REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PKP Energetyka będzie inwestować w rozwój sieci elektrycznej

PKP Energetyka będzie inwestować w rozwój sieci elektrycznej.
PKP Energetyka będzie inwestować w rozwój sieci elektrycznej.
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Około 500 mln złotych rocznie, tyle PKP Energetyka będzie inwestować w rozwój swojej sieci energetycznej. Decyzja jest związana z programem modernizacji sieci kolejowych.

PKP Energetyka będzie inwestować około pół miliarda złotych rocznie przede wszystkim w rozwój swojej sieci energetycznej, która zasila w prąd m.in. polskie sieci kolejowe - mówi PAP Przemysław Obłój z CVC Capital Partners, firmy, która niedługo stanie się właścicielem PKP Energetyka.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Nie będzie fabryki Jaguara w Polsce, będzie w Słowacji

Podkreśla, że większość inwestycji jest związana z dużym polskim programem modernizacji sieci kolejowych. "Nowe pociągi, zarówno pasażerskie jak i towarowe, wymagają dużo bardziej odpornej sieci. W związku z tym trzeba poprawić sieć, żeby - kolokwialnie mówiąc - nie wysiadły korki, kiedy taki pociąg przejeżdża" - mówi Obłój.

Zapowiada, że w najbliższych latach CVC Capital Partners zamierza skupić się na rozwoju spółki PKP Energetyka. "Za kilka lat będziemy myśleć o tym, czy możemy wprowadzić tę spółkę na giełdę. Rozmawiamy również z potencjalnymi inwestorami, którzy mogliby objąć mniejszościowy pakiet" - dodaje Obłój.

REKLAMA

"Chcemy rozwijać zarówno część dystrybucyjną, jak i usługową spółki. Jeśli chodzi o stronę dystrybucyjną to jest to kwestia bardzo poważnych inwestycji rzędu 500 mln zł rocznie; po stronie usługowej mówimy o mniejszych, ale nadal znaczących inwestycjach w specjalistyczny sprzęt, taki jak pociągi sieciowe czy systemy zarzadzania brygadami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

PKP Energetyka zajmuje się też m.in. handlem gazem i paliwami płynnymi. "Na tym etapie wydaje się, że wszystkie rozwijają się sensownie i mają rację bytu. Ale są one mniej istotne z punktu widzenia ogólnego działania spółki" - ocenił Obłój.

Zobacz też: Polska firma projektuje linię produkcyjną dla silników Forda w Indiach

Dodał, że inwestycje w sieć dystrybucyjną obejmują rozbudowę i wymianę podstacji, które muszą być rozstawione wzdłuż sieci kolejowej w określonych odległościach, a ich działanie polega na przekształcaniu prądu zmiennego o wysokim napięciu na prąd stały o napięciu 3 kV.

"Druga sprawa to jest rozbudowa własnej sieci energetycznej, w tym przyłączy do nowych podstacji. Te inwestycje wymagają nie tylko dużych pieniędzy, ale też sprawnego zarzadzania procesem - w Polsce bardzo duża część problemów związanych inwestycjami energetycznymi wiąże się z nieuregulowanymi sprawami własności gruntu. Jedna linia energetyczna może przechodzić przez kilkaset działek, więc póki co faza projektowania i zdobywania stosownych pozwoleń często trwa dużo dłużej niż sama budowa” - podkreślił Obłój.

Pod koniec lipca Polskie Koleje Państwowe SA i fundusz CVC Capital Partners sfinalizowały proces negocjacji sprzedaży akcji PKP Energetyka SA i podpisały przedwstępną umowę sprzedaży. Kilka dni temu Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy PKP SA pozytywnie oceniło proces sprzedaży spółki PKP Energetyka SA. Akceptacja WZA było jedną ze zgód koniecznych do uzyskania przed zakończeniem transakcji sprzedaży spółki. Obecnie CVC czeka na zgodę Komisji Europejskiej w sprawie transakcji.

Zobacz też: Polski rynek aut zabytkowych rośnie 30% rocznie!

"Teraz pozostała zgoda właściwych urzędów antymonopolowych, czyli w tym przypadku - ze względu na wielkość transakcji - Komisji Europejskiej. W tego typu wypadków decyzja KE zajmuje od 6 do 8 tygodni. Nie ma żadnych powodów, aby KE wydała negatywną decyzję. Nie mamy w Polsce żadnych aktywów, które mogłaby być konkurencyjne wobec tej firmy, w związku z tym ta transakcja nie rodzi żadnych ryzyk, którymi KE miałaby być zmartwiona" - wyjaśnił Obłój.

Spółka PKP Energetyka działa na polskim rynku od 2001 roku i zatrudnia ponad 7000 osób. Około 70 proc. sprzedawanej energii przez spółkę trafia do klientów nie kolejowych. Posiada 15 zakładów w Polsce. Od lipca 2014 r. spółka sprzedaje gaz ziemny. Dysponuje także siecią bezobsługową stacji paliw dla kolei. Aktualnie PKP Energetyka posiada umowy na sprzedaż energii elektrycznej m.in. dla PKP Intercity, PKP Cargo, Lotos Kolej i SKM (Szybka Kolej Miejska w Warszawie). Usługi dla kolei oprócz sprzedaży energii obejmują m.in. utrzymanie oraz modernizację urządzeń sieci trakcyjnej.(PAP)

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA