REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

BMW seria 3 E36: wymiana alternatora

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
BMW seria 3 E36 wymiana alternatora
BMW seria 3 E36 wymiana alternatora

REKLAMA

REKLAMA

Z uszkodzonym alternatorem auto zatrzyma się po krótkim czasie. W poradniku tym pokażemy jak wymienić alternator w BMW serii 3 E36.

Na początku wykonamy test, który pozwoli nam sprawdzić, czy alternator w BMW E36 jest uszkodzony. W tym celu wykonamy sprawdzenie napięcia alternatora. Będzie nam do tego potrzebny woltomierz. Najlepiej kupić miernik uniwersalny. Jest on dostępny w hipermarketach już za kilka złotych. Ma on znacznie więcej funkcji i jest bardzo przydatny podczas pracy z samochodem.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: BMW seria 3 E36: wymiana rozrusznika

Podłączamy go pod akumulator i prosimy o pomoc drugą osobę. Obserwujemy wskazania miernika podczas gdy nasz pomocnik uruchamia samochód. Napięcie jakie powinno panować przy rozruchu nie może być niższe jak 9.5V. Po uruchomieniu silnika i włączeniu świateł napięcie powinno wynosić od 13.5 do 14.5V. Teraz osoba będąca w samochodzie naciska pedał gazu i utrzymuje obroty silnika na poziomie 3000 obr/min.

Wartość nie powinna się różnić o więcej jak 0.4V w porównaniu z pierwszym pomiarem. Jeżeli tak jest to alternator i regulator napięcia nie mają żadnej awarii. Jeżeli jest inaczej to musimy podjąć się wymiany alternatora w naszym BMW E36. Najpierw przedstawimy silniki benzynowe 4 cylindrowe. Pierwszy krok to odłączenie ujemnej klemy akumulatora. Teraz demontujemy górną cześć filtru powietrza razem z przepływomierzem powietrza.

REKLAMA

Zakładamy klucz na napinacz paska klinowego, przekręcamy go, przez co można swobodnie zdjąć pasek klinowy. Następnie demontujemy osłonę ochronną od złącza prądowego alternatora. Kolejnym krokiem jest odkręcenie przewodu od zacisku 30 (złącze B+) oraz zacisku 61 (złącze D+). Jeżeli jest przewód masowy, czyli zacisk 31 to również należy go odkręcić.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W wersjach 316i i 318i wyprodukowanych od września 1993 roku należy zdemontować specjalną rolkę, która jest odpowiedzialna za zmianę kierunku. Odkręcamy śruby mocujące alternator i wyjmujemy go. W późniejszych modelach należy odkręcić tylko jedną śrubę alternatora po czym wyjmujemy go. Przechodzimy do zamontowania alternatora. Na początku sprawdzamy tulejki odpowiedzialne za zawieszenie alternatora. Jeżeli są uszkodzone należy je wymienić.

Teraz montujemy alternator na swoje miejsce i przykręcamy go za pomocą śrub. Podpinamy przewody elektryczne do alternatora i dokręcamy rolkę zmiany kierunku jeśli występuję. Zakładamy pasek klinowy i montujemy górną obudowę filtra powietrza. Podłączamy akumulator i uruchamiamy samochód. W celu kontroli można podłączyć miernik jak to miało miejsce na początku artykułu i sprawdzić jakie napięcie podaje.

Przechodzimy do silników benzynowych 6 cylindrowych. Na początku odpinamy dodatni zacisk pod maską. Osoby, które nie robiły tego wcześniej mogą mieć problemy z lokalizacją akumulatora. Znajduje się on w bagażniku. Jeśli zdecydujemy się na odłączenie klemy akumulatora to wówczas odpinamy ujemną. Teraz demontujemy cały filtr powietrza razem z przepływomierzem. Kolejny krok to demontaż wentylatora chłodnicy.

W modelu: 320i, 323i, 323ti, 325i, 328i musimy wyjąć element, który pozwala na ruch powietrza opływającego alternator. Następnie demontujemy zatrzaski osłony wentylatora. Znajdują się one po lewej i prawej stronie.

Wykonujemy to poprzez podważenie śrubokrętem kołków rozporowych. Teraz odkręcamy wirnik wentylatora od piasty pompy cieczy chłodzącej. Do tego będzie nam potrzebny płaski klucz 32. Tutaj warto wiedzieć, że nakrętka ma lewy gwint, czyli należy odkręcać ją w prawo. W czasie jej wykręcania zalecamy naciskać na pasek klinowy pompy cieczy chłodzące. Pozwoli to na unieruchomienie piasty, co znacznie ułatwi odkręcanie.

Może być tak, że będzie duży problem z wykręceniem wówczas należy uderzyć młotkiem w klucz. Kiedy ją poluzujemy możemy odkręcić ją poprzez obracanie wentylatora. Stosując takie rozwiązanie należy uważać, żeby wentylator nie upadł na ziemię. Następnie luzujemy opaskę zaciskową i wyjmujemy przewód powietrza z alternatora. Zakładamy klucz na napinacz i obracamy tak, żeby móc zdjąć pasek klinowy

Demontujemy osłonę ochronną złącza prądowego alternatora i przechodzimy do wypięcia przewodów elektrycznych od niego. Jeżeli jest zamocowany przewód masowy to również go demontujemy. Pozostało nam odkręcić śruby mocujące alternatora i możemy go wyjąć z auta. Montaż w BMW E36 z silnikiem 6 cylindrowym benzynowym jest podobny do wersji z 4 cylindrami.

Na początku również sprawdzamy tuleje zawieszenia alternatora. Jeżeli nie mamy zastrzeżeń co do ich stanu to umieszczamy alternator na swoim miejscu i dokręcamy śruby mocujące. Następnie podpinamy złącza elektryczne i zakładamy pasek klinowy. W tym miejscu należy zainstalować przewód doprowadzający powietrze do alternatora. Kolejnym krokiem jest montaż wentylatora co robimy w kolejności odwrotnej do demontażu. Montujemy filtr powietrza razem z przepływomierzem i podłączamy zacisk dodatni pod maską lub ujemną klemę akumulatora jeśli zdecydowaliśmy się na zdjęcie klemy.

Na końcu zostawiamy silniki Diesla. Dokładnie mamy tutaj na myśli jednostki wysokoprężne 6 cylindrowe. Zaczynamy tradycyjnie od odłączenia ujemnej klemy akumulatora. W tym typie silnika będzie konieczne uniesienie samochodu. W tym celu warto wykorzystać tradycyjny lewarek razem z podstawkami. Oczywiście należy zachować szczególną ostrożność podczas wykonywania tej pracy.

Teraz demontujemy osłonę pod silnikiem. Po tej operacji przechodzimy do poluzowania paska alternatora. Zakładamy klucz na napinacz i obracamy go. W ten sposób możemy swobodnie zdjąć pasek. Kolejnym krokiem jest wykręcenie obudowy filtru oleju i wyjęcie wkładu. Odkładamy go w czyste miejsce tak, żeby można było go zamontować ponownie. Następnie odkręcamy od alternatora uchwyt przewodów oleju po czym odkręcamy przewód oleju od dolnej części filtru oleju.

Należy mieć przy sobie kilka czystych szmat gdyż istnieje ryzyko wycieków oleju. Kolejnym krokiem jest wymontowanie zbiornika wyrównawczego oleju od wspomagania kierowniczego. Odkładamy go na bok. Nie ma potrzeby odczepiania przewodów oleju. Podobnie postępujemy ze zbiorniczkiem wyrównawczym płynu chłodniczego. Wykręcamy go i dokładamy na bok, nie ma konieczności odłączania przewodów.

Pozostaje nam wykręcić śruby mocujące czujnik ciśnienia doładowania oraz zaworu pierwotnego spalin. Jak da się zauważyć bez wymontowania tych elementów będzie utrudniony dostęp do alternatora. W tym momencie możemy wyjąć osłonę przewodów elektrycznych po czym wypinamy złącza. Odkręcamy śruby mocujące alternator i wyjmujemy go.

Przechodzimy do montażu. Początek taki sam jak w każdej wersji, czyli sprawdzenie tulejek zawieszenia alternatora. Jeżeli są uszkodzone lub popękane to należy je wymienić. Teraz montujemy go na swoje miejsce i przykręcamy śrubami mocującymi. Podpinamy przewody elektryczne i mocujemy osłonę. Zakładamy pasek klinowy i montujemy wkład oleju i dokładnie go przykręcamy.

Zobhttp:// https://mojafirma.infor.pl/moto/naprawa-auta/elektronika-i-elektryka/253983,Jak-samodzielnie-naprawic-alternator--Wymiana-szczotek.htmlacz też: BMW seria 3 E36: wymiana amortyzatorów przednich

Instalujemy do alternatora uchwyt przewodów oleju i dokręcamy przewód oleju u dołu filtru. Sprawdzamy stan oleju silnikowego i jak jest taka potrzeba dolewamy brakującą ilość. Montujemy zbiorniczek wyrównawczy układu wspomagania i cieczy chłodzącej. Dokręcamy czujnik ciśnienia doładowania oraz czujnik zaworu powrotnego spalin. Teraz montujemy osłonę pod silnikiem i podłączamy przewód masy do akumulatora.

Jeśli chodzi o zakup alternatora najlepiej zdecydować się na regenerację lub wybrać używane. Wszelkie nowe alternatory w niskich cenach są najczęściej tanimi chińskimi podróbkami, które nie posłużą zbyt długo.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA