REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy będzie gotowy terminal cargo na lotnisku w Katowicach?

Kiedy będzie gotowy terminal cargo na lotnisku w Katowicach?
Kiedy będzie gotowy terminal cargo na lotnisku w Katowicach?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Lotnisko w Katowicach czeka na budowany terminal cargo. Inwestycja ma kluczowe znaczenie dla rozwoju portu i regionu. Kiedy zostanie zakończona?

Katowickie lotnisko czeka na powstający tam terminal cargo, który ma być gotowy w pierwszej połowie 2016 r. Nowa infrastruktura ma umożliwić szybki wzrost przeładunków towarów w tym porcie – szacunkowo po 30 proc. przez trzy kolejne lata.

REKLAMA

Jak powiedział PAP w środę Artur Tomasik, prezes zarządzającego katowickim lotniskiem Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego, w tym roku Katowice Airport obsłuży podobną wielkość lotniczego cargo, jak w ub. roku. Jak podawało wcześniej GTL, wartość ta w 2014 r. wyniosła tam ok. 16,5 tys. ton.

Zobacz też: Sejm przyjął nowelizację prawa lotniczego

Nowy terminal Cargo na lotnisku w Katowicach

REKLAMA

„W ubiegłym roku mieliśmy tu duży skok, a teraz nie mamy możliwości magazynowych. Wszystkie firmy kurierskie po otwarciu w przyszłym roku budynku cargo trzykrotnie zwiększają powierzchnię magazynową. Operacyjnie - myślę, że przynajmniej w pierwszych trzech latach będziemy mieli po 30 proc. wzrostu w każdym roku – począwszy od przyszłego” - wskazał Tomasik.

Terminal o powierzchni magazynowej 9,7 tys. m kw. oraz biurowej ok. 2 tys. m kw. (trzy razy większy niż dotychczasowy) powstaje od końca ub. roku w rejonie najdalej wysuniętej na wschód części lotniska. Bezpośrednio przed nim zbudowano już m.in. nową płytę postojową z dwoma stanowiskami dla samolotów kodu C (wielkości boeinga 737). W ramach przedsięwzięcia powstaje też układ dróg wewnętrznych z parkingiem m.in. z 29 miejscami dla dużych samochodów ciężarowych i 38 dla dostawczych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Projektowanie obiektu cargo było konsultowane z obecnymi na lotnisku operatorami. Przewidziano go w takim miejscu, by w przyszłości możliwa była jego rozbudowa w obie strony, wzdłuż krawędzi płyty postojowej.

Nowy terminal ma zwiększyć możliwości rozwoju lotnisku, które – poza regularnymi kursami - chce się specjalizować w obsłudze czarterów, biznesu i właśnie przewozów towarowych. Dzięki skróceniu drogi z magazynów do samolotów nowy obiekt znacznie przyspieszy też odprawę towarów prowadzoną przez firmy kurierskie i logistyczne.

Zobacz też: PKP Cargo - będą podwyżki dla pracowników?

Terminal cargo w Katowicach umożliwi obsługę nawet 100 tys. ton ładunków rocznie?

REKLAMA

W powstającym kształcie terminal cargo ma dać Katowicom zdolność przeładunkową na poziomie 30 tys. ton rocznie. Według wcześniejszych zapowiedzi w obsłudze cargo lotnisko celuje w przyszłości w wartość nawet 100 tys. ton ładunków rocznie.

Przy takiej skali przewozów przynajmniej część towarów zabierają ciężkie samoloty potrzebujące długich dróg dobiegu i rozbiegu. To m.in. dlatego otwarta z końcem maja br. nowa droga startowa lotniska ma 3200 m długości i 45 metrów szerokości. Podobną infrastrukturą dysponują jeszcze tylko porty w Warszawie i Rzeszowie, jednak tylko warszawskie lotnisko jest przystosowane do obsługi cargo na dużą skalę.

Finansowanie pierwszego etapu budowy nowej bazy cargo znalazło się w obrębie prowadzonego przez katowickie lotnisko unijnego projektu o wartości 182 mln zł (w tym blisko 71,5 mln zł z UE). Projekt ten objął również: budowę nowego terminalu przylotów, modernizację istniejącego hangaru i budowę nowego, dwa etapy uporządkowania gospodarki wodno-ściekowej, modernizację systemu odwadniającego oraz budowę stanowiska odladzania samolotów.

Zobacz też: Będzie połączenie tramwajowe osiedli z fabryką Michelin w Olsztynie

Pyrzowice są największym polskim, regionalnym portem cargo. Na trasach regularnych latają stamtąd do swoich europejskich portów przeładunkowych największe firmy kurierskie świata DHL Express, FedEx, UPS i TNT. Katowice są też najczęściej w Polsce wybierane przy organizacji czarterów cargo z wykorzystaniem szerokokadłubowych, dalekodystansowych frachtowców.

Międzynarodowy Port Lotniczy Katowice w Pyrzowicach jest jednym z największych lotnisk w Polsce. W 2014 r. odprawiono tam blisko 2,7 mln podróżnych. W tym roku przewoźnicy korzystający z Katowice Airport obsłużą 95 kierunków regularnych i czarterowych (w tym 12 nowości). Władze portu spodziewają się, że bieżący rok zamkną liczbą ok. 3 mln odprawionych pasażerów, wśród nich około 1,2 mln w ruchu czarterowym.(PAP)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA

    Przypomnij sobie o tym pokrętle. Na zapominalskich już czeka patrol i mandat

    Motoryzacja XXI wieku oznacza elektroniczną wygodę. Bo np. samochód automatycznie włącza światła. Tyle że automat nie zawsze działa prawidłowo. Kierowca powinien kontrolować jego zachowania. W przeciwnym razie to on dostanie mandat.

    392 zł zamiast dotychczasowych 98 zł? Kierowców może czekać bolesna podwyżka

    Po raz kolejny wraca temat podwyżek cen przeglądów technicznych w Polsce. Tym razem interweniują senatorowie. Ile mógłby kosztować przegląd w 2024 r.? 392 zł zamiast 98 zł w przypadku osobówki i 644 zł zamiast 161 zł w przypadku osobówki z LPG.

    Pogoda się poprawiła? A więc... nie myj samochodu. Przynajmniej nie w pełnym słońcu

    Słoneczna pogoda to idealny moment na mycie samochodu? Właśnie, że nie. Rozgrzany lakier "nie przepada" za polewaniem zimną wodą. A to dopiero początek długiej listy problemów. O czym jeszcze musi pamiętać kierowca?

    Transport do Wielkiej Brytanii stał się ogromnym wyzwaniem. Po brexicie pojawił się szereg nowych procedur

    Wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej sprawiło, że branża transportowa działająca na tej trasie stanęła przed nowymi wyzwaniami. A procedury celne oraz wzmożenie kontroli granicznych to dopiero początek listy.

    REKLAMA

    W Polsce będą prześwietlać... drogi. GDDKiA chce sprawdzać stan nawierzchni i koleiny profilografami laserowymi

    Pod koniec kwietnia na polskich drogach pojawią się dziwnie wyglądające vany. Te nie będą jednak kolejną formą pułapki założonej na kierowców popełniających wykroczenia. One będą sprawdzać stan nawierzchni po zimie. A właściwie to badać sposób prowadzenia takich kontroli.

    Kara za radio w samochodzie? Rekordzista zapłacił w tym roku 187 tys. zł. To nie żart!

    187 tys. zł. Dokładnie tyle wynosi rekordowa kara za brak abonamentu RTV, która właśnie została ściągnięta w Polsce. Na kierowców padł zatem blady strach. Tylko czy taka kwota jest w ogóle możliwa w przypadku samochodu? Niestety po części tak...

    REKLAMA