REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Omega B/B FL: wymiana alternatora

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Opel Omega B/B FL wymiana alternatora
Opel Omega B/B FL wymiana alternatora

REKLAMA

REKLAMA

Brak dostatecznego ładowania akumulatora może oznaczać usterkę alternatora. W poradniku tym pokażemy jak wymienić alternator w Oplu Omega B i B FL.

Niewiele osób decyduje się na sprawdzenie napięcia alternatora. Większość dowiaduje się o problemach z alternatorem jak zaświeci się kontrolka ładowania podczas jazdy. Jednak raz na jakiś czas można wykonać prosty test. Podłączamy miernik uniwersalny pod bieguny akumulatora i uruchamiamy silnik. Podczas tej czynności napięcie nie może spaść poniżej 9.5V. Teraz wciskamy pedał gazu i ustawiamy obroty na poziomie 4000 obr/min. Wartość odczytana powinna być z zakresu 14.2 do 15.2V.

REKLAMA

Jeżeli napięcia nie są poniżej podanych wartości to znak, że alternator w naszym aucie sprawuje się bez problemów i nie ma potrzeby myślenia o wymianie. Jeżeli pomiary są poniżej wytycznych należy liczyć się z tym, że pewnego dnia nasz alternator może przestać pracować.

Zobacz też: Opel Omega B/B FL: wymiana wtryskiwaczy w silniku benzynowym

REKLAMA

Zanim zaczniemy wymianę warto zastanowić się na jakich podzespołach wykonamy całą pracę. Możemy wybrać zakup nowego alternatora. Na rynku jest dużo atrakcyjnych ofert alternatorów. Dodatkowo mają roczną gwarancję, co dodatkowo zachęca do zakupu. Jednak w większości przypadków takim egzemplarzom jest daleko do oryginału. Zazwyczaj są to tanie chińskie zamienniki, które mają problemy z prawidłowym działaniem jeszcze przed końcem gwarancji.

Oczywiście nie jest to regułą, jednak należy mieć to na uwadze. Gwarancja również kryje kilka „pułapek”. Prawie każda gwarancja jest honorowana tylko w przypadku, kiedy mamy fakturę potwierdzającą montaż w zakładzie trudniącym się alternatorami. Według nas, zakup nowego, taniego alternatora nie jest dobrym pomysłem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dobrą alternatywą okazuje się regeneracja naszego uszkodzonego alternatora. Usługa ta jest zbliżona cenowo do nowego nieoryginalnego alternatora. Jeżeli mamy namiar na zakład, który bardzo dobrze regeneruje alternatory to warto przemyśleć taką ofertę. Profesjonalnie zregenerowany alternator posłuży nam długi czas.

Ostatni wariant to zakup używanego alternatora. Niestety Omegi wyszły z produkcji kilka lat temu i o alternator w dobrym stanie może być trudno. Jeśli mamy pewne źródło używanych części to może być to ciekawa alternatywa dla dwóch pozostałych rozwiązań.

REKLAMA

Jeżeli podjęliśmy decyzję odnośnie naprawy lub zakupu alternatora to przechodzimy do demontażu uszkodzonego. Podstawą będzie wymiana w wersji 4 cylindrowej. Ewentualne różnice będą przedstawione w poradniku. Na początku odpinamy ujemną klemę akumulatora. Teraz zdejmujemy złącze z czujnika temperatury powietrza dolotowego. To samo robimy ze złączem od przepływomierza powietrza.

W silniku benzynowym 2.0 należy odpiąć od głowicy cylindrów przewód odpowietrzania skrzyni korbowej. Wystarczy ścisnąć i zsunąć opaskę zaciskową. Następnie demontujemy przewód dolotowy powietrza z obudowy filtru powietrza i króćca przepustnicy. Oba zamocowane są za pomocą opasek ściskających. Luzujemy napinacz paska wieloklinowego i zdejmujemy go.

Odkręcamy wspornik i łącznik od alternatora oraz kolektora dolotowego. Luzujemy dolną śrubę mocującą i odciągamy alternator do boku. Z tylu alternatora znajdują się dwa przewody, które należy odkręcić. Teraz wykręcamy do końca dolną śrubę i wyjmujemy alternator do góry.

W 4 cylindrowym silniku Diesla należy wykonać kilka dodatkowych czynności. Przede wszystkim trzeba zapewnić sobie dobry dostęp do alternatora. W tym celu musimy zdemontować elastyczne przewody dolotowe powietrza oraz przewód powietrza doładowującego. Trzymają się one na opaskach śrubowych. W celu wyjęcia alternatora należy odkręcić górną i dolną śrubę mocującą.

W 6 cylindrowym silniku benzynowym jest trochę więcej pracy. Należy zdemontować rezonator powietrza. W przypadku kiedy nasz samochód ma dolną osłonę silnika konieczny jest jej demontaż. Odkręcamy śruby alternatora i wyjmujemy go do góry. Ważne, żeby przyjrzeć się w jaki sposób są ułożone przewody spalania stukowego.

Zobacz też: Opel Omega B/B FL: demontaż półosi

Przechodzimy do montażu. Wszystkie dodatkowe elementy i podzespoły, które musieliśmy wymontować (4 cylindrowy silnik Diesla i 6 cylindrowy silnik benzynowy) montujemy w odwrotnej kolejności. Na początku montujemy alternator na swoje miejsce i dokręcamy dolną śrubę mocującą. Następnie dokręcamy przewody do alternatora. Kolejny krok to przykręcenie wspornika i łącznika do alternatora oraz kolektora dolotowego.

Dokręcamy drugą śrubę alternatora i przechodzimy do montażu paska klinowego. Ważne, żeby zamontować go w taki sam sposób jak przed wymianą alternatora. Instalujemy przewód dolotowy powietrza i zabezpieczamy go za pomocą opaski. Teraz podłączamy do głowicy cylindrów przewód odpowietrzania skrzyni korbowej. Jego również zabezpieczamy za pomocą opaski zaciskowej.

Kolejny krok to podpięcie złącza do przepływomierza powietrza i czujnika temperatury powietrza dolotowego. Na końcu podłączamy przewód masy do akumulatora i ustawiamy radio oraz godzinę. Może być tak, że będziemy mieli problemy z uruchomieniem silnika. Najprawdopodobniej akumulator będzie rozładowany. W takim przypadku będziemy musieli go podładować za pomocą prostownika.

Zobacz też: Mercedes W202: wymiana rozrusznika

W osobnym temacie przedstawimy wymianę alternatora w silniku 6 cylindrowym silniku Diesla. Pierwszy krok jest taki sam jak w przypadku poprzednich wersji silnikowych. Na początku odłączamy ujemną klemę akumulatora. Teraz demontujemy elastyczne przewody od przewodu powietrza doładowującego. Są one zamocowane za pomocą opasek zaciskowych. Kolejny krok to demontaż przewodu powietrza doładowującego.

Następnie należy zdemontować wentylator chłodnicy. Przed wykonaniem tej czynności warto wiedzieć, że śruba mocująca ma gwint lewoskrętny. Po wyjęciu wentylatora nie kładziemy go na podłoże tylko opieramy np. o ścianę. Teraz należy zdemontować pasek wieloklinowy. Luzujemy napinacz i wyjmujemy pasek z samochodu. W przypadku 6 cylindrowego Diesla wymagany jest również demontaż rolki pośredniej paska.

Konieczne jest również zdjęcie dolnej osłony silnika. Mamy już coraz lepszy dostęp do alternatora. Kolejny krok to zdjęcie gumowej tulei z plastikowej osłony przewodów alternatora. Następnie zdejmujemy osłonę i podwieszamy ją. Odpinamy przewody od alternatora i odkręcamy dolną śrubę mocującą. Pozostaje nam odkręcić górne mocowanie i możemy wyjąć alternator z auta.

Zobacz też: Obniż zużycie paliwa w samochodzie

Przystępujemy do montażu. Pierwszy krok to zainstalowanie alternatora na swoim miejscu montażowym i przykręcenie go do bloku silnika i pokrywy łańcucha rozrządu. Następnie podpinamy do niego przewody elektryczne. Zaciskamy z tyłu alternatora plastikową osłonę przewodów i naciągamy na nią gumową tulejkę. Teraz przykręcamy dolną osłonę silnika i montujemy rolkę pośrednią.

Osadzamy pasek wieloklinowy taki sam sposób jak przed montażem i odchylamy napinacz. Montujemy przewód powietrza doładowującego i zabezpieczamy go za pomocą opaski zaciskowej. Następnie montujemy górną osłonę silnika i podłączamy ujemną klemę akumulatora.

Jeżeli będą problemy z rozruchem to należy podładować akumulator za pomocą prostownika.  Pod żadnym pozorem nie starać się uruchamiać auta na pych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Turysto, płać i nie narzekaj! Urzędnik parkuje za darmo, Ty sponsorujesz – nawet w weekendy!

Czy właśnie staliśmy się świadkami kolejnego skoku na kieszeń zmotoryzowanych Polaków? Sejm w błyskawicznym tempie przegłosował zmiany w Ustawie o drogach publicznych, otwierając samorządom drogę do tworzenia śródmiejskich stref płatnego parkowania nawet w małych miejscowościach.

Weekendowy zlot fanów motoryzacji zakończył się interwencjami policji – funkcjonariusze odnotowali ponad 100 wykroczeń

Policjanci mieli ręce pełne roboty. Skontrolowanie fanów na zlocie motoryzacyjnym w Olsztynie w wielu przypadkach skończyło się zatrzymaniem praw jazdy, dowodów rejestracyjnych i wlepieniem mandatów. Ponadto uczestnicy chcieli zorganizować nielegalny wyścig.

KGP: 110 856 interwencji, 350 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 856 interwencji. Byli wzywani do 350 wypadków drogowych.

Ubezpieczenie OC dla młodego kierowcy 4 razy droższe niż dla seniora. Jest na to pewien sprawdzony sposób

Młodzi kierowcy muszą więcej płacić za OC. W I kwartale 2025 roku średnia cena OC dla 19-latka wyniosła aż 2 619 zł, podczas gdy 61-latek zapłacił za to samo ubezpieczenie zaledwie 578 zł. To prawie czterokrotna różnica! Jak pokazuje najnowsze badanie Rankomat.pl, ponad połowa Polaków (55%) uważa, że młodzi kierowcy płacą za dużo. Tylko 23% badanych uznaje taką politykę firm ubezpieczeniowych za uzasadnioną. Jednym z najbardziej efektywnych sposobów na tańsze OC dla młodych kierowców jest rejestracja pojazdu wraz z osobą posiadającą wypracowane zniżki, np. z rodzicem.

REKLAMA

Na co zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu? [Porady eksperta]

Zakup samochodu to poważna decyzja finansowa, wymagająca dokładnej analizy dostępnych opcji. Polacy chętnie wybierają auta z drugiej ręki – w bazie CARFAX, liczącej 23 mln używanych samochodów w Polsce, pojazdy pozostające własnością pierwszego właściciela stanowią 16 proc. Na co należy zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu?

Kładki dla zwierząt – zielona moda czy tykająca bomba nad głowami kierowców?

Kładki dla zwierząt to ważny krok w kierunku ekologii i już obowiązkowy element infrastruktury. Ale, gdy nikt się nimi odpowiednio nie zajmie, mogą stanowić zagrożenie dla kierowców. Dlaczego? Jak to zmienić?

Ceny benzyny 95 spadną poniżej 6 zł za litr [Prognozy]

Gwałtowna obniżka cen ropy najprawdopodobniej przełoży się w przyszłym tygodniu na spadek cen benzyny 95 poniżej 6 zł za litr i diesla z ceną w okolicach 6 zł.

W Łodzi zrobią porządek z hulajnogami

Łódź chce zapanować nad hulajnogami. Źle zaparkowane, leżące na chodniku jednoślady utrudniają przejście pieszym, więc włodarze chcą uporządkować ich zwrot. Do końca maja w Śródmieściu powstanie 313 miejsc do parkowania hulajnóg - ich działania dopilnują operatorzy.

REKLAMA

Amerykańskie cła odbiją się na polskim przemyśle motoryzacyjnym

Jak to możliwe skoro w Polsce nie produkuje się samochodów, które trafiają na amerykański rynek? Ale wartość wytwarzanych w Polsce komponentów montowanych w tych pojazdach szacowana jest nawet na 350 mln euro rocznie. O tym, co nas czeka w branży w rozmowie z PAP mówi prezes PZPM, Jakub Faryś.

Jazda na rowerze staje się ulubionym sportem Polaków

Jazda na rowerze z każdym rokiem zyskuje na popularności. Kolarstwo uchodzi za ulubioną aktywność fizyczną Polaków. Rodacy nie zadowalają się już zwykłym "góralem". Ci, którzy planują w najbliższym czasie zaopatrzyć się w dwa kołka kupują kolejny rower albo wymieniają na lepszy.

REKLAMA