Kiedy będzie gotowy terminal cargo na lotnisku w Katowicach?
REKLAMA
REKLAMA
Katowickie lotnisko czeka na powstający tam terminal cargo, który ma być gotowy w pierwszej połowie 2016 r. Nowa infrastruktura ma umożliwić szybki wzrost przeładunków towarów w tym porcie – szacunkowo po 30 proc. przez trzy kolejne lata.
REKLAMA
Jak powiedział PAP w środę Artur Tomasik, prezes zarządzającego katowickim lotniskiem Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego, w tym roku Katowice Airport obsłuży podobną wielkość lotniczego cargo, jak w ub. roku. Jak podawało wcześniej GTL, wartość ta w 2014 r. wyniosła tam ok. 16,5 tys. ton.
Zobacz też: Sejm przyjął nowelizację prawa lotniczego
Nowy terminal Cargo na lotnisku w Katowicach
REKLAMA
„W ubiegłym roku mieliśmy tu duży skok, a teraz nie mamy możliwości magazynowych. Wszystkie firmy kurierskie po otwarciu w przyszłym roku budynku cargo trzykrotnie zwiększają powierzchnię magazynową. Operacyjnie - myślę, że przynajmniej w pierwszych trzech latach będziemy mieli po 30 proc. wzrostu w każdym roku – począwszy od przyszłego” - wskazał Tomasik.
Terminal o powierzchni magazynowej 9,7 tys. m kw. oraz biurowej ok. 2 tys. m kw. (trzy razy większy niż dotychczasowy) powstaje od końca ub. roku w rejonie najdalej wysuniętej na wschód części lotniska. Bezpośrednio przed nim zbudowano już m.in. nową płytę postojową z dwoma stanowiskami dla samolotów kodu C (wielkości boeinga 737). W ramach przedsięwzięcia powstaje też układ dróg wewnętrznych z parkingiem m.in. z 29 miejscami dla dużych samochodów ciężarowych i 38 dla dostawczych.
Projektowanie obiektu cargo było konsultowane z obecnymi na lotnisku operatorami. Przewidziano go w takim miejscu, by w przyszłości możliwa była jego rozbudowa w obie strony, wzdłuż krawędzi płyty postojowej.
Nowy terminal ma zwiększyć możliwości rozwoju lotnisku, które – poza regularnymi kursami - chce się specjalizować w obsłudze czarterów, biznesu i właśnie przewozów towarowych. Dzięki skróceniu drogi z magazynów do samolotów nowy obiekt znacznie przyspieszy też odprawę towarów prowadzoną przez firmy kurierskie i logistyczne.
Zobacz też: PKP Cargo - będą podwyżki dla pracowników?
Terminal cargo w Katowicach umożliwi obsługę nawet 100 tys. ton ładunków rocznie?
REKLAMA
W powstającym kształcie terminal cargo ma dać Katowicom zdolność przeładunkową na poziomie 30 tys. ton rocznie. Według wcześniejszych zapowiedzi w obsłudze cargo lotnisko celuje w przyszłości w wartość nawet 100 tys. ton ładunków rocznie.
Przy takiej skali przewozów przynajmniej część towarów zabierają ciężkie samoloty potrzebujące długich dróg dobiegu i rozbiegu. To m.in. dlatego otwarta z końcem maja br. nowa droga startowa lotniska ma 3200 m długości i 45 metrów szerokości. Podobną infrastrukturą dysponują jeszcze tylko porty w Warszawie i Rzeszowie, jednak tylko warszawskie lotnisko jest przystosowane do obsługi cargo na dużą skalę.
Finansowanie pierwszego etapu budowy nowej bazy cargo znalazło się w obrębie prowadzonego przez katowickie lotnisko unijnego projektu o wartości 182 mln zł (w tym blisko 71,5 mln zł z UE). Projekt ten objął również: budowę nowego terminalu przylotów, modernizację istniejącego hangaru i budowę nowego, dwa etapy uporządkowania gospodarki wodno-ściekowej, modernizację systemu odwadniającego oraz budowę stanowiska odladzania samolotów.
Zobacz też: Będzie połączenie tramwajowe osiedli z fabryką Michelin w Olsztynie
Pyrzowice są największym polskim, regionalnym portem cargo. Na trasach regularnych latają stamtąd do swoich europejskich portów przeładunkowych największe firmy kurierskie świata DHL Express, FedEx, UPS i TNT. Katowice są też najczęściej w Polsce wybierane przy organizacji czarterów cargo z wykorzystaniem szerokokadłubowych, dalekodystansowych frachtowców.
Międzynarodowy Port Lotniczy Katowice w Pyrzowicach jest jednym z największych lotnisk w Polsce. W 2014 r. odprawiono tam blisko 2,7 mln podróżnych. W tym roku przewoźnicy korzystający z Katowice Airport obsłużą 95 kierunków regularnych i czarterowych (w tym 12 nowości). Władze portu spodziewają się, że bieżący rok zamkną liczbą ok. 3 mln odprawionych pasażerów, wśród nich około 1,2 mln w ruchu czarterowym.(PAP)
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.