REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak samodzielnie naprawić alternator? Wymiana szczotek

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Naprawa alternatora nie jest trudna. fot. Newspress
Naprawa alternatora nie jest trudna. fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Alternator składa się z niewielu części podlegających wymianie. Dlatego jego samodzielna naprawa nie jest trudna, choć wymaga pewnej wiedzy technicznej połączonej z predyspozycjami manualnymi. Podpowiadamy jak samodzielnie wymienić szczotki w alternatorze.

Wszelkie prace przy alternatorze można wykonywać wyłącznie po zdjęciu ujemnej klemy z bieguna akumulatora. Przed wymontowaniem alternatora z samochodu należy odłączyć od niego wszystkie przewody (zwykle są dwa lub trzy).

REKLAMA

Zobacz też: Jak przygotować się do prac przy samochodzie?

Szczotki w alternatorze znajdują się zawsze po przeciwnej stronie niż jego kółko pasowe. Podłączony jest do nich przewód, doprowadzający napięcie wzbudzenia. Jest on znacznie cieńszy, niż główny przewód zasilający samochód w energię elektryczną, ale grubszy od przewodu lampki sygnalizacyjnej, jeżeli taki istnieje.

Zobacz galerię: Najmniej awaryjne 10-letnie auta

REKLAMA

Szczotki znajdują się w wykonanym z twardego materiału izolacyjnego uchwycie, zwanym szczotkotrzymaczem. Do obudowy alternatora mocują go dwie cienkie szpilki z nakrętkami lun, rzadko – dwie śruby. Po ich odkręceniu można delikatnie i ostrożnie wyjąć cały szczotkotrzymacz.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podczas wyjmowania szczotkotrzymacza ze zużytymi szczotkami a zwłaszcza przy zakładaniu nowego zachować ostrożność i nie używać siły. Ukruszona szczotka, jeżeli zostanie wewnątrz alternatora, może spowodować zwarcie płytki z diodami do masy lub wyrządzić inne szkody.

Zamontowanie nowego szczotkotrzymacza

Następną czynnością jest włożenie nowego szczotkotrzymacza na miejsce. Aby to zrobić, należy przygotować wcześniej płytkę z cienkiego, sprężyście elastycznego tworzywa lub kartonik o szerokości około 3 cm i długości około co najmniej 6-7 cm. Dzięki temu prostemu rozwiązaniu wsunięcie szczotek na ich miejsce będzie bardzo łatwe i zapobiegnie ich przypadkowemu wykruszeniu. Wsuwa się go do wnętrza alternatora tak, aby nakrył oba pierścienie komutatora, widoczne przez otwór po wyjętym szczotkotrzymaczu.

Zobacz również:Jak usunąć zakłócenia elektromagnetyczne, słyszalne w odbiornikach radiowych na zakresach AM?

Następnie wsuwa się nowy szczotkotrzymacz tak, aby szczotki ślizgały się po przygotowanej płytce lub kartoniku, a otwory do mocowania szczotkotrzymacza wsunęły się na szpilki mocujące. Gdy szczotki znajdą się na miejscu, ostrożnie wyciągnąć ją spod nich, przytrzymując drugą ręką szczotkotrzymacz. Następnie założyć na szpilki i dokręcić z wyczuciem, aby nie zerwać gwintów, nakrętki mocujące. Zamontować alternator w samochodzie, założyć pasek na kółko, podłączyć wszystkie przewody, dbając o to, aby nie zamienić ich miejscami. Przedtem miejsca ich podłączenia – śrubki lub końcówki złączek lekko spryskać „Elektrosolem” dla poprawienia kontaktu elektrycznego. Dotyczy to zwłaszcza miejsca podłączenia najgrubszego z przewodów.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

REKLAMA

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

REKLAMA