REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć import usługi transportu towarów

Anna Potocka
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Po jakim kursie wystawić fakturę wewnętrzną i z jaką datą, gdy nabywamy usługę importu (chodzi o transport towaru za granicę). Zagraniczny kontrahent z UE wystawia na nas fakturę za transport towaru z Polski do Holandii. Na fakturze podaje datę wystawienia faktury i datę załadunku towaru, natomiast pod dokumentami potwierdzającymi wywóz towaru poza terytorium Polski jest data odbioru towaru, czyli rozładunku. Czy prawidłowo wystawiamy fakturę po kursie z dnia rozładunku, czyli obioru towaru, jeśli data wystawienia faktury przez zagraniczną firmę jest inna? W tym momencie powstają różnice kursowe w VAT, bo do przeliczenia VAT w fakturze wewnętrznej bierzemy kurs z daty wykonania usługi, natomiast do VAT naliczonego i do podatku – kurs z dnia poprzedzającego dzień wystawienia faktury.

REKLAMA

Między kwotą podatku należnego i naliczonego nie powstaną różnice kursowe, ponieważ wartości te są tożsame. Do przeliczenia podstawy opodatkowania usługi transportowej na złote firma powinna zastosować średni kurs danej waluty ogłoszony przez NBP na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień rozładunku towaru w miejscu jego przeznaczenia. Szczegóły w uzasadnieniu.

REKLAMA

Miejsce świadczenia usług transportowych określane jest w zależności od tego, czy są one świadczone na rzecz podatników, czy też na rzecz podmiotów niebędących podatnikami. W sytuacji gdy usługa transportu towarów jest świadczona na rzecz podatnika, dla określenia miejsca jej świadczenia zastosowanie ma zasada ogólna. Jest nim wówczas miejsce wyznaczone przez siedzibę usługobiorcy lub też – jeśli usługa będzie świadczona dla stałego miejsca prowadzenia działalności – stałe miejsce prowadzenia działalności (art. 28b ustawy o VAT). Jeżeli nabywcą usługi transportu towarów świadczonej przez unijnego kontrahenta jest polski podatnik VAT, w myśl powyższej zasady miejscem jej świadczenia (opodatkowania) jest terytorium kraju nabywcy, czyli Polska. U krajowego nabywcy usługi powstaje wówczas obowiązek opodatkowania całej wartości nabytej usługi z tytułu jej importu. Sytuacja taka ma miejsce w przedstawionej w pytaniu sytuacji.

Dla usług transportowych, do których zastosowanie ma art. 28b ustawy o VAT (co do miejsca ich świadczenia), stanowiących import usługi u krajowego nabywcy, moment powstania obowiązku podatkowego określa art. 19 ust. 11 i 19a ustawy. Powstaje on z chwilą wykonania usługi lub z chwilą dokonania zapłaty, jeśli zostanie ona uiszczona przed wykonaniem usługi, z tym że:

● w sytuacji gdy w związku z jej świadczeniem ustalone zostaną następujące po sobie terminy płatności lub rozliczeń – powstaje on z upływem każdego okresu, do którego odnoszą się te rozliczenia lub płatności, aż do momentu zakończenia świadczenia tych usług, natomiast

● w przypadku świadczenia usługi w sposób ciągły przez okres dłuższy niż rok, gdy w danym roku nie upłynie termin rozliczenia lub płatności – powstaje on z upływem każdego roku podatkowego, aż do momentu zakończenia świadczenia tych usług (dla celów VAT rok podatkowy jest tożsamy z rokiem kalendarzowym).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli natomiast na poczet usługi uiszczona zostanie zaliczka, obowiązek podatkowy powstanie z chwilą jej otrzymania, w tej części (art. 19 ust. 11 ustawy).

Z powyższego wynika, że obowiązek podatkowy od importu usługi transportowej świadczonej przez unijnego przewoźnika powstaje z chwilą jej wykonania. Za moment wykonania usługi transportowej należy uznać moment dostarczenia towaru, a konkretnie rozładunku w miejscu jego przeznaczenia, niezależnie od tego, kiedy usługa ta zostanie udokumentowana fakturą VAT. Data wystawienia faktury przez unijnego zleceniobiorcę nie zmienia momentu powstania obowiązku podatkowego u nabywcy usługi, tak jak ma to miejsce m.in. w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

PRZYKŁAD

21 stycznia 2011 r. holenderski przewoźnik, działający na zlecenie polskiej firmy, załadował towar w Polsce i przetransportował go do Holandii. Fakturę za usługę transportową wystawił z datą 28 stycznia 2011 r. W fakturze zamieścił następujące informacje:

data załadunku towaru – 21.01.11 r.,

data odbioru (rozładunku) towaru – 25.01.11 r.

Obowiązek podatkowy od usługi powstanie w dniu wykonania usługi, tj. 25 stycznia 2011 r. Polska firma powinna zatem opodatkować usługę 23% VAT i wykazać należny od niej VAT w deklaracji za styczeń 2011 r.

REKLAMA

Import usługi transportowej należy udokumentować fakturą wewnętrzną. W konsekwencji usługa taka jest dokumentowana dwoma dokumentami: fakturą wystawioną przez zagranicznego usługodawcę oraz fakturą wewnętrzną wystawioną przez nabywcę usługi. Przy wystawieniu faktury wewnętrznej stosuje się te same zasady co przy wystawianiu zwykłej faktury VAT dokumentującej sprzedaż. Nie ma tylko obowiązku podawania w niej numeru NIP kontrahenta i wystawia się ją w jednym egzemplarzu. Istnieje również możliwość wystawienia jednej zbiorczej faktury wewnętrznej za dany okres rozliczeniowy (miesiąc lub kwartał), dokumentującej dokonane w tym okresie czynności. Należy ją wystawić niezależnie od tego, czy zagraniczny kontrahent udokumentuje terminowo świadczoną usługę, czy nie, i czy w ogóle wystawił taki dokument. Przepisy nie określają terminu wystawienia faktury wewnętrznej. Data jej wystawienia nie ma wpływu na moment powstania obowiązku podatkowego. Może być ona wystawiona ostatniego dnia miesiąca, w którym powstał obowiązek podatkowy od dokumentowanej nią usługi. Jeżeli nawet zostanie wystawiona w następnym miesiącu, i tak zawsze należy rozliczyć VAT w deklaracji za miesiąc, w którym powstał obowiązek podatkowy od importu usługi.

W fakturze wewnętrznej określa się podstawę opodatkowania importowanej usługi transportu towarów oraz należny od niej VAT. Podstawę opodatkowania w imporcie usług określa kwota, którą usługobiorca jest obowiązany zapłacić.

Do przeliczenia kwot wyrażonych w walucie obcej na złote w omawianej sytuacji stosuje się kurs średni danej waluty ogłoszony przez NBP na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego (art. 31a ustawy o VAT).

Faktura wewnętrzna służy, z jednej strony, do zaewidencjonowania i zadeklarowania podatku należnego z tytułu importu usługi, a z drugiej – do odliczenia kwoty tego podatku (jako naliczonego), w sytuacji gdy nabycie usługi jest związane z działalnością opodatkowaną. Odliczenie podatku naliczonego przysługuje w rozliczeniu za ten okres rozliczeniowy, w którym powstał obowiązek podatkowy w podatku należnym od importu usługi, lub za dwa następne okresy rozliczeniowe.

PRZYKŁAD

Załóżmy, że w sytuacji z poprzedniego przykładu Holender określił na fakturze wartość usługi transportowej w kwocie 1200 euro. Do przeliczenia jej na złote firma przyjmie średni kurs NBP euro z 24 stycznia 2011 r., czyli 3,8765 zł. Podstawa opodatkowania wyniesie zatem 4651,80 zł, a należny VAT według stawki 23% – 1069,91 zł. Będzie to jednocześnie kwota podatku naliczonego podlegająca odliczeniu, pod warunkiem że transport służył sprzedaży opodatkowanej (w tym również stawką 0% VAT, np. WDT).

Przepisy nie określają wzoru faktury wewnętrznej. Nabywca ma dużą dowolność w jej konstruowaniu, jednak powinna ona zawierać minimum wymaganych danych.

Import usługi transportu towarów nie korzysta z preferencyjnej stawki opodatkowania VAT. Do jej opodatkowania stosuje się stawkę podstawową 23% VAT. Wyliczone kwoty firma zadeklaruje następnie w poz. 37 i 38 deklaracji VAT oraz w poz. 39 i 40, a także w poz. 51 i 52 po stronie podatku naliczonego, jeśli importowana usługa związana jest z działalnością opodatkowaną. W przeciwnej sytuacji zastosowanie mają przepisy ar. 90 i 91 ustawy.

Z powyższego wynika, że nie mogą powstać różnice kursowe między kwotą podatku należnego i naliczonego VAT, ponieważ do ich przeliczenia stosuje się ten sam kurs waluty obcej.

• art. 19 ust. 11 i 19a, art. 29 ust. 17, art. 31a, art. 86 ust. 10 pkt 2, art. 106 ust. 7 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 257, poz. 1766

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Testowanie pojazdów zautomatyzowanych. Resort Infrastruktury ma plan!

Testowanie pojazdów zautomatyzowanych. Resort Infrastruktury ma plan! W ocenie Ministerstwa Infrastruktury, projekt nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym ma zapewnić bezpieczeństwo ruchu drogowego. Projekt trafił do konsultacji.

Auta autonomiczne na drogach publicznych. MI chce testować

Z projektu noweli ustawy Prawo o ruchu drogowym, opublikowanego w poniedziałek na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego (RCL) wynika, że Ministerstwo Infrastruktury chce wprowadzić możliwość testowania pojazdów półautonomicznych i autonomicznych na publicznych drogach.

System RedLight w Kielcach. Na skrzyżowaniu działa aż 36 kamer

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o włączeniu systemu RedLight w Kielcach. Na skrzyżowaniu działa aż 36 kamer. Czym jest system RedLight i jak działa? Kto otrzyma mandat?

Lekkie pojazdy elektryczne - co warto o nich wiedzieć

Większe miasto to zakorkowane ulice, duża emisja dwutlenku węgla i przeciętna prędkość jazdy km/h. Ponadto średnia liczba pasażerów w samochodach poruszających się po miastach to zaledwie 1,3 osoby. Czy lekkie pojazdy elektryczne zrewolucjonizują sposób poruszania się po mieście? 

REKLAMA

KGP: 99 221 interwencji, 380 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 221 interwencji. Byli wzywani do 380 wypadków drogowych.

Od stycznia 2025 r. nowe obowiązki właścicieli i zarządców niektórych budynków. Wysyp stacji ładowania aut elektrycznych już się zaczął

W ewidencji Urzędu Dozoru Technicznego widnieje już ponad 10 200 punktów ładowania aut elektrycznych. Tylko w listopadzie ich liczba wzrosła o przeszło 760! Tak gwałtowne przyspieszenie w budowie infrastruktury dla elektryków ma związek z przepisami, które wchodzą w życie 1 stycznia – oceniają eksperci Powerdot. Jest też inna przyczyna.

CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

REKLAMA

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

REKLAMA