REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Omega B/B FL: wymiana alternatora

Robert Kuśpiel
Opel Omega B/B FL wymiana alternatora
Opel Omega B/B FL wymiana alternatora

REKLAMA

REKLAMA

Brak dostatecznego ładowania akumulatora może oznaczać usterkę alternatora. W poradniku tym pokażemy jak wymienić alternator w Oplu Omega B i B FL.

Niewiele osób decyduje się na sprawdzenie napięcia alternatora. Większość dowiaduje się o problemach z alternatorem jak zaświeci się kontrolka ładowania podczas jazdy. Jednak raz na jakiś czas można wykonać prosty test. Podłączamy miernik uniwersalny pod bieguny akumulatora i uruchamiamy silnik. Podczas tej czynności napięcie nie może spaść poniżej 9.5V. Teraz wciskamy pedał gazu i ustawiamy obroty na poziomie 4000 obr/min. Wartość odczytana powinna być z zakresu 14.2 do 15.2V.

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli napięcia nie są poniżej podanych wartości to znak, że alternator w naszym aucie sprawuje się bez problemów i nie ma potrzeby myślenia o wymianie. Jeżeli pomiary są poniżej wytycznych należy liczyć się z tym, że pewnego dnia nasz alternator może przestać pracować.

Zobacz też: Opel Omega B/B FL: wymiana wtryskiwaczy w silniku benzynowym

Zanim zaczniemy wymianę warto zastanowić się na jakich podzespołach wykonamy całą pracę. Możemy wybrać zakup nowego alternatora. Na rynku jest dużo atrakcyjnych ofert alternatorów. Dodatkowo mają roczną gwarancję, co dodatkowo zachęca do zakupu. Jednak w większości przypadków takim egzemplarzom jest daleko do oryginału. Zazwyczaj są to tanie chińskie zamienniki, które mają problemy z prawidłowym działaniem jeszcze przed końcem gwarancji.

REKLAMA

Oczywiście nie jest to regułą, jednak należy mieć to na uwadze. Gwarancja również kryje kilka „pułapek”. Prawie każda gwarancja jest honorowana tylko w przypadku, kiedy mamy fakturę potwierdzającą montaż w zakładzie trudniącym się alternatorami. Według nas, zakup nowego, taniego alternatora nie jest dobrym pomysłem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dobrą alternatywą okazuje się regeneracja naszego uszkodzonego alternatora. Usługa ta jest zbliżona cenowo do nowego nieoryginalnego alternatora. Jeżeli mamy namiar na zakład, który bardzo dobrze regeneruje alternatory to warto przemyśleć taką ofertę. Profesjonalnie zregenerowany alternator posłuży nam długi czas.

Ostatni wariant to zakup używanego alternatora. Niestety Omegi wyszły z produkcji kilka lat temu i o alternator w dobrym stanie może być trudno. Jeśli mamy pewne źródło używanych części to może być to ciekawa alternatywa dla dwóch pozostałych rozwiązań.

Jeżeli podjęliśmy decyzję odnośnie naprawy lub zakupu alternatora to przechodzimy do demontażu uszkodzonego. Podstawą będzie wymiana w wersji 4 cylindrowej. Ewentualne różnice będą przedstawione w poradniku. Na początku odpinamy ujemną klemę akumulatora. Teraz zdejmujemy złącze z czujnika temperatury powietrza dolotowego. To samo robimy ze złączem od przepływomierza powietrza.

W silniku benzynowym 2.0 należy odpiąć od głowicy cylindrów przewód odpowietrzania skrzyni korbowej. Wystarczy ścisnąć i zsunąć opaskę zaciskową. Następnie demontujemy przewód dolotowy powietrza z obudowy filtru powietrza i króćca przepustnicy. Oba zamocowane są za pomocą opasek ściskających. Luzujemy napinacz paska wieloklinowego i zdejmujemy go.

Odkręcamy wspornik i łącznik od alternatora oraz kolektora dolotowego. Luzujemy dolną śrubę mocującą i odciągamy alternator do boku. Z tylu alternatora znajdują się dwa przewody, które należy odkręcić. Teraz wykręcamy do końca dolną śrubę i wyjmujemy alternator do góry.

W 4 cylindrowym silniku Diesla należy wykonać kilka dodatkowych czynności. Przede wszystkim trzeba zapewnić sobie dobry dostęp do alternatora. W tym celu musimy zdemontować elastyczne przewody dolotowe powietrza oraz przewód powietrza doładowującego. Trzymają się one na opaskach śrubowych. W celu wyjęcia alternatora należy odkręcić górną i dolną śrubę mocującą.

W 6 cylindrowym silniku benzynowym jest trochę więcej pracy. Należy zdemontować rezonator powietrza. W przypadku kiedy nasz samochód ma dolną osłonę silnika konieczny jest jej demontaż. Odkręcamy śruby alternatora i wyjmujemy go do góry. Ważne, żeby przyjrzeć się w jaki sposób są ułożone przewody spalania stukowego.

Zobacz też: Opel Omega B/B FL: demontaż półosi

Przechodzimy do montażu. Wszystkie dodatkowe elementy i podzespoły, które musieliśmy wymontować (4 cylindrowy silnik Diesla i 6 cylindrowy silnik benzynowy) montujemy w odwrotnej kolejności. Na początku montujemy alternator na swoje miejsce i dokręcamy dolną śrubę mocującą. Następnie dokręcamy przewody do alternatora. Kolejny krok to przykręcenie wspornika i łącznika do alternatora oraz kolektora dolotowego.

Dokręcamy drugą śrubę alternatora i przechodzimy do montażu paska klinowego. Ważne, żeby zamontować go w taki sam sposób jak przed wymianą alternatora. Instalujemy przewód dolotowy powietrza i zabezpieczamy go za pomocą opaski. Teraz podłączamy do głowicy cylindrów przewód odpowietrzania skrzyni korbowej. Jego również zabezpieczamy za pomocą opaski zaciskowej.

Kolejny krok to podpięcie złącza do przepływomierza powietrza i czujnika temperatury powietrza dolotowego. Na końcu podłączamy przewód masy do akumulatora i ustawiamy radio oraz godzinę. Może być tak, że będziemy mieli problemy z uruchomieniem silnika. Najprawdopodobniej akumulator będzie rozładowany. W takim przypadku będziemy musieli go podładować za pomocą prostownika.

Zobacz też: Mercedes W202: wymiana rozrusznika

W osobnym temacie przedstawimy wymianę alternatora w silniku 6 cylindrowym silniku Diesla. Pierwszy krok jest taki sam jak w przypadku poprzednich wersji silnikowych. Na początku odłączamy ujemną klemę akumulatora. Teraz demontujemy elastyczne przewody od przewodu powietrza doładowującego. Są one zamocowane za pomocą opasek zaciskowych. Kolejny krok to demontaż przewodu powietrza doładowującego.

Następnie należy zdemontować wentylator chłodnicy. Przed wykonaniem tej czynności warto wiedzieć, że śruba mocująca ma gwint lewoskrętny. Po wyjęciu wentylatora nie kładziemy go na podłoże tylko opieramy np. o ścianę. Teraz należy zdemontować pasek wieloklinowy. Luzujemy napinacz i wyjmujemy pasek z samochodu. W przypadku 6 cylindrowego Diesla wymagany jest również demontaż rolki pośredniej paska.

Konieczne jest również zdjęcie dolnej osłony silnika. Mamy już coraz lepszy dostęp do alternatora. Kolejny krok to zdjęcie gumowej tulei z plastikowej osłony przewodów alternatora. Następnie zdejmujemy osłonę i podwieszamy ją. Odpinamy przewody od alternatora i odkręcamy dolną śrubę mocującą. Pozostaje nam odkręcić górne mocowanie i możemy wyjąć alternator z auta.

Zobacz też: Obniż zużycie paliwa w samochodzie

Przystępujemy do montażu. Pierwszy krok to zainstalowanie alternatora na swoim miejscu montażowym i przykręcenie go do bloku silnika i pokrywy łańcucha rozrządu. Następnie podpinamy do niego przewody elektryczne. Zaciskamy z tyłu alternatora plastikową osłonę przewodów i naciągamy na nią gumową tulejkę. Teraz przykręcamy dolną osłonę silnika i montujemy rolkę pośrednią.

Osadzamy pasek wieloklinowy taki sam sposób jak przed montażem i odchylamy napinacz. Montujemy przewód powietrza doładowującego i zabezpieczamy go za pomocą opaski zaciskowej. Następnie montujemy górną osłonę silnika i podłączamy ujemną klemę akumulatora.

Jeżeli będą problemy z rozruchem to należy podładować akumulator za pomocą prostownika.  Pod żadnym pozorem nie starać się uruchamiać auta na pych.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

REKLAMA

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA