REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Terminal LNG w Świnoujściu - w tym roku przyjmie pierwszy statek?

Terminal LNG w Świnoujściu - w tym roku przyjmie pierwszy statek? Fot. Fotolia
Terminal LNG w Świnoujściu - w tym roku przyjmie pierwszy statek? Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Według zapewnień ustępującego ministra skarbu, Włodzimierza Karpińskiego, jeszcze w tym roku gazoport w Świnoujściu przyjmie pierwszy gazowiec.

Ustępujący minister skarbu Włodzimierz Karpiński jest przekonany, że jeszcze w tym roku pierwszy gazowiec przypłynie do gazoportu w Świnoujściu. Karpiński poinformował, że gazoport jest ukończony w 98 proc. i trwają próby poszczególnych instalacji.

REKLAMA

Karpiński ocenił podczas poniedziałkowej konferencji podsumowującej jego pracę w ministerstwie skarbu, że przeciągająca się budowa gazoportu była dla niego największym wyzwaniem, jak przychodził do resortu.

Terminal LNG w Świnoujściu to uniezależnienie się od Rosji

REKLAMA

Terminal LNG w Świnoujściu pierwotnie miał być gotowy w czerwcu 2014 r., ale już w 2013 r. wiadomo było, że tak się nie stanie. Jako główną przyczynę wskazywano falę bankructw w polskim sektorze budowlanym w 2012 r. Karpiński przyznał, że "był taki okres, że na placu budowy było 300 pracowników", ale - jak wskazał - to już przeszłość, bo po przejęciu przez niego ministerstwa pracowało ich jednocześnie ok. 1000. Poinformował, że w terminalu trwają czynności przedrozruchowe, jak próby ciśnieniowe rurociągów technologicznych, podłączenia i testowanie okablowania elektrycznego i automatycznego oraz testy poszczególnych zespołów urządzeń.

"Wybudowaliśmy 1 tys. 200 km gazociągów, połączyliśmy naszą sieć gazociągów z siecią Unii Europejskiej" - wyliczał Karpiński. "Poprzez realizację terminalu radykalnie, zasadniczo podniesiemy bezpieczeństwo energetyczne naszego kraju" - dodał. Jak wskazał, sześć lat temu z 16 mld m sześc. gazu konsumowanego przez polską gospodarkę i polskie gospodarstwa domowe, 10 mld musiało być importowane z kierunku wschodniego. "Po oddaniu gazoportu będzie sytuacja zasadniczo odwrotna: będziemy mogli 10 mld m sześc. gazu importować z dowolnego kierunku na świecie" - powiedział.

Zobacz też: Porozumienie z Czechami w sprawie budowy trasy S3

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polska ma szansę stać się hubem gazowym dla naszej części Europy

REKLAMA

Przypomniał, że gazoport pozwoli na dostarczenie do 5 mld m sześc. gazu ziemnego rocznie, z możliwością powiększenia tej zdolności do 7,5 mld m sześc. "Tak naprawdę niskim kosztem kolejny zbiornik pozwalający rozbudować gazoport do zdolności 7,5 mld m sześc., czyli połowy naszego zapotrzebowania, będzie wart według moich analiz około 300 mln zł. A więc niskim kosztem możemy przy dobrym zarządzaniu spowodować, że rzeczywiście staniemy się hubem w basenie Morza Bałtyckiego i hubem w rejonie Europy Środkowo-Wschodniej przy udrożnieniu korytarza północ-południe" - powiedział Karpiński.

Terminal do odbioru skroplonego gazu ziemnego (LNG) w Świnoujściu to jedna z największych polskich inwestycji energetycznych ostatnich lat, uznana przez rząd polski za strategiczną dla bezpieczeństwa energetycznego kraju. Inwestycja umożliwi odbiór gazu ziemnego drogą morską praktycznie z dowolnego kierunku na świecie.

Zobacz też: Podpisano umowę na budowę S7 na odcinku Chęciny-Jędrzejów

Łączne koszty projektu budowy terminalu LNG w Świnoujściu szacowane są na niemal 3 mld zł. Finansowanie pozyskano z kilku źródeł: dotacji unijnych (Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko - 839,4 mln zł oraz Europejskiego programu energetycznego na rzecz naprawy gospodarczej - 220 mln zł). Pozostałe środki to kapitał własny operatora gazociągów przesyłowych Gaz-System oraz kredyty z EBI oraz EBOiR. (PAP)

her/ jzi/

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    Przypomnij sobie o tym pokrętle. Na zapominalskich już czeka patrol i mandat

    Motoryzacja XXI wieku oznacza elektroniczną wygodę. Bo np. samochód automatycznie włącza światła. Tyle że automat nie zawsze działa prawidłowo. Kierowca powinien kontrolować jego zachowania. W przeciwnym razie to on dostanie mandat.

    392 zł zamiast dotychczasowych 98 zł? Kierowców może czekać bolesna podwyżka

    Po raz kolejny wraca temat podwyżek cen przeglądów technicznych w Polsce. Tym razem interweniują senatorowie. Ile mógłby kosztować przegląd w 2024 r.? 392 zł zamiast 98 zł w przypadku osobówki i 644 zł zamiast 161 zł w przypadku osobówki z LPG.

    Pogoda się poprawiła? A więc... nie myj samochodu. Przynajmniej nie w pełnym słońcu

    Słoneczna pogoda to idealny moment na mycie samochodu? Właśnie, że nie. Rozgrzany lakier "nie przepada" za polewaniem zimną wodą. A to dopiero początek długiej listy problemów. O czym jeszcze musi pamiętać kierowca?

    REKLAMA

    Transport do Wielkiej Brytanii stał się ogromnym wyzwaniem. Po brexicie pojawił się szereg nowych procedur

    Wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej sprawiło, że branża transportowa działająca na tej trasie stanęła przed nowymi wyzwaniami. A procedury celne oraz wzmożenie kontroli granicznych to dopiero początek listy.

    W Polsce będą prześwietlać... drogi. GDDKiA chce sprawdzać stan nawierzchni i koleiny profilografami laserowymi

    Pod koniec kwietnia na polskich drogach pojawią się dziwnie wyglądające vany. Te nie będą jednak kolejną formą pułapki założonej na kierowców popełniających wykroczenia. One będą sprawdzać stan nawierzchni po zimie. A właściwie to badać sposób prowadzenia takich kontroli.

    Kara za radio w samochodzie? Rekordzista zapłacił w tym roku 187 tys. zł. To nie żart!

    187 tys. zł. Dokładnie tyle wynosi rekordowa kara za brak abonamentu RTV, która właśnie została ściągnięta w Polsce. Na kierowców padł zatem blady strach. Tylko czy taka kwota jest w ogóle możliwa w przypadku samochodu? Niestety po części tak...

    Opel Frontera 2024. To będzie crossover, a nie SUV. Niemiecka legenda schodzi o segment niżej

    Po 20. latach na rynek powróci Opel Frontera. Nowy model nie powróci jednak do segmentu D. "Spadnie" do klasy pojazdów o oczko niższej. Czy to oznacza degradację modelu? Zdaniem Niemców daje raczej nowe możliwości.

    REKLAMA

    Droższe OC za punkty karne. Ubezpieczyciele coraz chętniej pytają o wykroczenia kierowców

    W 2023 r. ubezpieczyciele podczas kalkulowania składek OC aż 283 mln razy pytali UFG o wykroczenia i uprawnienia kierowców. To oznacza, że hasło droższe OC za punkty karne wcale nie jest hasłem pustym. Zachowania kierowców już dziś mają wpływ na wysokość składki.

    Podmienił tablice rejestracyjne w aucie. Wpadł na przekroczeniu prędkości. Teraz grozi mu więzienie i 8,5 tys. zł kary za brak OC

    50-latek podmienił tablice rejestracyjne w aucie. Chciał bowiem "przyprowadzić Opla od mechanika po wykonanej naprawie". Teraz jego sprawa trafi do sądu. Nowe przepisy sprawiają, że grozi mu do 5 lat więzienia. A to jeszcze nie koniec kar dla kierowcy.

    REKLAMA