REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rynek usług kurierskich w Polsce

Subskrybuj nas na Youtube
Kurier
Kurier
Media

REKLAMA

REKLAMA

Jakiego typu usługi świadczy firma kurierska? Kiedy warto z nich skorzystać? Czym charakteryzuje się rynek firm kurierskich w Polsce?

Definicji firmy świadczącej ekspresowe przewozy dokumentów i towarów, potocznie nazywanej firmą kurierską, jest wiele - można byłoby je ująć w generalnym stwierdzeniu: to usługa ekspresowego transportu w oparciu o zdefiniowane terminy doręczeń. W odróżnieniu np. od firm spedycyjnych – gdzie potrzeby klientów muszą być skojarzone są z wolną przestrzenią w samolotach czy ciężarówkach, co zwykle wiąże się ustalaniem indywidualnych terminów doręczeń dla pojedynczych zleceń – usługa kurierska realizowana jest zawsze w oparciu o określone przez firmę czasy dostaw. Jest to możliwe nawet wówczas, gdy mamy do czynienia z pojedynczą, nawet niewielką przesyłką. Dzięki temu „kurier”, bez względu na rodzaj przesyłki, kierunek transportu, czy też porę roku, dzięki stworzonym na własne potrzeby siatkom własnych połączeń lotniczych i drogowych może zagwarantować termin doręczenia.
Coraz częściej usługa kurierska oferuje wartość dodaną – czyli dużo więcej, niż prosty transport przesyłki z punktu A do punktu B.

REKLAMA

Rynek usług kurierskich w Polsce - rynkowi gracze i ich oferta

REKLAMA

Rodzimy rynek firm kurierskich charakteryzuje się cenną dla klientów różnorodnością – funkcjonują tu zarówno niewielkie podmioty o polskim rodowodzie, jak i ogromne firmy światowe. Oznacza to, że – w dobie tak dużej konkurencji – branża proponuje klientom bardzo zróżnicowane usługi: oferta jest naprawdę szeroka, a klient ma duże możliwości wyboru.
Rynek zagranicznych usług kurierskich w Polsce zdominowany jest przez globalne firmy kurierskie. Dla odmiany, na rynku krajowym funkcjonuje dużo więcej usługodawców. Powód takiego podziału rynku jest prosty: aby móc świadczyć zagraniczne usługi kurierskie konieczne są ogromne inwestycje (m.in. w stworzenie gęstej struktury oddziałów na całym świecie, utrzymanie floty lotniczej, odpowiednie know-how wsparte kosztownymi systemami informatycznymi). Podmiotom z rodzimym kapitałem niezwykle trudno sprostać tym wymaganiom, nie tylko w Polsce, ale generalnie na całym świecie. 

Największe firmy kurierskie przystosowują ofertę do oczekiwań rynku: o ile niegdyś ich domeną były stosunkowo nieskomplikowane transporty przesyłek dokumentowych pomiędzy zdefiniowanymi lokalizacjami, o tyle obecnie coraz większą rolę odgrywa specjalizacja i oferowanie klientom znacznie bardziej złożonych, kompleksowych usług charakteryzujących się dużą wartością dodaną. Efekt? – np. w TNT klient może zamówić standardową dostawę następnego dnia roboczego, ale również skorzystać z różnorodnych opcji serwisowych umożliwiających m.in.: dostarczenie przesyłki do rąk własnych osoby wskazanej w liście przewozowym, możliwość zlecenia dostawy w godzinach wieczornych lub sobotę, poinformowanie odbiorcy o godzinie przyjazdu kuriera, transport dokumentów zwrotnych dołączonych przez nadawcę do towaru. Co więcej, firma oferuje bardziej specjalistyczne usługi – takie jak paleta rozwiązań Special Services: przewóz towarów wymagających specjalnych warunków transportu, aranżowanych na indywidualne zlecenie klienta, w tym transport przesyłek niestandardowych, np. towarów niebezpiecznych w transporcie, próbek medycznych, transport towarów o nietypowych gabarytach.

Rynek usług kurierskich w Polsce - wartość dodana

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Najwięksi gracze rynku kurierskiego oferują klientom nie tylko usługę transportową, lecz szereg dodatkowych korzyści – np. umożliwiając monitorowanie przesyłki. W TNT Express funkcjonuje Track and Trace - zintegrowany system, umożliwiający klientom zlokalizowanie przesyłek z każdego miejsca na świecie i o dowolnej porze. Każda transportowana przez TNT przesyłka znakowana jest kodem kreskowym, a w momencie jej odbioru lub doręczenia kurier – za pośrednictwem przenośnego terminala - wprowadza do systemu wszystkie dane o przesyłce, m.in. jej numer i dane odbiorcy. Już w kilkanaście minut od wprowadzenia danych klienci TNT Express na całym świecie mogą uzyskać pierwsze informacje o statusie swojej przesyłki za pośrednictwem internetu (www.tnt.com.pl) czy telefonu (SMS lub WAP). 

W celu zapewnienia bezpieczeństwa transportowanym towarom, TNT Express korzysta z systemu nawigacji satelitarnej – funkcjonuje on m.in. we wszystkich samochodach ciężarowych, operujących w Polsce. W każdym momencie firma ma dostęp do informacji o lokalizacji samochodu, jego prędkości, przerwach na trasie, etc. Każdy sygnał alarmowy jest dokładnie weryfikowany, a informacja o zdarzeniu trafia do oficera dyżurnego najbliższej jednostki policji i centrali TNT Express.

Dodatkowo TNT przygotowało dla klientów specjalną aplikację internetową: myTNT, wspomagającą administrowanie wysyłkami oraz zapewniającą szybki i łatwy dostęp do informacji o wysyłkach poprzez przeglądarkę www, w tym - śledzenie przesyłek. Możliwości aplikacji są szerokie: myTNT umożliwia m.in. zamówienie kuriera, przygotowanie dokumentacji przewozowej, sprawdzenie ceny usługi, czasu dostawy, powiadomienie odbiorcy o przesyłce. Aplikacja archiwizuje dane o zleceniach i umożliwia wgląd w historię wysyłek. Użytecznym modułem jest książka adresowa, oferująca możliwość zaimportowania i aktualizacji adresów. Serwis daje możliwość personalizacji: każdy klient może dostosować go do własnych potrzeb. Korzystanie z aplikacji jest bezpłatne, a serwis dostępny jest w polskiej wersji językowej.

Tekst: Jolanta Krupowicz, Marketing Manager, TNT Express Poland

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

REKLAMA

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

REKLAMA

Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

To już pewne: będą zmiany w cenach za badania techniczne pojazdów. Co czeka kierowców i stacje kontroli pojazdów

Jak informuje resort, jeszcze w grudniu 2024 roku złożono wniosek o wpisanie projektu ustawy do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. Ma ona na celu całkowitą rewolucję w opłatach za badania techniczne samochodów i innych pojazdów.

REKLAMA