając dwa zaciski. Następnie czyścimy dokładnie osłonę z blachy od hamulca bębnowego. Dokręcamy do wahacza bęben hamulca razem z osłoną i pozostałymi elementami.

Przykręcamy do wahacza stabilizator razem z blachą dystansową w taki sposób, żeby stabilizator nie był naprężony. W tym momencie dokręcamy do wahacza amortyzator. Zalecamy użycie nowych śrub mocujących. Osadzamy na wahaczu linkę hamulca ręcznego i przewód od czujnika prędkości obrotowej koła. Instalujemy dolną osłonę i przystępujemy do zamocowania sprężyny zawieszenia.

Zobacz też: Mercedes A klasa W168: kontrola układu kierowniczego

Jeśli sprężyna jest dostatecznie skręcona to zaczynamy ją rozprężać. Kontrolujemy stale, czy układa się prawidłowo w swoim miejscu. Jeżeli zachodzi taka potrzeba, to należy wymienić wcześniej zderzak i gumowy pierścień tłumiący.

Przechodzimy do zamontowania piasty. Zakładamy na czop wahacza piastę koła i wkręcamy nową nakrętkę wieńcową. Zaciskamy blokadę i wciskamy pokrywę piasty i delikatnie dobijamy. Jeżeli osłona nosi ślady uszkodzeń, należy wymienić ją na nową.

Na końcu zakładamy tarcze hamulcowe i montujemy zacisk razem z klockami. Pamiętajmy o wyregulowaniu hamulca ręcznego (osobny poradnik).

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

REKLAMA

KGP: 111 890 interwencji, 440 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 890 interwencji. Byli wzywani do 440 wypadków drogowych.

Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

REKLAMA

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA