REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Małopolskie/ 40 tysięcy ciężarówek z fabryki MAN w Niepołomicach

REKLAMA

REKLAMA

40 tysięcy samochodów ciężarowych wyprodukowała w ciągu pięciu lat od otwarcia fabryka niemieckiego koncernu MAN Truck & Bus AG w Niepołomicach koło Krakowa. Zakładzaopatruje przede wszystkim rynki Europy Środkowo- Wschodniej oraz Rosji.

Jak poinformował PAP we wtorek prezes fabryki MAN Trucks w Niepołomicach Alexander Susanek, w całym zeszłym roku podkrakowski zakład opuściło 8,2 tys. pojazdów, a według przyjętego planu w tym roku będzie to podobna liczba.

REKLAMA

REKLAMA

"Na bieżąco obserwujemy rynek i reagujemy na jego rozwój" - zaznaczył Susanek. Dodał, że zdolności produkcyjne niepołomickiego zakładu to 15 tysięcy pojazdów, nie ma więc obecnie nowych planów inwestycyjnych na jego terenie. We wtorek taśmę montażową opuścił 40-tysięczny samochód ciężarowy wyprodukowany w Niepołomicach. Pojazd MAN TGX trafił na polski rynek, odebrali go przedstawiciele firmy transportowo-spedycyjnej Mielczarek ze Zduńskiej Woli.

Fabryka ciężarówek MAN w Niepołomicach została oddana do użytku w październiku 2007 r. Zakład wybudowano od podstaw w ciągu niecałych dwóch lat kosztem ok. 100 mln euro. Pracuje w nim 430 osób.Zdolności produkcyjne fabryki wynoszą w trybie jednozmianowym ponad 15 tys. sztuk pojazdów rocznie. Fabryka powstała na terenie o powierzchni 80 ha, a dalsze 60 ha przeznaczono na obiekty pomocnicze oraz inwestycje kilku poddostawców firmy MAN.

Cały obszar inwestycji został włączony do krakowskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (SSE), dającej inwestorom zwolnienia podatkowe. Przedsięwzięcie niemieckiego koncernu uzyskało ponad 50 mln zł wsparcia ze strony polskiego rządu. Inwestycja MAN to największe przedsięwzięcie sektora motoryzacyjnego w województwie małopolskim. W fabryce odbywa się końcowy montaż pojazdów.

REKLAMA

Podzespoły - osie, kabiny i silniki - sprowadzane są tam w ramach skojarzonego systemu produkcji bezpośrednio z zakładów MAN-a w Niemczech i Austrii lub dostawców zewnętrznych. Produkowane są tam głównie pojazdy ciężarowe serii TGS i TGX o wadze całkowitej powyżej 18 ton, przeznaczone na rynki przede wszystkim Europy Środkowo - Wschodniej oraz Federacji Rosyjskiej.

Fabryka dostarcza ciężarówki także do Europy Zachodniej, na Bliski Wschód oraz do Azji i Afryki. W Polsce do MAN Truck & Bus należą cztery spółki: MAN Truck & Bus Polska, zajmująca się sprzedażą pojazdów ciężarowych i autobusów oraz usługami posprzedażnymi, MAN Bus - dwie fabryki autobusów miejskich: w Sadach pod Poznaniem oraz w Starachowicach, MAN Trucks - montownia pojazdów ciężarowych w Niepołomicach koło Krakowa oraz MAN Accounting Center - centrum finansowo - księgowe działające w Poznaniu.

MAN Truck & Bus z siedzibą w Monachium jest największym przedsiębiorstwem Grupy MAN i jednym z czołowych międzynarodowych producentów pojazdów użytkowych i rozwiązań w dziedzinie transportu. W roku gospodarczym 2011 przedsiębiorstwo, zatrudniające ponad 34 tys. pracowników, osiągnęło obroty wynoszące 9 mld euro i sprzedało ponad 77,6 tys. pojazdów ciężarowych oraz ponad 5,7 tys. autobusów i podwozi autobusowych marki MAN i Neoplan.

(PAP)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Strefa czystego transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Jest nowa mapa i kilka poprawek

    Strefa Czystego Transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Uchwała w tej sprawie została przegłosowana 7 grudnia 2023 r. przez radę miasta. Zmiany? Wbrew wcześniejszym zapowiedziom strefa okaże się nieco mniejsza.

    Benzyną E10 tych aut nie zatankujesz. Długa lista! Co mają zrobić kierowcy od 1 stycznia 2024 r.?

    Na stacjach pojawi się nowa benzyna E10. Do jakich samochodów lepiej jej nie tankować? Przygotowaliśmy listę pojazdów. Tak, jest też wyszukiwarka opracowana przez ministerstwo klimatu. Ale w tym przypadku najlepiej polegać przede wszystkim na deklaracjach producentów.

    Postęp projektu Izery: fabryka i nowy SUV już w 2025 roku?

    Na konferencji prasowej 7 grudnia 2023 r. prezes spółki ElectroMobility Poland (EMP), Piotr Zaremba, ogłosił znaczący postęp projektu Izery (pierwszego polskiego samochodu elektrycznego), informując o zrealizowaniu planów w 39 procentach. Wizja fabryki w Jaworznie i pierwszych samochodów z niej zjeżdżających staje się coraz bardziej realna. Produkcja samochodów ma ruszyć w tej fabryce pod koniec 2025 roku.

    Toyota Hilux Mild Hybrid 48V. Diesel w pick-up`ie z zastrzykiem 16 koni

    Toyota zdecydowała się poszerzyć gamę silnikową Hiluxa. Teraz 2,8-litrowy diesel w jednej z wersji może otrzymać elektryczne wsparcie. Za to odpowiedzialny jest 16-konny układ Mild Hybrid 48V.

    REKLAMA

    Ile kosztuje elektryczna Astra? Cennik modelu Electric startuje od 197 500 zł

    Pierwsza elektryczna Astra w historii modelu oficjalnie wchodzi do sprzedaży w Polsce. Za model trzeba zapłacić co najmniej 197 500 zł. Co kompaktowy Opel oferuje w zamian?

    Elektryczny SUV Mitsubishi? Japończycy uderzą w segment C

    Mitsubishi, zamiast zwijać biznes w Europie, najwyraźniej planuje go rozwijać. Po dwóch kluczowych debiutach w segmencie aut miejskich Japończycy szykują się do prezentacji elektrycznego SUV-a segmentu C.

    Czy paliwo w samochodzie może zamarznąć?

    Paliwo zamarzło w samochodzie. To hasło podczas porannej próby rozruchu silnika brzmi dla kierowcy jak wyrok. Czy to jest w ogóle możliwe? I jak radzić sobie w takiej sytuacji? O tym właśnie opowiemy w tym poradniku.

    Jaki będzie 2024 rok w branży TSL?

    Sektor TSL przechodzi przez istotne zmiany, które odzwierciedlają ewolucję całej branży. Nowe regulacje oraz kierunki rozwoju, wprowadzone w 2023 roku, jeszcze mocniej uwydatniły dynamiczny charakter branży. Jakie wyzwania i szanse z perspektywy prawa przyniesie ze sobą rok 2024? 

    REKLAMA

    Nowa benzyna E10 od stycznia 2024 r. MKiŚ: Nie wlewaj do baku jeżeli masz stary silnik, bo uszkodzisz układ paliwowy!

    Nowa benzyna 95-oktanowa z zawartością do 10% biokomponentów (E10) zacznie być sprzedawana na stacjach benzynowych w Polsce już od 1 stycznia 2024 r. - poinformowało Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ). Benzyna E10 zastąpi benzynę E5 o liczbie oktanowej 95. Ale uwaga, nie każdy silnik może pracować na nowej benzynie. W dokumentach pojazdu lub na klapie wlewu paliwa w samochodzie powinno znajdować się charakterystyczne oznaczenie E10 – potwierdzające dostosowanie samochodu do nowego paliwa. Właściciele starszych pojazdów powinni sprawdzić, czy ich pojazdy są dostosowane do tankowania nowego paliwa. Służy do tego wyszukiwarka przygotowana przez MKiŚ.

    Wyższe opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek. Skok cen sięga nawet 86 proc.!

    Opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek wzrosły nawet o 86 proc. To poważny problem dla firm z branży transportowej. I nie tylko Polskich, ale także pochodzących z innych krajów europejskich.

    REKLAMA