REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polska stocznia zwodowała sejnery do połowu ryb

transport morski, statek
transport morski, statek
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

"Don Ole" i "Ruth" - tzw. sejnery do połowu ryb - zostały zwodowane w stoczni Nauta w Gdańsku. Pierwsza jednostka została zamówiona przez norweską stocznię, drugi przez duńską.

W Zakładzie Nowych Budów Stoczni Remontowej Nauta w Gdańsku zwodowano w piątek dwa, częściowo wyposażone, nowoczesne statki, tzw. sejnery do połowu ryb. Jednostki budowane są na zamówienie stoczni z Norwegii i Danii.

REKLAMA

Jarosław Staluszka ze Stoczni Remontowej Nauta poinformował w komunikacie, że obie jednostki spłynęły na wodę z pochylni B1. "Po raz pierwszy w historii pochylni został wykorzystany system umożliwiający podwójne wodowanie" - dodał. Operacja wodowania została podzielona na dwie części, przed południem zwodowano sejner "Don Ole", a po południu - jednostkę "Ruth".

"Don Ole" to statek do połowu ryb, zamówiony przez norweską stocznię Fitjar Mekaniske Verksted AS. Armatorem statku będzie peruwiański armator - Austral Group S.A.A., będący częścią norweskiej grupy Austevoll Seafood ASA, jednej z wiodących na świecie firm specjalizujących się w rybołówstwie.

Zobacz też: Projekt ustawy o pracy na morzu

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Statek ma ponad 60 m długości, ponad 12 m szerokości oraz 5,5 m zanurzenie. Jednostka będzie posiadała dziewięć zbiorników z wodą, do których trafią ryby po złowieniu. Przy maksymalnym obciążeniu balastowym jednostka będzie mogła poruszać się z prędkością ok. 16 węzłów. Nadzór nad budową sprawuje towarzystwo klasyfikacyjne Det Norske Veritas.

Drugi sejner "Ruth" powstał na zlecenie duńskiej stoczni Karstensens Skibsvaerft AS, która od dwóch lat jest stałym klientem Nauty. Jednostka ma 88 m długości, ponad 16 m szerokości, a jej zanurzenie wynosi 9,2 m. Jest to trzeci sejner, jaki Nauta zbudowała na zlecenie duńskiego klienta. W ubiegłym roku stocznia oddała zamawiającemu dwie podobne statki – Haugagut i Kvannoy. Sejner przystosowany jest do przewożenia żywych ryb w zbiornikach z wodą morską.

Cytowany w komunikacie Prezes Zarządu Stoczni Remontowej Nauta Krzysztof Juchniewicz podał, że budowa nowoczesnych statków rybackich to znacząca część zamówień Zakładu Nowych Budów stoczni Nauta. Poinformował, że kolejne jednostki będą przekazywane armatorom jeszcze w tym i w następnym roku.

Zobacz też: Nowelizacja Prawa Lotniczego - co się zmieni?

REKLAMA

Statki trałowe typu "purse seiner" to jednostki łowiące siecią przyciąganą do burty statku wraz ze złowionymi rybami. Złowione w ten sposób ryby są przechowywane w zbiornikach statkowych wypełnionych wodą morską. Przy łowieniu statki tego typu korzystają m.in. z sonarów, echosond lub szperaczy, które znajdują ławice ryb, oceniają ich wielkość i ustalają optymalną trasę, wokół której należy wypuszczać sieci.

Stocznia Remontowa Nauta z Gdyni w ostatnich 20 latach koncentrowała się przede wszystkim na remontach statków. Od 2012 r. realizuje zamówienia na budowę nie tylko częściowo wyposażonych kadłubów, lecz także kompletnych jednostek. Zakład Nowych Budów stoczni Nauta znajduje się na terenach byłej Stoczni Gdańsk.

Stocznia Remontowa Nauta należy do Grupy MARS Shipyards and Offshore. W ramach Grupy skonsolidowane zostały spółki tzw. stoczniowe z portfela Agencji Rozwoju Przemysłu. Jak podaje Grupa na swojej stronie internetowej, Grupę MARS Shipyards and Offshore tworzą cztery spółki z sektora stoczniowego oraz produkcji offshore: Morska Stocznia Remontowa Gryfia (Szczecin), Stocznia Remontowa Nauta (Trójmiasto) oraz Energomontaż-Północ Gdynia i Energop (Sochaczew). Ponadto Fundusz Inwestycyjny MARS posiada udziały w stoczni Crist (35 proc.) oraz Bilfinger Mars Offshore (35,67 proc.), które ściśle współpracują z grupą, w ramach wspólnego wykorzystania technologii i potencjału produkcyjnego. (PAP)

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaniedbana zieleń - milionowe straty i zagrożenie dla życia. Czy samorządy obudzą się na czas

Regularne kontrole stanu drzewostanu, inwestycje w pielęgnację zieleni oraz zastępowanie starych, spróchniałych drzew nowymi nasadzeniami to minimum, które możemy i musimy zrobić. To nie wydatek – to inwestycja w przyszłość.

Nowy program dopłat do samochodów elektrycznych. Kiedy start? Kto może otrzymać dopłatę?

Wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta poinformował, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchamia nowy program dopłat do zakupu i leasingu samochodów elektrycznych. Budżet to 1,6 mld zł, a otrzymać będzie można 40 tys. zł. Kto będzie mógł się ubiegać?

KGP: 99 551 interwencji, 306 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 551 interwencji. Byli wzywani do 306 wypadków drogowych.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej 2025 - do kiedy?

Do kiedy przewidywane są kontrole na granicy polsko-niemieckiej w 2025 roku? Okazuje się, że dłużej niż się spodziewano. Branża transportowa traci czas i pieniądze. Największe zatory są w lubuskim, ale zachodniopomorskie już obawia się poważnych utrudnień.

REKLAMA

Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

REKLAMA

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

REKLAMA