REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Omega B/B FL: wymiana alternatora

Robert Kuśpiel
Opel Omega B/B FL wymiana alternatora
Opel Omega B/B FL wymiana alternatora

REKLAMA

REKLAMA

Brak dostatecznego ładowania akumulatora może oznaczać usterkę alternatora. W poradniku tym pokażemy jak wymienić alternator w Oplu Omega B i B FL.

Niewiele osób decyduje się na sprawdzenie napięcia alternatora. Większość dowiaduje się o problemach z alternatorem jak zaświeci się kontrolka ładowania podczas jazdy. Jednak raz na jakiś czas można wykonać prosty test. Podłączamy miernik uniwersalny pod bieguny akumulatora i uruchamiamy silnik. Podczas tej czynności napięcie nie może spaść poniżej 9.5V. Teraz wciskamy pedał gazu i ustawiamy obroty na poziomie 4000 obr/min. Wartość odczytana powinna być z zakresu 14.2 do 15.2V.

REKLAMA

Jeżeli napięcia nie są poniżej podanych wartości to znak, że alternator w naszym aucie sprawuje się bez problemów i nie ma potrzeby myślenia o wymianie. Jeżeli pomiary są poniżej wytycznych należy liczyć się z tym, że pewnego dnia nasz alternator może przestać pracować.

Zobacz też: Opel Omega B/B FL: wymiana wtryskiwaczy w silniku benzynowym

REKLAMA

Zanim zaczniemy wymianę warto zastanowić się na jakich podzespołach wykonamy całą pracę. Możemy wybrać zakup nowego alternatora. Na rynku jest dużo atrakcyjnych ofert alternatorów. Dodatkowo mają roczną gwarancję, co dodatkowo zachęca do zakupu. Jednak w większości przypadków takim egzemplarzom jest daleko do oryginału. Zazwyczaj są to tanie chińskie zamienniki, które mają problemy z prawidłowym działaniem jeszcze przed końcem gwarancji.

Oczywiście nie jest to regułą, jednak należy mieć to na uwadze. Gwarancja również kryje kilka „pułapek”. Prawie każda gwarancja jest honorowana tylko w przypadku, kiedy mamy fakturę potwierdzającą montaż w zakładzie trudniącym się alternatorami. Według nas, zakup nowego, taniego alternatora nie jest dobrym pomysłem.

Dobrą alternatywą okazuje się regeneracja naszego uszkodzonego alternatora. Usługa ta jest zbliżona cenowo do nowego nieoryginalnego alternatora. Jeżeli mamy namiar na zakład, który bardzo dobrze regeneruje alternatory to warto przemyśleć taką ofertę. Profesjonalnie zregenerowany alternator posłuży nam długi czas.

Ostatni wariant to zakup używanego alternatora. Niestety Omegi wyszły z produkcji kilka lat temu i o alternator w dobrym stanie może być trudno. Jeśli mamy pewne źródło używanych części to może być to ciekawa alternatywa dla dwóch pozostałych rozwiązań.

REKLAMA

Jeżeli podjęliśmy decyzję odnośnie naprawy lub zakupu alternatora to przechodzimy do demontażu uszkodzonego. Podstawą będzie wymiana w wersji 4 cylindrowej. Ewentualne różnice będą przedstawione w poradniku. Na początku odpinamy ujemną klemę akumulatora. Teraz zdejmujemy złącze z czujnika temperatury powietrza dolotowego. To samo robimy ze złączem od przepływomierza powietrza.

W silniku benzynowym 2.0 należy odpiąć od głowicy cylindrów przewód odpowietrzania skrzyni korbowej. Wystarczy ścisnąć i zsunąć opaskę zaciskową. Następnie demontujemy przewód dolotowy powietrza z obudowy filtru powietrza i króćca przepustnicy. Oba zamocowane są za pomocą opasek ściskających. Luzujemy napinacz paska wieloklinowego i zdejmujemy go.

Odkręcamy wspornik i łącznik od alternatora oraz kolektora dolotowego. Luzujemy dolną śrubę mocującą i odciągamy alternator do boku. Z tylu alternatora znajdują się dwa przewody, które należy odkręcić. Teraz wykręcamy do końca dolną śrubę i wyjmujemy alternator do góry.

W 4 cylindrowym silniku Diesla należy wykonać kilka dodatkowych czynności. Przede wszystkim trzeba zapewnić sobie dobry dostęp do alternatora. W tym celu musimy zdemontować elastyczne przewody dolotowe powietrza oraz przewód powietrza doładowującego. Trzymają się one na opaskach śrubowych. W celu wyjęcia alternatora należy odkręcić górną i dolną śrubę mocującą.

W 6 cylindrowym silniku benzynowym jest trochę więcej pracy. Należy zdemontować rezonator powietrza. W przypadku kiedy nasz samochód ma dolną osłonę silnika konieczny jest jej demontaż. Odkręcamy śruby alternatora i wyjmujemy go do góry. Ważne, żeby przyjrzeć się w jaki sposób są ułożone przewody spalania stukowego.

Zobacz też: Opel Omega B/B FL: demontaż półosi

Przechodzimy do montażu. Wszystkie dodatkowe elementy i podzespoły, które musieliśmy wymontować (4 cylindrowy silnik Diesla i 6 cylindrowy silnik benzynowy) montujemy w odwrotnej kolejności. Na początku montujemy alternator na swoje miejsce i dokręcamy dolną śrubę mocującą. Następnie dokręcamy przewody do alternatora. Kolejny krok to przykręcenie wspornika i łącznika do alternatora oraz kolektora dolotowego.

Dokręcamy drugą śrubę alternatora i przechodzimy do montażu paska klinowego. Ważne, żeby zamontować go w taki sam sposób jak przed wymianą alternatora. Instalujemy przewód dolotowy powietrza i zabezpieczamy go za pomocą opaski. Teraz podłączamy do głowicy cylindrów przewód odpowietrzania skrzyni korbowej. Jego również zabezpieczamy za pomocą opaski zaciskowej.

Kolejny krok to podpięcie złącza do przepływomierza powietrza i czujnika temperatury powietrza dolotowego. Na końcu podłączamy przewód masy do akumulatora i ustawiamy radio oraz godzinę. Może być tak, że będziemy mieli problemy z uruchomieniem silnika. Najprawdopodobniej akumulator będzie rozładowany. W takim przypadku będziemy musieli go podładować za pomocą prostownika.

Zobacz też: Mercedes W202: wymiana rozrusznika

W osobnym temacie przedstawimy wymianę alternatora w silniku 6 cylindrowym silniku Diesla. Pierwszy krok jest taki sam jak w przypadku poprzednich wersji silnikowych. Na początku odłączamy ujemną klemę akumulatora. Teraz demontujemy elastyczne przewody od przewodu powietrza doładowującego. Są one zamocowane za pomocą opasek zaciskowych. Kolejny krok to demontaż przewodu powietrza doładowującego.

Następnie należy zdemontować wentylator chłodnicy. Przed wykonaniem tej czynności warto wiedzieć, że śruba mocująca ma gwint lewoskrętny. Po wyjęciu wentylatora nie kładziemy go na podłoże tylko opieramy np. o ścianę. Teraz należy zdemontować pasek wieloklinowy. Luzujemy napinacz i wyjmujemy pasek z samochodu. W przypadku 6 cylindrowego Diesla wymagany jest również demontaż rolki pośredniej paska.

Konieczne jest również zdjęcie dolnej osłony silnika. Mamy już coraz lepszy dostęp do alternatora. Kolejny krok to zdjęcie gumowej tulei z plastikowej osłony przewodów alternatora. Następnie zdejmujemy osłonę i podwieszamy ją. Odpinamy przewody od alternatora i odkręcamy dolną śrubę mocującą. Pozostaje nam odkręcić górne mocowanie i możemy wyjąć alternator z auta.

Zobacz też: Obniż zużycie paliwa w samochodzie

Przystępujemy do montażu. Pierwszy krok to zainstalowanie alternatora na swoim miejscu montażowym i przykręcenie go do bloku silnika i pokrywy łańcucha rozrządu. Następnie podpinamy do niego przewody elektryczne. Zaciskamy z tyłu alternatora plastikową osłonę przewodów i naciągamy na nią gumową tulejkę. Teraz przykręcamy dolną osłonę silnika i montujemy rolkę pośrednią.

Osadzamy pasek wieloklinowy taki sam sposób jak przed montażem i odchylamy napinacz. Montujemy przewód powietrza doładowującego i zabezpieczamy go za pomocą opaski zaciskowej. Następnie montujemy górną osłonę silnika i podłączamy ujemną klemę akumulatora.

Jeżeli będą problemy z rozruchem to należy podładować akumulator za pomocą prostownika.  Pod żadnym pozorem nie starać się uruchamiać auta na pych.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Powołanie samochodu do wojska w 2024 r. Temat powraca. Jest nowe rozporządzenie

    Temat powołania samochodu do wojska powraca. A wszystko za sprawą rozporządzenia ministra o groźnie brzmiącej nazwie. To mówi o rodzajach rzeczy ruchomych podlegających ewidencji dotyczącej świadczeń na rzecz obrony. Co to oznacza dla kierowców?

    Kara za brak przeglądu. Mandaty czy zatrzymanie dowodu rejestracyjnego?

    Samochód oznacza wygodę. To jednak też obowiązek. I kierowca musi pamiętać nie tylko o polisie OC, ale także ważnym przeglądzie technicznym. Jaka jest kara za brak przeglądu w samochodzie?

    Jakie diesle wjadą do strefy czystego transportu? Te silniki oznaczają spokój na lata

    Nie wszystkie diesle nie będą mogły wjechać do stref czystego transportu. Są takie, których właściciele nie muszą się obawiać zakazu wjazdu do SCT przez długie lata! Co jednak z cenami diesli?

    Zmiany dla kierowców w 2024 r. Lista jest długa. Szykuje się kolejna rewolucja w przepisach

    Pojawią się strefy czystego transportu, konfiskata samochodu pijanych kierowców oraz obowiązkowa kamera na kierownicy i czarna skrzynka w aucie. A to dopiero początek zmian dla kierowców, które przyniesie 366 dni 2024 r. W tym materiale znajdziesz pełną listę nowości.

    REKLAMA

    Mandat za brak płynu do spryskiwaczy w 2023 r. Czy płyn jest obowiązkowy?

    Czy mandat za brak płynu do spryskiwaczy jest jedynie mitem kreowanym przez kierowców? I czym sam płyn do spryskiwaczy jest obowiązkowy w aucie? To dwa kluczowe pytania, które zostały postawione przed tym materiałem.

    Jak zrobić odmrażacz do szyb w domu? To proste i tanie

    Odmrażacze do szyb samochodowych biją rekordy popularności wśród kierowców zimą. Temu nie można się dziwić. Jedno psiknięcie wystarczy, aby szron zniknął. Bez skrobania! Czy taki płyn można jednak zrobić w domu? Sposób jest bardzo prosty, ale i tani.

    Kondycja branży motoryzacyjnej. Kto będzie budować samochody przyszłości?

    Branżę motoryzacyjną czeka szereg wyzwań. Wraca do normalności po okresie pandemii, a do tego stoi u progu transformacji. I w tym punkcie warto spojrzeć na nią, ale od strony HR-u. Jak wygląda dostępność wykwalifikowanej kadry w tym sektorze?

    Jak odpalić silnik z kabli? Kierowca musi pamiętać o kolejności

    Jak odpalić silnik z kabli? To pytanie, które jest szczególnie aktualne o tej porze roku. A odpowiedź dotyczy kolejności podłączania przewodów do obydwu akumulatorów. Ta jest najważniejsza.

    REKLAMA

    MAN TGE po liftingu. Model 2024 otrzyma jakby luksusowe wnętrze

    MAN TGE przechodzi właśnie drobny lifting. I ten w stu procentach skupi się na kabinie pasażerskiej. Unowocześni multimedia, ale i systemy bezpieczeństwa. Stąd nazwa Next Level. Co konkretnie się zmieni po modernizacji?

    Paliwo E10. Wyszukiwarka z szeregiem błędów. Pozwala nawet na tankowanie benzyną... diesla

    W sieci pojawiła się rządowa wyszukiwarka, w której można sprawdzić, czy twój pojazd jest kompatybilny z paliwem E10. A lista jest naprawdę ciekawa! Czasami silnik 1,6 FSI znosi nowy typ benzyny, a czasami nie. Program zaleca nawet stosowanie benzyny E10 w... dieslu. A to nie koniec błędów.

    REKLAMA