REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Elementy modułowe jako środki trwałe przedsiębiorcy

Subskrybuj nas na Youtube
Ogrodzenie: Powłoka cynkowa. Fot. Befafence
Ogrodzenie: Powłoka cynkowa. Fot. Befafence
Befafence

REKLAMA

REKLAMA

Czy elementy modułowe stanowią środek trwały a w tym zakresie czy pojedynczy element (moduł np. części ogrodzeń, paneli fundamentowych) może stanowić środek trwały w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawa o PDOP)?

Prawno podatkowa kwalifikacja zakupu elementów modułowych (przykładowo elementów ogrodzeń modułowych, paneli fundamentowych, elementów innych konstrukcji modułowych) tj. elementów tego samego rodzaju łączących się ze sobą w większą całość lub mogących stanowić pojedynczy element, jest ściśle uzależniona od przyjętego przez przedsiębiorcę zakresu i sposobu ich wykorzystania. Kwalifikacja zakupu tego rodzaju elementów na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych (ustawa o PDOP) wymaga odpowiedzi na pytanie czy tego rodzaju składniki majątku stanowią środek trwały a w tym zakresie czy pojedynczy element (moduł) może stanowić środek trwały w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawa o PDOP).

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Jak opodatkować VAT usługi składowania towarów?

Zgodnie z art. 16a ust. 1 ustawy o PDOP amortyzacji podlegają stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania inne przedmioty o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane środkami trwałymi.

Ustawodawca nie określił co należy rozumieć pod pojęciem „kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania”. Przyjmuje się jednak, że warunki kompletności i przydatności do użytku spełnia składnik majątku, który jest wyposażony we wszystkie elementy konstrukcyjne pozwalające na jego funkcjonowanie zgodnie z przeznaczeniem, ponadto sprawne technicznie i zalegalizowane prawnie w formie stosownych uprawnień, homologacji i pozwoleń na użytkowanie przez właściwe organy administracji państwowej.

REKLAMA

Zobacz też: Aplikacja połączy handlowca z magazynem

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mając na uwadze powyższe należy wskazać, że nawet pojedynczy element modułowy nie zgrupowany w zestaw, komplet czy większy moduł może stanowić środek trwały (kompletny i zdatny do użytku składnik majątku przedsiębiorcy wykorzystywany w prowadzonej działalności). W odniesieniu do modułowych  składników majątku, które podlegają dowolnemu łączeniu ze sobą można spotkać pogląd zgodnie z którym nawet pojedynczy moduł, który sam w sobie nie spełnia takiej roli jak kilka tego samego rodzaju modułów połączonych ze sobą to jednak może stanowić samodzielny składnik majątku (odrębny środek trwały). W tym zakresie podkreśla się że poszczególne moduły nie są przypisane do siebie na stałe co pozwala na ich niezależne wykorzystywanie. Powyższe stanowisko potwierdza Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 12 czerwca 2013 r. sygn. IPPB5/423-213/13-4/RS, w której wskazuje, że pojedynczy moduł ogrodzeniowy może stanowić samodzielny środek trwały. Powyższe stanowisko pozwala przyjąć, że mając pojedynczy moduł choć wiadomo że co do zasady nie spełni on samodzielnie swojej zakładanej funkcji ochronnej, zabezpieczającej (gdyż w pełni będzie realizował swój cel jako element pewnej całości – przykładowo połączonych modułów stanowiących kompletne ogrodzenie to jednak można przyjąć że jest on kompletnym i zdatnym do użytku składnikiem majątku mogącym stanowić odrębny środek trwały przedsiębiorcy.

Zobacz też: Jak zwiększyć przepustowość w magazynie

Należy jednak zauważyć, że w celu przyjęcia powyższej kwalifikacji nie bez znaczenia pozostaje faktyczny sposób wykorzystywania modułów w prowadzonej działalności. Jeśli bowiem pojedynczy moduł znajduje faktyczne zastosowanie (wykorzystanie) w prowadzonej działalności i podatnik jest w stanie tego rodzaju sposób wykorzystania modułu uzasadnić to po spełnieniu pozostałych przesłanek regulowanych art. 16a ustawy o PDOP nie ma przeszkód aby pojedynczy moduł stanowił indywidualny środek trwały przedsiębiorcy. Jeśli jednak faktyczny sposób wykorzystania modułów jest inny (faktyczne wykorzystywanie jedynie jako element większej całości – zestawu, kompletu czy zmontowanego modułu) to w takim przypadku pojedynczy element modułowy nie będzie stanowił środka trwałego przedsiębiorcy. W tym zakresie nie będzie on bowiem kompletny i zdatny do użytku.

Niezależnie od powyższego za środek trwały będzie można przyjąć funkcjonalnie połączony zespół (zestaw) modułowy na który składają się pojedyncze jego elementy a który jest faktycznie wykorzystywany w prowadzonej działalności.

Pomocna przy dokonywaniu kompletacji składników majątku może również okazać się Klasyfikacja Środków Trwałych. Należy bowiem mieć na uwadze że zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej składników majątku będzie wymagało ich przypisania do odpowiednich grupowań w Klasyfikacji Środków Trwałych. W tym zakresie również klasyfikacja środków trwałych może mieć wpływ dla uznania, czy dany przedmiot jako całość jest środkiem trwałym podlegającym amortyzacji, czy środkami trwałymi podlegającymi amortyzacji są tworzące ją elementy.

Tekst: Tomasz Musialski, Konsultant Podatkowy w Dziale Podatków Bezpośrednich ECDDP

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

Jakie samochody wybierają przedsiębiorcy?

Jakie auta najczęściej wybierają polscy przedsiębiorcy? Według raportu EFL to biznesmeni napędzają polską motoryzację, wymieniając flotę co kilka lat. Najczęściej korzystają z leasingu.

Kiedy seniorzy stracą prawo jazdy? Aktualne zasady na październik 2025 – sprawdź, czy dotyczy to Ciebie

Czy seniorzy tracą prawo jazdy z powodu wieku? A może wystarczy choroba? A co z punktami karnymi? W praktycznym poradniku wyjaśniamy, co naprawdę decyduje o utracie uprawnień i jakie przepisy obowiązują kierowców w starszym wieku. Sprawdzamy też, kiedy decyzję podejmuje lekarz, a kiedy starosta lub sąd. Dzięki temu dowiesz się, jak uniknąć problemów i zachować prawo jazdy na dłużej.

REKLAMA

Zakup używanego auta – 5 zasad, które uchronią Cię przed stratą pieniędzy

Zakup samochodu używanego to dla wielu kierowców najprostszy sposób na własne auto, tańszy i szybszy niż czekanie na nowy model z salonu. Jednocześnie to rynek pełen pułapek: cofnięte liczniki, auta powypadkowe czy ukryte długi sprzedającego mogą zamienić marzenie w kosztowny koszmar. Jak nie wpaść w tę pułapkę? Oto pięć sprawdzonych zasad, które pomogą odróżnić okazję od ryzykownego zakupu.

Jak przygotować samochód na jesień i zimę? 4 proste kroki

Jesień i zima to trudny czas dla samochodu – wilgoć, błoto i sól drogowa przyspieszają jego niszczenie. Brak przygotowania może skutkować kosztownymi naprawami. Warto więc zadbać o wygląd i sprawność auta. Oto 4 proste kroki, które pomogą je zabezpieczyć.

Jak technologia zmienia relację kierowcy z samochodem?

Z badania zrealizowanego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada wynika, że już co 4. ankietowany wskazuje nowoczesne technologie jako kluczowy element wyposażenia samochodu. Motoryzacja na dobre wchodzi w erę software-defined vehicles (SDV), czyli pojazdów definiowanych przez oprogramowanie. To właśnie ono staje się kluczowym elementem doświadczenia kierowcy – od możliwości personalizacji ustawień, przez aktualizacje „over the air”, aż po subskrybowane pakiety funkcji. Co jeszcze kryje się pod tą nazwą?

Dziennikarz Roku eMobility Media Awards: Tomasz Sewastianowicz z Dziennik.pl

Z przyjemnością informujemy, że nasz redakcyjny kolega z Dziennik.pl, Tomasz Sewastianowicz, został uhonorowany prestiżową nagrodą eMobility Media Awards – jednym z najważniejszych wyróżnień w dziedzinie dziennikarstwa i komunikacji związanej z elektromobilnością w Polsce.

REKLAMA

Naprawa pojazdu bez znaczenia dla wysokości odszkodowania - ważny wyrok SN

Poszkodowanym będzie łatwiej uzyskać pełne odszkodowanie z OC komunikacyjnego. W uchwale Sąd potwierdził, że szkoda w pojeździe rozliczana z OC komunikacyjnego ma charakter statyczny, to oznacza, że ubezpieczyciel powinien wyceniać szkodę na dzień zdarzenia.

Jak rozpoznać bezpieczną taksówkę? Nowa inicjatywa „Zweryfikowana taksówka” PZPA w 2025 roku

Bezpieczeństwo w taksówkach staje się priorytetem. Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych uruchomił projekt „Zweryfikowana taksówka”, nowe oznaczenie, które ma ułatwić pasażerom wybór sprawdzonego przewoźnika. Każdy oznaczony pojazd i jego kierowca przechodzą wieloetapową weryfikację, od badań lekarskich i szkoleń, po kontrolę techniczną i monitoring GPS.

REKLAMA