REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PKP Energetyka będzie inwestować w rozwój sieci elektrycznej

PKP Energetyka będzie inwestować w rozwój sieci elektrycznej.
PKP Energetyka będzie inwestować w rozwój sieci elektrycznej.
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Około 500 mln złotych rocznie, tyle PKP Energetyka będzie inwestować w rozwój swojej sieci energetycznej. Decyzja jest związana z programem modernizacji sieci kolejowych.

PKP Energetyka będzie inwestować około pół miliarda złotych rocznie przede wszystkim w rozwój swojej sieci energetycznej, która zasila w prąd m.in. polskie sieci kolejowe - mówi PAP Przemysław Obłój z CVC Capital Partners, firmy, która niedługo stanie się właścicielem PKP Energetyka.

REKLAMA

Zobacz też: Nie będzie fabryki Jaguara w Polsce, będzie w Słowacji

REKLAMA

Podkreśla, że większość inwestycji jest związana z dużym polskim programem modernizacji sieci kolejowych. "Nowe pociągi, zarówno pasażerskie jak i towarowe, wymagają dużo bardziej odpornej sieci. W związku z tym trzeba poprawić sieć, żeby - kolokwialnie mówiąc - nie wysiadły korki, kiedy taki pociąg przejeżdża" - mówi Obłój.

Zapowiada, że w najbliższych latach CVC Capital Partners zamierza skupić się na rozwoju spółki PKP Energetyka. "Za kilka lat będziemy myśleć o tym, czy możemy wprowadzić tę spółkę na giełdę. Rozmawiamy również z potencjalnymi inwestorami, którzy mogliby objąć mniejszościowy pakiet" - dodaje Obłój.

"Chcemy rozwijać zarówno część dystrybucyjną, jak i usługową spółki. Jeśli chodzi o stronę dystrybucyjną to jest to kwestia bardzo poważnych inwestycji rzędu 500 mln zł rocznie; po stronie usługowej mówimy o mniejszych, ale nadal znaczących inwestycjach w specjalistyczny sprzęt, taki jak pociągi sieciowe czy systemy zarzadzania brygadami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

PKP Energetyka zajmuje się też m.in. handlem gazem i paliwami płynnymi. "Na tym etapie wydaje się, że wszystkie rozwijają się sensownie i mają rację bytu. Ale są one mniej istotne z punktu widzenia ogólnego działania spółki" - ocenił Obłój.

Zobacz też: Polska firma projektuje linię produkcyjną dla silników Forda w Indiach

REKLAMA

Dodał, że inwestycje w sieć dystrybucyjną obejmują rozbudowę i wymianę podstacji, które muszą być rozstawione wzdłuż sieci kolejowej w określonych odległościach, a ich działanie polega na przekształcaniu prądu zmiennego o wysokim napięciu na prąd stały o napięciu 3 kV.

"Druga sprawa to jest rozbudowa własnej sieci energetycznej, w tym przyłączy do nowych podstacji. Te inwestycje wymagają nie tylko dużych pieniędzy, ale też sprawnego zarzadzania procesem - w Polsce bardzo duża część problemów związanych inwestycjami energetycznymi wiąże się z nieuregulowanymi sprawami własności gruntu. Jedna linia energetyczna może przechodzić przez kilkaset działek, więc póki co faza projektowania i zdobywania stosownych pozwoleń często trwa dużo dłużej niż sama budowa” - podkreślił Obłój.

Pod koniec lipca Polskie Koleje Państwowe SA i fundusz CVC Capital Partners sfinalizowały proces negocjacji sprzedaży akcji PKP Energetyka SA i podpisały przedwstępną umowę sprzedaży. Kilka dni temu Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy PKP SA pozytywnie oceniło proces sprzedaży spółki PKP Energetyka SA. Akceptacja WZA było jedną ze zgód koniecznych do uzyskania przed zakończeniem transakcji sprzedaży spółki. Obecnie CVC czeka na zgodę Komisji Europejskiej w sprawie transakcji.

Zobacz też: Polski rynek aut zabytkowych rośnie 30% rocznie!

"Teraz pozostała zgoda właściwych urzędów antymonopolowych, czyli w tym przypadku - ze względu na wielkość transakcji - Komisji Europejskiej. W tego typu wypadków decyzja KE zajmuje od 6 do 8 tygodni. Nie ma żadnych powodów, aby KE wydała negatywną decyzję. Nie mamy w Polsce żadnych aktywów, które mogłaby być konkurencyjne wobec tej firmy, w związku z tym ta transakcja nie rodzi żadnych ryzyk, którymi KE miałaby być zmartwiona" - wyjaśnił Obłój.

Spółka PKP Energetyka działa na polskim rynku od 2001 roku i zatrudnia ponad 7000 osób. Około 70 proc. sprzedawanej energii przez spółkę trafia do klientów nie kolejowych. Posiada 15 zakładów w Polsce. Od lipca 2014 r. spółka sprzedaje gaz ziemny. Dysponuje także siecią bezobsługową stacji paliw dla kolei. Aktualnie PKP Energetyka posiada umowy na sprzedaż energii elektrycznej m.in. dla PKP Intercity, PKP Cargo, Lotos Kolej i SKM (Szybka Kolej Miejska w Warszawie). Usługi dla kolei oprócz sprzedaży energii obejmują m.in. utrzymanie oraz modernizację urządzeń sieci trakcyjnej.(PAP)

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaniedbana zieleń - milionowe straty i zagrożenie dla życia. Czy samorządy obudzą się na czas

Regularne kontrole stanu drzewostanu, inwestycje w pielęgnację zieleni oraz zastępowanie starych, spróchniałych drzew nowymi nasadzeniami to minimum, które możemy i musimy zrobić. To nie wydatek – to inwestycja w przyszłość.

Nowy program dopłat do samochodów elektrycznych. Kiedy start? Kto może otrzymać dopłatę?

Wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta poinformował, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchamia nowy program dopłat do zakupu i leasingu samochodów elektrycznych. Budżet to 1,6 mld zł, a otrzymać będzie można 40 tys. zł. Kto będzie mógł się ubiegać?

KGP: 99 551 interwencji, 306 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 551 interwencji. Byli wzywani do 306 wypadków drogowych.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej 2025 - do kiedy?

Do kiedy przewidywane są kontrole na granicy polsko-niemieckiej w 2025 roku? Okazuje się, że dłużej niż się spodziewano. Branża transportowa traci czas i pieniądze. Największe zatory są w lubuskim, ale zachodniopomorskie już obawia się poważnych utrudnień.

REKLAMA

Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

REKLAMA

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

REKLAMA