REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co trzeba wiedzieć o kontenerach morskich?

Tomasz Dobczyński
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Aby mieć w pełni świadomość warunków przewozu morzem, warto poznać standardowe typy, wymiary, konstrukcje, oznakowanie oraz kontrolę bezpieczeństwa jednostki transportowej tego typu.

Klienci, dla których czas oczekiwania na ładunek nie jest czynnikiem krytycznym, mogą zdecydować się na korzystanie z usług transportu morskiego. Aby mieć w pełni świadomość warunków przewozu morzem, warto poznać standardowe typy, wymiary, konstrukcja, oznakowanie oraz kontrola bezpieczeństwa jednostki transportowej tego typu.

REKLAMA

Pomysłodawcą masowego zastosowania kontenerów w transporcie morskim był Malcolm McLean. Przedsiębiorca, który przed 20 lat z sukcesami prowadził firmę zajmującą się transportem drogowym, w 1955 roku zdecydował się na jej sprzedaż. Wszystkie środki ze sprzedaży zainwestował w przebudowę statku z tankowca na statek, który mógłby przewozić kontenery. 

Przeczytaj artykuł Tomasza Dobczyńskiego: Co należy wiedzieć o paletach i kontenerach lotniczych

REKLAMA

Zmiana charakterystyki statku z przewożącego materiały płynne (zbiornikowiec) na przewożącego kontenery dała początek rewolucyjnym zmianom w transporcie morskim pod względem stosowanych opakowań. Coraz powszechniejsze zastosowanie kontenerów przyczyniło się do określenia ich definicji przez komitet techniczny ISO.

Zgodnie z nią, kontener to jednostka wyposażenia transportowego mająca: dostateczną wytrzymałość do wielokrotnego użytku, specjalną konstrukcję zapewniającą przewóz kilkoma rodzajami transportu bez pośrednich przeładunków samego towaru oraz specjalne wyposażenie zapewniające zmechanizowany przeładunek - zwłaszcza pojazdu jednego rodzaju transportu na pojazd innego rodzaju transportu. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pojemność kontenera wg ISO nie może być mniejsza niż 1 m3. Kontener przeznaczony do transportu morskiego to specyficzny rodzaj kontenera, który odpowiada normom ISO oraz może być przewożony statkami kontenerowymi (w tej definicji wyraźnie widać odcisk idei McLeana).

Konstrukcja standardowego kontenera oparta jest na stalowej ramie, która składa się z czterech słupków narożnych oraz czterech belek wzdłużnych i poprzecznych. Na nich oparta jest podstawa i dach kontenera.

Wymiary kontenera

Podstawową jednostką wymiarową kontenera jest jego długość zewnętrzna określona na 20’ (20 stóp, przy czym 1 stopa = 304,80 mm = 0,304 m).

REKLAMA

Obowiązującym określeniem jednostki standardowej jest TEU (twenty-feet equivalent unit). Pod względem wielkości kontenery dzieli się na: małe (maksymalna waga brutto do 2500 kg), średnie (powyżej 2500 kg a poniżej 10000 kg) oraz wielkie (powyżej 10000 kg). W transporcie morskim najczęściej wykorzystywane są kontenery należące do serii I wg norm ISO.

Wśród tej grupy bardzo często stosowane są: kontener typu 1C o wymiarach (szerokość x wysokość x długość) 8’ x 8’ x 20’ i maksymalnej wadze brutto 24000 kg oraz kontener typu 1A o wymiarach 8’ x 8’ x 40’ i maksymalnej wadze brutto 30480 kg. Przeznaczenie wyżej wymienionych kontenerów jest uniwersalne. Istnieje poza tym szereg jednostek o specjalistycznym zastosowaniu (kontenery chłodnicze, kontenery z otwieranym dachem, kontenery zbiornikowe (cysterny) i wiele innych).


Jak czytać oznaczenia kontenerów morskich ?

System identyfikacji kontenerów podany został w normie PN-EN ISO 6346:1995 i obejmuje: kod właściciela (trzy litery), identyfikator kategorii wyposażenia (jedna litera), numer seryjny kontenera (sześć cyfr) oraz cyfrę kontrolną (jedna cyfra). Poniżej na przykładzie zostanie umówione praktyczne stosowanie powyższych zaleceń. Jak interpretować przykładowe oznaczenie identyfikacyjne kontenera: VOR U 432289 3?

A więc:
- oznaczenie VOR wskazuje na właściciela danego kontenera, czyli firmę Volvo Ocean Race. Kod właściciela musi być zarejestrowany i zatwierdzony w międzynarodowej organizacji BIC - Bureau International des Containers et du Transport Intermodal,
- identyfikator kategorii wyposażenia – U jest zarezerwowany dla grupy kontenerów ładunkowych,
- numer seryjny kontenera 432289 jest zbiorem sześciu cyfr arabskich unikalnych dla danego kontenera; pierwsze dwa znaki stanowią wyróżnik właściciela kontenera, cztery kolejne stricte numer identyfikacyjny jednostki,
- cyfra kontrolna 3. Jest to unikalna, niepowtarzalna liczba dla danego kontenera, ponieważ sposób jej wyznaczenia zależy ściśle od kombinacji poprzednich trzech grup identyfikacyjnych. Algorytm wyliczania cyfry kontrolnej dostępny jest w fachowej literaturze. Można ją również wyznaczyć bezpośrednio na stronie BIC, gdzie wpisując kod właściciela, identyfikator kategorii wyposażenia oraz numer seryjny kontenera wyliczana jest wartość cyfry samokontrolnej. 

Ten sam kontener opisany jest w dalszy sposób poprzez określenie wielkości i typu. Oznaczenie obejmuje kod wielkości kontenera (2 znaki) oraz kod typu kontenera (2 znaki).

Dla przykładu oznaczenie 20 GP należy rozumieć następująco:
- pierwszy znak kodu wielkości kontenera – 2 – oznacza długość kontenera określoną na poziomie 6058 mm (20’),
- drugi znak kodu wielkości kontenera – 0 – oznacza wysokość i szerokość kontenera określoną na poziomie 2438 mm (8’).
Mamy więc do czynienia z typowym kontenerem serii I ISO, typ 1C.

Pierwszy i drugi znak w kodzie typu kontenera – GP – oznacza, że mamy do czynienia z kontenerem ogólnego przeznaczenia, bez wentylacji.

Całość oznaczenia kontenera dopełnia oznaczenie eksploatacyjne, w którym pokazana jest: maksymalna waga brutto kontenera (maximum gross weight) oraz masa własna opakowania - tara (tare) podawana w kilogramach, również w funtach. Kontener oznaczony jest również przez tzw. country code, czyli kod kraju, gdzie kontener jest zarejestrowany. Kod stanowią dwie duże litery. Dla przykładu FR – Francja, US – Stany Zjednoczone.

Oprócz prawidłowego oznakowania identyfikacyjnego kontenera, musi on zawierać tabliczkę (na materiale zabezpieczonym przed korozją oraz odporną na działania ognia) stwierdzającą jego prawidłowy stan techniczny, dzięki czemu może zostać dopuszczony do obrotu towarowego.

Stan ten jest stwierdzony na metalowej tabliczce przytwierdzonej do zewnętrznej części kontenera. Stwierdzenie na tabliczce „approved for transport under customs seal” gwarantuje gotowość techniczną kontenera do spełnienia wszelkich przepisów celnych.

Stwierdzenie „CSC safety approval” na tabliczce znamionowej , oznacza, że dany kontener spełnia wszystkie normy bezpieczeństwa zgodne z konwencją “International Convention for Safe Containers”. Konwencja ustala sposoby testów, kontroli, akceptacji i zachowania bezpieczeństwa kontenerów - stosowana jest w przypadku kontenerów używanych w transporcie międzynarodowym (za wyjątkiem transportu lotniczego).

Miejsce nadania i odbioru kontenera musi znajdować się w dwóch różnych krajach, przy czym przynajmniej jeden z nich musi stosować przepisy zawarte w Konwencji. Zleceniodawca usługi transportu morskiego powierza realizację zlecenia wyspecjalizowanym firmom. Ważne jest, aby w relacji klient - podwykonawca obie strony operowały tym samym lub zbliżonym, fachowym językiem.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Znaczące spadki cen paliw. Ile zapłacimy za benzynę, olej czy gaz?

Analitycy portalu e-petrol.pl prognozują, że w najbliższym tygodniu skala spadków cen paliw na stacjach może być znacząca. Przewidują, że litr benzyny 95 może średnio kosztować od 6,45 do 6,57 zł, a oleju napędowego - od 6,46 do 6,59 zł.

Ceny samochodów elektrycznych wciąż odstraszają Polaków. Kiedy należy Ci się 27 000 zł dopłaty do elektryka?

W marcu 2024 roku zarejestrowano w Polsce 1 700 samochodów w pełni elektrycznych. To więcej o 300 sztuk niż w lutym tego samego roku. Niemniej jednak, w porównaniu do roku poprzedniego, liczba rejestracji spadła o 10,9%. Wynika to z danych przedstawionych w raporcie firmy Rankomat.pl, powołującej się na najnowsze dane Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA).

Cud na rynku nowych samochodów w kwietniu 2024: sprzedaż rośnie, auta tanieją

Zazwyczaj zwiększony popyt na określony towar winduje jego cenę w górę. Tymczasem na rynku nowych samochodów, zwłaszcza dostawczych i z segmentu premium, mimo dużej dynamiki sprzedaży obserwujemy obniżkę cen.

Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Polacy zdecydowali

Według badania przeprowadzonego przez SW Research dla "Wprost", prawie połowa Polaków (48,1 proc.) popiera zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Jednakże, 35 proc. respondentów jest przeciwnego zdania, a niespełna 17 proc. nie ma wyrobionego zdania na ten temat.

REKLAMA

Prawo jazdy dla czternastolatka? Tak, ale tylko kategorii AM: na jakie pojazdy

Prawo jazdy kategorii AM to pierwszy krok dla młodzieży do aktywnego uczestnictwa w ruchu drogowym. Dzięki odpowiedniemu przygotowaniu młodzi ludzie mogą nie tylko czerpać korzyści z nowych form transportu, ale również robić to w sposób bezpieczny i świadomy.

Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

REKLAMA

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

REKLAMA