REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Elementy modułowe jako środki trwałe przedsiębiorcy

Subskrybuj nas na Youtube
Ogrodzenie: Powłoka cynkowa. Fot. Befafence
Ogrodzenie: Powłoka cynkowa. Fot. Befafence
Befafence

REKLAMA

REKLAMA

Czy elementy modułowe stanowią środek trwały a w tym zakresie czy pojedynczy element (moduł np. części ogrodzeń, paneli fundamentowych) może stanowić środek trwały w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawa o PDOP)?

Prawno podatkowa kwalifikacja zakupu elementów modułowych (przykładowo elementów ogrodzeń modułowych, paneli fundamentowych, elementów innych konstrukcji modułowych) tj. elementów tego samego rodzaju łączących się ze sobą w większą całość lub mogących stanowić pojedynczy element, jest ściśle uzależniona od przyjętego przez przedsiębiorcę zakresu i sposobu ich wykorzystania. Kwalifikacja zakupu tego rodzaju elementów na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych (ustawa o PDOP) wymaga odpowiedzi na pytanie czy tego rodzaju składniki majątku stanowią środek trwały a w tym zakresie czy pojedynczy element (moduł) może stanowić środek trwały w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawa o PDOP).

REKLAMA

Zobacz też: Jak opodatkować VAT usługi składowania towarów?

REKLAMA

Zgodnie z art. 16a ust. 1 ustawy o PDOP amortyzacji podlegają stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania inne przedmioty o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane środkami trwałymi.

Ustawodawca nie określił co należy rozumieć pod pojęciem „kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania”. Przyjmuje się jednak, że warunki kompletności i przydatności do użytku spełnia składnik majątku, który jest wyposażony we wszystkie elementy konstrukcyjne pozwalające na jego funkcjonowanie zgodnie z przeznaczeniem, ponadto sprawne technicznie i zalegalizowane prawnie w formie stosownych uprawnień, homologacji i pozwoleń na użytkowanie przez właściwe organy administracji państwowej.

Zobacz też: Aplikacja połączy handlowca z magazynem

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mając na uwadze powyższe należy wskazać, że nawet pojedynczy element modułowy nie zgrupowany w zestaw, komplet czy większy moduł może stanowić środek trwały (kompletny i zdatny do użytku składnik majątku przedsiębiorcy wykorzystywany w prowadzonej działalności). W odniesieniu do modułowych  składników majątku, które podlegają dowolnemu łączeniu ze sobą można spotkać pogląd zgodnie z którym nawet pojedynczy moduł, który sam w sobie nie spełnia takiej roli jak kilka tego samego rodzaju modułów połączonych ze sobą to jednak może stanowić samodzielny składnik majątku (odrębny środek trwały). W tym zakresie podkreśla się że poszczególne moduły nie są przypisane do siebie na stałe co pozwala na ich niezależne wykorzystywanie. Powyższe stanowisko potwierdza Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 12 czerwca 2013 r. sygn. IPPB5/423-213/13-4/RS, w której wskazuje, że pojedynczy moduł ogrodzeniowy może stanowić samodzielny środek trwały. Powyższe stanowisko pozwala przyjąć, że mając pojedynczy moduł choć wiadomo że co do zasady nie spełni on samodzielnie swojej zakładanej funkcji ochronnej, zabezpieczającej (gdyż w pełni będzie realizował swój cel jako element pewnej całości – przykładowo połączonych modułów stanowiących kompletne ogrodzenie to jednak można przyjąć że jest on kompletnym i zdatnym do użytku składnikiem majątku mogącym stanowić odrębny środek trwały przedsiębiorcy.

Zobacz też: Jak zwiększyć przepustowość w magazynie

REKLAMA

Należy jednak zauważyć, że w celu przyjęcia powyższej kwalifikacji nie bez znaczenia pozostaje faktyczny sposób wykorzystywania modułów w prowadzonej działalności. Jeśli bowiem pojedynczy moduł znajduje faktyczne zastosowanie (wykorzystanie) w prowadzonej działalności i podatnik jest w stanie tego rodzaju sposób wykorzystania modułu uzasadnić to po spełnieniu pozostałych przesłanek regulowanych art. 16a ustawy o PDOP nie ma przeszkód aby pojedynczy moduł stanowił indywidualny środek trwały przedsiębiorcy. Jeśli jednak faktyczny sposób wykorzystania modułów jest inny (faktyczne wykorzystywanie jedynie jako element większej całości – zestawu, kompletu czy zmontowanego modułu) to w takim przypadku pojedynczy element modułowy nie będzie stanowił środka trwałego przedsiębiorcy. W tym zakresie nie będzie on bowiem kompletny i zdatny do użytku.

Niezależnie od powyższego za środek trwały będzie można przyjąć funkcjonalnie połączony zespół (zestaw) modułowy na który składają się pojedyncze jego elementy a który jest faktycznie wykorzystywany w prowadzonej działalności.

Pomocna przy dokonywaniu kompletacji składników majątku może również okazać się Klasyfikacja Środków Trwałych. Należy bowiem mieć na uwadze że zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej składników majątku będzie wymagało ich przypisania do odpowiednich grupowań w Klasyfikacji Środków Trwałych. W tym zakresie również klasyfikacja środków trwałych może mieć wpływ dla uznania, czy dany przedmiot jako całość jest środkiem trwałym podlegającym amortyzacji, czy środkami trwałymi podlegającymi amortyzacji są tworzące ją elementy.

Tekst: Tomasz Musialski, Konsultant Podatkowy w Dziale Podatków Bezpośrednich ECDDP

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA