REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Komunikat Ministerstwa Transportu: Uwaga przewoźnicy - wszystkie licencje ważne także po 4 grudnia!

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

Wszystkie licencje uprawniające do wykonywania krajowego i międzynarodowego transportu drogowego osób i rzeczy oraz wypisy z tych licencji zachowują ważność w terminach na jaki zostały wydane - podało Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w specjalnym komunikacie.

Komunikat to oficjalne stanowisko resortu transportu na temat tzw. pakietu drogowego, czyli trzech rozporządzeń Parlamentu Europejskiego, które zaczynają obowiązywać w Polsce od 4 grudnia 2011 roku. Mimo zapowiedzi, nie przygotowano na czas ustawy wprowadzającej unijne regulacje. Branża transportowa nie otrzymała informacji w jaki sposób firmy mają spełnić wymagania. Nie wiadomo było w jak zachowają się instytucje kontrolne. W tej sytuacji, na dwa dni przed wejściem w życie pakietu drogowego, ministerstwo w porozumieniu z organizacjami branżowymi uzgodniło stanowisko, które prezentujemy poniżej.

REKLAMA

Wszystkie licencje uprawniające do wykonywania krajowego i międzynarodowego transportu drogowego osób i rzeczy oraz wypisy z tych licencji zachowują ważność w terminach na jaki zostały wydane.

W poszczególnych przypadkach właściwe organy będą realizowały zadania związane z wydawaniem licencji w następujący sposób:

I. Międzynarodowy transport drogowy

REKLAMA

1) Do dnia 4 grudnia 2011r. Główny Inspektor Transportu Drogowego wydaje licencje wspólnotowe na dotychczasowych zasadach wynikających z przepisów ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym oraz odpowiednich dotychczasowych przepisów UE.

2) Wnioski złożone w GITD przed dniem 4 grudnia 2011 r. o przedłużenie licencji wspólnotowej, której ważność upływa od 4 grudnia 2011 r., będą rozpatrywane na dotychczasowych warunkach, i traktowne jako kontynuacja uprawnień do wykonywania międzynarodowego transportu drogowego. Licencje te będą wydawane na blankietach według dotychczasowego wzoru, na okres 5 lat.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3) Zgodnie z rozporządzeniem (WE) 1072/2009 i 1073/2009 licencje wspólnotowe i uwierzytelnione wypisy z licencji wspólnotowej wydane przed dniem 4 grudnia 2011 r. (przed dniem stosowania tych rozporządzeń) obowiązują do dnia wygaśnięcia terminu ich ważności.

W przypadku zgłoszenia przez przedsiębiorcę od dnia 4 grudnia 2011 r., wniosku o wydanie dodatkowego wypisu z licencji wspólnotowej do licencji udzielonej przed tym dniem, GITD będzie wydawał wypisy z licencji według wzoru określonego w Załączniku II do rozporządzenia (WE) 1072/2009 lub w Załączniku II do rozporządzenia (WE) 1073/2009 – z okresem ważności wypisu zgodnym z okresem ważności posiadanej licencji.

KLIKNIJ TUTAJ i poznaj treść rozporządzeń unijnych tzw. PAKIET DROGOWY

Przy wydawaniu dodatkowego wypisu z licencji ocenie podlegać będzie wyłącznie zdolność finansowa przedsiębiorcy, zgodnie z przepisem art. 7 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady WE Nr 1071/2009.

REKLAMA

4) Wnioski o wydanie nowej licencji wspólnotowej lub przedłużenie dotychczasowej złożone do GITD od dnia 4 grudnia 2011 r. będą rozpatrywane i realizowane zgodnie ze stanem prawnym wynikającym z acquis communautaire (przepisy UE) oraz ustawy o transporcie drogowym.

Do czasu odmiennego określenia w prawie krajowym (projektowana nowelizacja ustawy o transporcie drogowym) przyjmuje się, że wydanie licencji wspólnotowej jest równoważne ze sprawdzeniem warunków, o których mowa w art. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady WE Nr 1071/2009 i tym samym wydaniem zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego, o którym mowa w art. 2 pkt 6 ww. rozporządzenia.

Przy wydaniu lub przedłużeniu licencji wspólnotowej Główny Inspektor Transportu Drogowego sprawdzi spełnienie warunków określonych w art. 3 rozporządzenia WE Nr 1071/2009, o których mowa w przepisach art. 5 (warunki dotyczące siedziby i bazy eksploatacyjnej), art. 6 (warunki dotyczące dobrej reputacji), art. 7 (warunki dotyczące zdolności finansowej), art. 8 (warunki dotyczące kompetencji zawodowej).

Ocena warunków dotyczących siedziby i bazy eksploatacyjnej oraz warunków w zakresie posiadania dobrej reputacji odbywać się będzie wyłącznie na podstawie oświadczenia przedsiębiorcy – do czasu określenia sposobu dokumentowania ww. warunków w przepisach krajowych (projektowana nowelizacja ustawy o transporcie drogowym).


Należy przy tym zaznaczyć, iż złożenie niezgodnego ze stanem faktycznym oświadczenia w tym zakresie zgodnie z art. 7 ust. 2 lit b. rozporządzenia nr 1072/2009 WE lub art. 21 ust 1 lit. b. rozporządzenia nr 1073/2009 WE, skutkować będzie odmową udzielenia uprawnienia lub cofnięciem licencji wspólnotowej.

Ocena warunków dotyczących zdolności finansowej odbywać się będzie na podstawie dokumentów wskazanych w przepisie art. 7 rozporządzenia nr 1071/2009 WE.

Ocena warunków dotyczących kompetencji zawodowych odbywać się będzie na podstawie certyfikatu kompetencji zawodowej, o którym mowa w § 2 pkt 3 i 4 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 8 października 2003 r. w sprawie uzyskiwania certyfikatów kompetencji zawodowych w transporcie drogowym.

Licencja wspólnotowa może być wydawana lub przedłużana na okres do lat 10. W przypadku 10-letniego okresu ważności licencji, opłata wynosić będzie podwójną stawkę pięcioletnią określoną w odpowiednio § 3 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 4 grudnia 2007 r. w sprawie wysokości opłat za czynności administracyjne związane z wykonywaniem przewozu drogowego oraz za egzaminowanie i wydanie certyfikatu kompetencji zawodowych.

Pozostałe stawki opłat wynikające z ww. rozporządzenia stosuje się odpowiednio.

II. Krajowy transport drogowy

W odniesieniu do starostów wydających nowe licencje na krajowy transport drogowy osób i rzeczy, które po wejściu w życie rozporządzenia nr 1071/2009 WE traktowane będą jako równoważne z wydaniem zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego organ stosować będzie odpowiednio zasady wskazane w komunikacie dla wydania licencji wspólnotowej.

Opłaty za wydanie licencji na transport krajowy i wypisów z tej licencji pozostają na niezmienionym poziomie i będą pobierane na dotychczasowych zasadach.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

REKLAMA

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

REKLAMA