REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy będzie gotowy terminal cargo na lotnisku w Katowicach?

Subskrybuj nas na Youtube
Kiedy będzie gotowy terminal cargo na lotnisku w Katowicach?
Kiedy będzie gotowy terminal cargo na lotnisku w Katowicach?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Lotnisko w Katowicach czeka na budowany terminal cargo. Inwestycja ma kluczowe znaczenie dla rozwoju portu i regionu. Kiedy zostanie zakończona?

Katowickie lotnisko czeka na powstający tam terminal cargo, który ma być gotowy w pierwszej połowie 2016 r. Nowa infrastruktura ma umożliwić szybki wzrost przeładunków towarów w tym porcie – szacunkowo po 30 proc. przez trzy kolejne lata.

REKLAMA

Jak powiedział PAP w środę Artur Tomasik, prezes zarządzającego katowickim lotniskiem Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego, w tym roku Katowice Airport obsłuży podobną wielkość lotniczego cargo, jak w ub. roku. Jak podawało wcześniej GTL, wartość ta w 2014 r. wyniosła tam ok. 16,5 tys. ton.

Zobacz też: Sejm przyjął nowelizację prawa lotniczego

Nowy terminal Cargo na lotnisku w Katowicach

REKLAMA

„W ubiegłym roku mieliśmy tu duży skok, a teraz nie mamy możliwości magazynowych. Wszystkie firmy kurierskie po otwarciu w przyszłym roku budynku cargo trzykrotnie zwiększają powierzchnię magazynową. Operacyjnie - myślę, że przynajmniej w pierwszych trzech latach będziemy mieli po 30 proc. wzrostu w każdym roku – począwszy od przyszłego” - wskazał Tomasik.

Terminal o powierzchni magazynowej 9,7 tys. m kw. oraz biurowej ok. 2 tys. m kw. (trzy razy większy niż dotychczasowy) powstaje od końca ub. roku w rejonie najdalej wysuniętej na wschód części lotniska. Bezpośrednio przed nim zbudowano już m.in. nową płytę postojową z dwoma stanowiskami dla samolotów kodu C (wielkości boeinga 737). W ramach przedsięwzięcia powstaje też układ dróg wewnętrznych z parkingiem m.in. z 29 miejscami dla dużych samochodów ciężarowych i 38 dla dostawczych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Projektowanie obiektu cargo było konsultowane z obecnymi na lotnisku operatorami. Przewidziano go w takim miejscu, by w przyszłości możliwa była jego rozbudowa w obie strony, wzdłuż krawędzi płyty postojowej.

Nowy terminal ma zwiększyć możliwości rozwoju lotnisku, które – poza regularnymi kursami - chce się specjalizować w obsłudze czarterów, biznesu i właśnie przewozów towarowych. Dzięki skróceniu drogi z magazynów do samolotów nowy obiekt znacznie przyspieszy też odprawę towarów prowadzoną przez firmy kurierskie i logistyczne.

Zobacz też: PKP Cargo - będą podwyżki dla pracowników?

Terminal cargo w Katowicach umożliwi obsługę nawet 100 tys. ton ładunków rocznie?

REKLAMA

W powstającym kształcie terminal cargo ma dać Katowicom zdolność przeładunkową na poziomie 30 tys. ton rocznie. Według wcześniejszych zapowiedzi w obsłudze cargo lotnisko celuje w przyszłości w wartość nawet 100 tys. ton ładunków rocznie.

Przy takiej skali przewozów przynajmniej część towarów zabierają ciężkie samoloty potrzebujące długich dróg dobiegu i rozbiegu. To m.in. dlatego otwarta z końcem maja br. nowa droga startowa lotniska ma 3200 m długości i 45 metrów szerokości. Podobną infrastrukturą dysponują jeszcze tylko porty w Warszawie i Rzeszowie, jednak tylko warszawskie lotnisko jest przystosowane do obsługi cargo na dużą skalę.

Finansowanie pierwszego etapu budowy nowej bazy cargo znalazło się w obrębie prowadzonego przez katowickie lotnisko unijnego projektu o wartości 182 mln zł (w tym blisko 71,5 mln zł z UE). Projekt ten objął również: budowę nowego terminalu przylotów, modernizację istniejącego hangaru i budowę nowego, dwa etapy uporządkowania gospodarki wodno-ściekowej, modernizację systemu odwadniającego oraz budowę stanowiska odladzania samolotów.

Zobacz też: Będzie połączenie tramwajowe osiedli z fabryką Michelin w Olsztynie

Pyrzowice są największym polskim, regionalnym portem cargo. Na trasach regularnych latają stamtąd do swoich europejskich portów przeładunkowych największe firmy kurierskie świata DHL Express, FedEx, UPS i TNT. Katowice są też najczęściej w Polsce wybierane przy organizacji czarterów cargo z wykorzystaniem szerokokadłubowych, dalekodystansowych frachtowców.

Międzynarodowy Port Lotniczy Katowice w Pyrzowicach jest jednym z największych lotnisk w Polsce. W 2014 r. odprawiono tam blisko 2,7 mln podróżnych. W tym roku przewoźnicy korzystający z Katowice Airport obsłużą 95 kierunków regularnych i czarterowych (w tym 12 nowości). Władze portu spodziewają się, że bieżący rok zamkną liczbą ok. 3 mln odprawionych pasażerów, wśród nich około 1,2 mln w ruchu czarterowym.(PAP)

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA