REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Udostępnienie samochodu służbowego pracownikowi

© Picture-Factory - Fotolia.com
© Picture-Factory - Fotolia.com
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy nie precyzują, w jaki sposób firma ma udostępnić pracownikowi samochód służbowy. Jednak warto zawrzeć z nim odrębną umowę lub wprowadzić odpowiedni zapis do umowy o pracę.

W przypadku, gdy samochód powierzany jest osobie zatrudnionej na umowę o pracę, zastosowanie znajdą przede wszystkim przepisy Kodeksu pracy. Nie regulują one szczegółowo zasad korzystania z auta służbowego, bowiem są one ustalane indywidualnie w ramach danego stosunku pracy. Przepisy przewidują natomiast szczegółowe zasady odpowiedzialności pracownika, jeżeli uszkodzi on mienie pracodawcy, jakim bez wątpienia jest pojazd.

REKLAMA

REKLAMA

Umowa powierzenia mienia

Jeżeli pojazd służbowy został przekazany pracownikowi bez zawarcia odrębnej umowy o odpowiedzialności za powierzone mienie, zatrudniony odpowiada względem pracodawcy za szkodę wyrządzoną z własnej winy i tylko do wysokości rzeczywistej szkody. Dodatkowo jego odpowiedzialność ograniczona jest do równowartości trzymiesięcznego wynagrodzenia, bez względu na to jak wysoką szkodę poniosło przedsiębiorstwo. Te ograniczenia nie obowiązują tylko wtedy, gdy użytkownik uszkodził samochód z winy umyślnej. Co w praktyce oznacza pojęcie „winy umyślnej”? Na przykład sytuację, gdy kierujący rozbija auto prowadząc pod wpływem alkoholu, czy siadając za kierownicą, mimo że nie posiada prawa jazdy.
Ze względu na powyższe uregulowania, z użytkownikiem samochodu służbowego warto zawrzeć umowę powierzenia mienia. Przewidziane w Kodeksie pracy zasady odpowiedzialności za szkody w mieniu powierzonym, są bardzo korzystne z punktu widzenia firmy. Zakres odpowiedzialności nie jest wówczas ograniczony wysokością trzymiesięcznego wynagrodzenia, a przedsiębiorca może również dochodzić odszkodowania za korzyści, które uzyskałby, gdyby szkody nie poniósł, a nie tylko za rzeczywistą stratę. Na przykład, za zysk stracony z powodu konieczności pozostawienia przez pewien czas pojazdu w warsztacie samochodowym, a w związku z tym brakiem możliwości użytkowania środka lokomocji w celach zarobkowych. Pracodawca nie musi też udowadniać winy pracownika, tylko samą szkodę. To kierujący, aby uwolnić się od odpowiedzialności, powinien wykazać, że szkoda powstała z przyczyn od niego niezależnych lub pracodawca powierzył mu mienie w nieprawidłowy sposób. Jak zatem powinno dojść do prawidłowego powierzenia auta służbowego?

Użyczenie du służbowego - pracodawca też odpowiada

REKLAMA

Wskazane jest, by powierzenie samochodu dokonane było w formie pisemnej, przy pomocy protokołu zdawczo-odbiorczego. Pracownik powinien wyrazić zgodę na powierzenie mu mienia i mieć świadomość tego za jakie auto, z jakim wyposażeniem i w jakim stanie technicznym przyjmuje odpowiedzialność. Odbiór pojazdu po zakończonym okresie jego używania (czyli wyliczenie się z powierzonego mienia) powinien być dokonywany w obecności zatrudnionego. Zgodnie z orzecznictwem Sądu Najwyższego, przedsiębiorca ma obowiązek zapewnić w aucie podstawowe wyposażenie, takie jak autoalarm czy blokada skrzyni biegów, które umożliwi pracownikowi sprawowanie pieczy nad mieniem. Powyższe wymogi sugerują więc konieczność sporządzenia na piśmie stosownej umowy z użytkownikiem samochodu.
Jeżeli pracownik uszkodził służbowy samochód, będzie ponosił odpowiedzialność materialną na zasadach opisanych powyżej. To jednak nie wszystkie możliwe konsekwencje. Za nieprzestrzeganie obowiązujących u pracodawcy regulaminów (np. udostępnienie przez pracownika samochodu osobie trzeciej wbrew postanowieniom firmowego car policy), czy też przepisów bhp dotyczących korzystania z samochodu, pracownika można ukarać karą upomnienia lub nagany. Gdyby pracodawca chciał potrącić odszkodowanie z pensji pracownika, musi uzyskać na to jego pisemną zgodę. Niedozwolone jest także zabezpieczanie ewentualnych roszczeń pracodawcy poprzez zmuszanie pracowników do podpisania weksla.
Co istotne, nie tylko na pracowniku spoczywa odpowiedzialność za służbowy samochód. Zgodnie z przepisami Kodeksu pracy, pracodawca ma obowiązek zapewnić bezpieczne i higieniczne warunki pracy, a wszystkie maszyny i inne urządzenia, z których korzystają pracownicy powinny być dla nich bezpieczne i sprawne. Dotyczy to również floty aut. Z tych wymogów wynika więc np. obowiązek pracodawcy przeprowadzania regularnych przeglądów i badań technicznych pojazdów firmowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Umowy cywilnoprawne a auto firmowe

Korzystanie z aut firmowych przez osoby „zatrudnione” w firmie na podstawie umów cywilnoprawnych (o dzieło, zlecenie, kontrakt menedżerski) jest oczywiście również dozwolone. W takim przypadku warto zawrzeć odrębną umowę (np. najmu lub użyczenia), a jej treść, co do zasady, można sformułować dowolnie, zgodnie z wynikającą z Kodeksu cywilnego zasadą swobody umów. Przepisy Kodeksu pracy, dotyczące odpowiedzialności pracownika za mienie pracodawcy nie znajdą tu zastosowania. Nie ma jednak przeszkód, aby strony umowy cywilnoprawnej ukształtowały zasady odpowiedzialności za samochód w taki sam sposób, jak w przypadku pracowników zatrudnionych na etacie.
Zleceniobiorca może np. zobowiązać się, że będzie stosował w swoim działaniu zasady firmowego car policy. W przypadku floty w leasingu, możliwość korzystania z aut służbowych przez osoby nie będące pracownikami (a więc de facto również pracowników świadczących usługi na podstawie umów cywilnoprawnych) powinna wynikać z treści umowy lub OWUL, bowiem leasingobiorca nie może bez zgody leasingodawcy oddać samochodu do używania osobie trzeciej.

Wprowadzić regulamin użytkowania samochodów służbowych

Odpowiedzialność za ewentualne szkody warto określić w umowie, w przeciwnym razie współpracownik będzie odpowiadał na zasadach ogólnych z Kodeksu cywilnego. Przepisy Kodeksu pracy dotyczące ograniczenia odszkodowania do trzykrotności pensji nie mają oczywiście zastosowania do umów cywilnoprawnych. Za szkody wyrządzone osobom trzecim (np. gdy ubezpieczyciel nie pokryje całej szkody z OC) co do zasady odpowiadać będzie zleceniobiorca, a nie pracodawca.
Aby zminimalizować ryzyko szkód i jasno określić zasady korzystania z floty przez pracowników, oprócz podpisywania z nimi stosownych umów, warto wprowadzić w firmie regulamin korzystania z aut służbowych. Powinien on określać zasady przyznawania i zwrotu pojazdu, jego użytkowania przez pracownika, określać sposób postępowania np. w razie kolizji oraz zasady ponoszenia odpowiedzialności za szkodę. Jeżeli flota jest w leasingu, trzeba pamiętać, by wszelkie postanowienia car policy nie były sprzeczne z wymogami przewidzianymi w umowie leasingu i OWUL. W przypadku osób zatrudnionych na umowę o pracę, postanowienia umów i regulaminów nie mogą być dla nich mniej korzystne niż postanowienia Kodeksu pracy. Co ważne, trzeba pamiętać, że polityka flotowa firmy nie może zastępować umowy powierzenia samochodu. Taką umowę należy z pracownikiem zawrzeć osobno, nawet jeżeli w przedsiębiorstwie funkcjonuje car policy.

Nieodpłatne świadczenia w zakresie użytkowania samochodów służbowych

Z podatkowego punktu widzenia, sytuacja pojazdu w firmie pozostaje neutralna, gdy ze względu na charakter wykonywanego zawodu samochód służbowy stanowi standardowe narzędzie pracy pracownika (np. przedstawiciela handlowego, dostawcy towarów, nadzorcy pracującego w terenie) i nie jest wykorzystywany do celów innych niż służbowe. Wystarczy jednak, aby pracownik faktycznie używał auta służbowego do celów prywatnych (czyli choćby dojeżdżał nim do pracy), by ocena skutków podatkowych mogła kształtować się odmiennie, co stosunkowo często stanowi przedmiot kontroli ze strony organów podatkowych.
Fakt wykorzystywania samochodu służbowego do celów prywatnych może rodzić dla pracownika przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, od którego pracodawca będzie zobowiązany odprowadzić zaliczkę na podatek dochodowy w odpowiedniej wysokości. Stanie się tak, jeśli zatrudniony nie ponosi żadnych kosztów związanych z korzystaniem z auta służbowego poza godzinami pracy (np. podczas wyjazdów na urlop, dojazdów do pracy czy na zakupy). Powstaje wówczas u niego przychód z nieodpłatnego świadczenia, zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o PIT, który stanowi, że przychodami są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Wartość przychodu pracownika przy korzystaniu z samochodu służbowego

Aby określić, jakiej wartości przychód powstaje u pracownika korzystającego nieodpłatnie ze służbowego samochodu, pracodawca powinien przede wszystkim kierować się treścią art. 11 ust. 2a ustawy o PIT. Wartość nieodpłatnych świadczeń ustala się na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia. Organy podatkowe wskazują, aby przy ustalaniu wysokości przychodu zatrudnionego, pracodawcy brali pod uwagę takie kryteria jak: marka pojazdu, rok produkcji, stan techniczny, wyposażenie i ceny usług świadczonych przez firmy działające na tym samym terenie co przedsiębiorstwo (np. wypożyczalnie aut).
W praktyce, pracodawcy stosują różne sposoby kalkulacji wartości przychodu pracownika, między innymi w postaci:
* stawki ryczałtowej zależnej od wartości pojazdu,
* stawki ryczałtowej odnoszącej się do określonego limitu kilometrów,
* stawki ryczałtowej za 1 km przejechany samochodem służbowym w celach prywatnych (np. opartej o przepisy Rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy).
Mniej problematyczne jest ustalanie wartości pieniężnej nieodpłatnego świadczenia w sytuacji, gdy samochód służbowy oddany do dyspozycji pracownika jest przedmiotem umowy najmu lub leasingu. Zgodnie z treścią art. 11 ust. 2a pkt 2 ustawy o PIT, wartość takiego świadczenia ustala się na podstawie cen zakupu usługi. Pracodawca może więc wówczas bazować na ponoszonych przez siebie kosztach opłat leasingowych czy wysokości czynszu najmu, aby określić przychód pracownika, uwzględniając przy tym zakres, w jakim pracownik korzysta z pojazdu firmowego dla celów prywatnych. Taki sposób ustalania wartości przychodu potwierdza Minister Finansów przykładowo w interpretacji indywidualnej z dnia 27 stycznia 2012 r. (sygn. DD3/033/6/KDJ/12PK-71).
Szczególny przypadek ma miejsce, gdy pracodawca jest podmiotem, którego działalność gospodarcza obejmuje również usługi najmu samochodów – w takiej sytuacji dla ustalenia wartości przychodu pracownika z nieodpłatnego świadczenia powinien on posłużyć się ceną stosowaną dla innych odbiorców (art. 11 ust. 2a pkt 1 ustawy o PIT).

Dowolne regulacje w zakresie korzystania z samochodów służbowych

Nie zawsze korzystanie przez pracownika z auta pracodawcy do celów prywatnych będzie prowadziło do powstania przychodu podatkowego. Jak bowiem wynika z treści art. 11 ust. 1 ustawy o PIT, w przypadku korzystania przez pracownika z samochodu służbowego za odpłatnością, przychód z tytułu nieodpłatnego świadczenia nie powstanie. Przepisy podatkowe w żaden sposób nie regulują sposobu, w jaki powinna zostać określona kwota odpłatności – kwestia ta jest przedmiotem dowolnego uregulowania między pracodawcą i pracownikiem, m. in. w drodze odpowiednich klauzul w umowie o pracę, poprzez oddzielną umowę udostępnienia bądź użyczenia samochodu służbowego lub też odpowiednie zapisy w wewnętrznym regulaminie korzystania z floty firmowej u danego pracodawcy. Warto jednak mieć na uwadze, że w przypadku, gdy ustalona cena będzie znacząco odbiegała od cen rynkowych, wówczas zachodzi ryzyko, że organy podatkowe mogą taką wysokość odpłatności podważyć i oszacować ją na podstawie wartości rynkowych.

Kontrowersyjny dojazd do pracy, a korzystanie z samochodu służbowego

Co do zasady, fakt dojeżdżania przez pracownika z miejsca zamieszkania do miejsca pracy oraz powrót do miejsca zamieszkania autem pracodawcy mieszczą się w zakresie użytku do celów prywatnych, który podlega ocenie z perspektywy skutków podatkowych związanych z powstaniem ewentualnego przychodu z nieodpłatnego świadczenia.
Niemniej, istnieją szczególne warunki, pod którymi przejazdy pracownika do pracy i powroty do miejsca zamieszkania będą stanowić wykorzystywanie samochodu pracodawcy do celów służbowych:
- pracodawca nie dysponuje odpowiednią ilością miejsc parkingowych wystarczającą dla wszystkich samochodów wchodzących w skład firmowej floty,
- charakter pracy pracownika określony w umowie o pracę wymaga mobilności (np. przedstawiciele handlowi),
- umowa użyczenia/regulamin korzystania ze służbowego auta wskazują jako miejsce garażowania miejsce zamieszkania pracownika.
W sytuacjach gdy powyższe warunki są spełnione łącznie, organy podatkowe wskazują, że przejazdy pracowników z miejsca parkowania (które co do zasady jest określane w pobliżu miejsca zamieszkania pracownika) do miejsca wykonywania obowiązków służbowych stanowią realizację służbowego celu dbałości o mienie pracodawcy* nie powodując powstania przychodu z tytułu nieodpłatnego świadczenia. Jeśli którykolwiek z warunków nie zostaje spełniony, wówczas istnieje duże ryzyko uznania przez organy, że pracownik wykorzystuje firmowy samochód do celów prywatnych. W praktyce niekiedy pracownicy organów skarbowych sprawdzają, poza godzinami pracy danego przedsiębiorstwa, czy wszystkie samochody użytkowane przez daną firmę znajdują się na firmowym parkingu. W sytuacji stwierdzenia, że tak nie jest, dochodzi do przesłuchiwania pracowników w celu ustalenia, jak w tym czasie były wykorzystywane służbowe auta.

Monitoring organów podatkowych

Ze względu na brak przepisów regulujących bezpośrednio sposoby ustalania wartości przychodu z nieodpłatnego świadczenia, jak też coraz szersze rozumienie „celów osobistych zatrudnionych” przez organy podatkowe, istotne jest wprowadzanie i stosowanie spójnej i konsekwentnej polityki zarządzania flotą firmową w zakresie zasad udostępniania aut pracownikom dla celów innych niż służbowe. Warto również prowadzić systematycznie monitoring stanowisk organów podatkowych, aby umożliwić adaptację już obowiązujących procedur do aktualnych wymagań organów podatkowych.

* dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 15 marca 2012 r., sygn. IPPB4/415-44/12-2/MP),

Tekst: Katarzyna Górna, prawnik Accreo Legal, Agata Rutkowska, doradca podatkowy/menedżer Accreo Taxand

Tekst pochodzi z magazynu Flota Auto Biznes, więcej tekstów tutaj.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA