REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak agencja celna powinna rozliczać VAT od zakupu usług związanych z transportem międzynarodowym

Marcin Jasiński

REKLAMA

Jak agencja celna powinna rozliczać VAT za faktury zakupowe od kontrahentów zagranicznych m.in. z USA za fracht lotniczy, opłaty dokumentacyjne, za obsługę w Holandii, za fracht morski, opłaty dokumentacyjne, portowe, za transport z Chin do Hamburga, następnie za dostawę przesyłki z Hamburga do Warszawy. Czy będzie to import usług ?

W przedstawionych przypadkach agencja powinna rozliczyć import usług. Stawka VAT będzie uzależniona od posiadanych dokumentów i okoliczności, w jakich usługi te zostały nabyte.

REKLAMA

REKLAMA

O tym, czy istnieje obowiązek rozliczenia VAT od importu usług przez polskiego podatnika, decyduje przede wszystkim miejsce świadczenia tych usług. Gdy miejsce świadczenia znajduje się w kraju, możemy rozpatrywać pozostałe warunki dotyczące importu usług. W przypadkach wskazanych przez agencję celną zastosowanie będzie miała ogólna zasada ustalania miejsca świadczenia, określona w art. 28b ustawy, gdyż nabywane przez agencję usługi to usługi transportu towarów i usługi pomocnicze do nich. Wprawdzie dla tego rodzaju usług przepisy przewidują szczególne zasady ustalania miejsca świadczenia, jednak mają one zastosowanie, gdy nabywca nie jest podatnikiem (art. 28f, art. 28h ustawy). Ponieważ agencja jest podatnikiem, miejsce świadczenia tych usług będzie w Polsce, gdyż w tym przypadku o miejscu świadczenia nabytych usług decyduje miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania.

W omawianym przypadku pierwszy warunek dotyczący obowiązku rozliczenia importu usług został spełniony.

Aby jednak mówić o obowiązku rozliczenia VAT od importu usług przez polskiego podatnika, świadczący usługi nie może posiadać w kraju siedziby stałego miejsca zamieszkania ani stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium kraju (art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy). Nawet gdy świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności na terytorium kraju, to i tak nabywca rozliczy VAT, jeśli to stałe miejsce prowadzenia działalności lub inne miejsce prowadzenia działalności nie uczestniczy w tych transakcjach.

REKLAMA

Zakładamy, że również ten warunek jest w Państwa przypadku spełniony (jeśli nie, to świadczący usługę rozliczałby VAT w Polsce).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Teraz należy ustalić stawkę VAT, jaką można zastosować w omawianej sytuacji. Do importu usług mają zastosowanie takie same stawki, jakie byłyby stosowane, gdyby nabywca sam świadczył usługę. Zasadniczo nabyte przez agencję usługi podlegają opodatkowaniu stawką 22%.

Przepisy przewidują jednak szczególne przypadki, gdy do tych usług można zastosować stawkę 0%:

1) są bezpośrednio związane z importem towarów, w przypadku gdy wartość tych usług została włączona do podstawy opodatkowania, zgodnie z art. 29 ust. 15, z wyjątkiem usług (art. 83 ust. 1 pkt 20 ustawy):

a) w zakresie ubezpieczenia towarów,

b) dotyczących importu towarów zwolnionych od podatku;

2) są bezpośrednio związane z eksportem towarów (art. 83 ust. 1 pkt 21 ustawy) oraz:

a) dotyczą towarów eksportowanych i polegają na ich pakowaniu, przewozie do miejsc formowania przesyłek zbiorowych, składowaniu, przeładunku, ważeniu, kontrolowaniu i nadzorowaniu bezpieczeństwa przewozu,

b) są świadczone na podstawie umowy maklerskiej, agencyjnej, zlecenia i pośrednictwa, i dotyczą towarów eksportowanych;

3) są usługami transportu międzynarodowego (art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy).

W pytaniu nie zostało podane, czy nabyte usługi są związane z eksportem czy z importem towarów, dlatego omówimy oba przypadki i warunki związane z korzystaniem ze stawki 0%.

Usługi związane z importem towarów

Organy podatkowe uznają, że aby można było mówić o usługach związanych z importem towarów, musi faktycznie dojść do tego importu.

Aby określić, czy występuje import, należy sięgnąć do definicji importu towarów. Określa ona, że jest to przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju. Ponadto o tym, czy ma miejsce import towarów w Polsce, decyduje fakt, czy w kraju towary zostały dopuszczone do obrotu.

Jak czytamy w piśmie z 12 stycznia 2010 r. Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (nr IPPP2/443-1080/09-4/AN/KOM): W przypadku dopuszczenia do obrotu towaru poza Polską nie mamy do czynienia z importem towaru w rozumieniu polskiej ustawy o VAT.

Dlatego gdy importowane towary są dopuszczane do obrotu poza Polską, nabywanych usług nie można zaliczyć do usług związanych z importem towarów i na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 20 ustawy o VAT stosować stawki 0%.

Gdy importowane towary są jednak dopuszczone do obrotu w kraju, stawkę 0% będzie można zastosować, jeżeli zostaną spełnione następujące warunki:

● koszty kupionych usług zwiększą podstawę opodatkowania importowanych towarów,

● nabyte usługi nie są usługami w zakresie ubezpieczenia towarów i nie dotyczą importu towarów zwolnionych od podatku,

● firma posiada dokumenty potwierdzające import towarów i wliczenie tych usług do podstawy opodatkowania importowanych towarów.

Usługi związane z eksportem towarów

Tak samo jak w przypadku usług związanych z importem towarów, również w przypadku usług związanych z eksportem towarów musi wystąpić wywóz poza terytorium UE, który na podstawie ustawy o VAT jest zdefiniowany jako eksport towarów.

Eksport towarów jest definiowany jako potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności dostawy, określonych w art. 7, jeżeli wywóz ten jest dokonany przez:

a) dostawcę lub na jego rzecz albo

b) nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz.

Jak z tego wynika, aby mówić o eksporcie, wywóz towarów musi nastąpić z terytorium Polski i towar musi być wywieziony poza UE. W takim przypadku agencja może stosować stawkę 0% do nabytych usług, które związane są z eksportem towarów.

Usługi transportu międzynarodowego

Jeśli jednak agencja oceni, że nie spełnia warunków, aby nabyte usługi można było zaliczyć do usług związanych z eksportem lub importem towarów, pozostaje ocena, czy usługi można zaliczyć do usług transportu międzynarodowego, które również są opodatkowane stawką 0%.

W tym celu należy sięgnąć do definicji transportu międzynarodowego określonej w art. 83 ust. 3 ustawy.

DEFINICJA

Transport międzynarodowy – to przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:

● z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty,

● z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,

● z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),

● z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju.

Jak z tego wynika, aby można było mówić o transporcie międzynarodowym, musi on przebiegać w jakiejś części przez terytorium kraju. Dlatego w przypadku transportu towarów np. z Chin do Hamburga nie jest to transport międzynarodowy w rozumieniu ustawy. Jednak możliwość zastosowania stawki 0% i tak istnieje na podstawie § 8 pkt 3 rozporządzenia wykonawczego. Przewiduje on stawkę 0% dla usług transportu towarów świadczonych na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy będącego usługobiorcą tych usług, posiadającego na terytorium kraju siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub stałe miejsce prowadzenia działalności, jeżeli transport ten wykonywany jest w całości poza terytorium kraju:

● z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub

● z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.

Warunkiem jest posiadanie dokumentów określonych w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy. W przypadku transportu towarów przez przewoźnika lub spedytora jest to list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, a także faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora).

Gdy agencja będzie posiadać dokumenty jednoznacznie potwierdzające, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz fakturę dokumentującą wykonaną usługę transportu międzynarodowego, import kupionych usług transportowych może opodatkować stawką 0%.

● art. 28b ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 57, poz. 357

● § 8 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 224, poz. 1799

Stan prawny aktualny na dzień publikacji artykułu

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA