Ford Focus MK2 i C-MAX: demontaż zderzaków

REKLAMA
REKLAMA
Zderzak przedni
Na początku należy podnieść przód auta. Wystarczy do tego tradycyjny lewarek razem z podstawkami. Teraz musimy zdemontować reflektory. Na początku otwieramy przednią maskę i odkręcamy górną śrubę mocującą reflektor do wspornika. Następnie naciskamy do dołu dwa zatrzaski, które znajdują się z tyłu reflektora. Najlepiej wykonać to za pomocą płaskiego śrubokręta. Wyjmujemy reflektor i odłączamy od niego kostkę elektryczną.
REKLAMA
Zobacz też: Jak ratować się po wlaniu niewłaściwego paliwa?
REKLAMA
Odkręcamy cztery śruby mocujące górną ramkę wlotu powietrza i zdejmujemy ją z błotników. Następnie demontujemy grill. Jest on przykręcony za pomocą trzech śrub. Po wykręceniu ich odłączamy zamek pokrywy z zaczepów mocujących. Zalecamy robić to z dużą ostrożnością, gdyż można bardzo łatwo uszkodzić zaczepy.
Jeżeli nasze auto wyposażone jest w spryskiwacze reflektorów to należy wyjąć ramię spryskiwacza ze zderzaka. W tym celu należy przytrzymać je ręką i zdjąć z zaczepów za pomocą płaskiego śrubokręta. Teraz odkręcamy 6 śrub, które znajdują się w nadkolach. W samochodach wyposażonych w przednie światła przeciwmgielne należy zlokalizować pod zderzakiem i rozpiąć złącze elektryczne. Podobnie robimy z instalacją czujników parkowania, jeśli występuje to rozpinamy wtyczkę elektryczną.
Zobacz też: Ford Focus MK2 i C-MAX: kontrola zawieszenia przedniego i układu kierowniczego
Po obu stronach zderzaka znajdują się klamry mocujące, dwa nity z tworzywa sztucznego oraz dwa kołki rozporowe. Klamry ściskamy a nity i kołki luzujemy. W tym momencie zderzak trzyma się tylko i wyłącznie na zatrzaskach. Prosimy o pomoc drugą osobę i zdejmujemy zderzak. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Należy pamiętać o odpowiednim wyregulowaniu zderzaka. W przeciwnym razie będzie on źle spasowany co będzie bardzo dobrze widoczne.
Zderzak tylny
W przypadku zderzaka tylnego występują pewne różnicę pomiędzy modelem Focus a C-MAX. Na początku przedstawimy demontaż zderzaka w Focusie a na końcu w C-MAX.
Pierwszy krok to otwarcie klapy bagażnika, niezależnie czy mamy nadwozie typu sedan, hatchback czy kombi. W każdym z nadkoli znajduje się śruba mocująca, którą należy wykręcić. Teraz demontujemy nadkola i wykręcamy znajdujące się pod nimi nakrętki a następnie luzujemy kołki gwintowane, na których były zakręcone.
Zobacz też: Ford Focus MK2 i C-MAX: wymiana żarówek
REKLAMA
W przypadku modeli 3 i 5 drzwiowych należy odłączyć złącze lamp świateł cofania oraz tylnego światła przeciwmgielnego. Złącze znajduje się po prawej stronie pod zderzakiem. Teraz wyjmujemy obie lampy (cofania i przeciwmgielną) za pomocą płaskiego śrubokręta. Następnie wykorzystując szeroki płaski śrubokręt wypinamy listwę ozdobną ze zderzaka. Jeśli nasze auto wyposażone jest w czujniki cofania to należy pamiętać o rozłączeniu złączy czujników.
Odkręcamy dwie śruby znajdujące się pod zderzakiem oraz po jednej śrubie po każdym z boków zderzaka. Luzujemy cztery klamry mocujące na górnej krawędzi zderzaka. W tym momencie możemy zdejmować tylny zderzak. Najlepiej poprosić o pomoc drugą osobę. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności, zwracamy szczególną uwagę na spasowanie zderzaka. Musi tworzyć jedną powierzchnie z całym nadwoziem.
W modelu C-MAX demontaż zderzaka wygląda trochę inaczej. Na początku należy wykręcić 4 śruby w nadkolach, po dwie na każdą stronę. Następnie zdejmujemy nadkola i wykręcamy śruby znajdujące się pod nimi. W zderzaku są specjalne zaślepki, które podważamy za pomocą płaskiego śrubokręta. Pod nimi znajdują się nakrętki, które należy wykręcić. W modelach z czujnikami parkowania należy pamiętać o odłączeniu złącza elektrycznego.
Zobacz też: Ford Focus MK2 i C-MAX: wymiana filtra kabinowego i powietrza
Odkręcamy dwie śruby pod zderzakiem i przechodzimy do całkowitego zdjęcia z nadwozia. Luzujemy cztery klamry mocujące w górnej części zderzaka i odłączamy go od nadwozia. Czynność tą najlepiej wykonywać z pomocą drugiej osoby. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności zwracając uwagę na odpowiednie spasowanie.
W przypadku uszkodzenia zderzaka przedniego lub tylnego warto zastanowić się nad kupnem używanego w takim samym kolorze. Jeżeli kod lakieru jest taki sam to najprawdopodobniej nie będzie dużej różnicy w odcieniu. Takie rozwiązanie jest znacznie tańsze niż naprawa i lakierowanie uszkodzonego zderzaka.
REKLAMA
REKLAMA