REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samochód dla niepełnosprawnego. Jak przystosować? Ile to kosztuje? Czy PFRON to finansuje?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Artur Sadziński
Dziennikarz i redaktor z doświadczeniem w tworzeniu treści o finansach, prawie i sprawach konsumenckich. Pisze z myślą o praktycznym wsparciu dla czytelnika.
Samochód dla niepełnosprawnego. Jak przystosować? Ile to kosztuje? Czy PFRON to finansuje?
Auto dla niepełnosprawnego. Jak przystosować? Ile to kosztuje? PFRON daje nawet 185 tys. zł!
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jak wygląda samochód przystosowany dla osoby z niepełnosprawnością? Czy można go kupić taniej, przerobić lub otrzymać dopłatę z PFRON? W naszym przewodniku na 2025 rok wyjaśniamy, jak przebiega adaptacja auta do potrzeb kierowcy lub pasażera z orzeczeniem, jakie ulgi podatkowe przysługują oraz ile to wszystko kosztuje. Sprawdź dostępne opcje, formalności i aktualne programy wsparcia.

rozwiń >

Jakie zmiany można wprowadzić w aucie dla osoby z niepełnosprawnością?

Samochód dla osoby z niepełnosprawnością to pojazd zmodyfikowany w taki sposób, aby umożliwić jego bezpieczne prowadzenie lub komfortowy transport. Może to być zarówno auto używane, jak i nowe, prosto z salonu, z możliwością dostosowania do indywidualnych potrzeb.

REKLAMA

Zakres możliwych modyfikacji obejmuje m.in.:

  • Montaż ręcznego sterowania (gaz–hamulec): Umożliwia prowadzenie pojazdu bez użycia nóg. Pedały gazu i hamulca są obsługiwane za pomocą specjalnych dźwigni ręcznych, co pozwala osobom z niedowładem kończyn dolnych na samodzielną jazdę.
  • Instalacja platformy lub windy do wózka inwalidzkiego: Ułatwia wjazd wózka do wnętrza pojazdu. Platforma może być montowana z tyłu lub z boku auta i działa automatycznie, lub półautomatycznie, zapewniając wygodny i bezpieczny załadunek.
  • Obniżenie podłogi lub montaż rampy najazdowej: Obniżona podłoga zwiększa przestrzeń wewnątrz pojazdu i ułatwia poruszanie się wózkiem. Rampa najazdowa pozwala na samodzielny wjazd do auta bez konieczności podnoszenia wózka.
  • Zastosowanie przesuwnych foteli lub systemów transferowych: Ułatwiają przesiadanie się z wózka na fotel kierowcy, lub pasażera. Fotele mogą się obracać, przesuwać na zewnątrz pojazdu lub współpracować z systemami podnośników, co znacznie zwiększa komfort i niezależność osoby niepełnosprawnej.

Kto może prowadzić samochód dla niepełnosprawnych?

REKLAMA

Niepełnosprawność nie wyklucza możliwości prowadzenia pojazdu. Osoby z niepełnosprawnością ruchową mogą legalnie kierować samochodem, o ile spełniają odpowiednie wymagania zdrowotne i mają prawo jazdy z wpisanymi kodami ograniczeń (np. 20.06 – ręczne sterowanie). Takie oznaczenia informują o konieczności korzystania z określonych udogodnień technicznych w pojeździe.

Warto podkreślić, że nie każdy przystosowany samochód musi być prowadzony przez osobę z niepełnosprawnością. W wielu przypadkach pojazd jest dostosowany do potrzeb pasażera, np. dziecka poruszającego się na wózku, osoby starszej, chorej lub niezdolnej do samodzielnego prowadzenia. W takich sytuacjach kierowcą może być opiekun, członek rodziny lub inna osoba uprawniona.

Ile kosztuje przystosowanie samochodu?

Koszt przystosowania pojazdu zależy od rodzaju modyfikacji, modelu samochodu oraz indywidualnych potrzeb użytkownika. Poniżej przedstawiamy orientacyjne ceny najczęściej stosowanych rozwiązań:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Ręczne sterowanie (hamulec/gaz)
    Cena: od 3 000 do 10 000 zł
  • Winda lub platforma do wózka inwalidzkiego
    Cena: od 8 000 do 30 000 zł
  • Przebudowa kabiny (np. VW Caddy Maxi)
    Cena: nawet do 70 000 zł
    Kompleksowa modyfikacja wnętrza pojazdu, obejmująca m.in. obniżenie podłogi, montaż rampy, przesunięcie foteli i dostosowanie przestrzeni do przewozu osoby na wózku. Tego typu zabudowy są często wykonywane przez wyspecjalizowane firmy.

Alternatywa: zakup pojazdu z gotową zabudową

Na rynku wtórnym, dostępne są samochody już przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnością. Przykład:

  • Volkswagen Caddy z rampą do wózka, rocznik 2018
    Cena: od 60 000 do 90 000 zł
    Tego typu pojazdy są często wyposażone w rampę najazdową, obniżoną podłogę i systemy mocowania wózka, co pozwala na szybkie i wygodne użytkowanie bez konieczności dodatkowych przeróbek.

Gdzie można przystosować samochód?

Przystosowanie samochodu do potrzeb osoby z niepełnosprawnością można zlecić wyspecjalizowanym firmom zajmującym się konwersją pojazdów. Takie usługi oferują zarówno niezależne warsztaty, jak i autoryzowane serwisy wybranych marek samochodowych. Warto również sprawdzić, czy dany warsztat współpracuje z instytucjami oferującymi dofinansowanie, np. w ramach programów wspieranych przez PFRON.

Podczas wyboru wykonawcy warto zwrócić uwagę na:

  • doświadczenie w adaptacji pojazdów dla osób z niepełnosprawnością,
  • posiadanie odpowiednich certyfikatów i homologacji,
  • możliwość uzyskania zaświadczenia potrzebnego do rejestracji pojazdu po modyfikacjach,
  • wsparcie w procesie uzyskania dofinansowania lub doradztwo techniczne.

Dobrze wykonana adaptacja nie tylko zwiększa komfort i bezpieczeństwo, ale również zapewnia zgodność z przepisami prawa o ruchu drogowym.

Dofinansowanie z PFRON – ile wynosi i jak je uzyskać?

Zakup lub przystosowanie samochodu do potrzeb osoby z niepełnosprawnością to duży wydatek, ale w 2025 roku można skorzystać z atrakcyjnych form wsparcia ze strony państwa. Najważniejszą z nich jest program PFRON "Samodzielność – Aktywność – Mobilność!", który oferuje nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych dopłaty. Oto, kto może z niego skorzystać i na jakich zasadach.

Kto może otrzymać wsparcie?

Dofinansowanie do przystosowania samochodu mogą otrzymać osoby posiadające orzeczenie o niepełnosprawności (każdego stopnia), które:

  • potrzebują pojazdu dostosowanego do swoich potrzeb jako kierowca lub pasażer,
  • spełniają określone kryteria dochodowe i formalne zawarte w regulaminie programu.

Ile wynosi wsparcie?

W ramach programu "Samodzielność – Aktywność – Mobilność!", realizowanego przez PFRON, można uzyskać:

Dla osoby z niepełnosprawnością jako pasażera:

  • cena auta do 130 000 zł – dofinansowanie w wysokości 85% ceny pojazdu,
  • od 130 001 zł do 200 000 zł – dofinansowanie w wysokości 50% nadwyżki,
  • od 200 001 zł do 230 000 zł – dofinansowanie w wysokości 30% nadwyżki,
  • powyżej 230 000 zł – brak dofinansowania dla tej części ceny. 

Oznacza to, że wnioskujący może otrzymać maksymalnie 154 tys. złotych, na zakup auta do przewozu osoby niepełnosprawnej jako pasażera.

Zobacz także: 154 tys. zł z PFRON na samochód dla opiekuna osoby niepełnosprawnej! Od 1 sierpnia 2025 rusza nowy nabór. Nie przegap terminu

💡 Dla osoby z niepełnosprawnością jako kierowcy:

  • cena auta do 150 000 zł – dofinansowanie w wysokości 80% ceny pojazdu,
  • od 150 001 zł do 250 000 zł – dofinansowanie w wysokości 50% nadwyżki,
  • od 250 001 zł do 300 000 zł – dofinansowanie w wysokości 30% nadwyżki,
  • powyżej 300 000 zł – brak dofinansowania dla tej części ceny 

Oznacza to, że wnioskujący może otrzymać maksymalnie 185 tys. złotych na zakup auta dla osoby niepełnosprawnej jako kierowcy.

Zobacz także: PFRON dofinansowanie do samochodu dla niepełnosprawnych. Możesz dostać nawet 185 tys. zł. Nabór wniosków tylko sierpniu!

Czy można kupić używany samochód dla niepełnosprawnego w ramach programu "Aktywny samorząd"?

Tak, jest to możliwe, ale tylko pod pewnymi warunkami. W ramach programu "Samodzielność – Aktywność – Mobilność!" (Moduł I programu Aktywny samorząd), finansowane są także samochody używane.

Aby otrzymać dofinansowanie z PFRON na używany pojazd, samochód musi spełniać następujące warunki:

  • musi być sprawny technicznie i zarejestrowany w Polsce,
  • powinien posiadać dokumentację potwierdzającą przystosowanie (np. faktury za montaż windy, rampy, ręcznego sterowania),
  • nie może być starszy niż 6 lat w przypadku zakupu jako samochód dla kierowcy. Ważne: W przypadku zakupu samochodu dla osoby z niepełnosprawnością jako pasażera, program nie przewiduje limitu wieku pojazdu.
  • musi być przystosowany do potrzeb osoby niepełnosprawnej – lub możliwy do przystosowania w ramach oddzielnego wniosku o dofinansowanie.

Do wniosku wymagana będzie faktura lub umowa kupna-sprzedaży. Pamiętaj, że w przypadku zakupu od osoby prywatnej, dokumentacja może być mniej formalna niż faktura VAT od firmy.

Gdzie szukać używanych aut przystosowanych?

Na rynku wtórnym znajdziesz wiele ofert samochodów już przystosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnością. Najczęściej są to pojazdy sprowadzane z krajów takich jak Niemcy czy Holandia, gdzie adaptacje są na wysokim poziomie.

Popularne modele to między innymi:

  • Volkswagen Caddy Life / Maxi
  • Peugeot Partner Tepee
  • Renault Kangoo
  • Fiat Doblo
  • Ford Tourneo Connect

W ofertach można znaleźć pojazdy wyposażone w:

  • rampy najazdowe lub platformy wjazdowe dla wózków,
  • windy boczne lub tylne,
  • obniżoną podłogę,
  • systemy mocowania wózka,
  • ręczne sterowanie dla kierowców z ograniczoną sprawnością nóg.

Zakup takiego auta może być korzystną alternatywą dla kosztownej adaptacji nowego pojazdu. Warto jednak dokładnie sprawdzić stan techniczny oraz legalność i homologację zastosowanych modyfikacji.

Ulgi podatkowe i zwroty – co przysługuje?

Osoby z niepełnosprawnością mogą skorzystać z różnych form wsparcia podatkowego, które znacząco obniżają koszty zakupu lub użytkowania samochodu. Dotyczy to zarówno ulg w rocznym rozliczeniu PIT. Oto najważniejsze z nich.

1. Ulga rehabilitacyjna – użytkowanie samochodu

Można odliczyć do 2 280 zł rocznie za używanie samochodu osobowego w celach rehabilitacyjnych lub związanych z ułatwieniem codziennego funkcjonowania.
Ulga przysługuje osobom z orzeczoną niepełnosprawnością lub ich opiekunom. Odliczenia dokonuje się w zeznaniu rocznym PIT (np. PIT-37 lub PIT-36) z załącznikiem PIT/O.

2. Odliczenie kosztów przystosowania pojazdu

Wydatki na przystosowanie samochodu do potrzeb osoby z niepełnosprawnością (np. montaż ręcznego sterowania, rampy, windy) można odliczyć bez limitu kwotowego w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Warunkiem jest posiadanie odpowiedniego orzeczenia oraz dokumentów potwierdzających poniesione wydatki (np. faktury).
Odliczenia dokonuje się również w formularzu PIT/O.

FAQ – najczęstsze pytania

Czy można uzyskać samochód dla niepełnosprawnych z PFRON w 2025 roku?

Tak, program dofinansowania działa w 2025 r., obejmuje osoby z orzeczeniem i umożliwia uzyskanie znacznego wsparcia.

Czy niepełnosprawny bez prawa jazdy może uzyskać auto?

Tak, jeśli samochód będzie służył jako środek transportu np. dla dziecka, osoby starszej lub podopiecznego.

Ile trwa proces uzyskania dofinansowania?

W zależności od PCPR i edycji programu – od kilku tygodni do kilku miesięcy. Wnioski są dostępne online.

Czy przystosowany samochód trzeba zgłaszać do urzędu?

Tak, modyfikacje wymagają zgłoszenia do wydziału komunikacji i wpisu w dowód rejestracyjny.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

REKLAMA