REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowelizacja ustawy o Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej

Subskrybuj nas na Youtube
Nowelizacja ustawy o Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.
Nowelizacja ustawy o Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Senatorowie przyjęli bez poprawek nowelizację ustawy o Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Co się zmieni?

Senat nie zaproponował w piątek poprawek do nowelizacji ustawy o Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Zakłada ona możliwość przedłużenia okresu sprawowania funkcji przez p.o. prezesa PAŻP o 12 miesięcy.

REKLAMA

Za nowelizacją - bez poprawek - głosowało 52 senatorów, 29 było przeciw, 2 wstrzymało się od głosu. Nowela trafi teraz do podpisu przez prezydenta.

Nowe przepisy zakładają, że przedłużenie okresu pełnienia obowiązków prezesa PAŻP stosuje się do osoby, której premier powierzył pełnienie tych obowiązków przed dniem wejścia w życie noweli. W lutym br. premier Ewa Kopacz odwołała ze stanowiska prezesa PAŻP Krzysztofa Kapisa i powołała na stanowisko p.o. prezesa PAŻP Magdalenę Jaworską.

Zobacz też: Nowelizacja Prawa Lotniczego - co się zmieni?

REKLAMA

Jak wskazano w uzasadnieniu do nowelizacji wydłużenie okresu pełnienia obowiązków prezesa PAŻP (w przypadku odwołania prezesa Agencji - PAP) jest konieczne do zagwarantowania ciągłości realizacji zadań instytucji zapewniającej służbę żeglugi powietrznej w naszym kraju oraz kontynuacji podejmowanych przez prezesa agencji na arenie międzynarodowej inicjatyw związanych z systemem zarządzania ruchem lotniczym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W uzasadnieniu do noweli wskazano, że obowiązujący przed nowelizacją nie dłuższy niż trzymiesięczny okres powierzenia pełnienia obowiązków prezesa Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej z możliwością jednorazowego przedłużenia o kolejne 3 miesiące jest okresem niewystarczającym do zagwarantowania ciągłości realizacji zadań agencji zwłaszcza, że przepisy ustanawiają rygorystyczne wymogi formalne i merytoryczne dla kandydatów na prezesa agencji.

"Osoby, które posiadają tak specjalistyczną wiedzę z zakresu żeglugi powietrznej, znajomość języków obcych, ustawowy trzyletni staż pracy na stanowiskach kierowniczych związanych z lotnictwem cywilnym i zdolności menadżerskie nie wyrażają zainteresowania świadczeniem pracy na rzecz jednostki sektora finansów publicznych. Wobec powyższego istnieje poważne ryzyko braku pozytywnego rozstrzygnięcia konkursu na stanowisko prezesa PAŻP" - wskazano w uzasadnieniu do nowelizacji.

Zobacz też: Nowe połączenia z lotnisk w Rzeszowie i Łodzi

REKLAMA

Postępowanie konkursowe na prezesa PAŻP składa się z pięciu etapów, w ramach, których sprawdzana jest m.in. wiedza z zakresu szeroko pojętego prawa międzynarodowego, Unii Europejskiej oraz prawa krajowego dotyczącego żeglugi powietrznej oraz innych polskich ustaw.

Sprawdzana jest także wiedza dotycząca organizacji lotniczych, funkcjonowania systemu zarządzania ruchem lotniczym (SESAR/ATM Master Plan) i infrastruktury łączności, radionawigacji i dozorowania, funkcjonowania Centralnego Systemu Opłat Trasowych (CRCO), systemów, jakości, zarządzania bezpieczeństwem i sprawowania nadzoru w zakresie żeglugi powietrznej.

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej zapewnia służby żeglugi powietrznej, zarządza przestrzenią powietrzną oraz przepływem ruchu lotniczego, a także uczestniczy w szeregu inicjatyw, podejmowanych wspólnie przez państwa członkowskie Unii Europejskiej takich jak: Jednolita Europejska Przestrzeń Powietrzna (ang. Single European Sky, SES) i w funkcjonującym w jej ramach programem europejskiego systemu zarządzania ruchem lotniczym nowej generacji (SESAR). (PAP)

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA