Jak zregenerować turbinę w 1.9 TDI? cz. III
REKLAMA
REKLAMA
Jeśli wszystkie elementy nadają się do ponownego montażu to możemy przejść do skręcenia turbiny.
REKLAMA
Pierwszy krok to prawidłowe założenie kierownic i pierścienia sterującego dźwigniami na tuleje dystansujące. W tym miejscu możemy się wspomóc wcześniej wykonanym zdjęciem. Jeżeli układ jest odpowiedni to skręcamy całość śrubami Torx. Teraz montujemy wirnik w korpus części powietrznej – ssącej. Zwracamy uwagę, żeby pokrywały się wszystkie znaki, które zrobiliśmy przed montażem.
REKLAMA
Z częścią spalinową postępujemy w taki sam sposób. Składamy ją tak, żeby pokryły się wszystkie oznaczenia. Pozostaje nam założyć sztangę siłownika i zabezpieczenia ją za pomocą zawleczki. Tak przygotowaną turbinę montujemy do samochodu. Jest to najdłuższy etap podczas całej naprawy, może zająć kilka godzin.
Przechodzimy do montażu. Przykręcamy osiem śrub przy głowicy stosując nowe podkładki. Następnie dokręcamy przewód olejowy powrotny od dołu turbiny, używając nowych uszczelek miedzianych. Należy przy tym pamiętać, żeby zasilić turbinę świeżym olejem silnikowym. Najlepiej ok. dwoma strzykawkami oleju. Jest to bardzo ważna czynność, której nie należy pomijać pod żadnym względem.
Zobacz też: Jak zregenerować turbinę w 1.9 TDI? cz. I
Po wykonaniu tej czynności dokręcamy przewód olejowy do górnej części turbosprężarki. Pozostałe elementy składamy w odwrotnej kolejności, pamiętając o stosowaniu nowych podkładek oraz uszczelek, tam gdzie jest to możliwe. Na końcu sprawdzamy dokładnie wszystkie połączenia. Nie uruchamiamy silnika od razu i nie wciskamy pedału gazu. Najpierw wykonujemy krótkie obroty rozrusznikiem. W ten sposób napełnimy olejem układ sterownia turbiną.
REKLAMA
Teraz uruchamiamy silnika i pozostawiamy pracującego na wolnych obrotach na około 3 minuty. Następnie przechodzimy do ponownej kontroli wszystkich elementów. Za pomocą lampy warsztatowej oświetlamy wszystkie połączenia, kontrolując pod względem wycieków oleju lub przedmuchów.
Jeśli nie mamy żadnych zastrzeżeń to udajemy się na jazdę próbną. Tutaj również nie przeciążamy turbiny, staramy się jechać płynnie bez wkręcania silnika na wysokie obroty. Poprawna praca turbosprężarki będzie najlepszym dowodem na to, ze regeneracja jej powiodła się.
Zobacz też: Jak zregenerować turbinę w 1.9 TDI? cz. II
Warto spróbować samemu wyczyścić turbinę jeśli mamy ku temu możliwości. Oddając turbosprężarkę do zakładu regenerującego musimy się liczyć z pewnym wydatkiem. Operacja czasochłonna, jednak przy dokładnym wykonaniu będziemy mogli cieszyć się efektem przez bardzo długi czas.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.