REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Mercedes A klasa W168: wymiana tylnego dolnego wahacza wzdłużnego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Mercedes A klasa W168 wymiana tylnego dolnego wahacza wzdłużnego.
Mercedes A klasa W168 wymiana tylnego dolnego wahacza wzdłużnego.

REKLAMA

REKLAMA

Uszkodzone wahacze należy jak najszybciej wymienić. W poradniku tym pokażemy jak samemu wymienić tylny wahacz wzdłużny w Mercedesie klasy A W168

Pierwszy krok to wymontowanie piasty tylnego koła. Pierwszy krok to poluzowanie śrub tylnych kół i uniesienie tyłu auta. Podkładamy kliny pod przednie koła i podsuwamy podstawki. Opuszczamy samochód tak, żeby oparł się na „kobyłkach”. Zdejmujemy koła i przechodzimy do demontażu bębnów i tarcz hamulcowych.

REKLAMA

REKLAMA

Zaczniemy od tarczy hamulcowej. W tym przypadku nie ma potrzeby demontażu klocków hamulcowych lub rozpinania przewodów hamulcowych. Pierwszy krok to poluzowanie śrub mocujących koło i uniesienie samochodu. Podkładamy kliny blokujące pod przednie koła oraz podstawki pod tył auta. Odkręcamy do końca śruby mocujące koła i zdejmujemy koła. Kolejny krok to wymontowanie zacisku hamulcowego.

Zobacz też: Mercedes A klasa W168: wymiana tylnego amortyzatora i sprężyny

Odkręcamy śruby mocujące i demontujemy wspornik zacisku hamulca z wahacza. Pamiętajmy, że do odkręcenia śrub jest potrzebny bardzo duży moment. Przed wykręceniem ich należy się upewnić, że samochód jest stabilnie ustawiony. W przypadku hamulców bębnowych początek pozostaje taki sam. Unosimy samochód i stabilnie go podpieramy. Następnie odkręcamy śrubę zabezpieczającą i staramy się zdjąć bęben. W przypadku problemu należy opukać delikatnie bęben i starać się go zdjąć.

REKLAMA

Może zdarzyć się tak, że i taki zabieg nie przyniesie żadnego efektu. W takim przypadku należy znaleźć w tylnej części bębna, w tarczy nośnej, gumowy korek. Zdejmujemy go i wkładamy w otwór śrubokręt. Dociskamy dźwignię na szczęce hamulca i demontujemy bęben.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zdejmujemy pokrywę piasty podważając ją płaskim śrubokrętem i delikatnie podbijając młotkiem. Następnie zbijamy blokadę z nakrętki wieńcowej i odkręcamy ją. Należy przyłożyć duży moment, ponieważ nakrętka jest bardzo solidnie dokręcona. Teraz zdejmujemy piastę razem z podkładką dystansową. Kolejny krok to wymontowanie tylnej sprężyny zawieszenia.

Zobacz też: Mercedes A klasa W168: demontaż półosi napędowych

Będzie nam do tego potrzebny specjalny ściągacz. Osadzamy go na sprężynie tak, żeby obejmował minimum trzy zwoje. Upewniamy się, że ściągacz jest prawidłowo osadzony i powoli go napinamy. Czynność tą wykonujemy do momentu aż będzie możliwe wyjęcie sprężyny. Jeśli zachodzi taka potrzeba to demontujemy również zderzak i gumowy pierścień tłumiący. Demontujemy dolną osłonę dołu nadwozia i przechodzimy do odczepienia linki hamulca ręcznego.

W hamulcu tarczowym demontujemy zamki rozpieraczy w lewym i prawym hamulcu. Następnie odczepiamy linki z tylnych szczęk hamulca w lewym i prawym kole. Odczepiamy tylne linki od przednich, a następnie wyjmujemy je z uchwytów w podwoziu. Teraz odczepiamy z zaczepu na wahaczu linkę hamulca ręcznego oraz przewód czujnika prędkości obrotowej koła. Odkręcamy dwie śruby mocujące amortyzator do wahacza i odkręcamy stabilizator z tyłu wahacza.

Zobacz też: Mercedes A klasa W168: wymiana belki nośnej przedniego zawieszenia

W tym momencie odkręcamy od wahacza bęben hamulca, osłonę z blachy oraz pozostałe elementy. Pamiętajmy, że nie należy zginać przewodów hamulcowych ani ich odłączać. Demontujemy częściowo nadkole w okolicy mocowania wahacza, wystarczy wyjąć dwa zaciski mocujące. Pozostaje odkręcić wahacz od belki nożnej zawieszenia.

Przechodzimy do montażu. Na początku przykręcamy wahacz do belki nośnej momentem 140Nm. Na końcu dokręcamy śrubę tradycyjnym kluczem poprzez wykonanie ¼ obrotu. Teraz montujemy nadkole wciskając dwa zaciski. Następnie czyścimy dokładnie osłonę z blachy od hamulca bębnowego. Dokręcamy do wahacza bęben hamulca razem z osłoną i pozostałymi elementami.

Przykręcamy do wahacza stabilizator razem z blachą dystansową w taki sposób, żeby stabilizator nie był naprężony. W tym momencie dokręcamy do wahacza amortyzator. Zalecamy użycie nowych śrub mocujących. Osadzamy na wahaczu linkę hamulca ręcznego i przewód od czujnika prędkości obrotowej koła. Instalujemy dolną osłonę i przystępujemy do zamocowania sprężyny zawieszenia.

Zobacz też: Mercedes A klasa W168: kontrola układu kierowniczego

Jeśli sprężyna jest dostatecznie skręcona to zaczynamy ją rozprężać. Kontrolujemy stale, czy układa się prawidłowo w swoim miejscu. Jeżeli zachodzi taka potrzeba, to należy wymienić wcześniej zderzak i gumowy pierścień tłumiący.

Przechodzimy do zamontowania piasty. Zakładamy na czop wahacza piastę koła i wkręcamy nową nakrętkę wieńcową. Zaciskamy blokadę i wciskamy pokrywę piasty i delikatnie dobijamy. Jeżeli osłona nosi ślady uszkodzeń, należy wymienić ją na nową.

Na końcu zakładamy tarcze hamulcowe i montujemy zacisk razem z klockami. Pamiętajmy o wyregulowaniu hamulca ręcznego (osobny poradnik).

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA