REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Specyfika umowy na obsługę logistyczną

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tobias Jerschke
Jak korzystnie podpisać umowę na obsługę logistyczną
Jak korzystnie podpisać umowę na obsługę logistyczną
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Co powinna zawierać umowa na obsługę logistyczną? Najczęściej umowa o współpracy pomiędzy operatorem logistycznym a usługobiorcą wykazuje cechy zarówno umowy składu oraz umowy spedycji.

Umowa o świadczenie usług logistycznych jest umową nienazwaną co oznacza w praktyce, że nie jest ona uregulowana szczegółowo w obowiązujących przepisach prawnych, a strony zawierają taką umowę na zasadzie swobody umów działalności gospodarczej, oczywiście zastosowanie znajdują tutaj przepisy kodeksu cywilnego, w zakresie nie uregulowanym przez strony lub w zakresie norm bezwzględnie i względnie regulujących stosunki umowne pomiędzy stronami. Najczęściej umowa o współpracy pomiędzy operatorem logistycznym a usługobiorcą wykazuje cechy zarówno umowy składu oraz umowy spedycji.

REKLAMA

Umowa typu "LSA"

REKLAMA

Najpopularniejsze na rynku są umowy "Logistics Service Agreement", które są faktycznie rozbudowane i zawierają po kilkanaście stron. Jest to nieuniknione ponieważ procesy logistyczne są skomplikowane i trzeba niejednokrotnie wyjaśniać całą procedurę procesów i definicję poszczególnych etapów, określić parametry jakościowe usług by w przyszłości podczas współpracy nie było jakichkolwiek niedomówień.

Umowa taka powinna określać precyzyjnie wszystkie oczekiwania i obowiązki stron kontraktu, dodatkowo umowa logistyczna zawiera wiele załączników, które opisują procesy, zawierają schematy technologiczne oraz szczegółowe wskaźniki jakościowe KPI.


Załączniki te należy jednak traktować jako integralną część postanowień umowy.
Charakterystyczną cechą umów zawieranych w branży logistycznej jest ich różnorodność co do konstrukcji postanowień takiej umowy w zależności od przedmiotu tej umowy tj. towaru którego dotyczy usługa logistyczna. Nie ma zatem jednego „szablonu” umowy z klientem. Natomiast co do poszczególnych grup usług można wyodrębnić grupę powtarzających się uregulowań o charakterze ogólnym.

Rodzaj towaru decyduje o umowie

REKLAMA

Dodatkowym ważnym aspektem na który należy zwrócić uwagę omawiając kwestię umów pomiędzy usługodawcą a usługobiorcą w branży logistycznej jest to, że umowy na obsługę logistyczną różnią się między sobą w zależności od tego jakiego towaru dotyczą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przy konstruowaniu umów logistycznych pamiętać należy nie tylko o normach wynikających z przepisów ogólnie regulujących stosunki umowne wynikających z kodeksu cywilnego ale także należy mieć na uwadze szereg regulacji normujących postępowanie oraz wprowadzających szczególne warunki i unormowania co do konkretnych specyficznych towarów będących przedmiotem obsługi logistycznej.


Takie uregulowania można znaleźć np. w stosunku do branży farmaceutycznej, czy w zakresie towarów niebezpiecznych. Zawierając zatem umowę dotycząca tego typu towarów należy mieć także na względzie te specjalne reżimy postępowania.

Strony umowy na usługę logistyczną: Prawa i obowiązki

Przy zawieraniu umów o świadczenie usług logistycznych należy zwrócić uwagę przede wszystkim na precyzyjne uregulowanie i uszczegółowienie obowiązków stron i to zarówno w zakresie świadczeń po stronie operatora logistycznego, jego odpowiedzialności za konkretne zdarzenia jak i obowiązków usługobiorcy co do jego obowiązków współdziałania.

Dodatkowo ważnymi aspektem jest również sposób rozliczania oraz okres obowiązywania umowy co wiąże się niejednokrotnie z koniecznością zawarcia w umowie odpowiednich klauzul waloryzacyjnych w stosunku do cen. Nie mniej istotny powinien być paragraf dotyczący ubezpieczenia towarów oraz kar umownych w przypadku niewywiązywania się z kontraktu lub możliwość natychmiastowego rozwiązania umowy.

Tobias Jerschke, prezes zarządu Kuehne + Nagel Sp. z o.o
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA