REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PKP Energetyka będzie inwestować w rozwój sieci elektrycznej

PKP Energetyka będzie inwestować w rozwój sieci elektrycznej.
PKP Energetyka będzie inwestować w rozwój sieci elektrycznej.
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Około 500 mln złotych rocznie, tyle PKP Energetyka będzie inwestować w rozwój swojej sieci energetycznej. Decyzja jest związana z programem modernizacji sieci kolejowych.

PKP Energetyka będzie inwestować około pół miliarda złotych rocznie przede wszystkim w rozwój swojej sieci energetycznej, która zasila w prąd m.in. polskie sieci kolejowe - mówi PAP Przemysław Obłój z CVC Capital Partners, firmy, która niedługo stanie się właścicielem PKP Energetyka.

REKLAMA

Zobacz też: Nie będzie fabryki Jaguara w Polsce, będzie w Słowacji

REKLAMA

Podkreśla, że większość inwestycji jest związana z dużym polskim programem modernizacji sieci kolejowych. "Nowe pociągi, zarówno pasażerskie jak i towarowe, wymagają dużo bardziej odpornej sieci. W związku z tym trzeba poprawić sieć, żeby - kolokwialnie mówiąc - nie wysiadły korki, kiedy taki pociąg przejeżdża" - mówi Obłój.

Zapowiada, że w najbliższych latach CVC Capital Partners zamierza skupić się na rozwoju spółki PKP Energetyka. "Za kilka lat będziemy myśleć o tym, czy możemy wprowadzić tę spółkę na giełdę. Rozmawiamy również z potencjalnymi inwestorami, którzy mogliby objąć mniejszościowy pakiet" - dodaje Obłój.

"Chcemy rozwijać zarówno część dystrybucyjną, jak i usługową spółki. Jeśli chodzi o stronę dystrybucyjną to jest to kwestia bardzo poważnych inwestycji rzędu 500 mln zł rocznie; po stronie usługowej mówimy o mniejszych, ale nadal znaczących inwestycjach w specjalistyczny sprzęt, taki jak pociągi sieciowe czy systemy zarzadzania brygadami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

PKP Energetyka zajmuje się też m.in. handlem gazem i paliwami płynnymi. "Na tym etapie wydaje się, że wszystkie rozwijają się sensownie i mają rację bytu. Ale są one mniej istotne z punktu widzenia ogólnego działania spółki" - ocenił Obłój.

Zobacz też: Polska firma projektuje linię produkcyjną dla silników Forda w Indiach

REKLAMA

Dodał, że inwestycje w sieć dystrybucyjną obejmują rozbudowę i wymianę podstacji, które muszą być rozstawione wzdłuż sieci kolejowej w określonych odległościach, a ich działanie polega na przekształcaniu prądu zmiennego o wysokim napięciu na prąd stały o napięciu 3 kV.

"Druga sprawa to jest rozbudowa własnej sieci energetycznej, w tym przyłączy do nowych podstacji. Te inwestycje wymagają nie tylko dużych pieniędzy, ale też sprawnego zarzadzania procesem - w Polsce bardzo duża część problemów związanych inwestycjami energetycznymi wiąże się z nieuregulowanymi sprawami własności gruntu. Jedna linia energetyczna może przechodzić przez kilkaset działek, więc póki co faza projektowania i zdobywania stosownych pozwoleń często trwa dużo dłużej niż sama budowa” - podkreślił Obłój.

Pod koniec lipca Polskie Koleje Państwowe SA i fundusz CVC Capital Partners sfinalizowały proces negocjacji sprzedaży akcji PKP Energetyka SA i podpisały przedwstępną umowę sprzedaży. Kilka dni temu Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy PKP SA pozytywnie oceniło proces sprzedaży spółki PKP Energetyka SA. Akceptacja WZA było jedną ze zgód koniecznych do uzyskania przed zakończeniem transakcji sprzedaży spółki. Obecnie CVC czeka na zgodę Komisji Europejskiej w sprawie transakcji.

Zobacz też: Polski rynek aut zabytkowych rośnie 30% rocznie!

"Teraz pozostała zgoda właściwych urzędów antymonopolowych, czyli w tym przypadku - ze względu na wielkość transakcji - Komisji Europejskiej. W tego typu wypadków decyzja KE zajmuje od 6 do 8 tygodni. Nie ma żadnych powodów, aby KE wydała negatywną decyzję. Nie mamy w Polsce żadnych aktywów, które mogłaby być konkurencyjne wobec tej firmy, w związku z tym ta transakcja nie rodzi żadnych ryzyk, którymi KE miałaby być zmartwiona" - wyjaśnił Obłój.

Spółka PKP Energetyka działa na polskim rynku od 2001 roku i zatrudnia ponad 7000 osób. Około 70 proc. sprzedawanej energii przez spółkę trafia do klientów nie kolejowych. Posiada 15 zakładów w Polsce. Od lipca 2014 r. spółka sprzedaje gaz ziemny. Dysponuje także siecią bezobsługową stacji paliw dla kolei. Aktualnie PKP Energetyka posiada umowy na sprzedaż energii elektrycznej m.in. dla PKP Intercity, PKP Cargo, Lotos Kolej i SKM (Szybka Kolej Miejska w Warszawie). Usługi dla kolei oprócz sprzedaży energii obejmują m.in. utrzymanie oraz modernizację urządzeń sieci trakcyjnej.(PAP)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pasażerów czeka armagedon. Paraliż taxi w Polsce

W artykule opublikowanym w środę w “Rzeczpospolitej” omówiono problem, który dotknął taksówki w Polsce. Nowe przepisy spowodowały paraliż w tej branży, a pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość. 

Tyle muszą kosztować elektryki, żeby Polacy przesiedli się z aut spalinowych. Ważna wiadomość dla producentów

Prawie jedna czwarta Polaków rozważa przesiadkę na samochody elektryczne, co stanowi historyczny wynik. Jednak wysokie ceny i brak rozbudowanej infrastruktury ładowania stanowią przeszkodę.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

REKLAMA