REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Flota samochodowa dla tartaku

Flota samochodowa dla tartaku
Flota samochodowa dla tartaku
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Jak wybrać i na co zwrócić uwagę podczas kompletowania floty samochodów do przedsiębiorstwa? Przedstawiamy case study na podstawie doświadczeń tartaku.

firma PPHU Transport i Obróbka Drewna zajmuje się produkcją desek. Różnej grubości i różnej długości. A że materiał ten nie należy do najłatwiejszych w transporcie, to rzadko który klient sam go odbiera, dlatego chcąc mieć klientów, trzeba móc im przywieźć gotowe produkty. Właścicielowi firmy służą do tego zarówno duże samochody ciężarowe marki MAN i Scania, jak i busy (wśród nich modele Renault Master i Trafic) oraz małe samochody dostawcze w postaci Renault Kangoo, które świetnie sprawdzają się, gdy trzeba przewieźć do klienta stosunkowo niewielkie produkty.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Czy warto pompować koła ciężarówek azotem?

Finansowanie zakupu? Leasing

– W ostatnich latach musieliśmy pozyskać do firmy sporo samochodów. O sposobie ich pozyskania zawsze decydowała konkretna sytuacja finansowa. Jeśli były akurat pieniądze, to się za nie kupowało potrzebne auto – mówi Paweł Buliński, właściciel podmilickiego tartaku. – Ostatnio jednak coraz częściej decyduję się na leasing, który przekonuje mnie do siebie co najmniej z kilku powodów. Daje pewność i stabilność, pozwala opłaty leasingowe wliczyć w koszty prowadzenia działalności gospodarczej, a także umożliwia szybkie otrzymanie pojazdu – dodaje.

Mówiąc o stabilności narzędzia, jakim jest leasing, Paweł Buliński przede wszystkim wskazuje na przewidywalność kosztów związanych z bieżącym użytkowaniem leasingowanego auta. Wszystkie leasingowane samochody zawsze są wykupowane i służą jeszcze firmie co najmniej kilka lat. Jest to możliwe m.in. dzięki temu, że po trzyletniej umowie leasingowej pojazdy nie mają jeszcze bardzo dużych przebiegów. Stosunkowo rzadko wyjeżdżają one bowiem w bardzo dalekie trasy. Zwykle dojeżdżają do klientów z regionu dolnośląskiego, ewentualnie do innych zachodnich województw.
Nowo pozyskiwane do firmy samochody nie zawsze są zupełnie nowe. Czasami właściciel firmy decyduje się na zakup auta używanego, np. z ogłaszanego przez instytucje publiczne przetargu. Zakup takiego samochodu odbywa się przy zaangażowaniu własnego kapitału.

REKLAMA

Zobacz też: Umowa wynajmu długoterminowego - o co pytać?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Karty paliwowe

– Od kilku lat korzystamy z kart paliwowych przy tankowaniu firmowych samochodów. Wybór padł na jednego emitenta, firmę Orlen – mówi Paweł Buliński. – Zawiódłby się jednak ten, kto liczyłby na spore oszczędności wynikające z podpisania umowy z Orlenem – dodaje. Dalej zdradza, że rabat na tankowanie paliwa na stacjach emitenta karty jest naprawdę niewielki, co najwyżej kilkugroszowy. Mimo to jest przekonany, że warto wprowadzić w każdej firmie tankowanie z wykorzystaniem karty. Jednym z wymienionych przez Bulińskiego argumentów za bezgotówkowym rozliczaniem się z koncernami paliwowymi jest fakt, że nie trzeba kierowcom wydawać zaliczek za zakup paliwa. W epoce sprzed kart paliwowych zaliczki zawsze były sporym obciążeniem dla księgowości firmy, a ponadto zabierały sporo pracy kierowcy, który każdorazowo musiał się precyzyjnie rozliczyć z zaliczek.
Zalet rozliczeń bezgotówkowych Buliński widzi więcej, m.in. zbiorczą fakturę czy odroczenie płatności. Dlaczego natomiast wybór jego padł na Orlenowską kartę? Z powodu najgęstszej sieci stacji paliwowych tego koncernu w Polsce, co daje kierowcom komfort w postaci łatwego dotarcia do stacji emitenta karty.

Oprócz kupowania paliwa z wykorzystaniem karty paliwowej właściciel firmy zdecydował się na postawienie w siedzibie firmy własnego dystrybutora. Raz na jakiś czas jest on uzupełniany przez lokalnego dostawcę paliwa, a tankowane z niego są wszystkie pojazdy przed wyruszeniem w trasę. Głównym powodem utrzymywania własnego zbiornika paliw są oszczędności, o których Buliński jest przekonany. Mają one wynikać głównie z faktu, że paliwo dostarczane do siedziby firmy sprzedawane jest po cenach hurtowych, dużo niższych niż te widniejące na dystrybutorze stacji.

Zobacz też: Modele telefonów dla pracowników różnych szczebli

Serwis w ASO?

Wszystkie samochody jeżdżące we flocie przedsiębiorstwa Pawła Bulińskiego serwisowane są w autoryzowanych serwisach danej marki rozmieszczonych na terenie całej Polski. Zwykle jednak, gdy tylko to możliwe, wybierany jest najbliższy serwis. Tak jest np. w przypadku lokalnego serwisu marki Renault, w którym usuwane są wszelkie usterki pojawiające się we francuskich autach jeżdżących w firmowej flocie. Decyzja o korzystaniu z autoryzowanych serwisów związana jest przede wszystkim z warunkami umów leasingowych, które zobowiązują klienta do korzystania z usług ASO. Także w przypadku korzystania z samochodu po zakończeniu umowy leasingowej najczęściej auta naprawiane są w autoryzowanych serwisach. W wyjątkowych sytuacjach, przy nieskomplikowanych usterkach, naprawiane są w niewielkich, zaprzyjaźnionych serwisach niezależnych.

Zobacz też: Czyste auto wizytówką firmy

Monitoring i odpowiedzialność kierowców

Wszystkie samochody dostawcze i ciężarowe objęte są kontrolą systemu monitoringu. Jak zapewnia jednak właściciel firmy, decyzja o skorzystaniu z usług monitoringu wynika wyłącznie z aspektów logistycznych. Możliwość szybkiego zlokalizowania pojazdów w istotny sposób usprawnia prace logistyczne i pozwala na efektywne zarządzanie przejazdami wszystkich pojazdów firmowych.

Zadaniem osób użytkujących dany pojazd jest dbanie o jego należyty stan techniczny. Pracownicy zobowiązani są do pilnowania terminów przeglądów okresowych czy wymiany płynów i części eksploatacyjnych. Gdy przychodzi na to czas, zmieniają olej w samochodzie i odpowiednie filtry. Jeśli chodzi natomiast o urzędowe obowiązki dotyczące użytkowania pojazdu, prowadzona jest w firmie buchalteria, dzięki której np. obowiązkowy, coroczny przegląd rejestracyjny czy opłacenie składki ubezpieczeniowej zawsze dokonywane są na czas.

Tekst: Paweł Stachowiak, artykuł pochodzi z magazynu Biznes Car

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Jedziesz na letnich oponach w warunkach zimowych? Ryzykujesz mandat do 3000 zł za jazdę i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

REKLAMA

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

REKLAMA

Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA