REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Flota samochodowa dla tartaku

Flota samochodowa dla tartaku
Flota samochodowa dla tartaku
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Jak wybrać i na co zwrócić uwagę podczas kompletowania floty samochodów do przedsiębiorstwa? Przedstawiamy case study na podstawie doświadczeń tartaku.

firma PPHU Transport i Obróbka Drewna zajmuje się produkcją desek. Różnej grubości i różnej długości. A że materiał ten nie należy do najłatwiejszych w transporcie, to rzadko który klient sam go odbiera, dlatego chcąc mieć klientów, trzeba móc im przywieźć gotowe produkty. Właścicielowi firmy służą do tego zarówno duże samochody ciężarowe marki MAN i Scania, jak i busy (wśród nich modele Renault Master i Trafic) oraz małe samochody dostawcze w postaci Renault Kangoo, które świetnie sprawdzają się, gdy trzeba przewieźć do klienta stosunkowo niewielkie produkty.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Czy warto pompować koła ciężarówek azotem?

Finansowanie zakupu? Leasing

– W ostatnich latach musieliśmy pozyskać do firmy sporo samochodów. O sposobie ich pozyskania zawsze decydowała konkretna sytuacja finansowa. Jeśli były akurat pieniądze, to się za nie kupowało potrzebne auto – mówi Paweł Buliński, właściciel podmilickiego tartaku. – Ostatnio jednak coraz częściej decyduję się na leasing, który przekonuje mnie do siebie co najmniej z kilku powodów. Daje pewność i stabilność, pozwala opłaty leasingowe wliczyć w koszty prowadzenia działalności gospodarczej, a także umożliwia szybkie otrzymanie pojazdu – dodaje.

Mówiąc o stabilności narzędzia, jakim jest leasing, Paweł Buliński przede wszystkim wskazuje na przewidywalność kosztów związanych z bieżącym użytkowaniem leasingowanego auta. Wszystkie leasingowane samochody zawsze są wykupowane i służą jeszcze firmie co najmniej kilka lat. Jest to możliwe m.in. dzięki temu, że po trzyletniej umowie leasingowej pojazdy nie mają jeszcze bardzo dużych przebiegów. Stosunkowo rzadko wyjeżdżają one bowiem w bardzo dalekie trasy. Zwykle dojeżdżają do klientów z regionu dolnośląskiego, ewentualnie do innych zachodnich województw.
Nowo pozyskiwane do firmy samochody nie zawsze są zupełnie nowe. Czasami właściciel firmy decyduje się na zakup auta używanego, np. z ogłaszanego przez instytucje publiczne przetargu. Zakup takiego samochodu odbywa się przy zaangażowaniu własnego kapitału.

REKLAMA

Zobacz też: Umowa wynajmu długoterminowego - o co pytać?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Karty paliwowe

– Od kilku lat korzystamy z kart paliwowych przy tankowaniu firmowych samochodów. Wybór padł na jednego emitenta, firmę Orlen – mówi Paweł Buliński. – Zawiódłby się jednak ten, kto liczyłby na spore oszczędności wynikające z podpisania umowy z Orlenem – dodaje. Dalej zdradza, że rabat na tankowanie paliwa na stacjach emitenta karty jest naprawdę niewielki, co najwyżej kilkugroszowy. Mimo to jest przekonany, że warto wprowadzić w każdej firmie tankowanie z wykorzystaniem karty. Jednym z wymienionych przez Bulińskiego argumentów za bezgotówkowym rozliczaniem się z koncernami paliwowymi jest fakt, że nie trzeba kierowcom wydawać zaliczek za zakup paliwa. W epoce sprzed kart paliwowych zaliczki zawsze były sporym obciążeniem dla księgowości firmy, a ponadto zabierały sporo pracy kierowcy, który każdorazowo musiał się precyzyjnie rozliczyć z zaliczek.
Zalet rozliczeń bezgotówkowych Buliński widzi więcej, m.in. zbiorczą fakturę czy odroczenie płatności. Dlaczego natomiast wybór jego padł na Orlenowską kartę? Z powodu najgęstszej sieci stacji paliwowych tego koncernu w Polsce, co daje kierowcom komfort w postaci łatwego dotarcia do stacji emitenta karty.

Oprócz kupowania paliwa z wykorzystaniem karty paliwowej właściciel firmy zdecydował się na postawienie w siedzibie firmy własnego dystrybutora. Raz na jakiś czas jest on uzupełniany przez lokalnego dostawcę paliwa, a tankowane z niego są wszystkie pojazdy przed wyruszeniem w trasę. Głównym powodem utrzymywania własnego zbiornika paliw są oszczędności, o których Buliński jest przekonany. Mają one wynikać głównie z faktu, że paliwo dostarczane do siedziby firmy sprzedawane jest po cenach hurtowych, dużo niższych niż te widniejące na dystrybutorze stacji.

Zobacz też: Modele telefonów dla pracowników różnych szczebli

Serwis w ASO?

Wszystkie samochody jeżdżące we flocie przedsiębiorstwa Pawła Bulińskiego serwisowane są w autoryzowanych serwisach danej marki rozmieszczonych na terenie całej Polski. Zwykle jednak, gdy tylko to możliwe, wybierany jest najbliższy serwis. Tak jest np. w przypadku lokalnego serwisu marki Renault, w którym usuwane są wszelkie usterki pojawiające się we francuskich autach jeżdżących w firmowej flocie. Decyzja o korzystaniu z autoryzowanych serwisów związana jest przede wszystkim z warunkami umów leasingowych, które zobowiązują klienta do korzystania z usług ASO. Także w przypadku korzystania z samochodu po zakończeniu umowy leasingowej najczęściej auta naprawiane są w autoryzowanych serwisach. W wyjątkowych sytuacjach, przy nieskomplikowanych usterkach, naprawiane są w niewielkich, zaprzyjaźnionych serwisach niezależnych.

Zobacz też: Czyste auto wizytówką firmy

Monitoring i odpowiedzialność kierowców

Wszystkie samochody dostawcze i ciężarowe objęte są kontrolą systemu monitoringu. Jak zapewnia jednak właściciel firmy, decyzja o skorzystaniu z usług monitoringu wynika wyłącznie z aspektów logistycznych. Możliwość szybkiego zlokalizowania pojazdów w istotny sposób usprawnia prace logistyczne i pozwala na efektywne zarządzanie przejazdami wszystkich pojazdów firmowych.

Zadaniem osób użytkujących dany pojazd jest dbanie o jego należyty stan techniczny. Pracownicy zobowiązani są do pilnowania terminów przeglądów okresowych czy wymiany płynów i części eksploatacyjnych. Gdy przychodzi na to czas, zmieniają olej w samochodzie i odpowiednie filtry. Jeśli chodzi natomiast o urzędowe obowiązki dotyczące użytkowania pojazdu, prowadzona jest w firmie buchalteria, dzięki której np. obowiązkowy, coroczny przegląd rejestracyjny czy opłacenie składki ubezpieczeniowej zawsze dokonywane są na czas.

Tekst: Paweł Stachowiak, artykuł pochodzi z magazynu Biznes Car

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

REKLAMA

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

REKLAMA

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA