Volkswagen Polo III: wymiana łożyska koła tylnego
REKLAMA
REKLAMA
Pierwszy krok to demontaż tylnego bębna. Luzujemy śruby kół i podnosimy auto za pomocą lewarka. Podstawiamy „kobyłki”, odkręcamy śruby do końca i zdejmujemy koło. Teraz należy cofnąć szczęki hamulca. W tym celu musimy docisnąć do końca w górę klin samoczynnej regulacji hamulca za pomocą śrubokręta, który wkładamy w gwintowany otwór bębna hamulcowego.
REKLAMA
Zobacz też: Volkswagen Polo III: demontaż tylnej kolumny zawieszenia
REKLAMA
Teraz musimy wybić pokrywkę piasty. Najlepszym sposobem jest podważenie jej za pomocą płaskiego śrubokręta. Zazwyczaj dekielek zostaje uszkodzony i nie kwalifikuje się do ponownego montażu. Należy bezwzględnie zamontować nowy, unikniemy w ten sposób przedostania się wilgoci i zanieczyszczeń do łożyska koła. Prostujemy zawleczkę i wyjmujemy ją. Zdejmujemy zabezpieczenie koronowe, odkręcamy nakrętkę i zdejmujemy podkładkę.
Kolejny krok to wyjęcie zewnętrznego łożyska koła. Istnieje ryzyko, że może wypaść dlatego zalecamy podłożyć czystą szmatkę. Teraz zdejmujemy bęben hamulcowy. Jeśli będą problemy to należy opukać go delikatnie młotkiem. Wyjmujemy pierścień uszczelniający i wewnętrzne łożysko koła jeśli nie wyjęliśmy go razem z bębnem.
Wybijamy zewnętrzne pierścienie łożyska za pomocą miedzianego trzpienia. Pamiętajmy, żeby przykładać go w różne miejsca. W innym przypadku ustawi się ukośnie. Teraz czyścimy czop, piastę koła i bęben hamulca za pomocą szmatki namoczonej w spirytusie.
Zobacz też: Volkswagen Polo III: regulacja hamulca ręcznego
REKLAMA
Przechodzimy do montażu. Na początku wbijamy pierścienie łożyska do oporu. W tym celu będziemy potrzebować rurki o odpowiedniej średnicy. Napełniamy łożysko stożkowe smarem i montujemy łożysko wewnętrzne. Nakładamy smar do łożysk między krawędzie pierścienia uszczelniającego. Wbijamy go za pomocą rury o odpowiedniej średnicy. Montujemy bęben hamulcowy razem z łożyskiem zewnętrznym.
Ostatnim krokiem jest wyregulowanie luzu łożyska koła. Luzujemy ponownie nakrętkę sześciokątną, a potem znowu dokręcamy. Luz jest odpowiedni jeśli podkładka dociskowa ma możliwość przesuwania się pod naciskiem śrubokręta lub palca. Podczas przykręcania nakrętki należy obracać koło tak, żeby łożyska się nie zacisnęły. Wsadzamy zabezpieczenie koronowe w taki sposób, żeby dało się wsunąć zawleczkę.
Wkładamy ją i zaginamy jej końce. Nakładamy smar pod pokrywkę piasty i wbijamy na swoje miejsce. Zakładamy koła i dokręcamy śruby mocujące.
Zobacz też: Volkswagen Polo III: demontaż przedniej kolumny zawieszenia
REKLAMA
REKLAMA