REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rynek usług kurierskich w Polsce

Subskrybuj nas na Youtube
Kurier
Kurier
Media

REKLAMA

REKLAMA

Jakiego typu usługi świadczy firma kurierska? Kiedy warto z nich skorzystać? Czym charakteryzuje się rynek firm kurierskich w Polsce?

Definicji firmy świadczącej ekspresowe przewozy dokumentów i towarów, potocznie nazywanej firmą kurierską, jest wiele - można byłoby je ująć w generalnym stwierdzeniu: to usługa ekspresowego transportu w oparciu o zdefiniowane terminy doręczeń. W odróżnieniu np. od firm spedycyjnych – gdzie potrzeby klientów muszą być skojarzone są z wolną przestrzenią w samolotach czy ciężarówkach, co zwykle wiąże się ustalaniem indywidualnych terminów doręczeń dla pojedynczych zleceń – usługa kurierska realizowana jest zawsze w oparciu o określone przez firmę czasy dostaw. Jest to możliwe nawet wówczas, gdy mamy do czynienia z pojedynczą, nawet niewielką przesyłką. Dzięki temu „kurier”, bez względu na rodzaj przesyłki, kierunek transportu, czy też porę roku, dzięki stworzonym na własne potrzeby siatkom własnych połączeń lotniczych i drogowych może zagwarantować termin doręczenia.
Coraz częściej usługa kurierska oferuje wartość dodaną – czyli dużo więcej, niż prosty transport przesyłki z punktu A do punktu B.

REKLAMA

Rynek usług kurierskich w Polsce - rynkowi gracze i ich oferta

REKLAMA

Rodzimy rynek firm kurierskich charakteryzuje się cenną dla klientów różnorodnością – funkcjonują tu zarówno niewielkie podmioty o polskim rodowodzie, jak i ogromne firmy światowe. Oznacza to, że – w dobie tak dużej konkurencji – branża proponuje klientom bardzo zróżnicowane usługi: oferta jest naprawdę szeroka, a klient ma duże możliwości wyboru.
Rynek zagranicznych usług kurierskich w Polsce zdominowany jest przez globalne firmy kurierskie. Dla odmiany, na rynku krajowym funkcjonuje dużo więcej usługodawców. Powód takiego podziału rynku jest prosty: aby móc świadczyć zagraniczne usługi kurierskie konieczne są ogromne inwestycje (m.in. w stworzenie gęstej struktury oddziałów na całym świecie, utrzymanie floty lotniczej, odpowiednie know-how wsparte kosztownymi systemami informatycznymi). Podmiotom z rodzimym kapitałem niezwykle trudno sprostać tym wymaganiom, nie tylko w Polsce, ale generalnie na całym świecie. 

Największe firmy kurierskie przystosowują ofertę do oczekiwań rynku: o ile niegdyś ich domeną były stosunkowo nieskomplikowane transporty przesyłek dokumentowych pomiędzy zdefiniowanymi lokalizacjami, o tyle obecnie coraz większą rolę odgrywa specjalizacja i oferowanie klientom znacznie bardziej złożonych, kompleksowych usług charakteryzujących się dużą wartością dodaną. Efekt? – np. w TNT klient może zamówić standardową dostawę następnego dnia roboczego, ale również skorzystać z różnorodnych opcji serwisowych umożliwiających m.in.: dostarczenie przesyłki do rąk własnych osoby wskazanej w liście przewozowym, możliwość zlecenia dostawy w godzinach wieczornych lub sobotę, poinformowanie odbiorcy o godzinie przyjazdu kuriera, transport dokumentów zwrotnych dołączonych przez nadawcę do towaru. Co więcej, firma oferuje bardziej specjalistyczne usługi – takie jak paleta rozwiązań Special Services: przewóz towarów wymagających specjalnych warunków transportu, aranżowanych na indywidualne zlecenie klienta, w tym transport przesyłek niestandardowych, np. towarów niebezpiecznych w transporcie, próbek medycznych, transport towarów o nietypowych gabarytach.

Rynek usług kurierskich w Polsce - wartość dodana

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Najwięksi gracze rynku kurierskiego oferują klientom nie tylko usługę transportową, lecz szereg dodatkowych korzyści – np. umożliwiając monitorowanie przesyłki. W TNT Express funkcjonuje Track and Trace - zintegrowany system, umożliwiający klientom zlokalizowanie przesyłek z każdego miejsca na świecie i o dowolnej porze. Każda transportowana przez TNT przesyłka znakowana jest kodem kreskowym, a w momencie jej odbioru lub doręczenia kurier – za pośrednictwem przenośnego terminala - wprowadza do systemu wszystkie dane o przesyłce, m.in. jej numer i dane odbiorcy. Już w kilkanaście minut od wprowadzenia danych klienci TNT Express na całym świecie mogą uzyskać pierwsze informacje o statusie swojej przesyłki za pośrednictwem internetu (www.tnt.com.pl) czy telefonu (SMS lub WAP). 

W celu zapewnienia bezpieczeństwa transportowanym towarom, TNT Express korzysta z systemu nawigacji satelitarnej – funkcjonuje on m.in. we wszystkich samochodach ciężarowych, operujących w Polsce. W każdym momencie firma ma dostęp do informacji o lokalizacji samochodu, jego prędkości, przerwach na trasie, etc. Każdy sygnał alarmowy jest dokładnie weryfikowany, a informacja o zdarzeniu trafia do oficera dyżurnego najbliższej jednostki policji i centrali TNT Express.

Dodatkowo TNT przygotowało dla klientów specjalną aplikację internetową: myTNT, wspomagającą administrowanie wysyłkami oraz zapewniającą szybki i łatwy dostęp do informacji o wysyłkach poprzez przeglądarkę www, w tym - śledzenie przesyłek. Możliwości aplikacji są szerokie: myTNT umożliwia m.in. zamówienie kuriera, przygotowanie dokumentacji przewozowej, sprawdzenie ceny usługi, czasu dostawy, powiadomienie odbiorcy o przesyłce. Aplikacja archiwizuje dane o zleceniach i umożliwia wgląd w historię wysyłek. Użytecznym modułem jest książka adresowa, oferująca możliwość zaimportowania i aktualizacji adresów. Serwis daje możliwość personalizacji: każdy klient może dostosować go do własnych potrzeb. Korzystanie z aplikacji jest bezpłatne, a serwis dostępny jest w polskiej wersji językowej.

Tekst: Jolanta Krupowicz, Marketing Manager, TNT Express Poland

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

REKLAMA

KGP: 111 890 interwencji, 440 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 890 interwencji. Byli wzywani do 440 wypadków drogowych.

Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

REKLAMA

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA