REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Renault Megane I: demontaż skrzyni biegów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Przy demontażu skrzyni biegów niezbędnym może okazać się podnośnik kolumnowy. Lewarek nie spełni w tym przypadku swego zadania.
Przy demontażu skrzyni biegów niezbędnym może okazać się podnośnik kolumnowy. Lewarek nie spełni w tym przypadku swego zadania.
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Demontaż skrzyni biegów w Renault Megane I nie jest skomplikowany jeśli znamy kolejność wymontowania poszczególnych podzespołów. W poradniku tym pokażemy jak samemu zdemontować skrzynię biegów w Renault Megane I. Demontaż przeprowadzimy na przykładzie samochodu z silnikiem Diesla.

Zanim przystąpimy do demontażu powinniśmy przygotować miejsce pracy. Najlepszym rozwiązaniem będzie skorzystanie z podnośnika kolumnowego, najazdów lub kanału warsztatowego. Odradzamy korzystanie z tradycyjnego lewarka. Jest to mało praktyczne i bardzo ryzykowne.

REKLAMA

Pierwszy krok to poluzowanie śrub piasty (po uniesieniu auta może być bardzo trudne). Następnie podnosimy samochodu tak, żeby mieć wystarczająco dużo miejsca pod autem. Jeśli korzystamy z podnośnika kolumnowego, to unosimy auto na odpowiednią wysokość. W przypadku kanału i najazdu należy podłożyć kliny zabezpieczające pod tylne koła.

Zobacz też: Wymiana oleju w skrzyni biegów

REKLAMA

Teraz demontujemy wszystkie osłony pod silnikiem, osłony pod halogenami oraz w przedniej części nadkola po lewej stronie. Kolejny krok to odkręcenie śrub końcówek drążków kierowniczych i wybicie ich. Zazwyczaj jest to dosyć kłopotliwa czynność z powodu skorodowanych śrub. Dlatego zalecamy polać wszystkie śruby odrdzewiaczem. Przystępujemy do demontażu półosi.

W przypadku lewej, demontujemy ją od strony skrzyni biegów poprzez odkręcenie trzech śrub mocujących. Prawa (dłuższa) półoś jest na wieloklinie. Wystarczy wyjąć przegub od strony koła i półoś wyjdzie ze skrzyni biegów. Przegub wybijamy ze zwrotnicy koła za pomocą dużego młotka i pręta. Należy uważać, żeby nie uderzać w inne elementy. Uderzamy w przegub i jednocześnie przyciągamy zwrotnicę do siebie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po wyjęciu przegubów wraz z półosiami mamy znacznie więcej miejsca wokół skrzyni biegów. Odłączamy kostki od skrzyni biegów oraz odchylamy wąż od wspomagania kierownicy. Należy zwrócić uwagę na to, żeby nie utrudniał wyjęcia skrzyni z samochodu. Teraz odłączamy wiązki (są w plastikowym peszlu), które są na podłużnicy po lewej stronie. Ułatwi nam to opuszczenie całych sanek.

Kolejny krok to odłączenie cięgna sprzęgła od skrzyni biegów. W tym momencie przechodzimy do wykręcenia śrub znajdujących się w miejscu łączenia skrzyni biegów z silnikiem. Następnie wykręcamy trzy śruby mocujące rozrusznik, jeśli tego nie zrobimy nie damy rady wyjąć skrzyni biegów.

Zobacz też: Renault Megane I: wymiana łożyska piasty przedniej

REKLAMA

Teraz należy podwiesić silnik naszego auta. Będziemy potrzebować metalowej lub drewnianej (mocnej) belki, którą umieścimy w rynnach przednich błotników. Należy to zrobić bardzo ostrożnie, żeby nie uszkodzić lakierowanej powierzchni błotnika. Za pomocą łańcucha przywiązujemy za ucho silnik do belki. Zamiast łańcucha można skorzystać z solidnego pasa. Po podwieszeniu silnika odkręcamy łapę skrzyni biegów razem z poduszką.

Kolejny krok to odkręcenie śrub mocujących sanki do silnika. Wykręcamy śrubę sanek za halogenem oraz obok maglownicy. Po prawej stronie auta wystarczy wykręcić tylko śrubę znajdującą się pod halogenem. Następnie odkręcamy śruby maglownicy. Pozostałe śruby sanek luzujemy do połowy i nie wyjmujemy ich.

W tym momencie odkręcamy po obu stronach auta wieszaki wahacza i ciągniemy sanki po lewej stronie do dołu tak, żeby skrzynia mogła wyjść przez lewe nadkole. Wyjęcie skrzyni środkiem może być bardzo problematyczne. Teraz oddzielamy skrzynię od silnika za pomocą dużego śrubokręta lub łyżki do opon.

Do wyjęcia skrzyni biegów będziemy potrzebować pomocy drugiej osoby. Jedna osoba staje od strony nadkola, żeby odpowiednio nakierować skrzynię. Natomiast druga osoba musi być pod samochodem, żeby wypychać skrzynię. Po wyjęciu skrzyni odkładamy ją na bok i przechodzimy do kolejnych czynności. Jeśli wymieniamy sprzęgło należy zwrócić uwagę w jakim stanie jest wysprzęglik.

Zobacz też: Jak uniknąć napraw skrzyń biegów?

W przypadku wymiany całej skrzyni biegów przekładamy kompletne sprzęgło ze starej skrzyni (jeśli nie jest mocno zużyte).

Montaż skrzyni biegów przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Największym problemem może być włożenie skrzyni biegów do auta. Tutaj koniecznie jest potrzebna pomoc drugiej osoby. Jeżeli uda nam się ustawić skrzynie biegów na swoim miejscu to należy wkręcić wstępnie dwie śruby, żeby skrzynia została wstępnie zamocowania.

Pozostałe elementy składamy w odwrotnej kolejności. Wszystkie elementy muszą być dobrze dokręcone. Na końcu sprawdzamy wszystkie miejsca łączeń i udajemy się na jazdę próbną. Podczas tej jazdy skrzynia biegów i sprzęgło powinny pracować bez żadnych zastrzeżeń.

Cała operacja nie jest trudna do wykonania, jednak wymaga dużo czasu i najlepiej wykonywać ją z pomocą drugiej osoby.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA