REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Umowa najmu długoterminowego samochodu osobowego, a podatkowa umowa leasingu na gruncie ustawy o PDOP

Subskrybuj nas na Youtube
Umowa najmu długoterminowego samochodu osobowego, a podatkowa umowa leasingu na gruncie ustawy o PDOP. Fot. Fotolia
Umowa najmu długoterminowego samochodu osobowego, a podatkowa umowa leasingu na gruncie ustawy o PDOP. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Na gruncie ustawy o PDOP wydatki związane z wykorzystywanymi w prowadzonej działalności gospodarczej samochodami osobowymi użytkowanymi na podstawie umowy najmu mogą podlegać ograniczeniom wynikającym z regulacji tej ustawy.

Ograniczenia dotyczą m.in. kosztów używania samochodów niebędących własnością podatnika o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 51 ustawy o PDOP. W tym zakresie do kosztów uzyskania przychodów nie zalicza się wydatków z tytułu kosztów używania dla potrzeb działalności gospodarczej, samochodów osobowych niestanowiących składników majątku podatnika – w części przekraczającej kwotę wynikającą z pomnożenia liczby kilometrów faktycznego przebiegu pojazdu dla celów podatnika oraz stawki za jeden kilometr przebiegu, określonej w odrębnych przepisach. Powyższe ograniczenie ma zastosowanie w przypadkach użytkowania przez podatników samochodów osobowych niestanowiących składników ich majątku (np. używania samochodów na podstawie umowy najmu, dzierżawy), natomiast nie ma  zastosowania w przypadku używania samochodów na podstawie umowy leasingu o której mowa w art. 17a pkt 1 ustawy o PDOP (art. 16 ust. 3b ustawy o PDOP).

REKLAMA

Zobacz też: Jak opodatkować VAT usługi składowania towarów?

W przypadku więc gdy umowa najmu spełnia przesłanki pozwalające na gruncie ustawy o PDOP  uznać ją za umowę leasingu w rozumieniu art. 17a pkt 1 ustawy o PDOP powyżej przywołane  ograniczenie (wynikające z prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu) nie znajdzie zastosowania. Zgodnie z przywołaną regulacją przez umowę leasingu rozumie się umowę nazwaną w kodeksie cywilnym, a także każdą inną umowę, na mocy której jedna ze stron, zwana dalej "finansującym", oddaje do odpłatnego używania albo używania i pobierania pożytków na warunkach określonych w ustawie drugiej stronie, zwanej dalej "korzystającym", podlegające amortyzacji środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne, a także grunty oraz prawo wieczystego użytkowania gruntów (art. 17a pkt 1 ustawy o PDOP). Zatem, aby dana umowa mogła zostać uznana za tzw. podatkową umowę leasingu muszą zostać spełnione następujące przesłanki:

  1. świadczenie realizowane w ramach umowy musi polegać na tym, że jedna ze stron oddaje drugiej za wynagrodzeniem przedmiot umowy (samochód) do używania albo używania i pobierania pożytków,
  2. przedmiotem umowy mogą być wyłącznie rzeczy i prawa stanowiące środki trwałe i wartości niematerialne i prawne podlegające amortyzacji, (ewentualnie grunty).

Oprócz ogólnych cech podatkowej umowy leasingu, ustawodawca wskazuje w przepisach warunki szczególne, które pozwalają na zaliczenie umowy leasingu do podatkowej umowy leasingu operacyjnego (art. 17b ustawy o PDOP) lub podatkowej umowy leasingu finansowego (art. 17f ustawy o PDOP).

Zobacz też: Prawidłowe dokumentowanie wydatków szkoleniowych w przedsiębiorstwie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Leasing operacyjny

Warunkiem uznania na gruncie ustawy o PDOP Umowy najmu za umowę leasingu operacyjnego (gdzie opłaty ustalone w umowie ponoszone przez korzystającego w podstawowym okresie umowy z tytułu używania środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych stanowią przychód finansującego i odpowiednio koszt uzyskania przychodów korzystającego) jest, oprócz wypełnienia ogólnych przesłanek regulowanych art. 17a pkt 1 ustawy o PDOP, także spełnienie przesłanek regulowanych art. 17b ustawy o PDOP tj.:

  1. umowa leasingu powinna zostać zawarta na czas oznaczony, stanowiący co najmniej 40% normatywnego okresu amortyzacji (np. dla samochodów osobowych umowa zawarta minimum na 24 m-ce, podstawowy okres amortyzacji wynosi bowiem 5 lat), a dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (gdy taka osoba jest korzystającym), umowa zawarta na czas oznaczony,
  2. suma ustalonych opłat w umowie leasingu, pomniejszona o należny podatek od towarów i usług, odpowiada co najmniej wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych (a w przypadku zawarcia przez finansującego następnej umowy leasingu środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej będących uprzednio przedmiotem takiej umowy, odpowiada co najmniej jego wartości rynkowej z dnia zawarcia następnej umowy leasingu - przepis art. 14 stosuje się odpowiednio).

Dodatkowo jeżeli finansujący (dla umowy najmu Wynajmujący) w dniu zawarcia umowy leasingu korzysta ze zwolnień w podatku dochodowym przysługujących na podstawie: art. 6 ustawy o PDOP, przepisów o specjalnych strefach ekonomicznych czy art. 23 i 37 ustawy z dnia 14 czerwca 1991 r. o spółkach z udziałem zagranicznym, do umowy tej stosuje się zasady opodatkowania określone w art. 17f-17h (leasing finansowy) – art. 17b ust. 2 ustawy o PDOP.

Zobacz też: Jak nie płacić dwa razy za leasing?

Leasing Finansowy

Warunkiem uznania na gruncie ustawy o PDOP umowy najmu długoterminowego za umowę leasingu finansowego (na podstawie której do przychodów finansującego i odpowiednio do kosztów uzyskania przychodów korzystającego nie zalicza się opłat, o których mowa w art. 17b ust. 1, w części stanowiącej spłatę wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych) jest oprócz wypełnienia ogólnych przesłanek regulowanych art. 17a pkt 1 ustawy o PDOP spełnienie łącznie następujących przesłanek regulowanych art. 17f ustawy o PDOP tj.:

  1. umowa leasingu została zawarta na czas oznaczony,
  2. suma ustalonych w umowie leasingu opłat, pomniejszona o należny podatek od towarów i usług, odpowiada co najmniej wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych (a w przypadku zawarcia przez finansującego następnej umowy leasingu środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej będących uprzednio przedmiotem takiej umowy odpowiada co najmniej jego wartości rynkowej z dnia zawarcia następnej umowy leasingu),
  3. umowa zawiera postanowienie, że w podstawowym okresie umowy leasingu: odpisów amortyzacyjnych dokonuje korzystający (w przypadku gdy nie jest osobą fizyczną) lub finansujący rezygnuje z dokonywania odpisów amortyzacyjnych (w przypadku gdy korzystającym jest osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej).

Mając na uwadze powyższe należy wskazać, że po dokonaniu weryfikacji zapisów długoterminowej umowy najmu samochodu osobowego w kontekście spełnienia przesłanek ogólnych regulowanych art. 17a pkt 1 ustawy o PDOP a także przesłanek szczególnych kwalifikacji do podatkowej umowy leasingu operacyjnego (art. 17b ustawy o PDOP) lub podatkowej umowy leasingu finansowego (art. 17f ustawy o PDOP) możliwym pozostaje kwalifikacja długoterminowej umowy najmu za podatkową umowę leasingu. W przypadku takiej kwalifikacji podatnik nie ma obowiązku stosowania ograniczeń regulowanych art. 16 ust. 1 pkt 51 ustawy o PDOP (prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu oraz limitowania kosztów używania samochodu osobowego).

Zobacz też: Jak zadbać o bezpieczeństwo floty samochodowej - case study

Należy w tym miejscu jedynie zasygnalizować, że w przypadku powstania obowiązku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu o której mowa w ww. przepisie dla samochodów osobowych użytkowanych na podstawie długoterminowej umowy najmu (tj. gdy nie spełnia ona przesłanek uznania za podatkową umowę leasingu) poza limitem kilometrów pozostanie czynsz najmu. Powyższe znajduje potwierdzenie w utrwalonej linii orzeczniczej sądów administracyjnych oraz interpretacji ogólnej Ministra Finansów.

Tekst: Tomasz Musialski, Konsultant podatkowy w Dziale Podatków Bezpośrednich ECDDP

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA