REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak korzystać z elektronicznego zgłoszenia celnego w imporcie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Olesińska
fot. DHL
fot. DHL
Antony Nagelmann

REKLAMA

REKLAMA

Szybka obsługa zgłoszeń celnych to klucz do udanej wymiany towarowej z zagranicą. Obecnie wszystkie zgłoszenia mogą być dokonywane drogą elektroniczną. O korzyściach płynących z tej formy obrotu dokumentami pisze Monika Olesińska, kierownik ds. Obsługi Celnej DHL Global Forwarding Sp. z o.o.

Jednym z zasadniczych elementów wymiany towarowej z zagranicą jest sprawna i szybka obsługa zgłoszeń celnych. W celu dostosowania polskich standardów obsługi celnej do norm obowiązujących w Unii Europejskiej, w szczególności w zakresie sposobu dokonywania zgłoszeń celnych i czasu ich obsługi, Polska Administracja Celna wprowadziła w ub.r. możliwość korzystania z formy elektronicznej, odchodząc tym samym od zgłoszeń papierowych w ramach operacji importowych.

REKLAMA

Z punktu widzenia przepisów prawa celnego, zgłoszenie dokonane w formie elektronicznej i poświadczone przez organy celne jest formą, która jest akceptowana przez organy administracyjne.

Decyzja ta stanowiła swego rodzaju punkt zwrotny dla wszystkich podmiotów uczestniczących w łańcuchu dostaw, tj. spedytorów, przewoźników i importerów. Z chwilą jej wejścia w życie zgłoszenia elektroniczne mogą być stosowane zarówno w ramach procedur uproszczonych, jak i w formie standardowej obsługi celnej w następujących procedurach przywozowych: dopuszczenie do obrotu, uszlachetnianie czynne, skład celny, przetwarzanie pod kontrolą oraz odprawa czasowa.

Narzędzia

REKLAMA

Jednym z podstawowych wymogów przesyłania zgłoszeń celnych do organów celnych jest warunek posiadania odpowiedniego programu do ich przygotowywania w wymaganym przez organ celny formacie. Niezbędny jest także login do systemu obsługi zgłoszeń celnych oraz posiadanie podpisu elektronicznego niekwalifikowanego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Poświadczeniem dokonania elektronicznego zgłoszenia celnego jest dokument PZC (poświadczenie zgłoszenia celnego), który zastępuje papierową kartę zgłoszenia celnego. Dokument ten zawiera adnotacje urzędu celnego o dacie i czasie przyjęcia zgłoszenia, nadaniu numeru odprawy celnej OGL oraz dacie zwolnienia towaru, co zastępuje dotychczasowe pieczęcie urzędu celnego.
Współpracując z naszymi Klientami każdorazowo jesteśmy elastyczni i staramy się sprostać wszelkim wymaganiom, dlatego też zawsze analizujemy i doradzamy, jaką formę zgłoszenia celnego zastosować przy danej przesyłce, tak aby Klient miał zapewniony jak najwyższy poziom obsługi celnej.

Korzyści i obowiązki

Z naszego doświadczenia wiemy, iż zgłoszenia elektroniczne niosą ze sobą szereg korzyści dla wszystkich podmiotów uczestniczących w łańcuchu dostaw, z których najważniejsze to niewątpliwie, konkurencyjny do czasu obsługi w procedurach uproszczonych, skrócony czas obsługi zgłoszenia oraz poprawa komunikacji podmiotów z organami administracji celnej. 

Korzystając z tej formy zgłoszeń celnych uzyskujemy na bieżąco informacje o statusie obsługi zgłoszenia celnego, ponieważ jest ono włączone w proces wymiany komunikatów między urzędem a spedytorem, a co za tym idzie możemy lepiej planować dalsze działania związane z przesyłką.

Nie bez znaczenia jest również fakt, że w przypadku zagubienia poświadczenia zgłoszenia celnego (PZC) nie ma konieczności wnioskowania o jego ponowne wydanie, gdyż zarówno spedytor, jak i importer mają w każdej chwili możliwość odczytania komunikatów urzędu celnego.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA