REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wydatki na bezpieczeństwo, a wzrost efektywności w logistyce

Subskrybuj nas na Youtube
Wózek widłowy
Wózek widłowy
STILL

REKLAMA

REKLAMA

Wydatki związane z bezpieczeństwem nie są jedynie kosztem. Okazuje się, że wzrost nakładów na bezpieczeństwo związany m.in. ze szkoleniami, czy wdrażaniem nowych procedur, wpływają na zwiększenie efektywności w wykonywaniu zadań intralogistycznych.

Wypadki to koszt dla gospodarki

Według danych Health and Safety Executive, brytyjskiej instytucji zajmującej się BHP, związane z wypadkami przy pracy roczne koszty dla gospodarki Zjednoczonego Królestwa, sięgają 5,6 miliarda funtów. Największe nakłady wiążą się z wydarzeniami skutkującymi śmiercią i kalectwem, trwale wyłączającymi poszkodowanego z rynku pracy. Gdy przyjrzymy się przyczynom najpoważniejszych wypadków, okazuje się, że wielu z nich – a co za tym idzie, ich kosztów – można było uniknąć.

REKLAMA

Ponad połowę śmiertelnych zajść można zakwalifikować do 4 grup przyczynowych. 25% zgonów w miejscu pracy spowodowanych jest upadkiem z wysokości, 14% - kontaktem z ruchomymi maszynami, 13% potrąceniem przez przemieszczający się pojazd, natomiast 10% - uderzeniem przez spadający obiekt. Dzięki usprawnieniom w procesach logistycznych można przeciwdziałać tym sytuacjom i zwiększyć efektywność pracy przedsiębiorstwa.

Zobacz też: Kodeks postępowania dostawcy

Jak nakłady na bezpieczeństwo wpływają na fektywność

REKLAMA

Co ciekawe, z perspektywy intralogistyki, środki bezpieczeństwa – zamiast ograniczać efektywność – mogą wpływać na nią korzystnie. Jednym z najbardziej jaskrawych przejawów tej zależności jest kwestia eliminowania zagrożenia uderzeniem spadających elementów regału dzięki szkoleniom operatorów. Przyczyną wypadków związanych z zawaleniem się infrastruktury magazynowej rzadko jest pojedyncze uderzenie. Tego typu wypadki wiążą się zazwyczaj z wielokrotnymi kolizjami osłabiającymi konstrukcję. – W pewnym stopniu, ryzyko obrażeń związanych z upadkiem elementów konstrukcyjnych można ograniczyć dzięki inwestycji w regały wysokiej jakości oraz wózki z wytrzymałym dachem ochronnym – mówi Tomasz Sobczak, Regionalny Dyrektor Handlowy w firmie STILL Polska. – Jednak lepsze efekty przynieść mogą dodatkowe praktyczne zajęcia dla operatorów. Dobrze wyszkolona kadra nie tylko powoduje mniej wypadków, ale również wykonuje zadania bardziej efektywnie – dodaje Tomasz Sobczak.

W większych zakładach, posiadających kilkadziesiąt wózków, wartym wdrożenia rozwiązaniem jest oprogramowanie do zarządzania flotą. Tego typu software pozwala jednoznacznie identyfikować sprawców kolizji czy obliczać wydajność każdego z operatorów. Dzięki temu, można bez trudu wskazać osoby, które wymagają doskonalenia kompetencji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Co jest najważniejsze w branży TSL?

Procedury bezpieczeństwa w przygotowywaniu urządzeń do pracy

REKLAMA

Obok praktycznych umiejętności obsługi sprzętu, ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa pracowników, infrastruktury magazynowej i ładunków ma znajomość i przestrzeganie procedur bezpieczeństwa. Według danych GUS z 2012 r., utrata kontroli nad maszyną lub środkami transportu jest jedną z najczęstszych przyczyn wypadków przy pracy. Tego typu incydenty mogą po części wynikać z zaniedbań w przygotowaniu urządzeń. – Istnieje szereg czynności, które powinny zostać wykonane przed rozpoczęciem użytkowania wózka widłowego. Zanim operator zacznie pracę, powinien każdorazowo skontrolować sprawność mechanizmu kierowniczego i mechanizmu podnoszenia, funkcjonowanie urządzeń kontrolno-pomiarowych, działanie sygnału dźwiękowego i oświetlenia oraz stan: ogumienia, dachu ochronnego, osprzętu i układu napędowego, itd. – mówi Tobiasz Jakubczak, prowadzący „Akademię Bezpieczeństwa STILL” – Nieprawidłowe funkcjonowanie dowolnego z tych układów może skutkować utratą kontroli nad wózkiem lub zmniejszeniem szans na spostrzeżenie potencjalnego zagrożenia.
Może wydawać się, że wdrożenie procedur bezpieczeństwa i kontrola ich przestrzegania jest trudnym i żmudnym procesem. Często jednak, by ograniczyć liczbę wypadków, wystarczą proste działania. Warto rozważyć prowadzenie regularnych szkoleń z zakresu bezpiecznego użytkowania sprzętu, gdzie pokazuje się prawdziwe, bezpośrednie konsekwencje zaniedbań. Ciekawym rozwiązaniem jest również stworzenie dla operatorów kart kontroli pojazdu lub wdrożenie systemów automatycznej diagnostyki wózków.

Działania prewencyjne to zagadnienie dotyczące pracowników wszystkich branż. Wypadkom ulega rocznie 90 000 osób zatrudnionych w naszym kraju. Jednak szczególnie powinni zainteresować się nimi właściciele, zarządcy i BHP-owcy przedsiębiorstw segmentu przetwórstwa przemysłowego. To w tym sektorze ma miejsce 32% odnotowanych w Polsce wypadków przy pracy.

Źródło: Materiały prasowe STILL

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

REKLAMA

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

Do kiedy są przedłużone kontrole na granicach z Niemcami i Litwą?

Przedłużono kontrole na granicach z Niemcami i Litwą. Przedsiębiorcy spodziewali się takiego posunięcia. Do kiedy granice będą kontrolowane? Jakie są relacje Polski z sąsiadami?

REKLAMA