Co to jest geometria zawieszenia?
REKLAMA
REKLAMA
Co to jest geometria zwieszenia?
REKLAMA
Ustawienie geometrii zawieszenia to dość skomplikowana operacja i nie ogranicza się jedynie do ustawienia zbieżności kół. To tylko jeden z etapów wspomnianego procesu, na który składa się ponadto: ustawienie kąta pochylenia kół, ustawienie kąta pochylenia sworznia zwrotnicy i kąta wyprzedzenia osi sworznia zwrotnicy.
Eksperci z Motointegrator.pl zwracają uwagę, że większość kierowców myli kontrolę geometrii zawieszenia z inną popularną czynnością, czyli ustawieniem zbieżności kół. W efekcie stan geometrii zawieszenie kontroluje stosunkowo niewielu właścicieli pojazdów.
Kontrola geometrii zawieszenia
REKLAMA
Tymczasem kontrolę geometrii zawieszenia należy przeprowadzać profilaktycznie przynajmniej raz w roku. Przy czym bezwzględnym wymogiem, do prawidłowego ustawienia wszelkich kątów w układzie zawieszenia jest dobry stan techniczny zawieszenia, w tym wszelkiego rodzaju metalowo-gumowych elementów. W skrócie - żeby poprawnie ustawić geometrię zawieszenia, w podwoziu nie może być jakichkolwiek luzów.
Koszt ustawienia geometrii zawieszenia w warsztacie to wydatek ok. 200 zł i nie warto na tej operacji oszczędzać. Źle ustawione kąty w układzie zawieszenia skutkują bezpośrednio pogorszeniem właściwości jezdnych pojazdu i powodują szybsze zużycie elementów typu - opony, łożyska, czy elementy układu kierowniczego.
Z kolei przesłanką do sprawdzenia geometrii zawieszenia powinno być każde nieostrożne wjechanie w wyrwę wjezdni lub śmiały podjazd pod wysoki krawężnik.
Źródło: Materiały prasowe Motointegrator
Tekst: Tomasz Korniejew
REKLAMA
REKLAMA