REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Elementy modułowe jako środki trwałe przedsiębiorcy

Ogrodzenie: Powłoka cynkowa. Fot. Befafence
Ogrodzenie: Powłoka cynkowa. Fot. Befafence
Befafence

REKLAMA

REKLAMA

Czy elementy modułowe stanowią środek trwały a w tym zakresie czy pojedynczy element (moduł np. części ogrodzeń, paneli fundamentowych) może stanowić środek trwały w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawa o PDOP)?

Prawno podatkowa kwalifikacja zakupu elementów modułowych (przykładowo elementów ogrodzeń modułowych, paneli fundamentowych, elementów innych konstrukcji modułowych) tj. elementów tego samego rodzaju łączących się ze sobą w większą całość lub mogących stanowić pojedynczy element, jest ściśle uzależniona od przyjętego przez przedsiębiorcę zakresu i sposobu ich wykorzystania. Kwalifikacja zakupu tego rodzaju elementów na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych (ustawa o PDOP) wymaga odpowiedzi na pytanie czy tego rodzaju składniki majątku stanowią środek trwały a w tym zakresie czy pojedynczy element (moduł) może stanowić środek trwały w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawa o PDOP).

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Jak opodatkować VAT usługi składowania towarów?

Zgodnie z art. 16a ust. 1 ustawy o PDOP amortyzacji podlegają stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania inne przedmioty o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane środkami trwałymi.

Ustawodawca nie określił co należy rozumieć pod pojęciem „kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania”. Przyjmuje się jednak, że warunki kompletności i przydatności do użytku spełnia składnik majątku, który jest wyposażony we wszystkie elementy konstrukcyjne pozwalające na jego funkcjonowanie zgodnie z przeznaczeniem, ponadto sprawne technicznie i zalegalizowane prawnie w formie stosownych uprawnień, homologacji i pozwoleń na użytkowanie przez właściwe organy administracji państwowej.

REKLAMA

Zobacz też: Aplikacja połączy handlowca z magazynem

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mając na uwadze powyższe należy wskazać, że nawet pojedynczy element modułowy nie zgrupowany w zestaw, komplet czy większy moduł może stanowić środek trwały (kompletny i zdatny do użytku składnik majątku przedsiębiorcy wykorzystywany w prowadzonej działalności). W odniesieniu do modułowych  składników majątku, które podlegają dowolnemu łączeniu ze sobą można spotkać pogląd zgodnie z którym nawet pojedynczy moduł, który sam w sobie nie spełnia takiej roli jak kilka tego samego rodzaju modułów połączonych ze sobą to jednak może stanowić samodzielny składnik majątku (odrębny środek trwały). W tym zakresie podkreśla się że poszczególne moduły nie są przypisane do siebie na stałe co pozwala na ich niezależne wykorzystywanie. Powyższe stanowisko potwierdza Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 12 czerwca 2013 r. sygn. IPPB5/423-213/13-4/RS, w której wskazuje, że pojedynczy moduł ogrodzeniowy może stanowić samodzielny środek trwały. Powyższe stanowisko pozwala przyjąć, że mając pojedynczy moduł choć wiadomo że co do zasady nie spełni on samodzielnie swojej zakładanej funkcji ochronnej, zabezpieczającej (gdyż w pełni będzie realizował swój cel jako element pewnej całości – przykładowo połączonych modułów stanowiących kompletne ogrodzenie to jednak można przyjąć że jest on kompletnym i zdatnym do użytku składnikiem majątku mogącym stanowić odrębny środek trwały przedsiębiorcy.

Zobacz też: Jak zwiększyć przepustowość w magazynie

Należy jednak zauważyć, że w celu przyjęcia powyższej kwalifikacji nie bez znaczenia pozostaje faktyczny sposób wykorzystywania modułów w prowadzonej działalności. Jeśli bowiem pojedynczy moduł znajduje faktyczne zastosowanie (wykorzystanie) w prowadzonej działalności i podatnik jest w stanie tego rodzaju sposób wykorzystania modułu uzasadnić to po spełnieniu pozostałych przesłanek regulowanych art. 16a ustawy o PDOP nie ma przeszkód aby pojedynczy moduł stanowił indywidualny środek trwały przedsiębiorcy. Jeśli jednak faktyczny sposób wykorzystania modułów jest inny (faktyczne wykorzystywanie jedynie jako element większej całości – zestawu, kompletu czy zmontowanego modułu) to w takim przypadku pojedynczy element modułowy nie będzie stanowił środka trwałego przedsiębiorcy. W tym zakresie nie będzie on bowiem kompletny i zdatny do użytku.

Niezależnie od powyższego za środek trwały będzie można przyjąć funkcjonalnie połączony zespół (zestaw) modułowy na który składają się pojedyncze jego elementy a który jest faktycznie wykorzystywany w prowadzonej działalności.

Pomocna przy dokonywaniu kompletacji składników majątku może również okazać się Klasyfikacja Środków Trwałych. Należy bowiem mieć na uwadze że zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej składników majątku będzie wymagało ich przypisania do odpowiednich grupowań w Klasyfikacji Środków Trwałych. W tym zakresie również klasyfikacja środków trwałych może mieć wpływ dla uznania, czy dany przedmiot jako całość jest środkiem trwałym podlegającym amortyzacji, czy środkami trwałymi podlegającymi amortyzacji są tworzące ją elementy.

Tekst: Tomasz Musialski, Konsultant Podatkowy w Dziale Podatków Bezpośrednich ECDDP

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA