REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy dostawa towaru przeładowywanego w Polsce może stanowić wewnątrzwspólnotową dostawę towarów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Klient unijny z Niemiec zamówił w Polsce towar, ale dostawa dociera najpierw do innej polskiej firmy, od której klient unijny kupuje kolejny towar. Dopiero wtedy ładunek jedzie do Niemiec. Jak należy zafakturować dostawę? Czy przysługuje prawo do stawki VAT 0 proc.?

Jeżeli wysłanie towaru do innej polskiej firmy ma na celu jedynie uformowanie większej przesyłki, która zostaje wysłana na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, dostawa towaru stanowi wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, a więc może zostać udokumentowana fakturą unijną (ze stawką VAT 0 proc.).

REKLAMA

REKLAMA

Jedną z czynności podlegających opodatkowaniu VAT jest wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów, która jest definiowana jako wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ustawy o VAT (czyli w wykonaniu dostawy towarów) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju (art. 13 ust. 1 ustawy o VAT). Przepis ten stosuje się z zastrzeżeniem przepisów art. 13 ust. 2—8 ustawy o VAT, które określają m.in. dodatkowe warunki występowania wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów.

Warunkiem występowania wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów jest, aby wywóz towarów z terytorium kraju nastąpił w wykonaniu dostawy towarów. Pojawia się więc pytanie, czy warunek ten jest spełniony w sytuacji, gdy towar będący przedmiotem dostawy jest najpierw wysyłany do innego polskiego podmiotu (w omawianej sytuacji – do innego polskiego kontrahenta nabywcy towaru), a dopiero później wysyłany na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju (w omawianej sytuacji – do Niemiec).

REKLAMA

Na to pytanie należy odpowiedzieć twierdząco. Taka transakcja może zostać uznana za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów. Wysłanie do innego polskiego podmiotu ma na celu jedynie uformowanie większej przesyłki, która zostaje wysłana na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju. W takim przypadku można uznać, że wywóz towarów z terytorium Polski na terytorium innego państwa członkowskiego nastąpił w wykonaniu dostawy towarów. W efekcie dokonana dostawa może stanowić wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, jeżeli są spełnione pozostałe warunki wystąpienia wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów (art. 13 ust. 2 i 6—8 ustawy o VAT). Może także zostać udokumentowana fakturą unijną ze stawką VAT 0%.

Trzeba jednak podkreślić, że udokumentowanie wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów fakturą unijną ze stawką 0% nie oznacza automatycznie prawa do opodatkowania wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów stawką 0 proc.. Dlatego podatnicy mający wątpliwości, czy uda im się należycie udokumentować wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, powinni zrezygnować z wystawiania faktur ze stawką 0 proc..

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Stosowanie stawki 0 proc na fakturach dokumentujących wewnątrzwspólnotowe dostawy towarów ma charakter wstępny, gdyż opodatkowanie stawką 0 proc. wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów jest możliwe tylko wówczas, gdy są spełnione warunki określone w art. 42 ustawy o VAT. Ponadto podatnik musi posiadać dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z Polski i dostarczone do nabywcy na terytorium innego państwa członkowskiego (art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT). Dowody te zostały wymienione w art. 42 ust. 3–5 i 11 ustawy o VAT.

Wewnątrzwspólnotowe dostawy towarów niespełniające tych warunków są traktowane jak dostawy krajowe, a więc są opodatkowane stawkami VAT właściwymi dla towarów będących przedmiotem dostawy.

PRZYKŁAD

Polska firma A (podatnik VAT UE) sprzedaje towar niemieckiemu podatnikowi zarejestrowanemu na potrzeby transakcji unijnych. Niemiecki nabywca zlecił dostarczenie towarów do polskiej firmy B, skąd wynajęty przez niemieckiego nabywcę przewoźnik przewiezie towary nabyte od firm A i B do Niemiec. Dostawa dokonana przez firmę A stanowi wewnątrzwspólnotową dostawę towarów. W celu udokumentowania prawa do stawki 0% najlepiej byłoby, aby firma A posiadała dokument przewozowy otrzymany od przewoźnika wynajętego przez niemieckiego nabywcę towaru, kopię faktury oraz specyfikację poszczególnych sztuk ładunku (art. 42 ust. 3 ustawy o VAT). Brak tych dokumentów nie wyłącza jednak prawa do zastosowania stawki 0%, gdyż mogą one zostać zastąpione tzw. dokumentami pomocniczymi, tj. innymi dokumentami wskazującymi, że nastąpiła dostawa wewnątrzwspólnotowa (art. 42 ust. 11 ustawy o VAT).

Byłoby inaczej, gdyby towar był wysłany do innego polskiego podmiotu w celu wykonania usług na rzeczowym majątku ruchomym (np. w celu przetworzenia czy modernizacji). W takiej sytuacji dostawa nie stanowiłaby wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, lecz dostawę krajową. Mogłaby ona jednak korzystać z opodatkowania VAT według stawki 0% na podstawie przepisów § 10 rozporządzenia wykonawczego, gdyby podatnik dokonujący dostawy towarów spełniał łącznie następujące warunki:

● był zarejestrowany jako podatnik VAT UE;

● przekazał nabyte przez podatnika podatku od wartości dodanej towary podmiotowi, który wykonuje usługi na rzeczowym majątku ruchomym;

● wykazał w deklaracji podatkowej oraz w informacji podsumowującej za okres, w którym wystawił fakturę stwierdzającą dokonanie dostawy towarów, tę dostawę jako wewnątrzwspólnotową dostawę towarów;

● otrzymał zapłatę na rachunek bankowy w terminie 60 dni od dnia wydania towaru; otrzymanie zapłaty w terminie późniejszym uprawnia podatnika do dokonania korekty podatku należnego;

● posiadał dokumenty, z których wynika, że towary przekazywane podmiotowi, który wykonuje usługi na rzeczowym majątku ruchomym, zostaną po wykonaniu tych usług wywiezione z terytorium kraju.

PRZYKŁAD

Polska firma A (podatnik VAT UE) sprzedaje towar niemieckiemu podatnikowi zarejestrowanemu na potrzeby transakcji unijnych. Niemiecki nabywca zlecił dostarczenie towarów do polskiej firmy B, gdzie towar zostanie przerobiony, a następnie wysłany do Niemiec. W takim przypadku dostawa dokonana przez firmę A nie stanowi wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, lecz dostawę krajową. Dostawa ta może zostać opodatkowana stawką 0% (i wykazana w poz. 23 deklaracji VAT-7/VAT-7K/VAT-7D), jeżeli zostaną spełnione wymienione wyżej warunki. W przeciwnym razie dostawa powinna zostać opodatkowana VAT według stawki krajowej (i wykazana w pozycjach deklaracji VAT-7/VAT-7K/VAT-7D właściwych dla tej stawki).

Jeżeli wymienione warunki nie byłyby spełnione, dostawa towaru nie mogłaby korzystać ze stawki 0%, a więc musiałaby zostać opodatkowana stawką krajową. Byłoby podobnie, gdyby towary były wysyłane do innego polskiego podmiotu w innym celu niż uformowanie większej przesyłki lub wykonanie na nich usług na rzeczowym majątku ruchomym (np. w celu magazynowania tych towarów przez kontrahenta). Również w takim przypadku dostawę należałoby potraktować jako dostawę krajową opodatkowaną według stawki właściwej w Polsce dla dostarczonych towarów.

PRZYKŁAD

Polska firma A (podatnik VAT UE) sprzedaje towar niemieckiemu podatnikowi zarejestrowanemu na potrzeby transakcji unijnych. Niemiecki nabywca zlecił dostarczenie towarów do polskiej firmy B, gdzie towar ma być magazynowany. W takim przypadku dostawę towaru firma A powinna opodatkować VAT według stawki krajowej (i wykazać w pozycjach deklaracji VAT-7/VAT-7K/VAT-7D właściwych dla tej stawki).

• art. 5 ust. 1 pkt 5, art. 13 oraz art. 42 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 64, poz. 332

• § 10 rozporządzenia Ministra Finansów z 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 73, poz. 392

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

REKLAMA

KGP: 111 890 interwencji, 440 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 890 interwencji. Byli wzywani do 440 wypadków drogowych.

Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

REKLAMA

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA