REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co trzeba wiedzieć o kontenerach morskich?

Tomasz Dobczyński
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Aby mieć w pełni świadomość warunków przewozu morzem, warto poznać standardowe typy, wymiary, konstrukcje, oznakowanie oraz kontrolę bezpieczeństwa jednostki transportowej tego typu.

Klienci, dla których czas oczekiwania na ładunek nie jest czynnikiem krytycznym, mogą zdecydować się na korzystanie z usług transportu morskiego. Aby mieć w pełni świadomość warunków przewozu morzem, warto poznać standardowe typy, wymiary, konstrukcja, oznakowanie oraz kontrola bezpieczeństwa jednostki transportowej tego typu.

REKLAMA

Pomysłodawcą masowego zastosowania kontenerów w transporcie morskim był Malcolm McLean. Przedsiębiorca, który przed 20 lat z sukcesami prowadził firmę zajmującą się transportem drogowym, w 1955 roku zdecydował się na jej sprzedaż. Wszystkie środki ze sprzedaży zainwestował w przebudowę statku z tankowca na statek, który mógłby przewozić kontenery. 

Przeczytaj artykuł Tomasza Dobczyńskiego: Co należy wiedzieć o paletach i kontenerach lotniczych

REKLAMA

Zmiana charakterystyki statku z przewożącego materiały płynne (zbiornikowiec) na przewożącego kontenery dała początek rewolucyjnym zmianom w transporcie morskim pod względem stosowanych opakowań. Coraz powszechniejsze zastosowanie kontenerów przyczyniło się do określenia ich definicji przez komitet techniczny ISO.

Zgodnie z nią, kontener to jednostka wyposażenia transportowego mająca: dostateczną wytrzymałość do wielokrotnego użytku, specjalną konstrukcję zapewniającą przewóz kilkoma rodzajami transportu bez pośrednich przeładunków samego towaru oraz specjalne wyposażenie zapewniające zmechanizowany przeładunek - zwłaszcza pojazdu jednego rodzaju transportu na pojazd innego rodzaju transportu. 

Pojemność kontenera wg ISO nie może być mniejsza niż 1 m3. Kontener przeznaczony do transportu morskiego to specyficzny rodzaj kontenera, który odpowiada normom ISO oraz może być przewożony statkami kontenerowymi (w tej definicji wyraźnie widać odcisk idei McLeana).

Konstrukcja standardowego kontenera oparta jest na stalowej ramie, która składa się z czterech słupków narożnych oraz czterech belek wzdłużnych i poprzecznych. Na nich oparta jest podstawa i dach kontenera.

Wymiary kontenera

Podstawową jednostką wymiarową kontenera jest jego długość zewnętrzna określona na 20’ (20 stóp, przy czym 1 stopa = 304,80 mm = 0,304 m).

REKLAMA

Obowiązującym określeniem jednostki standardowej jest TEU (twenty-feet equivalent unit). Pod względem wielkości kontenery dzieli się na: małe (maksymalna waga brutto do 2500 kg), średnie (powyżej 2500 kg a poniżej 10000 kg) oraz wielkie (powyżej 10000 kg). W transporcie morskim najczęściej wykorzystywane są kontenery należące do serii I wg norm ISO.

Wśród tej grupy bardzo często stosowane są: kontener typu 1C o wymiarach (szerokość x wysokość x długość) 8’ x 8’ x 20’ i maksymalnej wadze brutto 24000 kg oraz kontener typu 1A o wymiarach 8’ x 8’ x 40’ i maksymalnej wadze brutto 30480 kg. Przeznaczenie wyżej wymienionych kontenerów jest uniwersalne. Istnieje poza tym szereg jednostek o specjalistycznym zastosowaniu (kontenery chłodnicze, kontenery z otwieranym dachem, kontenery zbiornikowe (cysterny) i wiele innych).


Jak czytać oznaczenia kontenerów morskich ?

System identyfikacji kontenerów podany został w normie PN-EN ISO 6346:1995 i obejmuje: kod właściciela (trzy litery), identyfikator kategorii wyposażenia (jedna litera), numer seryjny kontenera (sześć cyfr) oraz cyfrę kontrolną (jedna cyfra). Poniżej na przykładzie zostanie umówione praktyczne stosowanie powyższych zaleceń. Jak interpretować przykładowe oznaczenie identyfikacyjne kontenera: VOR U 432289 3?

A więc:
- oznaczenie VOR wskazuje na właściciela danego kontenera, czyli firmę Volvo Ocean Race. Kod właściciela musi być zarejestrowany i zatwierdzony w międzynarodowej organizacji BIC - Bureau International des Containers et du Transport Intermodal,
- identyfikator kategorii wyposażenia – U jest zarezerwowany dla grupy kontenerów ładunkowych,
- numer seryjny kontenera 432289 jest zbiorem sześciu cyfr arabskich unikalnych dla danego kontenera; pierwsze dwa znaki stanowią wyróżnik właściciela kontenera, cztery kolejne stricte numer identyfikacyjny jednostki,
- cyfra kontrolna 3. Jest to unikalna, niepowtarzalna liczba dla danego kontenera, ponieważ sposób jej wyznaczenia zależy ściśle od kombinacji poprzednich trzech grup identyfikacyjnych. Algorytm wyliczania cyfry kontrolnej dostępny jest w fachowej literaturze. Można ją również wyznaczyć bezpośrednio na stronie BIC, gdzie wpisując kod właściciela, identyfikator kategorii wyposażenia oraz numer seryjny kontenera wyliczana jest wartość cyfry samokontrolnej. 

Ten sam kontener opisany jest w dalszy sposób poprzez określenie wielkości i typu. Oznaczenie obejmuje kod wielkości kontenera (2 znaki) oraz kod typu kontenera (2 znaki).

Dla przykładu oznaczenie 20 GP należy rozumieć następująco:
- pierwszy znak kodu wielkości kontenera – 2 – oznacza długość kontenera określoną na poziomie 6058 mm (20’),
- drugi znak kodu wielkości kontenera – 0 – oznacza wysokość i szerokość kontenera określoną na poziomie 2438 mm (8’).
Mamy więc do czynienia z typowym kontenerem serii I ISO, typ 1C.

Pierwszy i drugi znak w kodzie typu kontenera – GP – oznacza, że mamy do czynienia z kontenerem ogólnego przeznaczenia, bez wentylacji.

Całość oznaczenia kontenera dopełnia oznaczenie eksploatacyjne, w którym pokazana jest: maksymalna waga brutto kontenera (maximum gross weight) oraz masa własna opakowania - tara (tare) podawana w kilogramach, również w funtach. Kontener oznaczony jest również przez tzw. country code, czyli kod kraju, gdzie kontener jest zarejestrowany. Kod stanowią dwie duże litery. Dla przykładu FR – Francja, US – Stany Zjednoczone.

Oprócz prawidłowego oznakowania identyfikacyjnego kontenera, musi on zawierać tabliczkę (na materiale zabezpieczonym przed korozją oraz odporną na działania ognia) stwierdzającą jego prawidłowy stan techniczny, dzięki czemu może zostać dopuszczony do obrotu towarowego.

Stan ten jest stwierdzony na metalowej tabliczce przytwierdzonej do zewnętrznej części kontenera. Stwierdzenie na tabliczce „approved for transport under customs seal” gwarantuje gotowość techniczną kontenera do spełnienia wszelkich przepisów celnych.

Stwierdzenie „CSC safety approval” na tabliczce znamionowej , oznacza, że dany kontener spełnia wszystkie normy bezpieczeństwa zgodne z konwencją “International Convention for Safe Containers”. Konwencja ustala sposoby testów, kontroli, akceptacji i zachowania bezpieczeństwa kontenerów - stosowana jest w przypadku kontenerów używanych w transporcie międzynarodowym (za wyjątkiem transportu lotniczego).

Miejsce nadania i odbioru kontenera musi znajdować się w dwóch różnych krajach, przy czym przynajmniej jeden z nich musi stosować przepisy zawarte w Konwencji. Zleceniodawca usługi transportu morskiego powierza realizację zlecenia wyspecjalizowanym firmom. Ważne jest, aby w relacji klient - podwykonawca obie strony operowały tym samym lub zbliżonym, fachowym językiem.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Płatność za paliwo samochodem, czyli aplikacja Skody Pay to Fuel

    Płatność za paliwo samochodem to nowy pomysł Skody. Kierowca po zatankowaniu pojazdu może uruchomić aplikację Pay to Fuel, wsiąść do auta i po prostu odjechać. Płatność dokona się automatycznie i w pełni zdalnie. Jak działa ten system? I jakie są jego wymagania?

    Ukrainiec ukarany za brak prawa jazdy. Choć prawo jazdy miał...

    Ukrainiec został ukarany przez polski sąd za brak prawa jazdy. Dokument wydany w Ukrainie posiadał, ale ten stracił ważność. To jednak mogło nie mieć znaczenia w świetle ustawy przedłużającej jego ważność w Polsce. Tego sąd jednak nie sprawdził. RPO wystąpił z kasacją.

    Nowa benzyna E10 od 1 stycznia 2024 r. na stacjach. Co gdy silnik nie jest dostosowany do nowego PB 95?

    1 stycznia 2024 r. na polskich stacjach pojawi się nowa benzyna E10. Zastąpi oferowane dotychczas PB 95 E5. A to oznacza jedno. Właściciele starszych samochodów powinni sprawdzić, czy ich samochód jest dostosowany do nowego paliwa.

    Czy można przerobić samochód spalinowy na elektryczny?

    Przerobienie samochodu na napęd elektryczny staje się nośnym hasłem. Nośnym, ale czy realnym? Istnieje taka możliwość. Konwersje pojazdów spalinowych na elektryczne są jak najbardziej wykonalne. Takimi właśnie przeróbkami zajmuje się nawet polska firma.

    REKLAMA

    Zmiany w Park & Ride Warszawa. Ładowanie elektryków będzie płatne. Zniknie Karta Eko

    Podczas parkowania w ramach Park & Ride Warszawa kierowcy samochodów elektrycznych stracą możliwość bezpłatnego ładowania pojazdu i zniknie wydawana im Karta Eko. A to nie koniec zmian. Kiedy zaczną obowiązywać?

    Jak się produkuje dywaniki samochodowe?

    Dywaniki samochodowe to część wyposażenia aut, na którą kierowcy zwracają coraz większą uwagę. Rzadko jednak zastanawiamy się nad tym, jak dywaniki zostały wyprodukowane. Okazuje się, że to wcale nie taki łatwy proces...

    Ekologia transportu drogowego. Ekologiczna flota może oznaczać wydajną flotę

    Dekarbonizacja transportu to temat, który ma coraz większe znaczenie dla osób związanych z branżą TSL. Tu powstaje jednak kluczowe pytanie. Czy transport drogowy może być ekologiczny?

    Czy można jeździć rowerem zimą? Co na to przepisy drogowe?

    Pytanie o to, czy można jeździć rowerem zimą, jest o tyle zasadnicze, że warunki pogodowe stają się coraz trudniejsze. Jaką odpowiedź przynoszą przepisy? I jakie kierującym grożą mandaty?

    REKLAMA

    Kradzież tablicy rejestracyjnej stała się przestępstwem. Zmiana od 1 października 2023 r.

    1 października 2023 r. w życie weszła cześć nowelizacji Kodeksu karnego. Ta sprawiła, że kradzież tablicy rejestracyjnej stała się przestępstwem. Przestała być wykroczeniem. Jaką karę oznacza ten czyn? I kto właściwie może ją dostać?

    Unia Europejska chce zakazać importu uszkodzonych aut używanych. Biznes wart miliony się skończy?

    Unia Europejska chce zakazać importu uszkodzonych aut używanych? Zdaje się, że przy okazji nowego rozporządzenia Komisja Europejska postanowiła unormować tę kwestię. Zapisy brzmią groźnie. Branża importowa może być zaniepokojona. Kiedy przepisy mogłyby wejść w życie?

    REKLAMA