REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak korzystać z elektronicznego zgłoszenia celnego w imporcie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Olesińska
fot. DHL
fot. DHL
Antony Nagelmann

REKLAMA

REKLAMA

Szybka obsługa zgłoszeń celnych to klucz do udanej wymiany towarowej z zagranicą. Obecnie wszystkie zgłoszenia mogą być dokonywane drogą elektroniczną. O korzyściach płynących z tej formy obrotu dokumentami pisze Monika Olesińska, kierownik ds. Obsługi Celnej DHL Global Forwarding Sp. z o.o.

Jednym z zasadniczych elementów wymiany towarowej z zagranicą jest sprawna i szybka obsługa zgłoszeń celnych. W celu dostosowania polskich standardów obsługi celnej do norm obowiązujących w Unii Europejskiej, w szczególności w zakresie sposobu dokonywania zgłoszeń celnych i czasu ich obsługi, Polska Administracja Celna wprowadziła w ub.r. możliwość korzystania z formy elektronicznej, odchodząc tym samym od zgłoszeń papierowych w ramach operacji importowych.

REKLAMA

Z punktu widzenia przepisów prawa celnego, zgłoszenie dokonane w formie elektronicznej i poświadczone przez organy celne jest formą, która jest akceptowana przez organy administracyjne.

Decyzja ta stanowiła swego rodzaju punkt zwrotny dla wszystkich podmiotów uczestniczących w łańcuchu dostaw, tj. spedytorów, przewoźników i importerów. Z chwilą jej wejścia w życie zgłoszenia elektroniczne mogą być stosowane zarówno w ramach procedur uproszczonych, jak i w formie standardowej obsługi celnej w następujących procedurach przywozowych: dopuszczenie do obrotu, uszlachetnianie czynne, skład celny, przetwarzanie pod kontrolą oraz odprawa czasowa.

Narzędzia

REKLAMA

Jednym z podstawowych wymogów przesyłania zgłoszeń celnych do organów celnych jest warunek posiadania odpowiedniego programu do ich przygotowywania w wymaganym przez organ celny formacie. Niezbędny jest także login do systemu obsługi zgłoszeń celnych oraz posiadanie podpisu elektronicznego niekwalifikowanego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Poświadczeniem dokonania elektronicznego zgłoszenia celnego jest dokument PZC (poświadczenie zgłoszenia celnego), który zastępuje papierową kartę zgłoszenia celnego. Dokument ten zawiera adnotacje urzędu celnego o dacie i czasie przyjęcia zgłoszenia, nadaniu numeru odprawy celnej OGL oraz dacie zwolnienia towaru, co zastępuje dotychczasowe pieczęcie urzędu celnego.
Współpracując z naszymi Klientami każdorazowo jesteśmy elastyczni i staramy się sprostać wszelkim wymaganiom, dlatego też zawsze analizujemy i doradzamy, jaką formę zgłoszenia celnego zastosować przy danej przesyłce, tak aby Klient miał zapewniony jak najwyższy poziom obsługi celnej.

Korzyści i obowiązki

Z naszego doświadczenia wiemy, iż zgłoszenia elektroniczne niosą ze sobą szereg korzyści dla wszystkich podmiotów uczestniczących w łańcuchu dostaw, z których najważniejsze to niewątpliwie, konkurencyjny do czasu obsługi w procedurach uproszczonych, skrócony czas obsługi zgłoszenia oraz poprawa komunikacji podmiotów z organami administracji celnej. 

Korzystając z tej formy zgłoszeń celnych uzyskujemy na bieżąco informacje o statusie obsługi zgłoszenia celnego, ponieważ jest ono włączone w proces wymiany komunikatów między urzędem a spedytorem, a co za tym idzie możemy lepiej planować dalsze działania związane z przesyłką.

Nie bez znaczenia jest również fakt, że w przypadku zagubienia poświadczenia zgłoszenia celnego (PZC) nie ma konieczności wnioskowania o jego ponowne wydanie, gdyż zarówno spedytor, jak i importer mają w każdej chwili możliwość odczytania komunikatów urzędu celnego.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA