Specyfika umowy na obsługę logistyczną
REKLAMA
REKLAMA
Umowa o świadczenie usług logistycznych jest umową nienazwaną co oznacza w praktyce, że nie jest ona uregulowana szczegółowo w obowiązujących przepisach prawnych, a strony zawierają taką umowę na zasadzie swobody umów działalności gospodarczej, oczywiście zastosowanie znajdują tutaj przepisy kodeksu cywilnego, w zakresie nie uregulowanym przez strony lub w zakresie norm bezwzględnie i względnie regulujących stosunki umowne pomiędzy stronami. Najczęściej umowa o współpracy pomiędzy operatorem logistycznym a usługobiorcą wykazuje cechy zarówno umowy składu oraz umowy spedycji.
REKLAMA
Umowa typu "LSA"
REKLAMA
Najpopularniejsze na rynku są umowy "Logistics Service Agreement", które są faktycznie rozbudowane i zawierają po kilkanaście stron. Jest to nieuniknione ponieważ procesy logistyczne są skomplikowane i trzeba niejednokrotnie wyjaśniać całą procedurę procesów i definicję poszczególnych etapów, określić parametry jakościowe usług by w przyszłości podczas współpracy nie było jakichkolwiek niedomówień.
Umowa taka powinna określać precyzyjnie wszystkie oczekiwania i obowiązki stron kontraktu, dodatkowo umowa logistyczna zawiera wiele załączników, które opisują procesy, zawierają schematy technologiczne oraz szczegółowe wskaźniki jakościowe KPI.
Załączniki te należy jednak traktować jako integralną część postanowień umowy.
Charakterystyczną cechą umów zawieranych w branży logistycznej jest ich różnorodność co do konstrukcji postanowień takiej umowy w zależności od przedmiotu tej umowy tj. towaru którego dotyczy usługa logistyczna. Nie ma zatem jednego „szablonu” umowy z klientem. Natomiast co do poszczególnych grup usług można wyodrębnić grupę powtarzających się uregulowań o charakterze ogólnym.
Rodzaj towaru decyduje o umowie
REKLAMA
Dodatkowym ważnym aspektem na który należy zwrócić uwagę omawiając kwestię umów pomiędzy usługodawcą a usługobiorcą w branży logistycznej jest to, że umowy na obsługę logistyczną różnią się między sobą w zależności od tego jakiego towaru dotyczą.
Przy konstruowaniu umów logistycznych pamiętać należy nie tylko o normach wynikających z przepisów ogólnie regulujących stosunki umowne wynikających z kodeksu cywilnego ale także należy mieć na uwadze szereg regulacji normujących postępowanie oraz wprowadzających szczególne warunki i unormowania co do konkretnych specyficznych towarów będących przedmiotem obsługi logistycznej.
Takie uregulowania można znaleźć np. w stosunku do branży farmaceutycznej, czy w zakresie towarów niebezpiecznych. Zawierając zatem umowę dotycząca tego typu towarów należy mieć także na względzie te specjalne reżimy postępowania.
Strony umowy na usługę logistyczną: Prawa i obowiązki
Przy zawieraniu umów o świadczenie usług logistycznych należy zwrócić uwagę przede wszystkim na precyzyjne uregulowanie i uszczegółowienie obowiązków stron i to zarówno w zakresie świadczeń po stronie operatora logistycznego, jego odpowiedzialności za konkretne zdarzenia jak i obowiązków usługobiorcy co do jego obowiązków współdziałania.
Dodatkowo ważnymi aspektem jest również sposób rozliczania oraz okres obowiązywania umowy co wiąże się niejednokrotnie z koniecznością zawarcia w umowie odpowiednich klauzul waloryzacyjnych w stosunku do cen. Nie mniej istotny powinien być paragraf dotyczący ubezpieczenia towarów oraz kar umownych w przypadku niewywiązywania się z kontraktu lub możliwość natychmiastowego rozwiązania umowy.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.