Rynek usług kurierskich w Polsce
REKLAMA
REKLAMA
Definicji firmy świadczącej ekspresowe przewozy dokumentów i towarów, potocznie nazywanej firmą kurierską, jest wiele - można byłoby je ująć w generalnym stwierdzeniu: to usługa ekspresowego transportu w oparciu o zdefiniowane terminy doręczeń. W odróżnieniu np. od firm spedycyjnych – gdzie potrzeby klientów muszą być skojarzone są z wolną przestrzenią w samolotach czy ciężarówkach, co zwykle wiąże się ustalaniem indywidualnych terminów doręczeń dla pojedynczych zleceń – usługa kurierska realizowana jest zawsze w oparciu o określone przez firmę czasy dostaw. Jest to możliwe nawet wówczas, gdy mamy do czynienia z pojedynczą, nawet niewielką przesyłką. Dzięki temu „kurier”, bez względu na rodzaj przesyłki, kierunek transportu, czy też porę roku, dzięki stworzonym na własne potrzeby siatkom własnych połączeń lotniczych i drogowych może zagwarantować termin doręczenia.
Coraz częściej usługa kurierska oferuje wartość dodaną – czyli dużo więcej, niż prosty transport przesyłki z punktu A do punktu B.
REKLAMA
Rynek usług kurierskich w Polsce - rynkowi gracze i ich oferta
REKLAMA
Rodzimy rynek firm kurierskich charakteryzuje się cenną dla klientów różnorodnością – funkcjonują tu zarówno niewielkie podmioty o polskim rodowodzie, jak i ogromne firmy światowe. Oznacza to, że – w dobie tak dużej konkurencji – branża proponuje klientom bardzo zróżnicowane usługi: oferta jest naprawdę szeroka, a klient ma duże możliwości wyboru.
Rynek zagranicznych usług kurierskich w Polsce zdominowany jest przez globalne firmy kurierskie. Dla odmiany, na rynku krajowym funkcjonuje dużo więcej usługodawców. Powód takiego podziału rynku jest prosty: aby móc świadczyć zagraniczne usługi kurierskie konieczne są ogromne inwestycje (m.in. w stworzenie gęstej struktury oddziałów na całym świecie, utrzymanie floty lotniczej, odpowiednie know-how wsparte kosztownymi systemami informatycznymi). Podmiotom z rodzimym kapitałem niezwykle trudno sprostać tym wymaganiom, nie tylko w Polsce, ale generalnie na całym świecie.
Największe firmy kurierskie przystosowują ofertę do oczekiwań rynku: o ile niegdyś ich domeną były stosunkowo nieskomplikowane transporty przesyłek dokumentowych pomiędzy zdefiniowanymi lokalizacjami, o tyle obecnie coraz większą rolę odgrywa specjalizacja i oferowanie klientom znacznie bardziej złożonych, kompleksowych usług charakteryzujących się dużą wartością dodaną. Efekt? – np. w TNT klient może zamówić standardową dostawę następnego dnia roboczego, ale również skorzystać z różnorodnych opcji serwisowych umożliwiających m.in.: dostarczenie przesyłki do rąk własnych osoby wskazanej w liście przewozowym, możliwość zlecenia dostawy w godzinach wieczornych lub sobotę, poinformowanie odbiorcy o godzinie przyjazdu kuriera, transport dokumentów zwrotnych dołączonych przez nadawcę do towaru. Co więcej, firma oferuje bardziej specjalistyczne usługi – takie jak paleta rozwiązań Special Services: przewóz towarów wymagających specjalnych warunków transportu, aranżowanych na indywidualne zlecenie klienta, w tym transport przesyłek niestandardowych, np. towarów niebezpiecznych w transporcie, próbek medycznych, transport towarów o nietypowych gabarytach.
Rynek usług kurierskich w Polsce - wartość dodana
REKLAMA
Najwięksi gracze rynku kurierskiego oferują klientom nie tylko usługę transportową, lecz szereg dodatkowych korzyści – np. umożliwiając monitorowanie przesyłki. W TNT Express funkcjonuje Track and Trace - zintegrowany system, umożliwiający klientom zlokalizowanie przesyłek z każdego miejsca na świecie i o dowolnej porze. Każda transportowana przez TNT przesyłka znakowana jest kodem kreskowym, a w momencie jej odbioru lub doręczenia kurier – za pośrednictwem przenośnego terminala - wprowadza do systemu wszystkie dane o przesyłce, m.in. jej numer i dane odbiorcy. Już w kilkanaście minut od wprowadzenia danych klienci TNT Express na całym świecie mogą uzyskać pierwsze informacje o statusie swojej przesyłki za pośrednictwem internetu (www.tnt.com.pl) czy telefonu (SMS lub WAP).
W celu zapewnienia bezpieczeństwa transportowanym towarom, TNT Express korzysta z systemu nawigacji satelitarnej – funkcjonuje on m.in. we wszystkich samochodach ciężarowych, operujących w Polsce. W każdym momencie firma ma dostęp do informacji o lokalizacji samochodu, jego prędkości, przerwach na trasie, etc. Każdy sygnał alarmowy jest dokładnie weryfikowany, a informacja o zdarzeniu trafia do oficera dyżurnego najbliższej jednostki policji i centrali TNT Express.
Dodatkowo TNT przygotowało dla klientów specjalną aplikację internetową: myTNT, wspomagającą administrowanie wysyłkami oraz zapewniającą szybki i łatwy dostęp do informacji o wysyłkach poprzez przeglądarkę www, w tym - śledzenie przesyłek. Możliwości aplikacji są szerokie: myTNT umożliwia m.in. zamówienie kuriera, przygotowanie dokumentacji przewozowej, sprawdzenie ceny usługi, czasu dostawy, powiadomienie odbiorcy o przesyłce. Aplikacja archiwizuje dane o zleceniach i umożliwia wgląd w historię wysyłek. Użytecznym modułem jest książka adresowa, oferująca możliwość zaimportowania i aktualizacji adresów. Serwis daje możliwość personalizacji: każdy klient może dostosować go do własnych potrzeb. Korzystanie z aplikacji jest bezpłatne, a serwis dostępny jest w polskiej wersji językowej.
Tekst: Jolanta Krupowicz, Marketing Manager, TNT Express Poland
REKLAMA
REKLAMA