Mercedes A klasa W168: wymiana tylnego dolnego wahacza wzdłużnego
REKLAMA
REKLAMA
Pierwszy krok to wymontowanie piasty tylnego koła. Pierwszy krok to poluzowanie śrub tylnych kół i uniesienie tyłu auta. Podkładamy kliny pod przednie koła i podsuwamy podstawki. Opuszczamy samochód tak, żeby oparł się na „kobyłkach”. Zdejmujemy koła i przechodzimy do demontażu bębnów i tarcz hamulcowych.
REKLAMA
Zaczniemy od tarczy hamulcowej. W tym przypadku nie ma potrzeby demontażu klocków hamulcowych lub rozpinania przewodów hamulcowych. Pierwszy krok to poluzowanie śrub mocujących koło i uniesienie samochodu. Podkładamy kliny blokujące pod przednie koła oraz podstawki pod tył auta. Odkręcamy do końca śruby mocujące koła i zdejmujemy koła. Kolejny krok to wymontowanie zacisku hamulcowego.
Zobacz też: Mercedes A klasa W168: wymiana tylnego amortyzatora i sprężyny
REKLAMA
Odkręcamy śruby mocujące i demontujemy wspornik zacisku hamulca z wahacza. Pamiętajmy, że do odkręcenia śrub jest potrzebny bardzo duży moment. Przed wykręceniem ich należy się upewnić, że samochód jest stabilnie ustawiony. W przypadku hamulców bębnowych początek pozostaje taki sam. Unosimy samochód i stabilnie go podpieramy. Następnie odkręcamy śrubę zabezpieczającą i staramy się zdjąć bęben. W przypadku problemu należy opukać delikatnie bęben i starać się go zdjąć.
Może zdarzyć się tak, że i taki zabieg nie przyniesie żadnego efektu. W takim przypadku należy znaleźć w tylnej części bębna, w tarczy nośnej, gumowy korek. Zdejmujemy go i wkładamy w otwór śrubokręt. Dociskamy dźwignię na szczęce hamulca i demontujemy bęben.
Zdejmujemy pokrywę piasty podważając ją płaskim śrubokrętem i delikatnie podbijając młotkiem. Następnie zbijamy blokadę z nakrętki wieńcowej i odkręcamy ją. Należy przyłożyć duży moment, ponieważ nakrętka jest bardzo solidnie dokręcona. Teraz zdejmujemy piastę razem z podkładką dystansową. Kolejny krok to wymontowanie tylnej sprężyny zawieszenia.
Zobacz też: Mercedes A klasa W168: demontaż półosi napędowych
REKLAMA
Będzie nam do tego potrzebny specjalny ściągacz. Osadzamy go na sprężynie tak, żeby obejmował minimum trzy zwoje. Upewniamy się, że ściągacz jest prawidłowo osadzony i powoli go napinamy. Czynność tą wykonujemy do momentu aż będzie możliwe wyjęcie sprężyny. Jeśli zachodzi taka potrzeba to demontujemy również zderzak i gumowy pierścień tłumiący. Demontujemy dolną osłonę dołu nadwozia i przechodzimy do odczepienia linki hamulca ręcznego.
W hamulcu tarczowym demontujemy zamki rozpieraczy w lewym i prawym hamulcu. Następnie odczepiamy linki z tylnych szczęk hamulca w lewym i prawym kole. Odczepiamy tylne linki od przednich, a następnie wyjmujemy je z uchwytów w podwoziu. Teraz odczepiamy z zaczepu na wahaczu linkę hamulca ręcznego oraz przewód czujnika prędkości obrotowej koła. Odkręcamy dwie śruby mocujące amortyzator do wahacza i odkręcamy stabilizator z tyłu wahacza.
Zobacz też: Mercedes A klasa W168: wymiana belki nośnej przedniego zawieszenia
W tym momencie odkręcamy od wahacza bęben hamulca, osłonę z blachy oraz pozostałe elementy. Pamiętajmy, że nie należy zginać przewodów hamulcowych ani ich odłączać. Demontujemy częściowo nadkole w okolicy mocowania wahacza, wystarczy wyjąć dwa zaciski mocujące. Pozostaje odkręcić wahacz od belki nożnej zawieszenia.
Przechodzimy do montażu. Na początku przykręcamy wahacz do belki nośnej momentem 140Nm. Na końcu dokręcamy śrubę tradycyjnym kluczem poprzez wykonanie ¼ obrotu. Teraz montujemy nadkole wciskając dwa zaciski. Następnie czyścimy dokładnie osłonę z blachy od hamulca bębnowego. Dokręcamy do wahacza bęben hamulca razem z osłoną i pozostałymi elementami.
Przykręcamy do wahacza stabilizator razem z blachą dystansową w taki sposób, żeby stabilizator nie był naprężony. W tym momencie dokręcamy do wahacza amortyzator. Zalecamy użycie nowych śrub mocujących. Osadzamy na wahaczu linkę hamulca ręcznego i przewód od czujnika prędkości obrotowej koła. Instalujemy dolną osłonę i przystępujemy do zamocowania sprężyny zawieszenia.
Zobacz też: Mercedes A klasa W168: kontrola układu kierowniczego
Jeśli sprężyna jest dostatecznie skręcona to zaczynamy ją rozprężać. Kontrolujemy stale, czy układa się prawidłowo w swoim miejscu. Jeżeli zachodzi taka potrzeba, to należy wymienić wcześniej zderzak i gumowy pierścień tłumiący.
Przechodzimy do zamontowania piasty. Zakładamy na czop wahacza piastę koła i wkręcamy nową nakrętkę wieńcową. Zaciskamy blokadę i wciskamy pokrywę piasty i delikatnie dobijamy. Jeżeli osłona nosi ślady uszkodzeń, należy wymienić ją na nową.
Na końcu zakładamy tarcze hamulcowe i montujemy zacisk razem z klockami. Pamiętajmy o wyregulowaniu hamulca ręcznego (osobny poradnik).
REKLAMA
REKLAMA