REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Terminal LNG w Świnoujściu - w tym roku przyjmie pierwszy statek?

Subskrybuj nas na Youtube
Terminal LNG w Świnoujściu - w tym roku przyjmie pierwszy statek? Fot. Fotolia
Terminal LNG w Świnoujściu - w tym roku przyjmie pierwszy statek? Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Według zapewnień ustępującego ministra skarbu, Włodzimierza Karpińskiego, jeszcze w tym roku gazoport w Świnoujściu przyjmie pierwszy gazowiec.

Ustępujący minister skarbu Włodzimierz Karpiński jest przekonany, że jeszcze w tym roku pierwszy gazowiec przypłynie do gazoportu w Świnoujściu. Karpiński poinformował, że gazoport jest ukończony w 98 proc. i trwają próby poszczególnych instalacji.

REKLAMA

Karpiński ocenił podczas poniedziałkowej konferencji podsumowującej jego pracę w ministerstwie skarbu, że przeciągająca się budowa gazoportu była dla niego największym wyzwaniem, jak przychodził do resortu.

Terminal LNG w Świnoujściu to uniezależnienie się od Rosji

REKLAMA

Terminal LNG w Świnoujściu pierwotnie miał być gotowy w czerwcu 2014 r., ale już w 2013 r. wiadomo było, że tak się nie stanie. Jako główną przyczynę wskazywano falę bankructw w polskim sektorze budowlanym w 2012 r. Karpiński przyznał, że "był taki okres, że na placu budowy było 300 pracowników", ale - jak wskazał - to już przeszłość, bo po przejęciu przez niego ministerstwa pracowało ich jednocześnie ok. 1000. Poinformował, że w terminalu trwają czynności przedrozruchowe, jak próby ciśnieniowe rurociągów technologicznych, podłączenia i testowanie okablowania elektrycznego i automatycznego oraz testy poszczególnych zespołów urządzeń.

"Wybudowaliśmy 1 tys. 200 km gazociągów, połączyliśmy naszą sieć gazociągów z siecią Unii Europejskiej" - wyliczał Karpiński. "Poprzez realizację terminalu radykalnie, zasadniczo podniesiemy bezpieczeństwo energetyczne naszego kraju" - dodał. Jak wskazał, sześć lat temu z 16 mld m sześc. gazu konsumowanego przez polską gospodarkę i polskie gospodarstwa domowe, 10 mld musiało być importowane z kierunku wschodniego. "Po oddaniu gazoportu będzie sytuacja zasadniczo odwrotna: będziemy mogli 10 mld m sześc. gazu importować z dowolnego kierunku na świecie" - powiedział.

Zobacz też: Porozumienie z Czechami w sprawie budowy trasy S3

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polska ma szansę stać się hubem gazowym dla naszej części Europy

REKLAMA

Przypomniał, że gazoport pozwoli na dostarczenie do 5 mld m sześc. gazu ziemnego rocznie, z możliwością powiększenia tej zdolności do 7,5 mld m sześc. "Tak naprawdę niskim kosztem kolejny zbiornik pozwalający rozbudować gazoport do zdolności 7,5 mld m sześc., czyli połowy naszego zapotrzebowania, będzie wart według moich analiz około 300 mln zł. A więc niskim kosztem możemy przy dobrym zarządzaniu spowodować, że rzeczywiście staniemy się hubem w basenie Morza Bałtyckiego i hubem w rejonie Europy Środkowo-Wschodniej przy udrożnieniu korytarza północ-południe" - powiedział Karpiński.

Terminal do odbioru skroplonego gazu ziemnego (LNG) w Świnoujściu to jedna z największych polskich inwestycji energetycznych ostatnich lat, uznana przez rząd polski za strategiczną dla bezpieczeństwa energetycznego kraju. Inwestycja umożliwi odbiór gazu ziemnego drogą morską praktycznie z dowolnego kierunku na świecie.

Zobacz też: Podpisano umowę na budowę S7 na odcinku Chęciny-Jędrzejów

Łączne koszty projektu budowy terminalu LNG w Świnoujściu szacowane są na niemal 3 mld zł. Finansowanie pozyskano z kilku źródeł: dotacji unijnych (Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko - 839,4 mln zł oraz Europejskiego programu energetycznego na rzecz naprawy gospodarczej - 220 mln zł). Pozostałe środki to kapitał własny operatora gazociągów przesyłowych Gaz-System oraz kredyty z EBI oraz EBOiR. (PAP)

her/ jzi/

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA