viaTOLL z kartami paliwowymi DKV- ile to kosztuje
REKLAMA
REKLAMA
Operatorzy kart świadczą pełną obsługę systemu e-myta: od zamawiania urządzeń viaBOX, przez fakturowanie z długimi terminami płatności, po programy do zarządzania transakcjami i obsługę reklamacji.
REKLAMA
Za usługi te pobierana jest prowizja, jednak jej wysokość jest nieporównywalnie mniejsza niż koszt pracownika, który odpowiada w firmie za utrzymanie dyscypliny indywidualnych rozliczeń z viaTOLL.
Z danych DKV Euro Service wynika, że średni miesięczny koszt prowizji za rozliczanie e-myta wynosi tylko 2 zł na pojazd.
Pierwsza korzyść: brak zabezpieczenia finansowego
Jeśli firma chce rozliczać płatności viaTOLL metodą post-paid, a więc na podstawie faktury, powinna ponownie zarejestrować się w systemie.
Może to zrobić na dwa sposoby:
- bezpośrednio w punkcie viaTOLL
- poprzez operatora kart paliwowych.
W tym pierwszym przypadku musi przedstawić wysokie zabezpieczenie finansowe, np. dla 10 pojazdów ponad 20 tys. zł.
Jeśli przewoźnik decyduje się na pośrednictwo operatora kart paliwowych, gwarancje bankowe przestają być problemem.
Na przykład DKV Euro Service, jako jedyny operator kart, nie wymaga od swoich klientów żadnego zabezpieczenia finansowego w celu rozliczania e-myta metodą post-paid.
Natomiast w przypadku innych operatorów kart kwoty te są indywidualnie ustalane, zwykle na niższym poziomie niż przy rejestracji w okienku viaTOLL.
Druga korzyść: kilka złotych prowizji za cenę bezpieczeństwa finansowego
W zamian za przejęcie odpowiedzialności za rachunek viaTOLL operatorzy pobierają prowizję od rozliczeń e-myta.
Prześledziliśmy średnie obciążenie finansowe tym kosztem. Okazało się, że w ciągu miesiąca wynosi ono ok. 1 - 3 zł na jeden pojazd (np. 0,76 gr dla floty 500 pojazdów i 2,8 zł dla floty 38 pojazdów).
Koszt narzutu serwisowego jest więc znikomy, a przekłada się na bezpieczeństwo finansowe firmy i wygodę przewoźnika.
Za co pobierana jest prowizja?
Prowizja jest opłatą za przejęcie przez operatora kart paliwowych odpowiedzialności za rozliczenia opłat viaTOLL.
Zamiast obowiązku ciągłego doładowywania urządzeń viaBOX przez kierowcę, operator kart zapewnia rozliczenie jedną fakturą z długim terminem płatności (21-30 dni).
Faktura płatna jest z dołu, a więc firma jeszcze przed dokonaniem płatności może dokładnie przyjrzeć się za jakie przejazdy system naliczył opłatę.
Jest to ważne szczególnie teraz, kiedy w systemie viaTOLL pojawiają się błędy i istnieje ryzyko wielokrotnego naliczenia opłat przez jedną bramkę.
Rozliczanie e-myta za pośrednictwem operatora kart paliwowych oznacza więc bezpieczeństwo finansowe firmy.
Nie ma ryzyka naliczenia mandatów przez kontrolerów ITD, ponieważ płatności regulowane są zawsze w terminie odroczonym – a ich stroną jest operator kart paliwowych, a nie przewoźnik.
Pamiętajmy, że kary finansowe w systemie viaTOLL są bardzo wysokie (1,5 – 3 tys. zł) i zgodnie z dzisiejszymi interpretacjami prawnymi naliczane są podczas przejazdu pod każdą bramką viaTOLL.
źródło: DKV
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA