REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Małopolskie/ 40 tysięcy ciężarówek z fabryki MAN w Niepołomicach

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

40 tysięcy samochodów ciężarowych wyprodukowała w ciągu pięciu lat od otwarcia fabryka niemieckiego koncernu MAN Truck & Bus AG w Niepołomicach koło Krakowa. Zakład
zaopatruje przede wszystkim rynki Europy Środkowo- Wschodniej oraz Rosji.

Jak poinformował PAP we wtorek prezes fabryki MAN Trucks w Niepołomicach Alexander Susanek, w całym zeszłym roku podkrakowski zakład opuściło 8,2 tys. pojazdów, a według przyjętego planu w tym roku będzie to podobna liczba.

REKLAMA

REKLAMA

"Na bieżąco obserwujemy rynek i reagujemy na jego rozwój" - zaznaczył Susanek. Dodał, że zdolności produkcyjne niepołomickiego zakładu to 15 tysięcy pojazdów, nie ma więc obecnie nowych planów inwestycyjnych na jego terenie. We wtorek taśmę montażową opuścił 40-tysięczny samochód ciężarowy wyprodukowany w Niepołomicach. Pojazd MAN TGX trafił na polski rynek, odebrali go przedstawiciele firmy transportowo-spedycyjnej Mielczarek ze Zduńskiej Woli.

Fabryka ciężarówek MAN w Niepołomicach została oddana do użytku w październiku 2007 r. Zakład wybudowano od podstaw w ciągu niecałych dwóch lat kosztem ok. 100 mln euro. Pracuje w nim 430 osób.Zdolności produkcyjne fabryki wynoszą w trybie jednozmianowym ponad 15 tys. sztuk pojazdów rocznie. Fabryka powstała na terenie o powierzchni 80 ha, a dalsze 60 ha przeznaczono na obiekty pomocnicze oraz inwestycje kilku poddostawców firmy MAN.

Cały obszar inwestycji został włączony do krakowskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (SSE), dającej inwestorom zwolnienia podatkowe. Przedsięwzięcie niemieckiego koncernu uzyskało ponad 50 mln zł wsparcia ze strony polskiego rządu. Inwestycja MAN to największe przedsięwzięcie sektora motoryzacyjnego w województwie małopolskim. W fabryce odbywa się końcowy montaż pojazdów.

REKLAMA

Podzespoły - osie, kabiny i silniki - sprowadzane są tam w ramach skojarzonego systemu produkcji bezpośrednio z zakładów MAN-a w Niemczech i Austrii lub dostawców zewnętrznych. Produkowane są tam głównie pojazdy ciężarowe serii TGS i TGX o wadze całkowitej powyżej 18 ton, przeznaczone na rynki przede wszystkim Europy Środkowo - Wschodniej oraz Federacji Rosyjskiej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Fabryka dostarcza ciężarówki także do Europy Zachodniej, na Bliski Wschód oraz do Azji i Afryki. W Polsce do MAN Truck & Bus należą cztery spółki: MAN Truck & Bus Polska, zajmująca się sprzedażą pojazdów ciężarowych i autobusów oraz usługami posprzedażnymi, MAN Bus - dwie fabryki autobusów miejskich: w Sadach pod Poznaniem oraz w Starachowicach, MAN Trucks - montownia pojazdów ciężarowych w Niepołomicach koło Krakowa oraz MAN Accounting Center - centrum finansowo - księgowe działające w Poznaniu.

MAN Truck & Bus z siedzibą w Monachium jest największym przedsiębiorstwem Grupy MAN i jednym z czołowych międzynarodowych producentów pojazdów użytkowych i rozwiązań w dziedzinie transportu. W roku gospodarczym 2011 przedsiębiorstwo, zatrudniające ponad 34 tys. pracowników, osiągnęło obroty wynoszące 9 mld euro i sprzedało ponad 77,6 tys. pojazdów ciężarowych oraz ponad 5,7 tys. autobusów i podwozi autobusowych marki MAN i Neoplan.

(PAP)

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

REKLAMA

KGP: 111 890 interwencji, 440 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 890 interwencji. Byli wzywani do 440 wypadków drogowych.

Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

REKLAMA

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA